تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802973685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اراضي دشت تهران به خاطر برداشت آب‌هاي زيرزميني هر3 سال يك متر نشست مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: اراضي دشت تهران به خاطر برداشت آب‌هاي زيرزميني هر3 سال يك متر نشست مي‌كند
*زمين دشت تهران هر سه سال به اندازه يك متر فرونشست مي‌كند كه در اين زمينه با رئيس‌جمهوري براي جلوگيري از فرونشست تهران نامه‌نگاري شده است.

*مطالعه ساختار عميق پوسته ايران در عمق 100 تا 200 كيلومتري و به عرض 200 كيلومتر در حال انجام است و از ايلام تا گيلان را در بر مي گيرد و اميدواريم ظرف سه سال اين مطالعات را تكميل كنيم.

*درياچه اروميه، نيازمند 27 ميليارد مترمكعب آب است كه اگر تأمين نشود، به راحتي نمي‌توان آن را نجات داد.

اين مطالب در گفتگوهاي رسانه اي مديرعامل ،مدير برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات و بودجه و مديركل زمين‌شناسي و مهندسي سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني اعلام شد.

بنابراين گزارش،محمدتقي كره اي مديرعامل سازمان زمين شناسي با اشاره به مطالعه ساختار عميق پوسته ايران گفت: شروع مطالعات اكتشافي در مناطق شرقي كشور ظرف دو ماه آينده آغاز خواهد شد و بر اين اساس تلاش داريم تا 80 درصد مناطقي كه براي اكتشافات بلوكه شده است را مطالعه كنيم.وي افزود: در صد روز ابتداي دولت يازدهم تلاش شد تا در بخش معدن، توجه به زنجيره معدن و مطالعات كارشناسي مدنظر قرار گيرد؛ اين در حالي است كه در 100 روز گذشته تعداد واگذاري گواهي اكتشاف به بخش خصوصي رشد داشته است.

كره اي تصريح كرد: سازمان زمين شناسي محدوده هاي اميدبخش اكتشافي را به بخش خصوصي معرفي مي كند و اگر در مواردي، بخش خصوصي حاضر به سرمايه گذاري نشد، دولت وارد عمل مي شود ،البته در مورد اكتشاف عناصر استراتژيك معمولا كمتر بخش خصوصي وارد مي‌شود.

وي از به ذخيره رساندن معادن طلا خبرداد و گفت: بعد از افزايش قيمت طلا، اين معادن به بخش خصوصي واگذار شد، چراكه اقتصادي شده اند.

نامبرده با اظهار اينكه ايران 8 درصد ذخاير دنيا را در اختيار دارد، در خصوص وضع فعلي درياچه اروميه گفت: دولت 19 طرح رسمي را براي احياي درياچه اروميه مصوب كرده است ولي به لحاظ مطالعات زمين شناسي و دقت نظر در آن، به مطالعات ما اولويت دادند. البته ما هم راهكارهايي را براي نجات درياچه اروميه پيشنهاد داده ايم.

از سوي ديگر، مدير برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات و بودجه سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني هم اظهار داشت:ايجاد سدها باعث شده تا آب به اندازه كافي به درياچه اروميه نرسد و علاوه بر اين، مصارف كشاورزي و گرم شدن هوا هم در خشك شدن درياچه اروميه دخيل بوده است.راضيه لك در يك نشست خبري گفت: ميزان منيزيم موجود در آب درياچه اروميه افزايش و ميزان سديم آن كاهش يافته كه باعث رسوب نمك در اين درياچه شده و اين مسئله يك خطر جدي براي درياچه است.

وي دو راهكار را براي نجات درياچه اروميه پيشنهاد كرد و گفت: نجات درياچه اروميه بايد به صورت بخش‌بندي شده، صورت گيرد و علاوه بر اين، تا جايي كه امكان دارد بايد نمك‌هاي درياچه و املاح آن كاهش يابد تا آب موجود در درياچه صرف انحلال نمك نشود.

لك تصريح كرد: براي نجات درياچه اروميه 19 طرح در دولت يازدهم مصوب شده و قرار است يك مجري براي اجراي اين طرح‌ها انتخاب شود.همچنين نجات درياچه اروميه فقط به عهده يك وزارتخانه نخواهد بود و معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري قول داده كه بودجه لازم براي نجات درياچه اروميه را تأمين كند.

وي با بيان اينكه علاوه بر مشكلات موجود در درياچه اروميه، يك سري خطرات ديگر هم در اين منطقه وجود دارد، گفت: بايد شرايط درياچه اروميه بهبود پيدا كند و براي اين كار بايد فعاليت‌هاي فراتر از شرايط عادي صورت گيرد.

به گفته مدير برنامه‌ريزي سازمان زمين شناسي، درياچه اروميه، نيازمند 27 ميليارد مترمكعب آب است كه اگر تأمين نشود، به راحتي نمي‌توان آن را نجات داد.

دشت تهران هر 3سال يك متر فرو نشست دارد

در همين خصوص مديركل زمين‌شناسي و مهندسي اين سازمان هم گفت:زمين دشت تهران هر سه سال به اندازه يك متر فرونشست مي‌كند كه در اين زمينه با رئيس‌جمهوري براي جلوگيري از فرونشست تهران نامه‌نگاري شده است.

به گزارش فارس، محمد جواد بلورچي مديركل زمين‌شناسي و مهندسي سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني در يك نشست خبري با بيان اينكه 97 درصد شهرهاي كشور در معرض خطر زلزله و تقريباً همه شهرها در معرض خطر سيل قرار دارند، اظهار داشت: تهيه نقشه‌هاي ملي براي شناسايي مناطق پرخطر بايد صورت گيرد كه اميدواريم تا پايان سال در چهار بخش زلزله، سيل، زمين‌ لغزش و فرونشست بتوانيم اين نقشه‌ها را تكميل كنيم.

وي با بيان اينكه تا سال 2050 حداقل 200 ميليون نفر در جهان به دليل تغييرات اقليمي آواره خواهند شد، افزود: ايران هم در منطقه‌اي واقع شده كه با مشكل خشكسالي روبرو است. نامبرده توضيح داد: برداشت آب زيرزميني در ايران متناسب با روش كشورهاي توسعه يافته، صورت نگرفته و در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته 70 درصد از آبهاي زيرزميني در بخش كشاورزي استفاده مي‌شود، اين رقم در ايران به 93 درصد مي‌رسد.

وي با بيان اينكه طبق بررسي‌هاي انجام شده تا سال 2010 ميزان فرونشست زمين در دشت تهران 17 سانتي‌متر در سال بوده است، گفت: اين رقم در حال حاضر به 36 سانتي‌متر در سال رسيده است كه به اين ترتيب هر سه سال يكبار، زمين در دشت تهران يك متر پايين‌تر مي‌رود و سازه‌هاي واقع شده بر روي اين بخش‌ها ترك مي‌خورد.

مدير كل مهندسي سازمان زمين‌شناسي با بيان اينكه براي جلوگيري از اين خطرات، موضوع را در نامه‌اي به رئيس جمهوري مطرح كرديم، افزود: مسئله فرونشست دشت تهران در كميسيون زيربنايي دولت در حال بررسي است تا راه‌هاي نجات از اين پديده مشخص و اجرايي شود.

وي ادامه داد: با فرونشست زمين امكان ذخيره آب از دست مي‌رود و اگر از اين مسئله جلوگيري نشود، دشت تهران براي هميشه فاقد ذخاير زيرزميني آب خواهد شد.

بلورچي به برداشت‌هاي غيرمنطقي آب زيرزميني در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: هم اكنون ما از 93 درصد آب‌هاي زيرزميني كشور برداشت مي‌كنيم كه اين موضوع آب شرب و آب صنعتي را براي ما محدود كرده است. البته اين موضوع موجب نامطلوب شدن وضع آبخوان هاي كشور و در نهايت فرونشست‌هاي زمين هم مي‌شود.

وي با بيان اينكه براي نجات دشت تهران بايد سيستم ديسپچينگ به منظور پايش آبهاي ورودي و خروجي ايجاد شود، گفت: تا زماني كه اين سيستم وجود نداشته باشد، هر حدس و گماني در مورد اينكه دشت تهران تا چه سالي قابل سكونت خواهد بود، نادرست است.

به گفته بلورچي ، آبي كه در هزاران سال در دشت تهران جمع شده است، بخش عمده‌اي از آن در عرض 40 سال گذشته مصرف شده و خيلي زود به پايان خواهد رسيد.



جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن