واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: صنعت بازي هاي ويديويي در دهه 80 اولين رشد واقعي خود را تجربه كرد. در اين دوره شركت هايي به وجود آمدند كه به طور حرفه اي در زمينه انتشار بازي فعاليت كرده و برخي تا به امروز هم به كار خود ادامه داده اند.به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، يكي از اين شركتها EA يا Electronic Arts نام دارد كه امروزه نه تنها در زمينه طراحي انواع بازي فعال است، بلكه به يكي از بزرگترين پخش كنندگان و توزيع كنندگان بازي هاي ويديويي هم مبدل شده است. تحول ديگر در دهه 80 عرضه رايانه هاي كوچك شخصي و خانگي بود كه تاثير شگرفي بر استفاده از بازي هاي ويديويي گذاشت. استقبال تدريجي از اين رايانه ها باعث شد تا بازي هاي ساده اوليه كه اجداد بازي هاي مشهور امروزي محسوب مي شوند كم كم از راه برسند و دنياي بازي هاي ويديويي اندك اندك در ميان عموم مردم شناخته شده شود. در دهه 80 عصر طلايي بازي هاي Arcade به پايان رسيد. اين عصر خلاقيت هاي فناوري خاص خود را به همراه آورد و باعث شد ژانرهاي مختلف بازي به تدريج شناخته شده و تعريف شوند. برخي از بازي هاي اوليه ژانرهاي مختلف در ادامه تشريح ميشود. ** ژانر ماجراجويي يا Adventure بازي Zork كه در سال 1980 ميلادي عرضه شد، يكي از اولين بازي هاي ژانر ماجراجويي بود كه بر مبناي گرافيك متني طراحي شد و در رايانه هاي شخصي به كار گرفته شد. اين بازي توسط شركت Infocom طراحي شد كه در آن زمان از نام هاي معتبر در دنياي بازي هاي ويديويي بود. قابليت هاي گرافيكي اين بازي اگر چه در سطح عالي نبود، اما نسبت به بازي هاي قبلي يك سر و گردن بالاتر بود و توجه كاربران را به خود جلب كرد. Mystery House يا خانه اسرار آميز ديگر بازي مهم سال 1980 بود كه توسط رابرتا ويليامز براي رايانه شخصي تازه وارد شركت اپل موسوم به Apple II طراحي شد. اين بازي اولين بازي واقعا گرافيكي كه براي رايانه هاي شخصي طراحي شده لقب گرفت. نقاشي اين بازي با استفاده از عناصر منوكروم صورت گرفته بود، ولي رابط كاربري آن هنوز هم با استفاده از فرامين متني عمل مي كرد و لذا پيشبرد جريان بازي به همان شيوه قديمي صورت مي گرفت. بازي خانه اسرارآميز در زمان عرضه بسيار مشهور شد و طراح اين بازي با همكاري همسرش شركتي موسوم به Sierra On-Line را تاسيس كرد كه مدتي را در زمينه طراحي و عرضه بازي هاي ويديويي فعال بود. به تدريج ژاپني ها هم در زمينه عرضه بازي هاي ويديويي و به خصوص بازي هاي ماجراجويي فعال شدند. Portopia Renzoku Satsujin Jiken كه در سال 1983 عرضه شد يكي از موفق ترين بازي هاي عرضه شده در اين زمينه بود. اين بازي توسط طراحي به نام يوجي هوري ابداع شد. اين بازي در واقع يك رمان بصري بود و يكي از بازي هاي ماجراجويي اوليه محسوب مي شد. بازي از زاويه اول شخص روايت مي شد و به علت كيفيت رنگي آن در بازار هم مورد اقبال قرار گرفت. بازي مذكور الهام بخش هيدئو كجيما (يكي از طراحان بازي مشهور متال گير) شد تا وارد صنعت بازي هاي ويديويي شود و شركتي به نام اسنچر را در سال 1988 براي طراحي و فروش بازي هاي ويديويي تاسيس كند. King Quest نام بازي مشهور ديگر ژانر ماجراجويي بود كه در سال 1984 به بازار آمد. اين بازي كه توسط شركتي به نام Sierra طراحي شده بود يك سر و گردن از ديگر بازي هاي ماجراجويي طراحي شده بالاتر بود و زمينه را براي عرضه بازي هاي ماجراجويي مدرني كه امروزه با آنها سر وكار داريم، آماده كرد. در اين بازي رنگي كه از منظر سوم شخص روايت مي شد، كاراكتر اصلي بازي روي نمايشگر ظاهر مي شد و در يك صفحه دو بعدي قابل جابجايي بود. البته فرامين بازي هنوز بايد به صورت متني صادر مي شدند و از حركت شخصيت ها با استفاده از دسته و موشواره و صفحه كليد خبري نبود. در نهايت بايد به بازي Maniac Mansion كه در سال 1987 عرضه شد اشاره كرد. در اين بازي كه توسط لوكاس آرت طراحي شد براي اولين بار فرامين متني كنار گذاشته شد و كاربر براي پيشبرد بازي مي توانست از يك رابط كاربري اشاره و كليك استفاده كند. به بيان ديگر شخصيت اصلي با هدايت يك نشانگر در محلي كه كليك مي شد قرار مي گرفت. اين ايده به سرعت از سوي ديگر شركت هاي سازنده بازي مورد توجه قرار گرفت و بر اين اساس بازي هاي مشابهي توليد شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]