واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: این نوازنده تار بیان داشت: عصیان نامی است كه من برای روحیه آن زمان خودم روی این قطعه گذاشتم و ظاهرا یك حس و حال حسین علیزاده و محمدرضا درویشی در نشست خبری كنسرت مشترك خود، از ویژگیهای این كنسرت سخن گفتند. در نشستی رسانهای كه با حضور حسین علیزاده نوازنده تار و آهنگساز، محمدرضا درویشی آهنگساز، هوشیار خیام نوازنده پیانو، بابك رضایی مدیر عامل انجمن موسیقی و بهرنگ تنكابنی سردبیر مجله فرهنگ و آهنگ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، تنكابنی در خصوص كنسرت مشترك علیزاده و درویشی گفت: طرح برگزاری این كنسرت اواخر بهمن سال گذشته انجام دادیم كه به دنبال آن قرار است این اجرا ۶ و ۷ دی به همراه بخش زهی اركتر سمفونیك ناسیونال اوكراین در تالار بزرگ كشور برگزار میشود. * درویشی: كلیدر بدون صدای دولتآبادی اجرا میشودمحمدرضا درویشی آهنگساز در خصوص چگونگی این اجرا گفت: در بخش اول این كنسرت موسیقی رمان كلیدر را كه در ۸ قطعه ساختهام اجرا خواهیم كرد كه البته در زمان تولید آن را با صدای محمود دولت آبادی ضبط كردم كه قرار شد به صورت یك مجموعه در قالب ۲ سی دی منتشر شود اما در این كنسرت بدون صدا اجرا خواهد شد. این آهنگساز ادامه داد: بعد از كنسرت آلبوم كلیدر كه برای ۴۰ سال زهی ساختهام را در بازار موسیقی منتشر میكنم. وی با بیان اینكه این موسیقی برای من خاص است، افزود: هر آهنگسازی همه كارهایش را دوست دارد ولی دوست داشتن من نسبت به این موسیقی طور دیگری است. من آن را با جان نوشتهام هر چند كه از نگاه خودم تلخترین كاری است كه تاكنون نوشتهام. این آهنگساز ادامه داد: شاید این موسقی سختی برای شنیدن عام باشد چرا كه ۹۵ درصد آن با تمهای پایین است و به عنوان یك موسیقی كنسرت جنبه نمایشی ندارد و در مقابل جنبه درونی بودن آن زیاد است. * كلیدر به درازای تاریخ است این پژوهشگر موسیقی با بیان این كه كلیدر به درازای همه تاریخ است، اظهار داشت: پوسته اصلی قصه كلیدر شخصیتها هستند كه من برای ساخت موسیقی با این پوسته كاری نداشتم بلكه به سراغ معنی آن رفتم چرا كه به عقیده من معنی كلیدر فقط در شخصیت گل محمدخلاصه نمیشود. روحم تحت تأثیر عبدالقادر مراغهای است این آهنگساز با اشاره به تاثیرپذیری از عبدالقادر مراغهای در ساخت آثارش گفت: روحم تحت تأثیر عبدالقادر مراغهای است و این تأثیر پنهان روی همه وجنات نیز به چشم خواهد خورد.بر این اساس حتما در موسیقی هم تأثیری دارد كه البته آشكار نیست به جز یك آوازی كه برای آتش سبز بر روی صدای همایون شجریان ساختم، هیچ كار دیگری تحت تاثیر مراغهای نیست. * علیزاده: نام عصیان را برای روحیه آن زمانم روی قطعه گذاشتم در ادامه این نشست حسین علیزاده در خصوص سه قطعه اجرایی خود در این كنسرت گفت: عصیان، نینوا و تركمن را در این كنسرت به همراه اركستر زهی ناسیونال اجرا خواهیم كرد. وی در توضیح قطعه عصیان افزود: بیش از ۲۳ سال پیش عصیان را بعد از نینوا در برلین ساختم كه ابتدا این قطعه را برای اركستر زهی گیتار و سازهای كوبهای ساختم كه بعدا به هارپ تغییر كرد و در نهایت آن را در این اجرا به پیانو تغییر دادم. این نوازنده تار بیان داشت: عصیان نامی است كه من برای روحیه آن زمان خودم روی این قطعه گذاشتم و ظاهرا یك حس و حال غربیتری در آن زمان پیدا كردم. *میخواستم عصیان از قطعات «وزیری» مهمتر باشد علیزاده با بیان اینكه تمام قطعاتم مثل بچههایم هستند، اظهار داشت، تمام قطعاتم خصوصیات خودشان را دارند اما عصیان از جمله قطعاتی بود كه میخواستم مهمتر از قطعاتی باشد كه كلنل وزیری برای تار نوشته است البته من چند سال پیش قصد اجرای آن را داشتم اما امكانش فراهم نشد. وی با اشاره به عدم فراهم بودن شرایط مناسب برای اجرای چنین قطعاتی گفت: اركستر مدیریت و رهبری میخواهد كه این عوامل مثبت را به نیرویی در راستای هدف تبدیل كند و ما به امید آن روزی هستیم كه همه آثار در ایران اجرا شود. * عصیان با كاركتری جدیدتری اجرا خواهد شد علیزاده بیان داشت: سال گذشته كه نینوا توسط اركستر زهی پارسیان اجرا شد با هوشیار خیام آشنا شدم كه آشنایی خوبی با یك آهنگساز جوان بود چون فكر كردم هوشیار جوان پر نیرو و انرژی است كه باید روی این قطعه كاری انجام دهد و از آنجایی كه پیانیست است پیانو را جایگزین هارپ كردم. بر این اساس عصیان با كاركتری جدیدتری اجرا خواهد شد. * نینوا را به دلیل خاطرهانگیز بودنش اجرا میكنیم این آهنگساز در خصوص قطعه نینوا گفت: این قطعه یك روایت خیلی صادقانه و با احساس از دوره خودش اعم از جنگ و شرایط سخت جامعه بعد از انقلاب است و شاید یكی از حركتهایی است كه تمام این مسائل به زبان موسیقی بیان شده و بر این اساس مردم آن را پذیرفتند. وی ادامه داد:به واسطه خاطرهانگیز بودن این قطعه آن را در این كنسرت اجرا میكنیم. * تركمن الهامی از آوازهای تركمن است در ادامه این نشست علیزاده با اشاره به قطعه تركمن گفت: تركمن از یكی از بچههای من با چشم و ابروی متفاوت است و من در آن تجربه خاصی در نوازندگی تار داشتم. وی ادامه داد: تركمن قطعهای است كه خاطراتی را پشت سر خودش دارد و از نظر تكنیك سه تار برجسته است.به نظرم تركمن الهامیاز آوازهای تركمن است. این نوازنده تار درباره همكاری با مسعود شعاری در این كنسرت گفت: یكی از اتفاقات بسیارخوبی كه میشود رخ داد همكاری و همسازی با همه همكاران است. در زمانی كه من قطعه تركمن را ساختم شعاری خوب این قطعه را مینواخت بر این اساس برای اجرای این قطعه با هم به روی صحنه میرویم. * اجرا با دیگر اركسترها ارتباط فرهنگی ایجاد میكند علیزاده در خصوص اجرا با اركستر غیر ایرانی افزود: نباید برای اجرا از این دید نگریست كه اركستر ایرانی و یا غیر ایرانی است بلكه نكته مثبت این است كه یك ارتباط فرهنگی ایجاد میشود. وی ادامه داد: تمامی آثاری را كه دولت سفارش میدهد در خارج از كشور ضبط میشود و علت این مسئله را باید از دوات و ارشاد پرسید. *اجرای سپیده بدون شجریان لطفی ندارد این نوازنده تار در خصوص اجرای لطفی در جشنواره موسیقی فجر و عدم حضور خود در این جشنواره گفت:لطفی میخواهد سپیده را اجرا كند اما بدون صدای شجریان حال و هوایی ندارد اما باز هم این اجرا رنگ دیگری دارد. وی ادامه داد: لطفی هرچه میگوید مربوط به سیاستهای خودش است و او باید مسئولیت گفتههایش را داشته باشد. لطفی تازه از راه رسیده و دوست دارد زیاد در جامعه باشد و ما همه او را دوست داریم. ایشان به این نتیجه رسیدند از طریق كنسرت و این حضور داشته باشد. وی به جشنواره موسیقی فجر اشاره كرد و گفت: در مورد جشنواره فجر چون ممكن است سیاسی باشد، خودمان را سانسور میكنیم. من و امثال او یكی از كسانی بودیم كه در موسیقی انقلاب را بوجود آوردیم. علیزاده با بیان این مطلب كه پیشتر موسیقی ایرانی از جوانب تاریخی، فرهنگی و... خارج و جنبه سرگرم كننده داشت، افزود: سالهای ۵۵-۵۴ گروههای موسیقی كه سردمدارشان عارف، شیدا بود كه همراه با حركتهای اجتماعی جامعه را درك میكند. وی افزود: اینكه هر روزی لطفی درمورد موسیقی سخن میگوید، مانیفیست موسیقی ایران نیست. در طول این ۲۰ سال برای ارتقای موسیقی سختی كشیدیم و ایستادیم تا بتوانیم موسیقی را حفظ كنیم. * استاد برای دیگران نسخه ننویسند این آهنگساز در ادامه گفت: متأسفانه سیاستگذاری های دولتی از این طرز فكر حمایت نكرد و سفارشی شد و حالا كه استاد لطفی میخواهند آثار برجسته شان را اجرا كند دستشان درد نكند اما برای دیگران نسخه ننویسند. * موسیقی باید در تمام سال جریان داشته باشد وی افزود: من درتمام این سالها فعال بودم و در جشنواره موسیقی فجر، هنرستان، خانه موسیقی و همه جا كه باعث ارتقای موسیقی میشد تلاش كردم اما موسیقی میراث فرهنگی ماست و نمیتوانیم به خودمان اجازه دهیم كه یك بار در سال به آن توجه كنیم و تمام بودجهها را به آن اختصاص دهیم وهر كه در آن مدت اجرا دارد امتیاز خاصی داشته باشد،كه به نظر من امتیاز اداری است. موسیقی باید در تمام سال جریان داشته باشد و موسیقیهایی كه در فجر اجرا میشود به هیچ وجه متمركز به موسیقی نیست. این آهنگساز با بیان این مطلب كه در دنیا فستیوال زیاد است، گفت: جشنواره موسیقی فجر سیاسی است تا هنری. اگر جشنواره موسیقی فجر سیاسی است، آثار سیاسی اجرا شود كه به نظر سپیده اجرایش سیاسی است تا هنری. وی افزود: در گذشته آثاری از روی جان برای انقلاب نوشتیم، اما حالا فقط سرودههایی كه مربوط به ما نیست، مهر ارشاد اسلامی را میخورد و به عنوان سرودهای مردمی و اجتماعی نامیده میشود. علیزاده با اشاره به موسیقی فیلمهایی كه ساخته است، تصریح كرد: من به تجربهای رسیدم كه موسیقیای را ارائه كنم كه خودم دوست دارم و در زمانی كه میخواهم آن را اجرا كنم. وی ادامه داد: در فیلمها همدلی و در كنار هم بودن بیشتر بود. «علی حاتمی» در «دلشدگان» به عنوان كارگردان در رأس قرار داشت ولی مثل پروانه دور ما میچرخید. در «زیر تیغ» از این همدلی بغضم گرفت. متأسفانه درجامعه كنونی و تهران به عنوان پایتخت، پاساژی شده كه باید رد شود و محل دیدار و برخورد نیست. سینما این امكان و تجربه را بیش از موسیقی دارد كه اگر من از موسیقی سنتی میآیم، ولی دستم در موسیقی فیلم باز بود. وی درباره جایگاه موسیقی پاپ در ایران گفت: موسیقی پاپ در غرب ارزشهایی كاملا معنوی و هنری خودش را دارد و بهترین و تلخترین اتفاقات جامعه از این طریق عرضه میشد، در ایران موسیقی چه از نوع لس آنجلسی و ایرانی، محتوا موسیقی و شعر یكی است. علیزاده ادامه داد: بازسازی در ایران حالت ارتجاعی دارد كه من آن را دوست ندارم. در این اجرا هركس قطعات خودش را اجرا مینوازد. بازسازی آثار با ارزش خوب است و من خیلی دوست دارم ولی اگر آن حال و هوا نباشد خوب درنمیآید. رضایی مدیر عامل انجمن موسیقی با اشاره به نقش انجمن موسیقی، گفت: در شكلگیری و سازماندهی این برنامه بخشی از آرزوهای ما در انجمن، انجام یك كار بزرگ با اساتید موسیقی است، تحقق مییابد. از ۳ سال پیش ما سعی كردیم فضا و جو انجمن را با دیدگاههای آدمهای جدیدی سازماندهی كنیم. شاید این ارتباط انجمن موسیقی با نهادها ماحصل این اتفاق بوده است. وی ادامه داد: انجمن در جایگاه وظیفه تلاش كرد از نظر مقدمات اجرایی كمك كند با تلاش جبهه فرهنگ و آهنگ این اتفاق بزرگ به نتیجه برسد. رضایی با بیان این مطلب كه از نظر مالی تمام توان كار شده است، گفت: تا از این برنامهها نباشد، خیلی از گلههای در حال حاضر و مشكلات بزرگ اركسترها رفع نمیشود. باید این حركتها صورت گیرد و بزرگان موسیقی آثارشان اجرا شود و مسیر را به سمتی ببریم كه از پتانسیلهای خودمان بهره ببریم. حوزه هنر و موسیقی در مرز نمیگنجد. هوشیار خیام نوازنده پیانو نیز در این نشست گفت: موقعی كه علیزاده به من این شانس را برای عصیان دادند، از تنظیم برای پیانو شروع شد. علیزاده در همین قطعه خیلی اجازه حركت داد و من را تشویق كرد. وی افزود: اتفاق درونی من با عصیان این بود كه در برلین زندگی میكردم و عصیان هم در برلین نوشته شد. نگاه ساز پیانو خیلی متفاوت است. تنظیم تركمن برای پیانو تنها شروع شد و من آلمان بودم كه اولین طرحهای تركمن برای پیانو درآمد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]