تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819714492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جديدترين اظهارات مسچي از روند ديجيتال كردن سينماها/اختلافات سياسي نبايد وارد مسايل فني شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جديدترين اظهارات مسچي از روند ديجيتال كردن سينماها/اختلافات سياسي نبايد وارد مسايل فني شود
مجيد مسچي آخرين وضعيت ديجيتال كردن سالن‌هاي سينما و مزاياي آن را تشريح و از برخي اظهارات غير كارشناسي در اين خصوص گله كرد.

مدير موسسه «سينما شهر» در گفت‌و‌گويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بحث ديجيتال كردن سينماهاي كشور را به قبل از جشنواره فجر سال گذشته مرتبط دانست و يادآور شد: براي جشنواره فيلم فجر از تجربيات ديجيتال كردن سينماها در شهرستان‌ها استفاده كرديم. پيش از جشنواره فيلم فجر سال 91 ، پنجاه سالن سينما مجهز به تجهيزات ديجيتال تبديل شده بودند و حتي فيلم «كلاه قرمزي و بچه ننه» 30 سينماي ديجيتال در اختيار داشت.

وي افزود: از تيرماه سال گذشته شروع به ديجيتال كردن سينماها كرديم كه از جمله آن‌ها سينما «هويزه» مشهد بود كه هر پنج سالن آن ديجيتال شد.

مسچي رفتن به سمت ديجيتال را براي پخش يك ضرورت دانست و گفت:‌ ديگر تكنولوژي 35 ميلي‌متري تمام شده است و كارخانه‌هاي معدود توليد پزتيو هم در حال تعطيل شدن هستند، از بهار امسال شركت «فوجي» كاملا تعطيل شد و در حال حاضر تنها «كداك» و «آلفا» مانده‌اند و عملا توليد پزتيو محدود شده است.

وي افزود: البته نگاتيو همچنان در توليدات سينمايي جايگاه خودش را حفظ كرده است اما نمايش به ديجيتال تبديل شده و ديگر نمي‌توان 35 را ادامه داد.

مدير موسسه «سينما شهر» در خصوص تسهيلاتي كه براي تبديل سينماها به ديجيتال قائل شده‌اند، گفت: انتظار اينكه بخشي از هزينه‌ها را خود سينماها تأمين كنند، دور از واقعيت است و اين موضوع بايد با سرمايه‌گذاري دولت به نتيجه برسد كه در موقعيت فعلي با توجه به اجبار و شرايط عمومي، استارت اين كار را زديم.

مسچي از تقسيم‌بندي سينماها به چهار گروه خبر داد و اظهار كرد:‌دو گروه دولتي و دو گروه خصوصي هستند و در هر بخش سينماهايي كه فروش مناسب دارند و ندارند از هم تفكيك شده‌اند كه در اولويت ما ضعيف‌ترين سينماهاي خصوصي كم فروش هستند كه صددرصد هزينه تبديل ديجيتال را پرداخت مي‌كنيم.

وي كمترين حمايت را از سينماهاي دولتي پرفروش عنوان كرد و گفت: سينماهايي كه در سال 91، 500 ميليون تومان بيشتر فروخته باشند، 80 درصد از حمايت ما برخوردار مي‌شوند و 20 درصد بايد از سوي خود صاحب سينما پرداخت شود و نسبت سينماهاي دولتي‌ كم‌فروش هم 90 به 10 است.

مسچي ادامه داد: براي سينماهاي خصوصي پرفروش هم همين درصد 90 به 10 را در نظر گرفتيم و ممكن است حمايت از آن‌ها را هم به صددرصد برسانيم.

اين مدير، ديجيتال كردن سينماها را شامل چهار مورد پروژكتور، سرور، تكميل سيستم صوت در صورت نياز و سيستم برق ورودي به دستگاه عنوان كرد و به ايسنا گفت: سينماهاي جشنواره فيلم فجر را در اولويت قرار داده‌ايم كه از 30 سينمايي كه در ليست جشنواره هستند، 12 سالن قبلا به ديجيتال تبديل شده‌اند و 18 سالن باقي مانده را طبق برنامه‌ريزي انجام شده تا 15 دي‌ماه آماده مي‌كنيم تا يك ماه فرصت امكان تست وجود داشته باشد.

وي افزود: اولويت بعدي ما تا قبل از عيد نوروز خواهد بود كه تعداد قابل توجهي از سالن‌هاي سينما را پوشش خواهد داد و پيش‌بيني مي‌كنيم تا اوايل تابستان كل سينماهاي كشور به سيستم ديجيتال مجهز شوند.

مسچي سازمان سينمايي را تأمين كننده منابع و نظارت‌كننده بر حسن انجام كار عنوان كرد و ادامه داد: هر سينماداري خودش مي‌تواند سيستم مورد نظرش را انتخاب كند و ما هزينه را طبق سقف حمايتي كه مشخص كرده‌ايم، پرداخت كنيم. رقم حمايتي ما براي خريد سرور، توليد داخل است و در حال حاضر دو شركت در كشور ما توليد دارند و ما به منظور حمايت از توليد داخلي اين حمايت را انجام مي‌دهيم.

مجيد مسچي

وي افزود: اگر سينمايي از اين دو شركت خريداري كند، صددرصد وجه را مي‌پردازيم و اگر سينمايي خواست سرور خارجي خريداري كند تا سقف 12 ميليون را مي‌پردازيم كه قيمت اين سرور براي توليد داخلي 10 تا 12 ميليون و براي خارجي 20 تا 60 ميليون تومان است. در واقع تفاوت اين قيمت را خود صاحب سينما پرداخت خواهد كرد.

مسچي توضيح داد: اساس سرور كامپيوتر است و اينكه گفته مي‌شود داخلي، منظور نرم‌افزار آن است چرا كه قطعات اين دستگاه‌ها از كيس تا برد اصلي چيني هستند. نرم‌افزار اين دستگاه ايراني شده است و يكي از اين دو سازنده داخلي،‌ امتياز نرم‌افزار خارجي را گرفته و تغييرات اوليه‌اي روي آن داده و منوهاي فارسي اضافه كرده كه امكان استفاده از آن راحت‌تر شده است.

وي ادامه داد: شركت دوم هم از نرم‌افزار خارجي اقتباس كرده و در ويرايش‌هاي بعدي تغييرات زيادي را اعمال كرده و هر دوي اين دستگاه‌ها مدت‌هاست كه مورد استفاده است و مشكلات زيادي نداشته‌اند.

مدير سينما شهر حمايت اين موسسه را از پروژكتور نيز تا سقف 25 ميليون اعلام كرد و گفت: بهترين نوع آن ژاپني است و تا 21 ميليون هم مي‌توان خريداري كرد.

مسچي مشكلات بوجود آمده در اين بخش را مرتبط با مستر فيلم عنوان كرد و ادامه داد: همچنين بحث آموزش و عدم اطلاع اپراتور از جزئيات دستگاه مشكلاتي را بوجود مي‌آورد كه به سازندگان داخلي توصيه كرديم تا آنجا كه مي‌شود كار را آسان كنند، اگر متصديان نمايش آموزش‌هاي لازم را ببينند، كمك زيادي به كارشان مي‌كند.

وي در ادامه با اشاره به انتخاب سيستم نمايش ديجيتال در ايران اظهار كرد:‌ اين سيستم در دنيا به دو گونه است. يكي به نام D-cinema كه در اروپا مورد استفاده قرار مي‌گيرد و ديگري E-cinema كه در هند، مالزي، استراليا و جنوب آسيا استفاده مي‌شود كه اين دو سيستم در بسياري از موارد به هم شبيه هستند و تفاوت عمده آن‌ها در پروژكتور است.

اين مدير ادامه داد: اما از نظر قيمت تفاوت زيادي باهم دارند. اولي 250 ميليون تومان و ديگري حدود 50 ميليون است، ضمن اينكه هزينه‌هاي نگهداري اولي بسيار گران‌تر است و براي عوض كردن هر لامپ در سال 20 ميليون تومان بايد هزينه شود.

وي افزود: دومي براي كشور ما انتخاب بهتري است و هزينه كمتري را هم نياز دارد و با فروش و درآمد سينماي ما گرفتن سيستم D-cinema منطقي نيست. تنها مزيت اين سيستم نمايش اورجينال فيلم‌هاي خارجي است و با توجه به اينكه ما نسخه اصلي را نمايش نمي‌دهيم و نياز به تغييراتي وجود دارد، مشكلي براي نمايش اين آثار در سيستم E-cinema نخواهيم داشت.

مسچي بودجه براي تبديل سينماها به ديجيتال را 12 ميليارد تومان پيش بيني كرد و گفت: اين بودجه توسط سازمان سينماي تا شش ماه پيش‌بيني شده است و در طي سه سال از صرفه‌جويي پزيتيو مي‌توان هزينه را برگرداند.

وي يكي از مهمترين ويژگي‌هاي تبديل سينما به ديجيتال را براي شهرستان‌هاي كوچك دانست و اظهار كرد:محدوديت‌هايي براي رسيدن كپي 35 وجود دارد و براي تهيه‌كننده مقرون به صرفه نيست كه سه ميليون هزينه كپي بدهد و در نهايت فيلم بايد شش ميليون بفروشد تا اين رقم را دربياورد. به خاطر همين معمولا تهيه‌كنندگان فيلم‌شان را در شهرستان‌هاي كوچك اكران نمي‌كنند اما ديجيتال اين مشكل را ندارد و امكان ديدن فيلم را در شهرستان‌ها افزايش مي‌دهد و حتي مي‌توان دو فيلم را در يك روز اكران كرد و تنوع اكران را رقم زد.

مدير سينماشهر با بيان اينكه با ديجيتال‌شدن سينماها شاهد امنيت بيشتري در مقابله با كپي‌هاي غيرمجاز خواهيم بود، گفت: فيلم از طريق هارد به سينما ارسال مي‌شود و روي سرور كپي خواهد شد اما امكان نمايش وجود ندارد و بايد فايل كليد ارسال شود كه اين فايل براي هر سرور انحصاري است و حتي براي نمايش در سالني ديگر به كليد جديدي نياز هست.

وي ادامه داد: تاريخ شروع و پايان اكران، سالن و تايم نمايش كاملا تعريف شده است و قابل تغيير نخواهد بود و فيلم اندازه قرارداد منعقد شده بين تهيه‌كننده و سينمادار به روي پرده مي‌رود، امكاني كه براي فيلم 35 مقدور نبود. از نظر كپي غيرمجاز هم امكان تكثير وجود ندارد و حتي پيش‌بيني شده اگر كابل ارتباطي سرور و پروژكتور قطع شود، سرور نيز قطع مي‌شود و امكان سوءاستفاده وجود ندارد.

مسچي خاطر نشان كرد: اما همچنان امكان ضبط بر روي پرده وجود دارد و اين مشكل در همه جاي دنيا وجود دارد و بايد سيستم‌هاي ايمني فيلم با قوانين اجرايي شوند كه متأسفانه ما قوانين كاملي براي برخورد با اين موضوع نداريم. نبايد همه انتظارها براي سيستم نمايش نباشد. مانند اينكه بگوييم خانه‌ها را محكم كنيد تا سارق نيايد و اگر هم سارق آمد با آن كاري نداشته باشيم.

وي افزود: بايد توجه داشت در عالم كامپيوتر همان‌طور كه عده‌اي فكر مي‌كنند و سيستم‌هاي ايمن مي‌سازند، گروه ديگري هم براي شكستن قفل‌ها تلاش مي‌كنند. سيستم ديجيتال در دنيا مبتني بر صد سال تجربه اكران در سينماها است و ضعف‌هاي موجود را برطرف كرده‌اند. در واقع با ديجيتال امكان آمار دقيق نمايش وجود دارد و ضعف‌هاي صد سال اكران «35» برطرف شده است.

اين مدير در پايان سخنانش با گله از كساني كه بدون اطلاع و بررسي مسائلي را مطرح مي‌كنند، گفت: اخيرا يكي از دوستان گفته بود اين سيستم به سينماي درجه سه هند تعلق دارد كه اين مبناي غلطي است و بخشي از آن به عدم داشتن اطلاعات دقيق مربوط مي‌شود و بخشي ديگر نيز اختلافات سياسي و گروهي است كه نبايد وارد مسائل فني شود.

مدير سينما شهر تأكيد كرد: ما هر تصميمي كه بگيريم دو بعد فني و اقتصادي دارد. ما بايد تصميم‌مان را در چارچوب يك امكان‌سنجي اقتصادي بگيريم، مگر فيلم‌هاي ما با آثار روز دنيا برابري دارد؟ در واقع همه چيز نسبتي دارد.

وي افزود: اگر سينماداران ما آنقدر وضع مالي‌شان خوب شود و مي‌توانند سيستم‌هاي گران بخرند، خوشحال مي‌شويم. اما بايد متناسب با داشته‌ها باشد. سيستمي كه نصب مي‌شود، كيفيتش از 90 درصد سينماهاي فعلي بهتر خواهد بود و آن را ارتقاء مناسبي مي‌دانيم. دوستاني كه حرف مي‌زنند بروند و سينماهايي كه مجهز شده را ببينند و بعد بر مبناي واقعيت نظر دهند تا صحبت‌هايشان واهي و غيرمنطقي نباشد.

انتهاي پيام

مجيد مسچي

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن