تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805627433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهيده اي كه شاخص شد/ دختري به نام طاها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شهيده اي كه شاخص شد/ دختري به نام طاها
آمل - خبرگزاري مهر: شهيده سيده طاهره هاشمي دختر نوجوان 14 ساله آملي است كه از بين شهداي والامقام كشور و استان به عنوان شهيده شاخص سال جاري معرفي شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از گذشت 32 سال از شهادت سيده طاهره هاشمي، شاخص هايي كه اين شهيده در سن 14 سالگي دارا بود باعث شد كه كميته شناسايي شهيد شاخص كشوري با بررسي بيوگرافي اين شهيد، وي را به عنوان شهيد شاخص سال 1392 انتخاب كند.

به همين دليل كنگره ملي شهيده شاخص در سالن اريكه آريايي آمل برگزار، يك كتاب و يك تمبر بين الملي به اسم اين شهيد بزرگوار رونمايي شد.

سيده طاهره هاشمي سال 1346 در خانواده اي متدين و انقلابي در آمل به دنيا آمد و تحت تربيت پدر و مادر بزرگوارش كه هر دو از سادات بودند رشد و پرورش مي يابد و به دليل جو فرهنگي و مذهبي خانواده اش هميشه با عميق ترين مفاهيم ديني و معنوي همدم بوده است.

سيده طاهره از وقتي كه نخستين گام ها را براي آموزش در مدرسه برداشت لحظه اي را از مطالعه غافل نبود و به دليل عشق، علاقه ذاتي و شخصي اش به كتب و مسائل اسلامي و ديني، از او دختري با شعور و با دركي بالاتر از هم سن و سالانش از او ساخته بود.

سيد طاهره از كودكي از بينش و بصيرت سياسي بسيار قوي برخوردار بوده كه حتي در زمان كسب علم، به مسايل سياسي زمان خودش هم گريزي مي زد و با علاقه در كارهاي سياسي آمل مشاركت مي كرد تا بتواند در مقابل ظلم واستكبار ايستادگي كند.

سيد طاهره و خواهرش هميشه در صف اول راهپيمايي هاي ضد رژيم پهلوي حضور داشتند و خواهر سيده در زندگي سياسيش تاثيرگذار و دوست خوبي در عرصه هاي ديني،سياسي بوده است.

بعد از انقلاب طاهره يكي از اعضاي موثر انجمن اسلامي و عضو فعال پايگاه بسيج شهربانو محله آمل مي شود و به همراه خواهرش علاوه بر كسب علم به فعاليت هاي سياسي اجتماعي خودش ادامه مي دهد.

حضور طاهره و خواهرش در راهپيمايي ها و فعاليت هاي اجتماعي و بزرگ شدن در خانواده متدين و مسلمان باعث اين شد تا از طاهره دختري مهربان و دلسوز و دانش آموزي نمونه و موفق ساخته شود.

طاهره به حجابش خيلي مقيد بود قبل از انقلاب هم با چادر به مدرسه مي رفت و حتي در داخل كلاس چادر را از سرش بر نمي داشت، براي همين مسئولان مدرسه هميشه به او تذكر مي دادند كه در مدرسه روسري حق نداري سر كني، چه برسد به چادر، ولي طاهره هيچ وقت زير بار نرفت و حتي در لحظه شهادتش چادرش را به همراه داشت.

طاهره به دليل مسلط بودن در كارهاي هنري، خطاطي، طراحي، نگارش مقاله و تهيه روزنامه ديوراي ...و دارا بودن تفكر مبارزه با دشمنان و ظالمان به شهيده شاخص نام گرفت.

اين شاخصه ها از سيده طاهره، دختر 14 ساله اي ساخت كه در 6 بهمن 1360 زماني كه كمونيست ها به آمل حمله مي كنند، به همراه ديگر مردم به مبارزه با ظلم و استكبار مي پردازد كه در همين حوالي به درجه رفيع شهادت نائل مي شود.

