تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820216094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهداشكالات 4 بانده شدن محور سوادكوه در ديد عمومي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهداشكالات 4 بانده شدن محور سوادكوه در ديد عمومي
4 بانده شدن محور سوادكوه با اشكلات فني در ديد عمومي قرار دارد كه لزوم شفاف‌سازي‌ها را دو چندان مي‌كند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس از سوادكوه، مسير تهران ـ رودهن ـ فيروزكوه ـ قائمشهر به فاصله حدود 200 كيلومتر در هفت قطعه تعريف شده است كه نام نبردن از سوادكوه در بين نام‌هاي بالا بيانگر آن است كه فاصله حدود 100 كيلومتري اين شهرستان در طول نيمي از اين طرح ملي آغازي بر مشكلات و موانع مختلف در قطعه ششم اين طرح از پل‌سفيد تا قائمشهر است.

* حدود 50 كيلومتر از بزرگراه مسير تهران ـ رودهن ـ فيروزكوه ـ قائمشهر باقي مانده است

تا قبل از سال 90 حدود 80 كيلومتر از اين طرح مورد بهره‌برداري قرار گرفت و در سال‌هاي 90 و 91 نيز شاهد رشد قابل توجهي در آن بوده‌ايم كه بهره‌برداري از 60 كيلومتر اين طرح بيانگر نگاه عميق به اجرايي شدن آن بوده است.

حدود 50 كيلومتر از بزرگراه مسير تهران ـ رودهن ـ فيروزكوه ـ قائمشهر باقي مانده است كه مديرعامل سابق شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور و معاون سابق وزير راه و شهرسازي بر تامين اعتبار 100 ميليارد توماني آن تاكيد و بر اتمام اين پروژه تا پايان سال 92 كه در طرح‌هاي مهر ماندگار نيز گنجانده شده بود خبر داد و البته بهره‌برداري از تونل 500 متري مسير را براي اوايل سال 93 تعيين كرده بود.

هر چند نبايد ظرايف و ناهمواري‌هاي جغرافيايي و طبيعي سوادكوه براي اجراي طرح‌هاي مختلف را نديده گرفت ولي پيشوند ملي بودن آن طرح توجه به جنبه‌هاي مختلف را با نگاهي خوش‌بينانه همراه كرده بود.

*زمان‌هاي مختلف براي اتمام طرح 4 بانده شدن محور سوادكوه

وزير سابق راه و شهرسازي نيز در مراسم افتتاح 23 كيلومتر از مسير تهران ـ رودهن ـ فيروزكوه ـ قائمشهر كه 9 دستگاه تونل به طول 3 هزار و 500 متر و 10 دستگاه پل به طول بيش از يك‌هزار و 200 متر را شامل مي‌شود از لزوم اتمام طرح‌هاي عمراني تا پايان دولت دهم و از اتصال اين مسير به ساري خبر داده بود.

در مطالب مختلف بيان شده براي اين طرح راهسازي تاريخ‌هاي مختلفي توسط مسئولان مختلف بيان شده بود ولي آنچه به چشم مي‌آيد گذر فصل‌ها و مسير باقي مانده‌اي است كه هنوز به بهره‌برداري نرسيده است.

*4 بانده شدن محور سوادكوه در مسير ديد عمومي

نشست جاده تازه ساخت در چاي‌باغ سوادكوه شمالي كه باعث انحراف قطار باري شد

بسياري از كارمندان و يا مديران كه مسير پل‌سفيد تا قائمشهر را طي مي‌كنند حداقل بيش از 50 بار به صورت رفت و برگشت ماهانه شاهد فعاليت‌هايي هستند كه گاه و بي‌گاه قطع مي‌شود و يا شكستگي‌هاي مسير را كه خستگي فاصله يك ساعته را دو چندان مي‌كند و يا اشكالات فني كه با چشم غير فني هم قابل ديدن است و نشست جاده در منطقه چاي باغ كه 200 متر از ريل راه‌آهن را تخريب و قطار باري را از ريل منحرف كرد، را مشاهده مي‌كنند.

عدم توجه به مسائل فني جاده سازي جنب راه‌آهن باعث انحراف قطار از ريل شد

راه آهن سوادكوه از شاهرگ‌هاي ارتباط زميني در شمال كشور و مرتبط كننده استان‌هاي شمالي با پايتخت محسوب مي‌شود و اهميت آن آنقدر بالا بود كه معاون وزير با پيگيري نماينده سوادكوه در كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي ساعتي بعد از حادثه در محل حاضر شد.

با نگاه به شرايط و ويژگي‌هاي منطقه و همجوار بودن راه‌آهن و جاده ترانزيتي سوادكوه و در ديد عموم بودن فعاليت‌هاي شركت‌هاي چهارگانه راهسازي در منطقه سوادكوه، توجه به جنبه‌هاي مختلف اين حادثه بر لزوم نظارت عميق‌تر و كارشناسي‌تر و توجه به كارشناسي‌هاي بومي را دو چندان مي‌كند.

*اشكالات فني كه با نگاه غيرفني قابل مشاهده است

سد اوليه ساخته شده توان لازم فني را نداشت و سد دوم در بالاي ساخته شد

اشكالات فني در مناطق قبل از شهر پل‌سفيد، عدم توجه به مطالعات رانشي خروجي شهر پل‌سفيد به سمت زيراب كه مطالعات آن توسط شهرداري پل‌سفيد و با همكاري جهاددانشگاهي در گذشته انجام شده بود، دوباره سازي سد در منطقه ورودي زيراب،نشست كردن جاده به دليل عدم توجه به زهكشي قبل و خروج قطار باري از ريل در منطقه چاي باغ با توجه به گزارش مكتوب فرمانداري سوادكوه شمالي درباره اين خطر بخشي از مشكلاتي است كه در منظر مردم قرار دارد.

جاده منطقه چاي باغ چند روز قبل از نشست كردن و خروج قطار از ريل

خبرگزاري فارس در گزارش‌هاي خود به دغدغه‌هاي ايمني در اين مسير اشاره كرده بود،خروج قطارباري از ريل در منطقه چاي باغ بدون ترديد بر استفاده مردم از قطار براي جابه‌جايي تاثير منفي گذاشته است و ديدگاه عمومي درباره ايمني جاده و عدم نظارت لازم توسط مسئولان و زير سئوال رفتن حيثيت كارشناسي اين طرح ملي كه به چهار بانده شدن محور سوادكوه معروف شده است را موجب شده است و عدم ارائه پايان‌كار توسط پيمانكار يا تاييد آن توسط ناظرين دليل منطقي براي مشكلات اين پروژه نيست چرا كه با جان و مال مردم در ارتباط مستقيم قرار دارد.

*لزوم شفاف سازي فعاليت‌هاي 4 بانده شدن محور سوادكوه

به نظر مي‌رسد مسئولان اجرايي، فني اين طرح به بيان واضح،شفاف فعاليت‌ها،پيشرفت‌ها با رسانه‌ها بپردازند و نظرات و مطالعات كارشناسان شهرستاني و استاني را مورد توجه جدي قرار دهند و با توجه به زمان نه چندان طولاني قول داده شده مبني بر اتمام اين طرح تا پايان‌سال جاري در فعاليت‌هاي سرعت بيشتري دهند كه تاخيرهاي اين طرح توجيه اقتصادي و لذت بهره‌برداري از آن را سلب مي‌كند.

================

گزارش از عمران اكبرنژاد

================

انتهاي پيام/86015/ح40

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن