تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819639771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس نمايندگي وزارت خارجه در خراسان شمالي مطرح كردديپلماسي علمي و فناوري ضرورتي انكارناپذير در عرصه بين‌المللي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس نمايندگي وزارت خارجه در خراسان شمالي مطرح كردديپلماسي علمي و فناوري ضرورتي انكارناپذير در عرصه بين‌المللي
رئيس نمايندگي وزارت خارجه در خراسان شمالي گفت: ديپلماسي علمي و فناوري يك ضرورت انكار‌ناپذير در عرصه بين‌المللي است.


مرتضي خسروي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار كرد: امروزه «ديپلماسي» با توجه به تنوع و تكثر ارتباطات در جامعه بشري گستره بيشتري را شامل شده و از ديپلماسي فرهنگي گرفته تا ديپلماسي انرژي، ديپلماسي اقتصادي، ديپلماسي تجاري، ديپلماسي رسانه‌اي، ديپلماسي عمومي و ... را شامل مي‌شود.

وي افزود: يكي از مهم‌ترين و تأثير‌گذارترين نوع ديپلماسي، «ديپلماسي علمي» است كه قدمت آن به سال‌هاي بعد از جنگ جهاني دوم بر مي‌گردد.

خسروي تصريح كرد: نبايد فراموش كرد كه ما به عنوان ملتي متمدن و فرهنگ‌ساز در اين خصوص از مزيت نسبي و حتي از مزيت مطلق نيز برخورداريم و بايد بتوانيم از فرصت ديپلماسي علمي بهترين بهره را ببريم چون پرواضح است كه گاهي اثر و تأثير ديپلماسي علمي از «ديپلماسي رسمي» بيشتر و عميق‌تر و ماندگارتر است.

وي گفت: در سال‌هاي بعد از انقلاب به بركت انقلاب اسلامي، نسل جوان دانش‌آموز، دانشجو و دانشگاهي ما توانسته است با خودباوري ناشي از نسيم ‌انسان‌ساز انقلاب؛ تحت تعليمات الهي حضرت امام (ره) پله‌هاي علمي را يكي بعد از ديگري به سرعت طي كرده و با كسب مقامات و رتبه‌هاي بالا و اخذ حدود 500 مدال در المپيادهاي مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي افتخارات گران‌سنگي را نصيب ملت ما و نظام اسلامي كند و اين نوع ديپلماسي در برهه‌اي كه برخي زورگويان و مستكبران عالم ما را از هر سو در «تحريم» « تحديد» و «تهديد» قرار داده بودند بعضاً ضروري‌تر و بردش از ديپلماسي رسمي كشور بيشتر و فراتر بوده است.

رئيس نمايندگي وزارت خارجه در خراسان شمالي اظهار كرد: توفيقات ما در زمينه‌هاي متعدد علمي، صنعتي و فناوري از دست‌يابي ايران به توانمندي‌هاي بالاي نظامي و موشكي، توان پرتاب ماهواره به فضا، پيشرفت‌هاي خيره كننده در زمينه فناوري نانو، پيشرفت‌هاي اعجاب برانگيز در زمينه گسترش تكنولوژي سلول‌هاي بنيادي و مهم‌تر از همه دست‌يابي به فناوري بومي انرژي صلح‌آميز هسته‌اي همه و همه نشان از يك انقلاب علمي و جهش فكري در كشور ما دارد.

وي ادامه داد: همچنين كسب اين توفيقات حاكي از آن است كه جوانان و دانشجويان ما با يك «حركت انقلابي و اسلامي» توانسته‌اند با توفيقات خود در عرصه‌هاي علمي متعدد به نوعي همسان و شايد فراتر از ديپلماسي سياسي و رسمي كشور پيام‌هاي انسان‌ساز و متعالي ملت مسلمان ايران را به طور خزنده و ناملموس به جهان مخابره كنند و نبايد ناگفته بماند كه «ديپلمات و كارگزار» اين عرصه كسي جز قشر دانشجو نيست.

خسروي گفت: اين «دانشجو» بود كه از همان روزهاي نخست نهضت تحت عنوان «دانشجويان پيرو خط امام» سريع‌تر از بسياري از قشرها در كشتي امام با انقلاب مردم همراه شد و با اين همراهي و همكاري بركات و ثمرات شگفت‌آوري را براي انقلاب و كشور رقم زد.

وي اظهار كرد: دانشجويان با شاهكار كسب افتخار باني انقلاب دوم و تسخير لانه جاسوسي تا افتخارات كم نظير مجاهدت‌ها در جنگ تحميلي و افتخارات غير قابل باور در عرصه‌هاي علمي و پژوهشي كه قطعاً كسب افتخارات در انرژي هسته‌اي بيشتر مديون دانشجو و دانشگاهيان فداكار و انقلابي و متعهد است كه شهيد رضايي‌ها، شهرياري‌ها و علي‌محمدي‌ها نمونه بارز آن است.

رئيس نمايندگي وزارت خارجه در خراسان شمالي يادآور شد: هم اكنون اين عرصه از هر زمان ديگري براي تلاش و فعاليت «ديپلمات‌هاي عرصه علم و فناوري» بيشتر فراهم است كه اين توفيقات عظيم علمي را در عرصه‌هاي علمي و دانشگاهي جهاني عرضه نمايند و با زبان علم و دانش و در قالب ديپلماسي علمي اهداف انساني، اسلامي ملت و انقلاب را به پيش ببرند.

وي با بيان اينكه اكنون نوبت قشر دانشجو است كه با «ديپلماسي علمي و فناوري» هنر انقلاب را به جهان عرضه كند، اظهار كرد: هم اكنون كه به لطف خدا ما در عرصه‌هاي متعدد علمي به توانايي‌هاي شگرفي دست يافته‌ايم و دانشجويان و دانشگاهيان ما در مسير آن حديث نبوي كه اگر «علم در ثريا باشد مرداني از سرزمين پارس به آن دست پيدا خواهند كرد» گام بر مي‌دارند و ضروري است اين كارگزاران عرصه علم و دانش و پژوهش با سلاح برنده و پرنفوذ خود در صحنه‌هاي بين‌المللي و جهاني حاضر شوند و اگر در زماني عده‌اي در جنگ با جانفشاني و فداكاري ديپلماسي جنگ را مديريت كردند.

خسروي گفت: دوراني مديران و مجرياني؛ ديپلماسي سازندگي كشور را اجرا و دنبال كردند و در برهه‌اي خبرگان و نخبگاني با درايت و كياست، ديپلماسي برخورد و عبور از تحريم‌هاي ظالمانه را ترسيم و اجرا كردند و امروز وقت آن است كه نسل دانشجو و دانشگاهي انقلابي ما، با كوله‌باري مملو از ابتكار و افتخار علمي و پژوهشي «ديپلماسي علمي و فناوري» را پياده و مديريت كرده و با اين ابزار اهداف و آرمان‌هاي الهي و انساني انقلاب را به پيش ببرند.

انتهاي پيام/63002/ط40

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن