واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هالیوود در انتهای راه خود است
مشاور رئیس جمهور در امور هنری، گفت: سینما در مسیری كه هالیوود با لذتجویی و سرگرمی برایش رقم زده، میتوان پیشبینی كرد كه در انتهای راه خود است و سرنوشتی جز افتادن در دایره تكرار ندارد و در سراشیبی اضمحلال كه مرگ تدریجی را برای فرهنگها رقم خواهد زد، گرفتار شده است.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاهاطلاعرسانی هیئت هنرمندان مسلمان، جشنواره، در مراسم افتتاحییه جشنواره فیلمهای ایرانی در شهر لاوال فرانسه، سخنرانان از حضور مشاور رئیس جمهور در امور هنری تشكر و قدردانی و و از پیشرفتهای سینمای ایران ابراز شگفتی كردند. آلن برونه نیز حضور خوب كارگردانان زن در سینمای ایران را از نشانههای وجود آزادی و پیشرفت در ایران دانست.نماینده انجمن شهر كه در برگزاری این جشنواره مشاركت داشته اند، گفت: امروز ایران در صحنه بینالمللی بزرگترین بازیگر است و رای ما برگزاری جشنوارهای از فیلمهای ایرانی یك افتخار است. مشاور رئیس جمهور در امور هنری، در افتتاحیه این جشنواره سخنانی ایراد كرد و گفت: آن چه شما در این جشنواره شاهد خواهید بود شاید تصویر كاملی از سینمای ایران باشد، اما این به معنای تصویر جامع و دقیقی از ایران اسلامی و فرهنگ و تمدن باستانی آن نیست. وی افزود: سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی روح و معنای جدیدی یافت و تحت تأثیر اندیشه و رویكردهای نویی كه الهام گرفته از انقلاب اسلامی و آرمانهای آن بود، تولدی دوباره یافت. اخلاقگرایی و توجه به فضلیتهای انسانی جانمایه این تحول است. اما آیا این سینما متناسب با عظمت انقلاب اسلامی و پا به پای آن توانسته است رشد و توسعه یابد؟ با اطمینان نمیتوان پاسخ مثبت داد. چون سینمای ایران هرچه هم مستقل باشد باز تحت تأثیر آن چه سرنوشت سینمای جهان را رقم میزند، قرار دارد. سینما در مسیری كه هالیوود با لذتجویی و سرگرمی برایش رقم زده، میتوان پیشبینی كرد كه در انتهای راه خود است و سرنوشتی جز افتادن در دایره تكرار ندارد و در سراشیبی اضمحلال كه مرگ تدریجی را برای فرهنگها رقم خواهد زد، گرفتار شده است.جواد شمقدری گفت: سینمای جهان به كجا میرود. آیا در مسیر صحیحی حركت میكند؟ ممكن است به زعم كسانی كه با فیلمهای خود روش زندگی آمریكایی را به همه فرهنگها و قومیتها تحمیل كردهاند و برای كشوری كه فقط 200 سال سابقه دارد، تاریخ میسازند و هر خطای تاریخی خود را با این ابزار توجیه میكنند یا تحریف، این سینما، سینمای خوبی باشد. اما بگذارید از زاویهای دیگر موضوع را بررسی كنم. وی تصریح كرد: سینما كه آن را هنر مدرن میتوان نامید، كمی بیشتر از یك قرن عمر دارد و این به معنای آن است كه این هنر هنوز دوران خردسالی خود و حداكثر نوجوانی را در مقایسه با دیگر هنرها میگذراند و به تعبیر دیگر سینما هنوز راههای نرفته زیادی در مقابل خود دارد. مشاور هنری رئیس جمهور گفت: سینما در مسیری كه هالیوود با لذتجویی و سرگرمی برایش رقم زده، میتوان پیشبینی كرد كه در انتهای راه خود است و سرنوشتی جز افتادن در دایره تكرار ندارد و در سراشیبی اضمحلال كه مرگ تدریجی را برای فرهنگها رقم خواهد زد، گرفتار شده است. دنیای امروز وارد عصر فرهنگ و اندیشه شده است بو رهنگی برای هیچ چیز و هیچ موجودی زیبا و جالب نیست مگر برای حقیقت، و برهنگی تنها برازنده حق و حقیقت است"نیل پستمن " اندیشمند آمریكایی كه از نفوذ هالیوود و سینما نگران شده، معتقد است اساساً در مسیر خلاقیت هنری و آفرینش های بشری و توسعه فرهنگ، تولد سینما یك انحراف است و باید برای نابودیش تلاش هم كرد.ما مبتنی بر تفكر و اندیشه اسلامی معتقدیم اصولاً هر آن چه به دست بشر ساخته و پرداخته می شود، عنایتی از سوی پروردگار است و هیچچیز در عالم تصادفی نیست و بدون اراده و خواست الهی هیچ امری تحقق نمی یابد، اما آن چه باعث می شود بعضی متفكران تصور كنند با بعضی پدیدههای مخلوق دست بشر به مبارزه باید برخاست ناشی از یك اشتباه و لغزش پنهان و در عین حال رایج است و آن مخلوط كردن ذات یك پدیده با روش استفاده از آن پدیده است. امروز پیشرفت های صنعتی به زعم جنبش های حافظ محیط زیست یك خطای انسانی است در حالی كه آنها غافلند توسعه و پیشرفتهای صنعتی لازمه زندگی رو به كمال است، آن چه این پیشرفتهای صنعتی را مرگبار كرده است، استفاده نادرست و بی حد و مرز است و این فقط مختص شرایط حاضر نیست. همین زیاده خواهی و افراط گرایی عامل اصلی نابودی تمدن های بشری در طول تاریخ بوده است داستان آل لوط و ثمود نمونه بارز آن است. وی گفت: نیاز جنسی و خشم دو پدیده از رفتارهای طبیعی زندگی انسانی است، اما وقتی این دو پدیده در سینما به طور لجام گسیخته دستاویز بهره برداری و سودجویی میشود، ماهیتی آسیب زننده می یابد. پس ذات سینما انحراف نیست بلكه نحوه استفاده از آن و نوع نگرش موجود در بهرهبرداری از آن است كه این نقص را پدید می آورد. سینما هنر دیدن و زبان تصویر است. اندیشه ای ماندگار است كه بتواند فراتر از ظاهر ملموس پدیدهها حقایق را بیان كند و راه سعادت زندگی بشری و آینده روشن را در سایه صلح و عدالت تضمین كند. شمقدری افزود: در قرآن به مشاهده و دیدن پدیده های خلقت و تفكر در آنها بسیار توصیه شده ، درسوره الغاشیه آیات 17 تا 21 میفرماید: «آیا به شتر نمی نگری كه چگونه خلق شده است؟ و به آسمان كه چگونه رفیع گشتهاند؟ و به كوهها كه چگونه برافراشتهاند؟ و به زمین كه چگونه گسترده شده است؟ پس (ای رسول) تو خلق را به حكمت های الهی متذكر ساز كه به جز این وظیفه پیامبری تو نیست.» وی با اشاره به سوره آل عمران - آیه 137 قرآن كه می فرماید: «آیا در زمین سیر نمی كنید تا عاقبت ملت ها و مردمانی كه خدا را تكذیب كردند، بنگرید؟» و آیه 101 سوره یونس كه می فرماید: «به آنها بگو درست بنگرید و ببینید در آسمان و زمین چه نظام حیرت انگیز و شگرفی است.» تاكید كرد: قرآن مشاهده و دیدن را مقدمه دست یافتن به حكمت و حقیقت میداند. مشاور هنری رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: امروز قاب سینما ما را به تماشای همه حریمها و همه حوزههای دست نیافتنی و به همه مكانها كه در پس دیوار و حجابهایی قرار دارند، میبرد. بشر امروز دیگر در دنیای مادی در مقابلش حجاب و دیواری باقی نمانده است و به همه جا سرك می كشد و در درون و بیرون همه پدیده های انسانی، اجتماعی، جغرافیایی، زیستی و كهكشانی نفوذ كرده است. مك لوهان از دهكده واحد جهانی سخن به میان آورده است، اما حقیقت این است كه بشر امروز همه در زیر سقف یك كلبه شیشه ای خانه گزیده اند. آن چه امروز در سینما خلاء آن احساس می شود، دستیابی به بصیرتی است كه حكمت هر آن چه را كه مشاهده می شود، تشریح و بیان كند و این راه نجات سینما در آینده زندگی بشری است. وی افزود: سینمای ایران گام های كوچكی در این راه برداشته، گام هایی كه گاه زرق و برق جوایز جشنوارههای جهانی آن را به بیراههها كشانده است. شمقدری در پایان با اشاره به اینكه دنیای امروز وارد عصر فرهنگ و اندیشه شده است برهنگی برای هیچ چیز و هیچ موجودی زیبا و جالب نیست مگر برای حقیقت، و برهنگی تنها برازنده حق و حقیقت است، تصریح كرد: اندیشه ای ماندگار است كه بتواند فراتر از ظاهر ملموس پدیدهها حقایق را بیان كند و راه سعادت زندگی بشری و آینده روشن را در سایه صلح و عدالت تضمین كند. سینمای جهان به كجا میرود. آیا در مسیر صحیحی حركت میكند؟ ممكن است به زعم كسانی كه با فیلمهای خود روش زندگی آمریكایی را به همه فرهنگها و قومیتها تحمیل كردهاند و برای كشوری كه فقط 200 سال سابقه دارد، تاریخ میسازند و هر خطای تاریخی خود را با این ابزار توجیه میكنند یا تحریف، این سینما، سینمای خوبی باشد."بازتاب سینما " كه همه ساله توسط موسسه غیر دولتی "اتمسفر 5 " در فرانسه برگزار می شود، امسال در سیزدهمین دوره خود، معرفی سینمای ایران را در دستور كار خود قرار داده است. و برای اولین بار، در این جشنواره بیش از 60 فیلم برگزیده سینمای پس از انقلاب ایران، در مجموعهای از سینماها، برای مخاطبان فرانسوی، ایرانیان مقیم فرانسه و علاقمندان سینمای ایران به طور گسترده و طی دو هفته به نمایش گذاشته میشود. یكی از ویژگیهای خاص این جشنواره این است كه فیلم های ایرانی به زبان فرانسه ترجمه و با زیرنویس فرانسوی نمایش داده میشوند تا با مخاطب گستردهتری ارتباط برقرار كنند. دوازدهمین دوره جشنواره "بازتاب سینما " سال گذشته به مرور و بررسی سینمای ایتالیا اختصاص داشت. جواد شمقدری همچنین در مصاحبه ای مطبوعاتی پیش از افتتاحیه جشنواره به بعضی تفاوت نگاهها در سینمای ایران و گونهگونی فرهنگ ها در بین اقوام ایرانی اشاره كرد و گفت: سینما می تواند فرهنگ ها را بشناساند اما آیا قادر است به ظرافت و عمق آن دست یابد؟ این همان خلائی است كه در فیلمهای ایرانی این جشنواره هم دیده میشود. معمولا نوع فیلمهایی كه به جشنوارهها فرستاده میشود مثل آن است كه به مخاطب اجازه دهیم فقط یك رنگ را ببیند و بپسندد. تنظیم برای تبیان : مسعود رضا عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 489]