واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > صالحی، سید عباس - رهبران جنبش الحوثی در نگرههای سیاسی – اجتماعی چگونه میاندیشند؟! شاید این محور، دشوارتر از دریافت مواضع فکری – اعتقادی ایشان باشد. اما در مجموع، در نکات زیر میتوان قدر متیقنهایی را دریافت. (عکس:بدر الدین الحوثی، پد رهبران فعلی جنبش و از عالمان بنام زیدی) اندیشه سیاسی حکومت1- گر چه بخش سیاسیتر جنبش، از شیوههای معمول حکومت و حکومتداری سخن میگوید اما رهبران نظری جنبش، همچنان به اندیشه امامت زیدی وفادارند. در باور زیدیان - همان گونه که گذشت - یکی از شرایط امام (در کنار دانش دینی ، شجاعت و ...) این است که امام بایستی از فرزندان امام حسن یا امام حسین (ع) باشد. بدر الدین الحوثی، (پد رهبران فعلی جنبش و از عالمان بنام زیدی) در مصاحبهای تصریح داشت که ما دو نوع حکومت داریم: 1- نظام امامت: که امام بایستی از یکی از دو بطن (سادات حسنی یا حسینی) باشد. 2- نظام حسبه در شرایط فقدان نظام امامت، هر مومن عادل که بتواند امر به معروف و نهی از منکر کند و از اسلام حمایت نماید. اما با وجود نظام امامت، جایی برای نظام حسبه باقی نمیماند!گرچه این مصاحبه، مورد تأویل رهبران سیاسی جنبش قرار گرفت؛ اما برخاسته از مبانی اعتقادی جماعت زیدی جنبش الحوثی است.2- رهبران جنبش الحوثی، به شدت با تز جدایی دین از سیاست (سکولاریسم) به مخالفت میپردازند و آن را مورد نقد و اعتراض شدید قرار میدهند. اوضاع سیاسی - اجتماعی یمنجنبش الحوثی، در مورد اوضاع سیاسی یمن، نکات زیر را باورمند است:1- رهبران جنبش، نسبت به انقلاب جمهوری (1962 م) که به سقوط دولت امامان زیدی انجامید؛ با بدبینی مینگرد و آن را موجب گسترش سکولاریسم و ... میدانند.2- حوثیان، معتقدند که جمعیت زیدیان در یمن، اکثریت یمن را تشکیل میداد اما با رشد و گسترش فعالیتهای سلفی و وهابی در این کشور، این جمعیت به یکسوم تقلیل یافته است. حتی «صعده» - که مرکز علمی- تاریخی کهن زیدیان است - مورد تهاجم فکری - دینی وهابیان و سنیان سلفی قرار گرفته است. بخش از دلنگرانیهای زیدیان یمن، معطوف به این تغییر ترکیب جمعیتی است.3- حوثیان نسبت به فقر شدید در میان یمنیها و بویژه زیدیان یمن، منتقد و معترضند. یمن، جزء فقیرترین کشورهای جهان است. و در این میان، «صعده» - که از شرایط اقلیمی نامساعد برخوردار است - از فقیرترین استانهای یمن محسوب میشود. شرایط سخت اقتصادی - معیشتی زیدیان یمن، از نکات دیگری است که مورد نقد و اعتراض جنبش قرار دارد. دیدگاههای جنبش در مسائل خارجیرهبران جنبش، گرچه دست نشاندگی ایران را نفی میکنند، اما به روشنی تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار دارند. گفته میشود که فیلمهای تظاهرات مردم در انقلاب اسلامی ایران علیه رژیم پهلوی در مراکز سیاسی - نظامی ایشان پخش میشود. این موضوع، گاه و بیگاه به عنوان ماده درسی در اردوگاههای ایشان تدریس میگردد و... علاوه آنکه تمجید و تکریم رهبران جنبش، نسبت به «امام خمینی» فراوان و گسترده است. گوشهای از این تجلیلها را از بیان «حسین الحوثی» (رهبر مقتول جنبش) میتوان خواند: • امام خمینی، امام عادل و امام تقیّ بود. و امام عادل، «دعوت» او بی پاسخ نمیماند - همانگونه که در حدیث نقل شده است - او پرچمی را برافراشت که عرب از آن استفاده نکرد. • امام خمینی، فردی توانمند بود. در حرکت سیاسی، در اعتماد به خدا و... اما عرب چه کرد؟ آیا اعراب با این مرد- که نسبت به اسرائیل معارضترین بود - به تقابل برنخاست؟ • امام خمینی روز قدس را برای آمادگی و آگاهی مسلمان نام نهاد تا برابر دشمنان اسلام قرار گیرند ... احیاء این روز، عبادت و تمرین جهاد در راه خداست.• تمام کسانی که علیه انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی قرار گرفتند، پیامد کردار خود را خواهند چشید. دولتهایی که درکنار عراق قرار گرفتند و...• امام خمینی، حج قرآنی را به ما یاد داد و او نشان داد که چگونه بایستی با حج برخورد کرد. او ایرانیان را فرستاد که شعار برائت از آمریکا، برائت از مشرکان، برائت از اسرائیل را در حج مطرح کنند. رهبران جنبش، با این تأثیر پذیری به شدت نسبت به مواضع حزباﷲ لبنان همگرایی نشان دادند و با شور وشعف در مورد جنبش مقاومت لبنان به رهبری سید حسن نصراﷲ موضع مثبت داشته و دارند، وحتی پرچمهای حزباﷲ را در میتینگهای سیاسی خویش به نمایش در آوردهاند. مواضع ضد آمریکایی- ضد صهیونیستی جنبش نیز علنی است. شعارهای رایج ایشان در میتینگها و پس از نمازهای جمعه و جماعت، عبارتند از: اﷲ اکبر، الموت لاسرائیل، اﻟﻟﻌﻧﺔ علی الیهود، النصر للاسلام.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]