واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > وصفی، محمدرضا - در حال حاضر نسل جوان الازهر خواهان بازتولید ساختار این نهاد ،همراستا با تحولات جدید مصر است . قرن ها است که استقلال از بیشتر حوزه های علمیه جهان اسلام سلب شده است . وابستگی بسیاری از این حوزه ها به دستگاه قدرت ، بویژه در دنیای اهل سنت ، از آنها ابزاری ساخت ، برای حاکمیت ، و نه در خدمت مردم . نهاد هایی همچون الازهر در مصر، و الزیتونه در تونس در این فرایندِ رو به ضعف، پویایی خود را از دست داد و رفتاری تشریفاتی و خنثی به خود گرفت . اگر یک نهاد نتواند به بازتولید و افزایش کارکرد بپردازد ، به آسانی می توان آن را از بین برد و یا با سلب کارکرد ، به نهادی عقیم مبدل ساخت . حوادث مصر و تونس در زمستان 1389 خواهان رقم خوردن تاریخی جدید برای این نهاد است و امید می رود در آینده ای نه چندان دور ، دست کم الازهر، بتواند تعریفی تازه از جایگاه خود ، اسلام ، امت و وحدت بین مسلمانان ترسیم نماید . ترسیم جدید می تواند پایانی باشد ، بر کشمکش های متعصبانه ای که برخی ، در چند دهه گذشته در جهان اسلام ایجاد کردند و افکار مسلمانان را به دام تعصب کشاندند. در حال حاضر نسل جوان الازهر خواهان بازتولید ساختار این نهاد ،همراستا با تحولات جدید مصر است . مانایی حقیقی الازهر با کارکردی موثر و مورد پذیرش دنیای اسلام و منطبق با ساختار امروزی ، در گرو هویتی تازه برای این نهاد هزار ساله است . این نهاد ، در بازتولید خود بر اساس نیازهای فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، ناچیز عمل کرده است . به حاکمیت ها امتیاز داده و در مقابل چیزی نستانده است . این نهاد به دگرساختاری نیاز دارد و لازم است نخست با محوریت علمی ، عمل کند و نه مروجی مذهبی . در تطابق با شرایط فرهنگی ،اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ، نقشی تازه رقم زند و با تمامی اجزای جهان اسلام از شرق تا غرب و شمال تا جنوب ، تعامل کند. نسل جدید الازهر این روزها در اطلاعیه ها و سخنرانی های خود ، خواهان آنند که این نهاد دوره ای جدید را شروع کند . به هیچ روی ، دچار سیناپس نشود و ابزاری در دست قدرت های مسلط نباشد . سیناپس هنگامی رخ می دهد که تاثیر و تاثر ، یک سویه باشد . حرکت به سوی تسلط اتفاق افتد و جامعه را تک بعدی ببیند. عمده خواسته های طرح شده از سوی نسل جدید الازهر در این روزها به شرح زیر است. 1- عالِم غیر مصری ، به شرط لیاقت ، امکان دستیابی به ریاست این نهاد را بیابد . چرا که الازهر متعلق به جهان اسلام است ، و نه ملت و ملیتی خاص . سند تاریخی این خواست ، شیخ الخضر حسین است که اهل تونس بوده و برای سالیانی ، ریاست این نهاد را عهده دار بوده است. 2- ریاست الازهر بر پایه انتخاباتِ بین اعضا ، اعم از اساتید و فارغ التحصیلان انجام پذیرد . دوره آن چهار ساله باشد و امکان تمدید تنها برای یک دوره امکان یابد . 3- اوقاف کشور و سازمانهای وابسته به آن ، همچون پیش از سال 1952 به الازهر بازگردد تا اقتصاد این نهاد وابسته به دولت نباشد . 4- به منظور استقلال اقتصادی ، حقوق ماهانه الازهری افزایش چشمگیر یابد . 5- با تشکیل اتحادیه از اعضا ، حقوق صنفی آنان پی گیری شود . 6- الازهر دارای رسانه رسمی و مستقل ، اعم از شبکه دیداری و شنیداری و نوشتاری شود. 7- همانگونه که در مصر نهاد کلیسا ، کاملا مستقل از حکومت است ، نهاد مسجد و الازهر نیز مستقل از حاکمیت عمل کند .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]