روايت شهادت سيده طاهره هاشمي

ميناحسيني، دوست صميمي شهيده هاشمي، نحوه شهادت طاهره را اينگونه روايت مي كند: مدت ها بود كه گروه هاي چپ،آرامش آمل را بهم ريخته بودند، روز ششم بهمن سال 60 بود، رفتم مدرسه و ديدم مسئولان مدرسه اعلام كردند كه امروز مدرسه تعطيل است، برگرديد به خانه هايتان.

شهر شلوغ شده بود و آن ها هيچ مسوليتي در قبال حفظ جان ما قبول نمي كردند، من خيلي مي ترسيدم و خانه ما تلفن نداشت كه بتوانم به خانواده اطلاع دهم كه سالم هستم، طاهره گفت نترس من تو را مي رسانم، او گفت برويم به خانه شان و به آن ها خبر بدهيم و بعد به خانه ما برويم.

به خانه شان كه رسيديم مادر طاهره گفت كه بچه هاي سپاه با گروهك هاي چپ درگير شدند و به محلفه، مواد ضد عفوني و دارو نياز دارند، من به همراه طاهره به درب خانه هاي مردم رفتيم و اين وسايل را جمع آوري كرديم.

بعد طاهره گفت: بيا برويم خون بدهيم، رفتيم به درمانگاه آمل كه خون بدهيم به دليل صف طولاني براي اهداي خون به خواست طاهره رفتيم و به افراد درمانگاه در كارهايشان كمك كرديم، من از وضيعتي كه در شهر بود به شدت وحشت كرده بودم، طاهره دستم را گرفته بود من تاكنون چنين شرايطي را تجربه نكرده بودم و از هر طرف صداي تيراندازي مي آمد، آقايي به ما اشاره كرد كه برويد داخل چاله، هر دو روي زمين دراز كشيديم، من خيلي ترسيده بودم ولي نميدانستم وضيعت طاهره چيست من به ديوار تكيه داده بودم و او آن طرف ديوار بود، ناگهان احساس كردم طاهره صدايم مي زند سرم را آرام برگرداندم وديدم سرش بر روي زمين است، بعد شنيدم آقاي شعباني فرمانده سپاه آمل گفت بلند شويد و از اين جا برويد من لنگ لنگان رفتم و خيالم راحت بود كه طاهره هم پشت سر من ميايد و به خيال خودم فكر ميكردم همانطور كه من به خانه رفتم اوهم به خانه رسيده است آن شب گذشت و من از طاهره خبر نداشتم.

قاسم هاشمي استاد دانشگاه و برادر سيد طاهره هاشمي در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: در بهمن سال 60 در درگيري آمل كه اتحاديه كمونيست ها از جنگل به شهر حمله كرده بودند، در درگيري كه بين مردم و گروه كمونيستي پيش آمده بود، در خيابان هراز آمل، طاهره در سن 14 سالگي به درجه رفيع شهادت رسيد.

هاشمي مي گويد: در آن روزها تمامي مردم آمل در اين درگيري ها حضور داشتند و همين اتحادشان باعث شد تا گروهك منافق شكست بخورد و طاهره هم جزو دانش آموزاني بود كه در اين درگيري ها با طرح هاي گرافيكي و ديوارنويسي ها و در آخر با حضور در خيابان ها در مبارزه با استكبار مقابله مي كرد و به شهادت رسيد.

وي در پايان عنوان داشت: سيده طاهره يك بار هم جزو 20 شهيد شاخص زن انتخاب شده بود كه امسال به انتخاب هيت كارشناسان، شهيد شاخص كشوري شد.
در كنگره ملي شهيده طاهره هاشمي كه با مسئولان مسئولان ملي برگزار شد از كتاب دختري بنام طاها رونمايي شد.

كد خبر: 2194609

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۲ - ۱۹:۱۴

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن