تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836271402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زيرسايه فيلم‌هاي بلند سينمايي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زيرسايه فيلم‌هاي بلند سينمايي
سوداي سيمرغ
در نخستين دوره برپايي جشنواره فيلم فجر، در حالي كه تنها 5 فيلم بلند ايراني در بخش مسابقه سينماي ايران شركت داشتند، انبوهي از فيلم‌هاي كوتاه و مستند حضور يافتند.هر چند طبيعي به‌نظر مي‌رسيد كه بيشتر نگاه‌ها معطوف همان چند فيلم شاخص بلند سينمايي باشد؛ اتفاقي كه تقريبا در تمام دوره‌هاي برگزاري جشنواره فيلم فجر تكرار شده است. در حالي كه در اين سال‌ها شاهد برگزاري جشنواره فيلم كوتاه تهران و جشنواره مستند سينما حقيقت بوده‌ايم كه بهترين محل براي نمايش آثار كوتاه و مستند به شمار مي‌آمده‌اند؛ جشنواره‌هايي كه امكان ديده‌شدن آثاري را فراهم كرده‌اند كه در اينجا اغلب مهجور مانده‌اند، با اين همه جشنواره فيلم فجر به‌عنوان مهم‌ترين رويداد سينمايي كشور، جايگاه فيلم كوتاه و مستند را چندان جدي نگرفته استجشنواره‌هايي كه امكان ديده‌شدن آثاري را فراهم كرده‌اند كه در اينجا اغلب مهجور مانده‌اند، با اين همه جشنواره فيلم فجر به‌عنوان مهم‌ترين رويداد سينمايي كشور، جايگاه فيلم كوتاه و مستند را چندان جدي نگرفته است؛ مثلا در حوزه فيلم كوتاه، تفكيكي ميان فيلم زنده و انيميشن صورت نگرفته و آثاري در دو حوزه متفاوت به‌صورت يكسان داوري مي‌شوند. در شرايط فعلي به‌نظر مي‌رسد كه فيلم كوتاه و مستند، همچنان در جشنواره فيلم فجر در حاشيه قرار دارند؛ فيلم‌هايي كه اغلب در سروصداي فيلم‌هاي بلند و داستاني، گم مي‌شوند و كمتر امكان ديده‌شدن مي‌يابند.برخي از سازندگان فيلم‌هاي كوتاه و مستند معتقدند كه جشنواره فيلم فجر اهميتي براي اين حوزه‌ها قائل نيست و كارگردانان فيلم‌هاي كوتاه و مستند همواره در حاشيه قرار مي‌گيرند.علي‌محمد قاسمي، مستندساز با اين تعبير موافق است و مي‌گويد: فيلم‌هاي كوتاه در ميان فيلم‌هاي بلند گم مي‌شوند و در كنار اين حجم فيلم‌ها و برنامه‌هاي موجود، فيلم‌هاي كوتاه و مستند اصلا به چشم نمي‌آيد. نوع نگاه به فيلم بلند، با نگاهي كه به فيلم كوتاه و مستند وجود دارد متفاوت است و به‌نظر مي‌رسد قرار نيست اين فيلم‌ها امكان ديده شدن برايشان فراهم شود، ضمن اينكه متأسفانه در جشنواره فيلم فجر، امكان ديده‌شدن برخي فيلم‌هاي خاص كه قابليت مطرح شدن دارند، فراهم نمي‌شود بلكه همواره فيلم‌هايي انتخاب مي‌شوند كه تعريف مشخصي دارند.
سوداي سيمرغ
شهرام ميرآب اقدم هم جشنواره‌هاي داخلي مثل جشنواره فيلم فجر را در الگو‌برداري از جشنواره‌هاي بزرگ و معتبري همچون برلين ناكام دانسته و مي‌گويد: جشنواره فيلم فجر كه به تبعيت از جشنواره‌هاي بزرگ خارجي، اقدام به گنجاندن بخشي براي فيلم‌هاي كوتاه كرده است با تغييرات هر ساله در قوانين و مقررات نشان داده كه در اين زمينه ناموفق بوده است. به‌نظر مي‌رسد فيلم كوتاه در جشنواره  فيلم  فجر جايگاه باثباتي ندارد، حتي سالن و زمان مناسب نيز براي نمايش اين فيلم‌ها در اختيار ما قرار نمي‌گيرد. فيلم كوتاه در چنين جشنواره‌اي مثل يك وصله ناجور است و جشنواره فيلم  فجر نيز از روي ناچاري آن را تحمل مي‌كند و اگر مانعي نبود قطعا اين بخش از جشنواره حذف مي‌شد.شهرام مكري، كارگردان فيلم كوتاه، اما نظرات متفاوتي در مقايسه با همكارانش دارد. او مي‌گويد: فيلم‌هاي بلندي كه در جشنواره فيلم فجر شركت مي‌كنند اولين حضور خود را در جشنواره تجربه مي‌كنند اما فيلم‌هاي كوتاه و مستند از آن طراوت و تازگي فيلم‌هاي بلند برخوردار نيستند.‌در آيين‌نامه جشنواره فيلم فجر عنوان شده كه فيلم‌هاي كوتاه و مستند كوتاه به شرطي در جشنواره پذيرفته مي‌شوند كه قبلا در جشنواره‌هاي معتبر داخلي به نمايش در آمده باشند. دليل اين امر تعداد زياد فيلم‌هاي كوتاه ذكر شده و اينكه هيات انتخاب فرصت ديدن آنها را ندارد، است. اين مسئله اعتراض گسترده فعالان حوزه سينماي كوتاه را در پي داشته است. در اين ميان راهكار خروج از اين مشكل چيست؟فيلم‌هاي كوتاه در ميان فيلم‌هاي بلند گم مي‌شوند و در كنار اين حجم فيلم‌ها و برنامه‌هاي موجود، فيلم‌هاي كوتاه و مستند اصلا به چشم نمي‌آيد.ميرآب اقدم قانون جديد در مورد فيلم‌هاي كوتاه را عذر بدتر از گناه دانسته و مي‌گويد: بخش فيلم كوتاه در جشنواره مثل ساير بخش‌ها نيازمند صرف زمان براي بازبيني و انتخاب فيلم است. به‌عنوان مثال در جشنواره فيلم كوتاه تهران نيز هيات انتخاب زمان زيادي را صرف بازبيني فيلم‌ها مي‌كنند. سال گذشته گفته مي‌شد فيلم‌هايي كه فقط در جشنواره‌هاي داخلي جايزه گرفته باشند مي‌توانند در فجر حضور داشته باشند،  در حالي كه ما تعريفي از جشنواره معتبر نداريم. ما جشنواره‌هاي داخلي زيادي داريم كه همه ادعاي معتبر بودن دارند. بهتر است جشنواره فجر با ادعاي معتبر بودني كه دارد، اين قوانين خاص را حذف كند و به جاي آن تعداد اعضاي هيات انتخاب را زياد كند تا آنها فرصت تماشاي فيلم‌ها را داشته باشند. آيا فيلم كوتاه آنقدر مهجور شده كه جشنواره فجر آن را به زحمت به‌دنبال خود مي‌كشد؟ فيلم كوتاه نهاد مستقلي دارد و فيلم‌هايش بايد ديده شود.مكري نيز اين سياست تازه را درست نمي‌داند و معتقد است اين امر تنها به مثابه پاك كردن صورت مسئله است. او مي‌گويد: بايد به فكر يافتن روشي براي ديده شدن فيلم‌ها باشيم. خصوصا اينكه بسياري از جشنواره‌هاي فيلم كوتاه كه در طول سال برگزار مي‌شود، موضوعي است. اين مسئله دليلي بر برتري اين فيلم‌ها نيست در حالي كه تعداد زيادي از فيلم‌هاي مستقل غير‌موضوعي صرفا به خاطر اينكه دير توليد شده‌اند و در جشنواره فيلم كوتاه تهران حضور نداشتند، به شكل ناعادلانه‌اي از دور رقابت حذف مي‌شوند. هيات‌هاي انتخاب بايد زمان بيشتري براي بازبيني فيلم‌ها داشته باشند و بد نيست كه از گروه‌هاي متخصص نيز كمك گرفته شود. اعضاي انجمن و صنف فيلمسازان كوتاه كه پيگيران جدي فيلم كوتاه هستند، مي‌توانند گزينه‌هاي مناسبي براي انتخاب باشند.  قاسمي نيز قانون جديد را ناشي از سطحي‌نگري دانسته و معتقد است فعالان عرصه فيلم كوتاه خودشان افراد معتمدي دارند و اين امكان وجود دارد كه فيلم‌ها را خودشان انتخاب كنند. او مي‌گويد: تصميم تازه به هيچ وجه منطقي نيست و جشنواره فجر با اين كار عملا اعتبار خود را زير سؤال مي‌برد؛ يعني فيلمي كه در جشنواره كوچكي در يك شهرستان حضور پيدا كرده به راحتي مي‌تواند مجوز حضور در جشنواره فيلم فجر را بگيرد؟ چه كسي گفته اين خيل عظيم جشنواره‌هاي موضوعي داوري‌هاي خوبي داشته است؟ متأسفانه در كشور ما واژه‌ها ديگر معناي واقعي خود را از دست داده‌اند. كلمه داور در گذشته يك نگاهي ايجاد مي‌كرد به اين معني كه اين شخص كارشناسي است كه كارش را بلد است اما امروزه اين تلقي‌ها از بين رفته است.بهتر است جشنواره فجر با ادعاي معتبر بودني كه دارد، اين قوانين خاص را حذف كند و به جاي آن تعداد اعضاي هيات انتخاب را زياد كند تا آنها فرصت تماشاي فيلم‌ها را داشته باشند. آيا فيلم كوتاه آنقدر مهجور شده كه جشنواره فجر آن را به زحمت به‌دنبال خود مي‌كشد؟ فيلم كوتاه نهاد مستقلي دارد و فيلم‌هايش بايد ديده شود.سيمرغ‌هاي بي‌اعتباربرخي از فيلمسازاني كه سيمرغ بهترين فيلم كوتاه يا مستند را از جشنواره فيلم فجر دريافت كرده‌اند اعتقاد دارند حتي اين جوايز هم راهگشا نيست و تاثير مثبتي در آينده حرفه‌اي فيلمساز ندارد. شهرام مكري كه يكي از ركورد‌‌‌‌‌ داران دريافت جايزه است با اين نظر تا حدودي موافق است اما مسئله را در مورد خودش كمي متفاوت دانسته و مي‌گويد كه جوايز اعتباري را براي فيلمساز به همراه مي‌آورد كه از جمله آنها همين جوايز جشنواره فجر است. اعتبار لازم به يك جشنواره را ما به‌عنوان مخاطب به آن جشنواره مي‌دهيم؛ يعني اگر ما منتقد سياستگذاري‌ها نباشيم و درخواست‌هاي معقولي داشته باشيم و جشنواره را جدي بگيريم، در اين صورت آن جشنواره و بالطبع جايزه آن هم از اعتبار خوبي برخوردار مي‌شود. با معتبر شدن جوايز آينده حرفه‌اي فيلمساز نيز تا حدودي تامين مي‌شود.قاسمي اما معتقد است هيچ‌وقت انتظاري كه پس از دريافت جايزه به وجود مي‌آيد، برآورده نمي‌شود و مي‌گويد: حتي دوستان قديمي‌تري كه جوايز معتبر زيادي گرفته‌اند، به اين انتظار دست پيدا نكرده‌اند. ما انتخاب مي‌كنيم كه بگوييم اين فيلمساز طي ساليان متمادي كار كرده و اين جايزه قرار است بر توانايي، فكر و ايده‌هاي خوب او صحه بگذارد. با اين جايزه قرار است فضاي مناسبي براي ادامه كار او فراهم شود اما عملا اين اتفاق نمي‌افتد. در اين سال‌ها به تجربه ثابت شده كه اين خود فيلم‌ها هستند كه باعث كسب اعتبار مي‌شوند و نه جوايز. جايزه ديگر ارزشي ندارد و كار فيلمساز مورد قضاوت قرار مي‌گيرد حتي اگر جايزه‌اي نگرفته باشد. بعضي فيلمسازان كه در رزومه‌شان تعداد زيادي جايزه دارند، وقتي به فيلم‌هايشان نگاه مي‌كنيد و اثر شاخصي در آن نمي‌بينيد به اعتبار جوايزي كه گرفته‌اند، شك مي‌كنيد.ميرآب اقدم مشكل اصلي را در عدم‌حضور يك نهاد خصوصي در سرمايه‌گذاري براي ساخت فيلم كوتاه و مستند دانسته و مي‌گويد: تمام فيلم‌‌هاي كوتاه با حمايت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و انجمن فيلم كوتاه ساخته مي‌شود و هر فيلمي چه جايزه بگيرد يا نگيرد باز همين روال طي مي‌شود. ساخت فيلم‌هاي بلند اما متفاوت است هر چند كه براي آنها هم شرط اول داشتن تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار است؛ يعني حتي در مورد فيلم‌هاي بلند نيز اين اتفاق نمي‌افتد. خروج از زير سايه فيلم‌هاي بلندخروج سينماي كوتاه و مستند از زير سايه فيلم‌هاي بلند سينمايي در جشنواره فجر، نيازمند اتخاذ راهكار‌ها و تدابيري تازه است.قاسمي روال كار جشنواره‌ها در ايران را متفاوت با ساير كشورها مي‌داند و معتقد است در همه جا اين مديران جشنواره‌ها هستند كه به‌دنبال فيلمسازان مي‌روند اما اينجا بيشتر از اينكه مديران دغدغه حضور فيلمسازان را در جشنواره‌ها داشته باشند اين فيلمسازان هستند كه مطابق با سليقه مديران و جشنواره‌ها فيلم مي‌سازند و او مي‌گويد: بعضي از فيلمسازان كاملا منطبق با سليقه جشنواره‌ها فيلم مي‌سازند. گاهي حتي حاضر مي‌شوند تغييرات زيادي در فيلم‌شان اعمال كنند تا توجه مديران را به خوبي جلب كنند. كار فيلمساز ساخت فيلم خوب است و نه جلب توجه مدير جشنواره. اگر فيلمي خوب باشد، طي ساليان متمادي هم در ذهن‌ها مي‌ماند و هميشه پوياست. در حوزه فيلم كوتاه بعضي از فيلم‌ها ديگر تاريخ مصرفشان گذشته است درصورتي كه تعدادي ديگر همچنان باقي هستند.ميرآب اقدم اما در سايه فيلم بلند ماندن فيلم‌هاي كوتاه را نتيجه سياست غلط چند سال برگزاري جشنواره دانسته و معتقد است: بايد براي فيلم كوتاه ارزش بيشتري قائل شويم. بايد امكاني فراهم كنيم كه اين فيلم‌ها بيشتر ديده شوند. زماني گفته مي‌شد فيلم‌هايي كه براي حضور در جشنواره فيلم فجر ارائه مي‌شود، بايد نسخه 35 ميليمتري باشد و كساني كه توانايي اين كار را نداشتند عملا از دور رقابت حذف مي‌شدند و حجم كمتري فيلم روانه جشنواره مي‌شد. بخش فيلم كوتاه اگر قرار نيست از جشنواره فيلم فجر حذف شود، بهتر است شانس‌اش در حد مطلوب حفظ شود. اگر فيلم كوتاه بيننده عام پيدا كند و از مهجوريت خارج شود، قطعا اوضاع بهتري پيدا مي‌كند.مكري نيز حرفه‌اي شدن توليدات را راهكار خروج از اين بحران دانسته و مي‌گويد: در عرصه فيلم‌هاي مستند چند سالي است كه سرمايه‌گذاري‌هايي صورت مي‌گيرد. اگر در بخش فيلم كوتاه هم اين طور شود فيلم‌ها حرفه‌اي‌‌تر مي‌شوند و عوامل برگزاري جشنواره فجر نيز اهميت بيشتري براي فيلم‌ها قائل مي‌شوند. تنها راه چاره تمركز بر شيوه توليد است. اگر از اين شكل آماتوري فاصله بگيريم، سياستگذاري‌ها تغيير مي‌كند.برخي از فيلمسازاني كه سيمرغ بهترين فيلم كوتاه يا مستند را از جشنواره فيلم فجر دريافت كرده‌اند اعتقاد دارند حتي اين جوايز هم راهگشا نيست و تاثير مثبتي در آينده حرفه‌اي فيلمساز ندارد. داريوش غريب‌زاده، برنده جايزه بهترين فيلم كوتاه بيست‌وششمين دوره‌ جشنواره فجر هم مي‌گويد: تجربه نشان مي‌دهد كه در تمام جشنواره‌هايي كه برگزار مي‌شوند، همه ساله تنها چند فيلم خاص جايزه مي‌گيرند و حتي انجمن‌هاي صنفي و يا انجمن منتقدان نيز انتخاب‌هايي مشابه دارند و حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه، پس دوستان منتقدي كه نظري متفاوت دارند، كجا هستند و اصلا اين تفاوت عقايد در كجا بروز پيدا مي‌كند؟ فيلم من سال گذشته‌ جايزه بهترين فيلم كوتاه جشنواره فجر را گرفته، اما با اين حال اين جايزه هيچ تاثيري در روند فيلمسازي من نداشته است، پس   اين سؤال پيش مي‌آيد كه اين جايزه چه ارزشي دارد كه عده‌اي بخواهند درباره آن اعتراض كنند؟ به اعتقاد اين كارگردان وقتي كسب عنوان بهترين فيلم يك جشنواره هيچ تاثيري در آينده فيلمسازي فرد ندارد، پس حضور يا عدم‌حضور يك فيلم در اين جشنواره اهميتي ندارد.او مي‌گويد: به‌طور مثال كارگرداني در دو دوره متوالي اين جشنواره موفق به كسب عنوان بهترين فيلم مي‌شود، اما همين فرد به هنگام ساخت فيلم بلند خود با هزينه‌اي بسيار اندك و با مشكلاتي متعدد مواجه مي‌شود، درصورتي‌كه اگر فردي در يك جشنواره خارجي موفقيتي كسب كند، در همان جشنواره گروهي از تهيه‌كنندگان از او سراغ طرح‌هاي ديگرش را خواهند گرفت تا به حمايت مالي از آنها بپردازند، اما اينجا به‌نظر مي‌رسد تنها وجه مثبت جشنواره‌ها بخش نقدي آن است، درحالي كه در آن سوي مرزها اين مسئله كم اهميت‌‌‌ترين موضوع يك جشنواره به حساب مي‌آيد. سيمرغ زماني ارزش دارد كه راهگشاي ادامه فعاليت‌هاي هنري يك فرد باشد، اما وقتي اين اتفاق صورت نمي‌گيرد، پس سيمرغ چه اهميتي مي‌تواند داشته باشد؟ مهدي منيري كارگردان مستند «تينار» كه سال‌گذشته موفق به كسب سيمرغ بلورين بهترين فيلم مستند بلند‌شده نيز اعتقاد دارد: اكثر مواقع شركت فيلم‌ها در جشنواره‌ها منوط به‌نظر هيئت انتخاب مي‌شود و در بسياري از مواقع نيز اين انتخاب‌ها خارج از بحث سينما صورت مي‌گيرد. نكته ديگر آنكه ممكن است فيلمي با وجود نقاط قوتش در جشنواره‌هاي پيش از فجر به نمايش در‌نيامده باشد و يا در زماني نزديك به اين جشنواره‌ آماده شود؛ آنچه مسلم است اينكه با اين قواعد و مقررات اين فيلم از شركت در فجر محروم خواهد شد، اما ممكن است پس از جشنواره‌ فجر راهي جشنواره‌هاي مختلفي شود و جوايز متعددي هم كسب كند. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن