تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804363326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنجال پول‌هاي مرتضوي در پارلمان +صفحه نخست روزنامه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جنجال پول‌هاي مرتضوي در پارلمان +صفحه نخست روزنامه‌ها
ادامه ماجراي هداياي سازمان اجتماعي به نمايندگان مجلس، سخنان وزير خارجه آمريكا در كنگره اين كشور، سخنان وزير خارجه روسيه در تهران، ادامه اعتراضات نمايندگان برخي استان‌ها به لايحه بودجه سال آينده و ابهامات در احياي سازمان برنامه، مهم‌ترين مطالب روزنامه‌هاي پنجشنبه است.
ادامه ماجراي هداياي سازمان اجتماعي به نمايندگان مجلس، سخنان وزير خارجه آمريكا در كنگره اين كشور، سخنان وزير خارجه روسيه در تهران، ادامه اعتراضات نمايندگان برخي استان‌ها به لايحه بودجه سال آينده و ابهامات در احياي سازمان برنامه، مهم‌ترين مطالب روزنامه‌هاي پنجشنبه است.

جنجال پول‌هاي مرتضوي در پارلمان

در حالي كه بيشتر روزنامه‌ها، ادامه حواشي تحقيق و تفخص از سازمان تأمين اجتماعي را ‌بررسي ‌كرده‌اند، اعتماد در اين باره نوشته است: محمدرضا باهنر كه در غياب علي لاريجاني رياست بخش پايان جلسه علني ديروز مجلس را بر عهده داشت در پي نطق عليرضا محجوب، كه در آن به گزارش هيأت تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي گفت: مجلس حرفي ندارد. وي افزود: مجلس شوراي اسلامي متقاضي تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي بوده و آن را تصويب و انجام داده است بنابراين تا آخر تحقيق و تفحص سر موضع خود مي‌ايستند.

همچنين باهنر در اين جلسه گفت: نمايندگان مجلس از تريبون صحن علني براي اين موضوع استفاده نكنند و ما معتقديم هر كسي كه تخلف كرده بايد به تخلفات رسيدگي شود. باهنر خاطرنشان كرد: مجلس به طور متوسط ماهانه ۳۰۰ هزار تومان در اختيار نمايندگان قرار مي‌دهد تا آن‌ها در اختيار مراجعان نيازمند خود قرار بدهند. در ادامه اين جلسه، علي نعمت چاردولي، نماينده ملاير در تذكر آيين‌نامه‌‌اي گفت: آقاي باهنر كه مي‌گويند به نمايندگان ۳۰۰ هزار تومان پول دادند به كدام حساب ما واريز كرده‌اند؟ چرا بين مردم توقع ايجاد مي‌كنند.

وي همچنين در پاسخ به تذكر رسايي مبني بر اينكه نبايد نامي در گزارش تحقيق و تفحص آورده مي‌شد، گفت: در گزارش تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي بدون ذكر نام اعلام شده است ۳۷ نفر از نمايندگان مجلس نيز گويا در موضوع دخيل بوده‌اند در حالي كه در اختيار قرار دادن مبالغ ناچيز توسط كميته امداد و ساير سازمان‌هاي حمايتي به نمايندگان مجلس و واسطه قرار گرفتن نمايندگان براي توزيع بن كارت‌ها به افراد نيازمند در همه اعصار مجلس وجود داشته و موضوع كاملاطبيعي است.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه اگر كسي در گزارش تحقيق و تفحص سوءاستفاده شخصي از اموال سازمان تأمين اجتماعي كرده است بايد توسط قوه قضاييه پيگرد قانوني شود گفت: نمايندگان مجلس در همه دوره‌ها اختيار توزيع مبالغ ناچيزي بين متقاضيان و مردم نيازمند را داشته‌اند حتي رئيس مجلس نيز مبلغ ناچيزي را براي توزيع در اختيار نمايندگان قرار مي‌دهد. حتي نمايندگان از جيبشان نيز مبالغي را بين نيازمندان توزيع مي‌كنند. وي جوسازي‌هاي رسانه‌‌اي را ظلم به نمايندگان مردم دانست و افزود: در دولت نيز چنين مبالغي نيز وجود دارد. مثلا۲۰، ۳۰ ميليون بن رفاه در اختيار يكي از مديران ارشد دولتي قرار گرفت و اين مبلغ براي توزيع به افراد نيازمند و مراجعه كنندگان به ايشان توزيع شد. بنابراين توزيع اين مبالغ به واسطه نمايندگان بين مردم، موضوعي عادي است و مربوط به همه دوره‌هاي مجلس است.

در همين حال، احمد توكلي نماينده تهران با تأكيد بر اينكه اين پرونده بدون اغماض بايد رسيدگي شود، گفت: بايد تمام كساني كه از اين سفره عمومي به ناحق براي خودشان منافعي جمع كردند به مردم معرفي شوند، حالاچه نمايندگاني كه نامشان كدگذاري شده بود و در حال حاضر نمي‌دانيم چه افرادي هستند و چه مسئولان ديگر در قواي ديگر. او با اشاره به اين نكته كه بعضي افراد معتقدند نمايندگاني كه از مرتضوي كارت هديه دريافت كردند، آن را صرف كمك به افراد نيازمند كرده‌اند، گفت: شايد اين مسأله درست باشد و اين نمايندگان اين كارت‌ها و هدايا را صرف افراد نيازمند و بي‌بضاعت كرده باشند و در صورت صحت اين بحث، اين كار هم غيرقانوني است.

نگاه ملي يا محلي به بودجه؟

در ادامه بررسي چالش بر سر بودجه، مهدي تقوي در بخشي از يادداشتي در تهران امروز با تيتر «نگاه ملي يا محلي به بودجه؟» نوشته: دولت يازدهم در ارائه بودجه ۹۳ فرمول جديدي را در نظر گرفته و اولويت را به پروژه‌هاي عمراني داده است. البته اولويت دولت طرح‌هايي هستند كه در حال اتمام بوده وبالاي ۸۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند. چنين فرمولي باعث دسته‌بندي‌هاي موافق و مخالف در مجلس شده است و شاهد بوديم طي دو روز گذشته كار نمايندگان برخي استان‌ها تا مرز استعفا هم پيش رفت. مسأله اصلي اين است كه بودجه عمراني كشور به چه نحوي تدوين، تصويب و هزينه شود.

طبيعي است هر نماينده‌اي سعي مي‌كند بيشترين اعتبار را براي حوزه انتخابي خود دريافت كند. چراكه چنين اقدامي مي‌تواند براي او فوايد زيادي داشته باشد. اما آيا اين تمام داستان مربوط به پروژه‌هاي عمراني كشور است؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد توجه داشت توجه به زيرساخت‌ها از ضروريات توسعه و آباداني هر كشوري به حساب مي‌آيد. توسعه زيرساخت‌ها با عمليات عمراني مي‌تواند حوزه‌هاي ديگر را نيز تحت پوشش قرار دهد. با توجه به اينكه دولت دهم تعداد زيادي پروژه عمراني نيمه‌تمام را روي دست دولت يازدهم گذاشت اين كار دولت روحاني يعني توجه به پروژه‌هاي عمراني كاري اقتصادي و عاقلانه است.

دولت روحاني مجبور است اين تعداد پروژه‌هاي نيمه‌تمام كه روي دستش مانده را به سرانجام برساند. اگر پروژه‌هاي نيمه‌تمام به سرانجام نرسد به اصطلاح وضعيت از اينجا مانده و از آنجا رانده به وجود خواهد آمد. يعني نه پروژه‌هاي گذشته به اتمام مي‌رسد نه پروژه‌هاي تازه‌كار حتي به نيمه خواهد رسيد. به همين خاطر عاقلانه‌ترين تصميم همين خواهد بود كه دولت به عنوان مثال يك بازه زماني حداقل تا دو سال آينده را در نظر گيرد و فقط در اين مدت زماني به اتمام پروژه‌هاي نيمه‌كاره بپردازد.

وطن امروز كه در روزهاي اخير، شمشير را براي دولت يازدهم از رو بسته، در مخالفت با لايحه بودجه و در آغاز مطلبي با تيتر «نمايندگان مستعفي معتقدند با اين بودجه شهرهاي كوچك نابود مي‌شوند» نوشته: نمايندگان شهرستان‌ها همچنان نسبت به رويكرد دولت در بودجه ۹۳ و نحوه تخصيص اعتبارات معترضند. در ادامه اعتراضات نمايندگان به بودجه سال ۹۳ كه از روز سه‌شنبه و با استعفاي نمايندگان چند استان كليد خورده بود، روز گذشته و به‌دنبال استعفاي ۱۸ نماينده استان خوزستان به‌دليل حذف رديف‌هاي بودجه اين استان در لايحه بودجه سال آينده توسط دولت، آن‌ها جلسه علني ديروز پارلمان را ترك كردند.

جواد سعدون‌زاده، عضو مجمع نمايندگان استان خوزستان در اين باره گفت: مجمع نمايندگان استان خوزستان روز گذشته نامه استعفايشان را به‌طور رسمي به باهنر، نايب‌رئيس مجلس ارائه كردند. ما منتظريم اين نامه در صحن علني اعلام وصول شود. حبيب آغاجري، ديگر نماينده اين استان نيز «رعايت نشدن عدالت در تخصيص بودجه به استان خوزستان» را دليل استعفاي نمايندگان خوزستان در مجلس برشمرد و با اشاره به وعده‌هاي انتخاباتي حسن روحاني تصريح كرد: آقاي روحاني در زمان تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري وعده داده بود ۳ درصد از درآمدهاي نفتي را به استان خوزستان اختصاص دهد اما امروز شاهديم اين امر محقق نشده است. به گفته وي، دولت در تنظيم لايحه بودجه ۹۳ عدالت را در بودجه تخصيص‌يافته به استان خوزستان رعايت نكرده است. طوري كه در مقايسه بين استان‌هاي هم‌رديف با استان خوزستان، اختلافات بسياري از لحاظ بودجه‌اي وجود دارد. طبق اين گزارش، پس از اين اقدام نمايندگان خوزستان، محمد دهقان عضو هيأت رئيسه مجلس از طرف علي لاريجاني رئيس مجلس نزد اين نمايندگان رفته و وساطت كرد تا در جلسه علني ديروز حضور يابند. نمايندگان خوزستان نيز به اين خاطر به جلسه پارلمان بازگشتند.

ژست تاكتيكي كنگره آمريكا در قبال ايران

برگزاري جلسه استماع توضيحات وزير خارجه آمريكا در مورد توافق ژنو در كنگره اين كشور زمينه تحليل‌هاي گوناگون در روزنامه‌هاي امروز شده است.

ابتكار از عقب‌نشيني سنا خبر داده و در مطلبي با تيتر «تحريم‌هاي جديد عليه ايران از دستور كار كنگره خارج شد» نوشته: جان كري، وزير خارجه آمريكا روز سه شنبه به كنگره رفت تا از توافقنامه تاريخي كه ماه گذشته ميلادي بين ايران و قدرهاي جهاني امضاء شد دفاع كند و به اصطلاح آن را به اعضاي بدبين كنگره بفروشد. اقدامي كه از آغاز نيز دشوار مي‌نمود. ساعاتي پس از حضور جان كري در كنگره و دفاع او در مقابل انتقاد برخي از سناتور‌ها در خصوص توافق هسته‌اي با تهران، سناي آمريكا با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد باراك اوباما و جان كري دلايل محكمي براي توقف تحريم‌هاي جديد عليه ايران مطرح كردند و به طور موقت موضوع تشديد تحريم‌هاي جديد عليه ايران متوقف مي‌شود.

رويترز گزارش داد كه درخواست دولت آمريكا از كنگره براي به تعويق انداختن تصويب تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران، روز سه‌شنبه با حمايت رئيس كميته بانكداري سناي آمريكا روبه‌رو شد كه اعلام كرد در حال حاضر از طرح جديد تحريم‌ها حمايت نخواهد كرد. رويترز نوشت: دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا تأكيد دارد كه هر گونه طرح تحريم جديدي مي‌تواند مذاكرات هسته‌‌اي با ايران براي رسيدن به يك توافق جامع را به خطر اندازد. محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در گفت‌و‌گوي اخيرش با مجله تايم به آمريكايي‌ها هشدار داده بود كه تصويب هرگونه تحريم‌ جديدي توسط كنگره‌ آمريكا توافق موقتي ژنو را متزلزل خواهد كرد.

اوباما و مشاورانش هفته‌هاي اخير را صرف جلب حمايت افكار عمومي از توافقنامه هسته‌اي ژنو كردند. آن‌ها در سخنراني‌ها، مصاحبه‌هاي تلويزيوني و بيانيه‌هاي خود كوشيدند در اتاق‌هاي فكر نفوذ كنند. حضور كري در كميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا به منزله نخستين مواجه يك مقام عالي رتبه دولتي پس از توافق ژنو با قانونگذاراني بود كه به سختي از سياست‌هاي دولت انتقاد كرده و به دنبال راهي براي بازنويسي توافقنامه هستند. كري كه پيش از اين سناتور بود در جلسه دو و نيم ساعته در كميته روابط خارجي، از همكاران سابق‌اش خواست، تحريم‌هاي جديد را عليه ايران تصويب نكنند و به ديپلماسي فرصت دهند.

جان كري وزير امور خارجه آمريكا عصر سه شنبه به وقت محلي با حضور در كنگرهٔ آمريكا و در پاسخ به سوالات متعدد نمايندگان مخالف و موافق توافقنامه هسته‌اي ژنو با صراحت اعلام كرد كه ايران به دنبال ساخت سلاح هسته‌اي نيست، زيرا مسئولان ايراني مي‌دانند در آن صورت شاهد يك رقابت هسته‌اي دركل منطقه خواهند بود، به همين دليل به اين سمت حركت نمي‌كنند. جان كري در پاسخ به سؤال يكي ديگر از نمايندگان در خصوص نقش تحريم‌ها براي وادار كردن ايران به مذاكره اظهار داشت تحريم‌ها ايران را وادار به تسليم نمي‌كند و ادامه اين وضعيت موجب تفرقه بين آمريكا و شركاي اروپايي خواهد شد.

كري در واكنش به بدبيني سناتور‌ها در بحث‌هايي كه مطرح مي‌كردند، از رونالد ريگان نقل قولي آورد كه مي‌گفت بايد اعتماد كرد اما آن را ثابت كرد. وزير خارجه آمريكا گفت كه ايران مي‌تواند پس از لغو بخشي از تحريم‌ها به ۷ ميليارد دلار دسترسي پيدا كند اما در مقابل برنامه‌هاي هسته‌اي خود را محدود مي‌كند. او گفت كه دولت در تلاش است به توافقي نهايي با ايران دست يابد كه كامل‌تر و راضي كننده‌تر خواهد بود. وي تأكيد كرد كه بايد به مذاكرات فرصت داد تا موفق شود. او بار ديگر خاطرنشان كرد توافق مقدماتي شش ماهه با ايران در به عقب راندن يا تعليق بخش‌هاي مهمي از برنامه‌هاي هسته‌اي ايران نقش پراهميتي دارد. وزير خارجه آمريكا همچنين قول داد كه در صورت به نتيجه نرسيدن مذاكرات براي دستيابي به توافق جامع، دولت آمريكا براي تشديد تحريم‌ها به كنگره برود. كري گفت: در صورت شكست مذاكرات ما به آن‌ها نياز داريم.

سناتور تيم جانسون، رئيس دمكرات كميته بانكداري سناي آمريكا روز سه‌شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه (آمريكا) استدلال قوي را براي به تعويق انداختن اقدام كنگره در زمينه‌ تحريم‌هاي جديد ايران ارائه كرد‌ه‌اند. بنابراين من از درخواست آن‌ها حمايت مي‌كنم و فعلا اقدام كميته را به تعويق مي‌اندازم. كميته بانكداري سناي آمريكا مسئول نظارت بر طرح تحريم‌ها در سنا است و چندين ماه است كه پيش بردن يا نبردن محدوديت‌هاي جديد عليه ايران را به مناظره گذاشته بود.

قانون هم در مطلبي با تيتر «ژست تاكتيكي كنگره آمريكا در قبال ايران» به قلم علي بيگدلي نوشته: پافشاري جان كري، وزير خارجه آمريكا، در مجلس نمايندگان اين كشور براي توقف تصويب تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران بالاخره نتيجه داد و رئيس كميته امور بانكي سنا اعلام كرد كه خواست دولت را در اين باره مي‌پذيرد. در واقع آنچه ‌در كنگره آمريكا شاهد بوديم ناشي از فشار نهادهاي صهيونيستي بر اعضاي آن بود؛ اين نهاد‌ها در پي آن بودند كه به نحوي از اجراي توافقنامه موقت هسته‎اي جلوگيري كنند. اين در حالي است كه باراك اوباما، رئيس‎جمهور آمريكا، خيلي تلاش كرده كه بيانيه اين توافق تنظيم شود؛ در واقع تلاش‎هاي او در اين جهت است كه نگذارد مسأله هسته‎اي ايران به روش‎هاي غيردموكراتيك حل و فصل شود.

در اين ميان برخي صحبت‏هاي اوباما مبني بر اينكه آمريكا هنوز تمام گزينه‎‌ها را روي ميز دارد، فقط اظهارنظري است براي كسب رضايت نهادهاي يهودي آمريكا. در حقيقت چون اوباما دوره آخر رياست جمهوري‎اش است نمي‌‎خواهد برگه سياهي از دوره خودش در پرونده حزب دموكرات باقي بگذارد. رئيس‎جمهور آمريكا در پي آن است كه پرونده هسته‎اي ايران به شكل دموكراتيك حل شود.

در اين ميان بعيد به نظر مي‌رسد كه كنگره بتواند عليه او دست به اقدامي بزند و پيشنهادهايي را ارائه دهد. زيرا اين امر از نظر حقوقي كار بسيار مشكلي است و اگر به صورت متعارف باشد، اوباما مي‌تواند اين پيشنهاد را امضا نكند. آنچه ‌از اقدامات رئيس‎‌جمهور آمريكا مي‌‎توان نتيجه گرفت اين است كه او نمي‌خواهد ايران را از خود دور كند. زيرا آمريكا به دنبال كمك‌هايش به ايران براي تنظيم اين بيانيه، حتي برخي دوستان نزديكش همچون عربستان و اسرائيل را از خود رنجاند لذا در اين شرايط به نظر نمي‌‎‌رسد تهديدهاي كنگره راه به جايي ببرد.
از ديگر سو، نبايد از نظر دور داشت كه رفتارهاي كنگره مبني بر اصرار برخي نمايندگان براي تصويب تحريم‎‌ها عليه ايران، بعضا تاكتيكي است و مي‌‎خواهند يك «لولو» از خود بسازند و در برابر ايران قرار دهند. كنگره با مطرح كردن تصويب تحريم‎هاي جديد مي‌‎خواهد همواره اين شمشير را بالاي سر ايران نگه دارد تا اگر در آينده گروه ۱+۵ تقاضاهاي ديگري از ايران داشت، ايران اين خواست‏‌ها را بپذيرد. پس مي‌‎توان گفت اصرارهاي كنگره نوعي ژست تاكتيكي است تا فشار‌ها را بر ايران افزايش دهد.

شرق نيز سخنان لاوروف در ديدار با روحاني را با تيتر «سند ژنو حق غني‌سازي ايران را به رسميت مي‌شناسد» مورد توجه قرار داده و نوشته: پايگاه اطلاع‌رساني دولت: رئيس‌جمهوري، عصر ديروز با «سرگئي لاوروف»، وزيرخارجه روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد.

«حسن روحاني»، با اشاره به اقدامات انجام ‌گرفته از سوي دوطرف براي اجرايي‌شدن توافقات روساي جمهوري ايران و روسيه در بيشكك گفت: «هدف ما رسيدن به روابطي استراتژيك و بسيار نزديك با روسيه است. ايران همچون روسيه آماده رسيدن به توافق جامع بلندمدت ميان دوكشور است كه زمينه‌هاي همكاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي را دربر گيرد».

در اين ديدار كه موضوعاتي چون ضرورت برقراري صلح و امنيت، مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري، مسايل و چالش‌هاي منطقه‌اي و تحولات سوريه و مذاكرات هسته‌اي ژنو مطرح شد، روحاني افزود: «در زمينه مذاكرات هسته‌اي ژنو، ايران همواره بر دو اصل تأكيد دارد: اصل اول عدم‌پذيرش تبعيض و بهره‌مندي يكسان از تمامي حقوق مندرج در ان‌پي‌تي به‌خصوص حق غني‌سازي در داخل خاك ايران و اصل دوم تأكيد بر صلح‌آميزبودن و صلح‌آميزماندن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران». او افزود: «مفهوم توافقنامه ژنو، اين است كه تمام حقوق ايران از جمله حق غني‌سازي در آن به رسميت شناخته شده است و اگر كشورهايي بخواهند تفسير ديگري از اين توافق مطرح كنند، به اعتماد في‌مابين و تلاش‌هاي اعتمادساز موجود لطمه وارد كرده‌اند‌».

وزير امور خارجه روسيه نيز در اين ديدار گفت: «درخصوص تفسير سند ژنو ما با ايران هيچ اختلاف نظري نداريم و در خلال مذاكرات آتي ۱+۵ همواره بر اين امر تأكيد خواهيم كرد، چراكه در دكترين سياست خارجي روسيه به داشتن حق غني‌سازي كشور‌ها و فعاليت‌ها و فناوري صلح‌آميز هسته‌اي در چارچوب قوانين بين‌المللي تأكيد شده است».

ابهام در احياي سازمان برنامه

اعتماد از جمله روزنامه‌هايي است كه تشكيل سازمان مديريت و برنامه ريزي با رأي نمايندگان مجلس را مورد اشاره قرار داده و در توضيح آن نوشته: نمايندگان مجلس موافقت كردند سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور ظرف شش ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون از ادغام معاونت برنامه‌ريزي و راهبردي رئيس جمهور و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تحت مسووليت مستقيم رئيس جمهور تشكيل شود. بر اساس طرح تشكيل سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با بررسي ماده يك اين طرح موافقت كردند كه در راستاي تحقق اصل ۱۲۶ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و براي انجام امور برنامه و بودجه و امور اداري واستخدامي كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كه در اين قانون سازمان ناميده مي‌شود ظرف شش ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون از ادغام معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني، رئيس جمهور تحت مسئوليت مستقيم رئيس جمهور، با وظايف و اختيارات مذكور در اين قانون تشكيل شود. همچنين پيشنهاد كميسيون برنامه و بودجه درباره ماموريت‌ها و اختيارات سازمان برنامه و بودجه كشور كه در قالب ماده ۲ اين پيشنهاد در جلسه ديروز مجلس به راي گذاشته شد، به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.

بر اساس اين پيشنهاد كه با موافقت كميسيون اجتماعي و دولت نيز همراه بود، بخشي از ماموريت‌ها و اختيارات سازمان عبارتند از:

۱ ـ مطالعات آينده پژوهي، توسعه‌‌اي و آمايش سرزمين و شناخت ظرفيت‌ها و امكانات كشور،

۲ ـ مطالعه و تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت،

۳ ـ طراحي نظام برنامه‌ريزي، تدوين برنامه‌هاي ميان مدت، بلند مدت و كوتاه مدت ملي، تدوين برنامه‌هاي توسعه استاني توسط واحد‌هاي استاني و ارائه الگوهاي نوين و بومي براي اداره مطلوب بخش‌هاي مختلف كشور،

۴ ـ طراحي نظام بودجه ريزي و تهيه و تنظيم بودجه‌هاي سالانه، ابلاغ بودجه مصوب، تخصيص منابع شرح عمليات شامل اهداف كمي و استاندار د‌ها و قيمت تمام شده خدمات و طرح‌ها و طراحي نظام هوشمند مديريت بودجه و مالي كشور،

۵ ـ بررسي و تعيين نقش‌ها و حدود وظايف بخش دولتي و غيردولتي در چارچوب اسناد بالادستي و قوانين مصوب طراحي ساختار كلان دولت و تاييد ساختار دستگاه‌هاي اجرايي، طراحي برنامه‌هاي تمركز زدايي، طراحي و تدوين نظام اداري و نظام‌هاي تصميم گيري، طراحي و استقرار مديريت فرآيند‌هاي منابع انساني و نظام شايستگي راهبري استقرار دولت الكترونيك، چرخه بهره وري، نظام‌هاي مشاركت خصوصي و خصوصي سازي و برون سپاري خريد خدمت يا محصول، نظام ارتقاي سلامت اداري و ساير فناوري‌هاي نوين اداري،

۶ ـ تهيه، تدوين و ابلاغ معيار‌ها و ضوابط مطالعاتي، فني و اجرايي طرح‌هاي عمراني و سرمايه گذاري شركت‌هاي دولتي و موسسات عمومي، تدوين ضوابط تشخيص صلاحيت و انجام رتبه بندي اشخاص حقيقي و حقوقي، طرف قرارداد با دستگاه‌هاي اجرايي ملي و استاني موضوع ماده ۵ قانون مديريت خدمات كشوري مصوب ۸ /۷/ ۱۳۸۶ در زمينه‌هاي عمراني مطالعاتي، آموزشي و خدماتي،

۷ ـ طراحي و استقرار نظام مديريت عملكرد شامل تهيه الگوهاي نظارت و ارزشيابي، تدوين گزارش‌هاي نظارتي و ارزشيابي از تهيه و اجراي برنامه‌هاي بلند مدت، ميان مدت و كوتاه مدت ملي و استاني، طرح‌هاي عمراني، فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي و موضوعات محوري نظير بهره وري، شفافيت، پاسخگويي، نقش و مشاركت مردم در اداره امور كشور و ارائه مراجع ذي ربط از جمله مجلس شوراي اسلامي بر اساس قوانين و مقررات.

اين در حالي است كه ابتكار با طرح اين سؤال كه «ادغام دو معاونت؛ اختيار رئيس‌جمهور است يا مصوبه مجلس؟» به ابهام در احياي سازمان برنامه پرداخته و نوشته: طرح تشكيل مجدد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در حالي با تأكيد مجلس بر ادغام دو معاونت برنامه‌ريزي و منابع انساني مصوب شد كه هنوز دولتي‌ها در مورد اين ادغام و نه تشكيل سازمان به اجماع نظر نرسيده‌اند. در جلسه مجلس نمايندگان با طرح تشكيل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در راستاي تحقق اصل ۱۲۶ قانون اساسي و به منظور انجام امور برنامه و بودجه و امور اداري و استخدامي كشور موافقت كردند كه اين موضوع با واكنش سخنگوي دولت روبه‌رو شد.

محمدباقر نوبخت ساعتي پس از مصوبه مجلس در قامت سخنگوي دولت در اين باره به خبرنگاران گفت:» از نظر ما احياي سازمان مديريت بر اساس قانون اساسي از اختيارات رئيس‌جمهور است و به مصوبه مجلس نياز ندارد». سرپرست معاونت توسعه و سرمايه‌ انساني رئيس‌جمهور با اين وجود از مجلس به دليل تحقق يكي از شعارهاي رئيس‌جمهور در احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تقدير كرد و گفت: «مخالفت دولت با اصل محتواي احياي اين سازمان نيست بلكه در ارتباط با شكل احياي آن است».

در اين زمينه عبدالعلي تاجي ـ معاون حقوقي معاونت توسعه رئيس جمهور ـ نيز با بيان اينكه با توجه به اصل ۱۲۶ قانون اساسي تشكيل سازمان مديريت از اختيارات رئيس جمهور است به ايسنا گفت:‌ «بر اين اساس مجلس نمي‌تواند در قالب طرحي دولت را ملزم به تشكيل اين سازمان از ادغام دو معاونت برنامه‌ريزي و توسعه مديريت كند». وي افزود:» اين در حالي است كه دولت خود بايد در مورد اينكه مي‌خواهد سازمان را با ادغام اين دو معاونت و يا به گونه‌اي ديگر تشكيل دهد، تصميم بگيرد».

در همين زمينه انصاري ـ معاون پارلماني رئيس جمهور ـ هفته گذشته در زمان بررسي طرح تشكيل سازمان مديريت در مجلس اظهار كرد:» نحوه احياي اين سازمان، شرح وظايف آن و چگونگي عملكرد آن بر اساس اختيارات قانون اساسي و نظر رئيس‌جمهور طراحي و در جايي هم كه نياز به قانون وجود داشته باشد در قالب لايحه به مجلس ارائه خواهد شد». وي با اشاره به ديدگاه‌هاي موجود در اين زمينه گفت كه برخي معتقدند امور اداري ـ استخدامي با امور برنامه‌اي و بودجه‌اي داراي يك ماهيت است و برخي ديگر بر اين موضوع اعتقاد دارند كه ادغام اين دو سازمان موجب تضعيف عملكرد هر يك از آن‌ها مي‌شود. بر اين اساس تا كنون دولت به اجماع نظر در مورد ادغام اين دو معاونت نرسيده است. اين در حالي است كه بعد حضور محمد باقر نوبخت در معاونت برنامه ريزي و سرپرستي معاونت توسعه، وي محمود عسكري آزاد را به عنوان جانشين خود در اين معاونت تعيين و در كنار ساير وظايف مسئوليت پيگري‌هاي تشكيل سامان مديريت را به او واگذار كرد. عسكري آزاد در ابتداي حضور خود با اعتقاد به اينكه سازمان مديريت جديد، در روند توسعه، مغز متفكر كشور خواهد بود بر تشكيل سازمان مديريت از ادغام دو معاونت توسعه و معاونت برنامه ريزي تأكيد كرد.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن