تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802740281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي:امواج نشاط آفرين «ما مي‌توانيم» را تقويت كنيد/ چرخه پيشرفت علمي كشور كُند نشود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي:امواج نشاط آفرين «ما مي‌توانيم» را تقويت كنيد/ چرخه پيشرفت علمي كشور كُند نشود
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه فرهنگ و ارزشهاي فرهنگي، هويت و روح يك ملت است، خاطر نشان كردند: فرهنگ، حاشيه و ذيل اقتصاد و سياست نيست بلكه اقتصاد و سياست حاشيه و ذيل فرهنگ هستند.


به گزارش گروه سياسي خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (سه شنبه) در ديدار رئيس و اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي، با تبيين اهميت حياتي مقوله فرهنگ و جايگاه شورايعالي انقلاب فرهنگي؛ ضمانت اجراي مصوبات اين شورا؛ وظايف نظارتي و هدايتي دستگاهها در مقوله فرهنگ؛ ضرورت برخورد حكيمانه با پديده هاي فرهنگي، استمرار پيشرفت علمي در دانشگاهها؛ تدوين مباني تحول علوم انساني، و صيانت از زبان زيباي فارسي، نكات مهمي را بيان كردند.

حضرت آيت الله خامنه اي اولين نكته سخنان خود را به موضوع اهميت و جايگاه فرهنگ در جامعه اختصاص دادند و با اشاره به شخصيت و سوابق فرهنگي روساي سه قوه و همچنين اكثريت اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي بعنوان دردمندان عرصه ي فرهنگ، گفتند: بر همين اساس از اين شورا انتظار مي رود اهتمام و تلاش بيشتري براي برجسته كردن موضوع فرهنگ در جامعه و رساندن آن به جايگاه واقعي، به خرج دهد.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه فرهنگ و ارزشهاي فرهنگي، هويت و روح يك ملت است، خاطر نشان كردند: فرهنگ، حاشيه و ذيل اقتصاد و سياست نيست بلكه اقتصاد و سياست حاشيه و ذيل فرهنگ هستند.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره با تأكيدهاي قبلي مبني بر لزوم وجود پيوست فرهنگي براي همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه هاي مختلف افزودند: برخي اوقات ممكن است، تصميم گيري ها و مصوّبات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و حتي علمي، تبعات منفي فرهنگي در جامعه بوجود آورد كه دليل آن نبود پيوست فرهنگي است.

ايشان تأكيد كردند: براي فعاليتهاي فرهنگي، برنامه ريزي ضروري است و نميتوان انتظار داشت كه فرهنگ كشور اعم از فرهنگ عمومي، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهي، به خودي خود پيش برود.

رهبر انقلاب اسلامي از اين نكته وارد موضوع لزوم نظارت و هدايت دولت درخصوص مسائل فرهنگي شدند و خاطر نشان كردند: دستگاههاي مختلف در قبال جريان فرهنگ عمومي كشور مسئولند.

حضرت آيت الله خامنه اي هدايت و نظارت در مسائل فرهنگي را همچون مراقبت باغبان از گلهاي زيبا دانستند و گفتند: كندن علف هاي هرز در يك بوستان به معناي رشد گلها و استفاده طبيعي آنها از آب و نور و هواست.

رهبر انقلاب اسلامي حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگي را از وظايف نظارتي حكومت دانستند و افزودند: همه ما در قبال مسائل فرهنگي و فرهنگ عمومي كشور مسئوليت شرعي و قانوني داريم.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه فرهنگ همواره متكي به حضور مردم است، افزودند: سپردن مسائل فرهنگي به مردم نافي وظيفه نظارتي و هدايتي دولت نيست و حضور حكومت و دولت در عرصه فرهنگ نيز به معناي سلب حضور مردم نمي باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به برخي اظهارات غير مسئولانه در خصوص لزوم آزادي هاي فرهنگي همچون غرب، خاطر نشان كردند: چرا هنگامي كه غربي ها بر مسائل غير معقول و انحرافي همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوي زن و مرد، يا سبك زندگي خود با عنوان پيشرفت و تجدد لجاجت دارند، ما بر ارزشهاي والاي فرهنگ خود اصرار نداشته باشيم؟

جايگاه و اهميت شوراي عالي انقلاب فرهنگي دومين نكته اي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و گفتند: شوراي عالي انقلاب فرهنگي يكي از ابتكارات با بركت امام خميني (ره) بود كه عالي ترين و بهترين مركز فرهنگي كشور است.

حضرت آيت الله خامنه اي، حضور مسوولان ارشد و همچنين حضور چهره هاي تأثيرگذار علمي و فرهنگي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي را مهمترين نقطه قوت اين شورا دانستند و تأكيد كردند: همين مساله موجب مي شود كه موضوع فرهنگ كشور، تابع بالا و پايين شدن جريانات سياسي نباشد و حركت فرهنگي كشور ضمن برخورداري از ثبات، از روزمره گي خارج شود.

ايشان افزودند: يكي از مسائل مهم در شورايعالي انقلاب فرهنگي اين است كه اعضاي شورا، جايگاه و تأثيرگذاري آن را به عنوان مركز اصلي سياستگذاري فرهنگي كشور باور داشته باشند.

ايشان حضور مستمر اعضاء و تعطيل نشدن جلسات شورا را بسيار ضروري برشمردند و افزودند: شورايعالي انقلاب فرهنگي به مسائل زيرساختي و اساسي بپردازد و از ورود به جزئيات پرهيز كند.

رهبر انقلاب اسلامي سومين نكته خود را به ضمانت اجراي مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي اختصاص دادند و گفتند: مصوبات شورا حتماً اجرا شوند.

رهبر انقلاب اسلامي حضور رئيس قوه مجريه، رئيس قوه مقننه و قانونگذاري و وزرا و مسئولان را ضمانت اجراي مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي دانستند و خاطرنشان كردند: اسناد بسيار مهم و خوبي همچون نقشه جامع علمي كشور، سند تحول بنيادي در آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامي، و سند راهبردي نخبگان بايد اجرايي و عملي شوند و خودِ شورا نيز بر نحوه اجراي آنها نظارت داشته باشد.

واقعيتي به نام تهاجم فرهنگي، چهارمين نكته اي بود كه رهبر انقلاب توجه اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را به آن جلب كردند.

ايشان با اشاره به سخنان چهره هاي فرهنگي و سياسي كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي اروپايي درباره تهاجم فرهنگي آمريكا عليه ساير فرهنگها افزودند: واقعيتي كه سالها قبل، آن را گوشزد مي كردم هم اكنون، عينيات انكار ناپذيري يافته است.

حضرت آيت الله خامنه اي سپس يك واقعيت ديگر را مورد اشاره قرار دادند: «فعاليت حداقل صدها رسانه صوتي، تصويري، مكتوب و اينترنتي در جهان با هدف مشخص تأثيرگذاري بر ذهن و رفتار ملت ايران».

ايشان برخي بازي هاي رايانه اي و اسباب بازيهاي وارداتي را از جمله مصداق هايي خواندند كه در ترويج رفتار و سبك زندگي غربي در ذهن كودكان، نوجوانان و جوانان ايراني تأثيرگذاري ميكند.

رهبر انقلاب كار و ابتكار را اساس برخورد حكيمانه با مقوله تهاجم فرهنگي دانستند و تأكيد كردند: بايد با تلاش مبتكرانه به مقابله با اين مقوله پرداخت كه در اين زمينه مسئوليت صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بسيار سنگين است.

حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه به وزارت ارشاد توصيه موكد كردند: توليد كتاب، ترجمه كتاب هاي مفيد، توليد فيلم هاي سينمايي جذاب با تكيه بر ظرفيت هاي بالاي ساخت فيلم، توليد بازي هاي رايانه اي مفيد، ترويج بازي هاي پر تحرك و توليد اسباب بازي هاي معنا دار و جذاب را در دستور كار قرار دهد.

رهبر انقلاب ، رصد و شناخت دقيق پديده هاي نوظهور تهاجم فرهنگي را قبل از ورود به ايران ضروري دانستند و خاطر نشان كردند: دير فهميدن و دير جنبيدن مشكل آفرين است بنابراين بايد به موقع و حكيمانه برخورد كرد.

ايشان در تبيين برخورد حكيمانه خاطر نشان كردند: گاه بايد از نفوذ پديده ها، كاملا جلوگيري كرد اما برخي پديده ها را ميتوان پذيرفت و يا اصلاح كرد.

حضرت آيت الله خامنه اي به عنوان آخرين نكته در بحث تهاجم فرهنگي، انفعال و موضع دفاعيِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بدترين و خسارت بار ترين نوع برخورد خواندند و خاطر نشان كردند: مواضع تهاجمي نيز در برخي موارد لازم است اما به هر حال در هر شرايط بايد حكيمانه و با فكر عمل كرد.

رهبر انقلاب سپس در پنجمين نكته از سخنان خود رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را به توجه كامل به ضرورت استمرار پيشرفت علمي در دانشگاهها و مراكز پژوهشي فراخواندند.

ايشان شتاب فراوان علمي كشور و پيشرفتهاي علمي يك دهه اخير را واقعيت مباركي خواندند كه مخالفان ايران نيز به آن اذعان كرده اند.

حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري سخنان رئيس جمهور در همين زمينه، همه مسئولان كشور به ويژه وزيران آموزش عالي و بهداشت و درمان را موظف كردند همه تلاش خود را بكار گيرند تا چرخه پيشرفت علمي كشور كند نشود و هر روز توسعه و سرعت بيشتري يابد.

ايشان افزودند: واقعيتي به نام «ما مي توانيم» در روح جوانان كشور موج مي زند، اين امواج نشاط آفرين را تقويت كنيد تا به ياري پروردگار رسيدن كشور به قله هاي علمي و مرجع شدن علمي ايران و برپايي تمدن نوين اسلامي، تحقق يابد.

رهبر انقلاب اسلامي يك توصيه بسيار مهم ديگر هم داشتند و آن اينكه: دانشگاهها به هيچ دليلي جولانگاه جريانهاي سياسي نشود چرا كه اينكار جلوي رشد و شتاب علمي را مي گيرد.

ايشان خاطرنشان كردند: همچون گذشته اعتقاد داريم جوان به ويژه جوان دانشجو موتور محرك تحولات سياسي اجتماعي است اما اين مسئله با تبديل دانشگاه به محل جولان جريانهاي سياسي كاملاً متفاوت است.

ششمين نكته سخنان رهبر انقلاب در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ابراز يك نگراني شديد و دغدغه عميق بود: «نگراني از بي توجهي به زبان فارسي و تهاجماتي كه به اين زبان مي شود».

ايشان با انتقاد از كاربرد تعابير بيگانه در مواقعي كه لغت فارسي وجود دارد افزودند: متأسفانه كار به جايي رسيده است كه برخي از به كار نبردن اصطلاحات فرنگي احساس خجالت مي كنند و نامها و تعابير بيگانه در مسائل مختلف و حتي در مسائل مربوط به كودكان و نوجوانان در حال گسترش است.

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: شورايعالي انقلاب فرهنگي ضمن مقابله حكيمانه با هرگونه تضعيف و معارضه با زبان عميق و زيباي فارسي، براي تقويت، گسترش و تحكيم زبان فارسي در همه زمينه ها، تلاش ملموس و مجدانه اي انجام دهد.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه سخنانشان، وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه علوم انساني را يادآور شدند و افزودند: شورا، به عنوان اساسي ترين كار، به تدوين مباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني اقدام كند.

رهبر انقلاب در آخرين نكته، ضرورت توجه به آسيبهاي اجتماعي و علل فرهنگي آن را خاطرنشان كردند و افزودند: ريشه يابي و بررسي راه حلهاي مسائلي همچون طلاق، فسادهاي مالي و بزهكاري مورد توجه شورا قرار گيرد.

ايشان در زمينه مسائل اجتماعي، افزايش سن جمعيت كشور را خطري واقعي برشمردند و افزودند: مسئولان مقابله با كاهش جمعيت جوان كشور را جدي بگيرند و براي آن راه حلهاي به موقعي ارائه دهند.

رهبر انقلاب در اين ديدار همچنين ياد مرحوم دكتر حسن حبيبي را گرامي داشتند.

قبل از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين روحاني رئيس جمهور، شورايعالي انقلاب فرهنگ را بالاترين نهاد سياستگذاري فرهنگي كشور خواند و گفت: اگر دولت قصد داشت بهترين مشاوران فرهنگي را برگزيند، نمي توانست بهتر از اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي را انتخاب كند.

آقاي روحاني با اشاره به مصوبات بسيار موفق شورا بويژه درخصوص توليد علم و فناوري تأكيد كرد: دولت مصمم است اقدامات مجدانه اي را براي تكميل چرخه علم و فناوري در كشور و توليد ثروت از علم و افزايش قدرت ملي، انجام دهد.

رئيس جمهور با تأكيد بر عزم دولت براي اجراي مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان كرد: از جمله اسناد شورا، سند مربوط به نخبگان است كه دولت براي اجرايي شدن آن و حمايت از شركتهاي دانش بنيان اقدام خواهد كرد.

آقاي روحاني يكي از رويكردهاي دولت را تهيه پيوست فرهنگي براي مسائل اجرايي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي دانست و با اشاره به اهتمام دولت براي صيانت از باورهاي ديني و اخلاقي، افزود: ما معتقديم باورهاي ديني بايد در كنار عقلانيت و اعتدال، از افراطي گري و خرافه گرايي و شعار زدگي فاصله بگيرد.

رئيس جمهور با اشاره به نقش مردم در مسائل فرهنگي و همچنين وظيفه نظارتي شورايعالي انقلاب فرهنگي، موضوعات نهاد خانواده و آموزش و پرورش را داراي اهميت ويژه برشمرد و تأكيد كرد: اصلاح فرهنگ عمومي جامعه از طريق فرهنگ سازي در خانواده ها و مدارس امكان پذير است.

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن