واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: t=21982">دندان پدرخوانده تيزتراست. a Truth Seeking 08 آبان 1383, 16:40به نظر مي رسد علاقه مندان متعصب کارتون هاي ديسني اين بار ديگر به هيچ وجه نمي توانند اسپيلبرگ و کمپاني دريم ورکز را ببخشند: از نظر آنها اين يک دزدي آشکار است. تازه اين اولين بار نيست که دريم ورکز داد مردم را درمي آورد: آنها انيميشن «مورچه» را هم درست بعد از «زندگي يک حشره» و با همان جک وجانورهايي ساختند که از نظر خيلي ها کپي رايت آن متعلق به ديسني بود.حالا «داستان کوسه» هم کمتر از يک سال بعد از «پيدا کردن نيمو» اکران شده است. کافي است نگاهي به عکسهاي آن بيندازيد تا شباهت اين 2فيلم را دريابيد: هر 2 داستان در دنياي زير آب مي گذرد و شخصيت هاي هر 2 را ماهي ها تشکيل مي دهند. يعني پيدا کردن ايده هاي جديد در دنياي انيميشن اينقدر سخت است که کارگردان انيميشن موفق «شرک» حاضر مي شود در بدنامي اين پروژه شريک شود؟ يک جين هنرپيشه مشهور اين فيلم را چه مي گوييد؟ ويل اسميت ، رابرت دنيرو، رنه زلوگر، آنجلينا جولي ، جک بلک و مارتين اسکورسيزي فقط به خاطر يک مشت دلار پذيرفته اند به جاي شخصيت هاي اين انيميشن صحبت کنند؟ قضاوت درباره اين موضوع را به بينندگان و منتقدان سينما مي سپاريم و در اين مطلب تنها از منظر هنر رايانه اي ، اتفاقات تکنيکي فيلم را مرور مي کنيم. داستان کوسه يک کمدي گانگستري است. ماجرا از آنجا شروع مي شود که جسد پسر دون لينو (دنيرو) را در حالي پيدا مي کنند که جوانکي به نام اسکار (ويل اسميت) در همان حوالي ديده شده است. دون لينو پدرخوانده يک خانواده بزرگ مافيايي است و اسکار که اول از بلوف زدن درباره کشتن کوسه جنايتکار بدش نمي آيد، به زودي مي فهمد که در دردسر بزرگي افتاده است... همان طور که پيداست تم اصلي داستان کوسه کاملا انساني است و اين ، بزرگترين تفاوت هاي فيلم را با نسخه رقيب رقم مي زند. وقتي دوربين به شهر ماهي ها نزديک مي شود ابتدا فقط يک تپه مرجاني مي بينيم ، ولي کم کم در و ديوارها ظاهر مي شود و شهري را مي بينيم که با شهرهاي مدرن امروزي تفاوت چنداني ندارد. يک شهر کامل که همه چيز آن با مصالح مرجاني و ساير مواد زير آب ساخته شده است. سازندگان فيلم ناچار بودند تمام عناصر زندگي شهري را به دنياي ماهي ها ببرند. آنها اسم اين کار را ماهي سازي (Fishify) گذاشته بودند. مدير جلوه هاي ويژه فيلم مي گويد: گفتنش راحت است ، ولي در عمل ما مجبور بوديم تمام جزئيات اين دنيا را يکي يکي بسازيم. در يک انيميشن معمولي براي ساختن پنجره هاي ساختمان يکي از آنها را مي سازي و روي تمام ديوارها کپي مي کني ، ولي ما حتي 2پنجره يک ساختمان را نمي توانستيم مثل هم بسازيم. پنجره ها از جنس مرجان بودند و مي دانيد مرجان ها زنده اند و تغيير شکل مي دهند، پس هر پنجره اي بايد شکل خودش را مي داشت.اين وسواس سازندگان داستان کوسه در به قول خودشان ماهي سازي همه چيز، ريشه در خيال پردازي نويسندگان داشته است. اين نمونه ها را ببينيد: محل کار اسکار يک وال واش است : يک جور کارواش که در ميان يک شکاف مرجاني بنا شده و والها براي شستن خود به آنجا مي آيند. محل زندگي کوسه ها هم يک کشتي غرق شده است که نشانه هايي از تايتانيک در طراحي آن پيدا مي شود. در خيابان ها ترافيک بيداد مي کند و ماهي ها که هم راننده اند و هم خودرو در شلوغي گير کرده اند. بيلبوردهاي تبليغاتي در همه جا ديده مي شود که مرجان کولا را تبليغ مي کنند، و البته يک فيلم محبوب کوسه ها را که ماهي سازي اين يکي زحمتي نداشته است: فيلم آرواره. براي به تصوير کشيدن اين دنيا بيش از 5هزار ماهي مختلف طراحي شده است. براي اين ماهي ها نيز بيش از 600سيکل حرکتي مختلف ساخته شده که بالا و پايين پريدن ، غذا خوردن ، صحبت کردن ، فرياد کشيدن و... از آن جمله اند. فکر مي کنيد دنيايي با اين همه جزئيات و اين همه کاراکتر را چگونه و با چه وسيله اي مي توان پردازش کرد؟ پاسخ 300دستگاه رايانه فوق سريع HP مجهز به پردازشگرهاي دوتايي و سريعترين حافظه هاي موجود است. يکي ديگر از ويژگي هاي فني داستان کوسه ، نورپردازي عميق و طبيعي صحنه هاي فيلم است. چون داستان در زير آب مي گذرد، طراحي نورپردازي ، از بازتاب نورها روي اشياي صحنه گرفته تا نور عمومي منتشر در محيط اهميت ويژه اي مي يابد. در اين فيلم براي اولين بار از نرم افزاري به نام منتال ري (MentalRay) براي نورپردازي صحنه ها استفاده شده است. نتيجه ، داشتن نورهاي مستقيم و غيرمستقيم با تاثيري بسيار طبيعي در تمام صحنه ها است. گفته مي شود منتال ري علاوه بر قدرت نورپردازي فوق العاده ، نرم افزاري کاملا منعطف و قابل برنامه ريزي است که اين به معناي افزودن توانايي و تجربه انيماتور به قدرت نرم افزار است. داستان کوسه ، چه يک کمدي - اکشن خلاق باشد و چه يک کپي دست دوم ، در دنياي هنر رايانه اي اتفاق جديد و مهمي است. اتفاقي که آب تازه اي در آسياب رقابت 2 کمپاني بزرگ انيميشن سازي ريخته است و چه بهتر از اين؟ بگذاريد هر چه مي خواهند بر سر ساختن فيلم هاي بهتر و بهتري براي ما مسابقه بگذارند. منبع () Salar 08 آبان 1383, 22:17خوب بيزنس هست ديگه...خيليا از اين كارا ميكنن!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]