تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816441682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوان و آينده نگري


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جوان و آينده نگري
جوان و آينده نگري نويسنده:جعفر فكريمنبع:مجله معارف اسلامی شماره 47 يكي از مسائلي كه توجه به آن براي عموم به ويژه جوانان لازم و ضروري است ، مسئلة آينده نگري است . همة انسان هايي كه به سعادت خويش مي انديشند و مي خواهند زندگي آرام و با نشاط داشته باشند ، بايد اصل آينده نگري را سر لوحة كارهاي خود قرار دهند تا بتوانند در ساية تدبير و مآل انديشي نتيجة مطلوب را به دست آورند . آينده نگري از منظر عقل آينده نگري يك خصيصة مقدس انساني و موهبتي الهي است كه روش زندگي انسان را از زندگي حيوان جدا كرده و به آن جنبة عقلاني و انساني مي بخشد و افق آينده را در پيش رويش روشن مي كند تا قدرت برنامه ريزي را براي رسيدن به اهداف عالي پيدا كند . تفاوت انسان با حيوان در مسئلة آينده نگري اين است كه چون سطح آگاهي حيوان محدود به زمان حال است ، به آينده نظر ندارد و تلاشي هم براي ساختن آينده نمي كند. اگر مي بينيم بعضي حيوانات كارهايي انجام مي دهند كه نتيجه اش در زمان آينده مشخص مي شود- مانند لانه سازي موريانه و مورچه و زنبور عسل و يا ذخيره سازي غذا و مهاجرت فصلي بعضي پرندگان – اين ها از روي علم و آگاهي نيست بلكه از روي الهام غريزي و جاذبة فطري است و توجهي به نتيجة كار خود ندارند ؛ اما سطح آگاهي انسان به قدري گسترده و افق انديشه اش به اندازه اي وسيع است كه زمان و مكان رادر مي نوردد ؛او هم مي تواند گذشته را مرور كند و از پيروزي ها وشكست ها تجربه و عبرت بياموزد وهم مركب انديشه را در ميدان آينده به جولان در آورد و بر افق هاي دور دست مسلط گردد . بدون ترديد هر اندازه نيروي عقل و اراده در انسان قوي تر باشد ، آينده نگري اش بيش تر و برنامه ريزي اش براي آينده دقيق تر خواهد بود ، زيرا انسان به علت داشتن عقل دور انديش بسياري از كارها را با تدبير و پايان انديشي و بررسي همة جوانب آن انتخاب مي كند و انجام مي دهد. اين عقل حساب گر است كه كارها را با توجه به مصالح و مفاسد نهفته در آن تجزيه و تحليل مي كند و از كارهايي كه ممكن است در آينده نتيجة نا مطلوبي براي انسان داشته باشد ، بر حذر مي دارد و به هر عملي كه نتيجة مطلوبي ، هر چند در دراز مدت ، داشته باشد توصيه و ترغيب مي كند و بر طبيعت جواني كه متمايل به تنبلي و استراحت و لذت جويي است ، غلبه مي كند و او را آينده نگر و پر تحرك مي سازد ؛ مثلاً يك جوان دانش آموز كه بر اساس طبيعت نو جواني و جواني علاقه مند به خواب و استراحت و خوراك و آسايش است و آينده نگر نيست ، وقتي به عقلش مراجعه مي كند ، مي بيند عقل با ترسيم عاقبت تلخ و نا خوشايند كساني كه به تنبلي و تن پروري خو كرده و در نتيجه به نكبت و فلاكت كشيده شده اند و نيز با مجسم كردن عاقبت عافيت آفرين و فرجام درخشان كار افرادي كه با سخت كوشي و بيدار ماندن و درس خواندن به سعادت و كمال رسيده اند ، با زبان وجدان و الهام فطري به او مي گويد: اگر مي خواهي آيندة خوبي داشته باشي ، بايد از لذت جويي هاي زود گذر و شهوت هاي فريبنده چشم بپوشي و با تلاش و كوشش ، راه رسيدن به آيندة روشن و موفقيت آميز را بر خود هموار كني و بدان كه آينده و خوش بختي و بد بختي در گرو انتخاب وتلاش امروز تو است . به قول شاعر :زكوشش به هر چيز خواهي رسيد/ به هر چيز خواهي كماهي رسيد و اگر تنبلي را پيشة خود سازي و از فعاليت و كوشش سر باز زني ، آيندة تاريكي خواهي داشت . به قول شاعر : تنبلي آرد به چشمان تو خواب /مي شود آينده ات يك سر خراب پس از تجزيه و تحليل عقلاني ، احساسات به جوش مي آيد و جوان براي رسيدن به هدف هاي عالي چنان مصمم مي شود كه سر از پا نمي شناسد ، مشكلات را نا ديده مي گيرد و سختي ها را به جان مي خرد و مي گويد : چرخ بر هم زنم ار غير مرادم گردد /من نه آنم كه زبوني كشم از چرخ فلك دست از طلب ندارم تا كام دل بر آيد /يا تن رسد به جانان يا جان ز تن بر آيدهمين انگيزه و ارادة قوي بود كه مخترعان و مكتشفان و دانشمندان بزرگ را در راه رسيدن به مقصود به حركت و تحمل سختي ها واداشت تا آثار ارزشمندي به يادگار بگذارند ، به طوري كه جامعة بشري را به اعجاب و تحسين وادار سازند . آينده نگري از نظر اسلام آينده نگري در تعاليم اسلام از جايگاه والايي برخوردار است . قرآن مجيد به پيروان خود توصيه مي كند كه عاقبت انديش باشند و فريفتة منافع زود گذر دنيا نشوند ، بلكه آخرت را در نظر داشته باشند ، و به گونه اي عمل كنند كه در آخرت سعادتمند گردند . 1 علي (علیه السلام) نيز در نهج البلاغه در موارد بسياري از جمله در خطبة 113 به اين موضوع اشاره كرده است . آن حضرت در سخن ديگري آينده نگري را از ويژگي هاي افراد با ايمان معرفي كرده و مي فرمايد: «المؤمنون هم الذين عرفوا ما أمامهم ؛ مؤمنان كساني هستند كه آيندة خويش را مي شناسند . » 2 وضعيت آيندة هر انساني وابسته به كارهايي است كه امروز انجام مي دهد . از اين رو لازم است در آغاز هر كاري نتيجة آن را بسنجد و ميزان تأثير آن را در سرنوشت خويش باز شناسد و اگر فايده اي به حالش ندارد انجام ندهد و هرگز بدون تأمل و دقت دست به كاري نزند . علي (علیه السلام) فرمود: « من تورط في الأمور بغير نظر في العواقب فقد تعرض للنوائب ؛ كسي كه بدون تدبر و پايان انديشي در كارها وارد شود ، خود را در معرض بلاها و مصيبت ها افكنده است . »3 نظامي در اين باره خوب سروده است :در سر كاري كه در آيي نخست /رخنة بيرون شدنش كن درستتا نكني جاي قدم استوار / پاي منه در طلب هيچ كار 4ناصر خسرو نيز چنين سروده است : دو روزة عمر در دنياي فاني / نكو كن خوي و خلق و زندگاني به هر كاري سر رشته نگه دار / عنان يكبارگي از دست مگذار علي (علیه السلام) ضمن وصيت به فرزندش محمد حنيفه مي فرمايد : كسي كه از انديشة ديگران [با مشورت آنان] استقبال كند ، موارد خطا را مي شناسد و كسي كه بدون تدبر و پايان انديشي در كارها وارد شود ، خود را در معرض بلا و مصيبت هاي سخت قرار داده است و پايان انديشي پيش از انجام كار تو را از پشيماني مصون مي دارد .6 همان طوري كه آينده نگري در امور معنوي و اخلاقي براي انسان فايده دارد ، در كارهاي مربوط به دنيا نيز مفيد است و بدون آن ممكن است آسيب هاي زيادي در زندگي دامن گير انسان شود .امير مؤمنان علي(علیه السلام) فرمود : «حسن التدبير يُنمي قليل المال و سوءالتدبير يفني كثيره ؛ تدبير درست ، مال كم را مي افزايد و تدبير نا درست ، مال زياد را كم مي كند. » 7 و نيز فرمود: « آفه المعاش سوءالتدبير؛ عدم عاقبت انديشي ، آفت زندگي است .‌» 8 و در سخني ديگر فرمود: « سوءالتدبير مفتاح الفقر؛ تدبير غلط در زندگي ، كليد فقر است. » 9 از اين رو پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) تأكيد فراوان داشت كه پيروانش در آغاز هر كاري مآل و فرجام آن را بررسي كنند . امام صادق(علیه السلام) نقل مي كند كه مردی به حضور پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) شرفياب شد و درخواست كرد كه به او سفارشي كند . حضرت پرسيد : آيا سفارش پذير هستي كه به تو سفارش كنم ؟ آن مرد جواب داد: آري . آن گاه پيامبر (صلی الله علیه و آله) به او فرمود: « فانّي أوصيك اذا أنت هممت بامر فتدبر عاقبته ، فان يك رشداً فامضه وان غياً فانته عنه ؛ به تو سفارش مي كنم هر وقت تصميم بر كاري گرفتي ، به پايان آن بينديش؛ اگر آن را درست و مطابق مصلحت ديدي انجام بده و اگر نا درست و گم راه كننده بود از انجام دادن آن خودداري كن. »10 واژة تدبير كه زياد در روايات به آن تأكيد شده است ، به معناي اين است كه انسان ببيند پايان كار و حركتش چه نتيجه اي دارد و به كجا منتهي مي شود. 11به طور كلي آينده نگري و تدبير ، لازمة مديريت انسان در امور فردي و اجتماعي است و بدون آن در زندگي كامياب و موفق نخواهد شد ، زيرا آدمي در طول زندگي به ويژه در جواني همواره با مسائلي مواجه است كه نياز به انديشه و تدبر وپايان نگري دارد ؛ مانند انتخاب دوست ، انتخاب رشتة تحصيلي ، انتخاب شغل ، انتخاب همسر ، انتخاب محل سكونت و ده ها مسائل ديگر كه هر يك براي جوانان يك امر حياتي و سرنوشت ساز است . از اين رو هم خود جوانان بايد به فكر آيندة خويش باشند و هم مربيان لايق آنان را متوجه مسئوليت خطيرشان كرده وبه آينده نگري تشويق كنند. پيشوايان ديني ما نيز اين روش را به كار مي بستند و خطاب به نوجوانان آنان را به كسب دانش به منظور كسب کمال و موقعيت هاي آينده تشويق مي كردند . علي(علیه السلام) در اين با ره مي فرمود: « من لم يتعلم في الصغر لم يتقدم في الكبر ؛ كسي كه در كودكي دانش نياموزد در بزرگي از ديگران تقدم و پيشي نخواهد گرفت. » 11 امام حسن مجتبي(علیه السلام) نيز به فرزندان خود و فرزندان برادرش مي فرمود: « انكم صغار قوم و يوشك ان تكونوا كبار قوم آخرين فتعلّموا العلم فمن لم يستطع منكم أن يحفظه فليكتبه و ليضعه في بيته ؛ شما كودكان اجتماع امروز ، اميد مي رود از بزرگان جامعة فردا باشيد . پس در فراگيري دانش بكوشيد و هر كدام از شما هم قادر به حفظ آن نيستيد ، مطالب را بنويسيد و در منزل نگه داريد. » 12 البته نبايد آينده نگري را با ترس از آينده اشتباه گرفت ، زيرا ترس بي جا از آينده ، ماية نگراني و ركود است ؛ اما آينده نگري پذيرفتن واقعيت ها و برنامه ريزي براي موفقيت است . پي نوشت ها :1- ر.ك: اسراء (17) آية18 ؛ قيامت(75) آية 20 ؛انسان(76) آية27 .2- بحار الانوار ، ج 78، ص25 .3- مستدرك الوسائل ، ج2 ، ص380 .4- سفينه البحار ، ج1 ، ص439 .5- وسائل الشيعه، ج11 ، ص223 .6- شرح غررالحكم و دررالكلم ، ج3 ، ص387 .7- همان ، ج3 ، ص111 .8- همان ، ج4 ، ص 557 .9- وسائل الشيعه ، ج11 ، ص‌223.10- شرح غررالحكم و دررالكلم ، ج5 ،ص 401.11- مجمع البحرين ، ج1 ، ص8 .12- بحارالانوار ، ج2 ، ص152 .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 722]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن