تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835855253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه چیری آرزوی شما را دراز می کند؟-(آرزوهای دراز 5)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آرزوهای دراز!قسمت پنجم
کودک
 اشاره:آرزوهاى دور و دراز » و به تعبیر دیگر « طول امل » از مهمترین رذایل اخلاقى است كه انسان را به انواع گناهان آلوده مى‏كند، از خدا دور مى‏سازد، به شیطان نزدیك مى‏كند و گرفتار عواقب خطرناكى مى‏سازد. البته اصل «آرزو و امید» نه تنها مذموم و نكوهیده نیست، بلكه نقش بسیار مهمى در حركت چرخهاى زندگى و پیشرفت در جنبه‏هاى مادى و معنوى بشر دارد. اکنون به بررسی آیات قرآن می‌پردازیم. آنچه گذشت:قسمت اول: آرزوی دراز چیست؟قسمت دوم: تفسیر و جمع‏بندى سرچشمه غفلتقسمت سوم: آرزو و روایات اهل بیتقسمت چهارم: آثار و پیامدهاى طول امل  آرزوهاى دراز و گاه بى پایان، آثار مخرب فراوانى در زندگى معنوى و مادى انسان دارد كه به گوشه‏هایى از آن در حادیث‏بالا و همچنین در آیاتى كه در قرآن مجید در آغاز این بحث ذكر شد آمده است و به طور كلى مى‏توان گفت: طول امل پیامدهاى خطرناك و مخرب و سوء زیر را دارد.  اسباب و انگیزه‏هاى طول املعمده‏ترین چیزى كه سبب آرزوهاى دراز مى‏شود جهل و بى‏خبرى است، جهل نسبت‏به خویشتن و نسبت‏به دنیا و جهل نسبت‏به قدرت و لطف خدا و ثواب آخرت و عقبى، مجموعه این جهل‏ها انسان را به وادى آرزوهاى دراز مى‏كشاند. توضیح اینكه، انسان به سبب بى‏خبرى از وضع خویش و عدم توجه به این حقیقت كه هر لحظه ممكن است پایان عمر او فرارسد، یك لخته خون كوچك مى‏تواند مجراى رگهاى قلب یا مغز او را بگیرد و در یك لحظه، سكته قلبى یا مغزى بر او عارض شود یا حادثه‏اى همچون زلزله و آتش سوزى، تصادف در رانندگى، لغزیدن و بر زمین خوردن و ضربه مغزى شدن یا مانند اینها به زندگى او پایان دهد. آرى بر اثر جهل به این امور گرفتار این پندار مى‏شود كه عمرى طولانى دارد و سپس یك مشت آرزوهاى دراز اطراف فكر او را احاطه مى‏كند و به او اجازه نمى‏دهد به غیر آن بیندیشد. همچنین جهل نسبت‏به ناپایدارى و بى وفایى دنیا، دنیایى كه نه بر صغیر رحم مى‏كند و نه بر كبیر، نه بر جوان رحم مى‏كند نه بر پیر، گاه پیش از آنكه پیرى بمیرد صدها كودك و جوان از دنیا مى‏روند و گاه پیش از آنكه مریض سخت جان دهد ده‏ها سالم در آغوش مرگ قرار مى‏گیرند.گاه سلاطین مقتدر در یك روز به ضعیف‏ترین افراد مبدل مى‏شوند و در زندان انفرادى جاى مى‏گیرند و گاه ثروتمندان غرق ناز و نعمت در یك شب فقیر و تهیدست مى‏شوند و بر خاك سیاه مى‏نشینند.گاه سلاطین مقتدر در یك روز به ضعیف‏ترین افراد مبدل مى‏شوند و در زندان انفرادى جاى مى‏گیرند و گاه ثروتمندان غرق ناز و نعمت در یك شب فقیر و تهیدست مى‏شوند و بر خاك سیاه مى‏نشینند، آرى جهل به این امور است كه انسان را در گرداب طول امل مى‏اندازد. اینجاست كه سلمان فارسى، شاگرد بزرگ مكتب وحى، مى‏گوید: «ثلاث اعجبتنى حتى اضحكتنى: مؤمل الدنیا و الموت یطلبه، و غافل لیس بمغفول عنه، و ضاحك ملئ فیه لایدرى اساخط رب العالمین علیه ام راض عنه؛ سه كس مرا در شگفتى فرو برده تا آنجا كه به خنده واداشته است: كسى كه دنیا را آرزو مى‏كند در حالى كه مرگ در پى اوست و كسى كه از اجل خویش غافل است در حالى كه اجل از او غافل نیست و كسى كه با تمام وجودش مى‏خندد در حالى كه نمى‏داند پروردگار جهانیان از او راضى است‏یا نه»؟ [41]
قاصدک
در روایات اسلامى نیز اشاره‏هاى روشنى به این معنى شده است، مولاى متقیان على علیه‌السلام  مى‏فرماید: «من ایقن انه یفارق الاحباب و یسكن التراب و یواجه الحساب و یستغنى عما خلف، و یفتقر الى ما قدم كان حریا بقصر الامل و طول العمل؛ كسى كه یقین دارد(به زودى) از دوستان جدا مى‏شود و در زیر خاك مسكن مى‏گزیند و با حساب الهى رو به روست و از آنچه بر جاى گذاشته بى نیاز مى‏گردد و به آنچه از پیش فرستاده محتاج مى‏شود، سزاوار است كه آرزو را كوتاه و اعمال صالح را طولانى كند»! [42]در حدیث دیگرى از همان حضرت مى‏خوانیم: «اتقوا خداع الاآمال، فكم من مؤمل یوم لم یدركه، و بانى بناء لم یسكنه، و جامع مال لم یاكله؛ از فریب آرزوها بپرهیزید، چه بسیار كسانى كه آرزو داشتند روزى را(در آغوش ناز و نعمت‏بگذرانند) و هرگز به آن نرسیدند، چه بسیار كسانى كه خانه و قصرى ساختند ولى هرگز در آن ساكن نشدند و چه بسیار كسانى كه اموال زیادى اندوختند ولى هرگز از آن نخوردند»! [43]گاه جهل به آخرت و نعمت‏هاى بى پایان آن سراى جاویدان كه یك لحظه نگاه كردن به آنها به تمام دنیا مى‏ارزد، سبب مى‏شود كه انسان به آرزوهاى دراز در این جهان كشیده شود، حتى گاه مى‏شود بى خبرى از لذت زهد در دنیا و آزادگى از چنگال اسارت زرق و برق آن، انسان را به وادى طول امل مى‏كشاند! در حدیثى از امام باقر علیه‌السلام  مى‏خوانیم: «استجلب حلاوة الزهادة بقصر الامل؛ شیرینى زهد را با كوتاهى آرزوها به دست آر»! [44]و گاه مى‏شود انسان قدرت خدا را فراموش مى‏كند و یا نسبت به آن جاهل و بى خبر است و نمى‏داند خدایى كه از لحظه انعقاد نطفه در رحم مادر پیوسته به او روزى داده است، در حالى كه هیچ كس دسترسى به او نداشته مى‏تواند تا پایان عمر زندگى او را اداره كند و فرزندانش اگر دوست خدا باشند، خدا آنها را تنها نمى‏گذارد و اگر دشمن خدا باشند خدمت به آنها بى‏دلیل است. آرى جهل به این امور سبب مى‏شود كه زیر پوشش (تامین آینده خود و فرزندان)، گرفتار آرزوهاى دراز و طول امل گردد.مجموعه این جهل‏ها و بى‏خبرى‏ها(جهل به خویشتن، جهل به دنیا، جهل نسبت به خدا و قدرت بى مانند او و جهل نسبت به آخرت و مواهب بى پایانش) آدمى را در بیابان بیكران و برهوت خشك و سوزان آرزوها سرگردان مى‏سازد.  تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن