تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816999175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بارقه‌هاي اميد درخشيدن گرفت/درياچه اروميه جان مي گيرد/ كاهش شوري به 140 گرم در ليتر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بارقه‌هاي اميد درخشيدن گرفت/درياچه اروميه جان مي گيرد/ كاهش شوري به 140 گرم در ليتر
درياچه اروميه جان مي گيرد/ كاهش شوري به 140 گرم در ليتر
اروميه - خبرگزاري مهر: با افزايش ورودي آب، همچنين آغاز فصل آبگيري درياچه اروميه در كنار اجراي طرح بارورسازي ابرها بارقه هاي اميد براي احياي درياچه اروميه جان دوباره گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، در سالهاي اخير موضوع نجات درياچه اروميه به دليل بحراني شدن شرايط آن يكي از اولويتهاي اصلي دولت بوده كه با تشكيل كارگروه ويژه احياي درياچه اروميه، طرحهاي بارورسازي ابرها، انتقال بين منطقه اي آب، افزايش تسهيلات اجراي طرحهاي آبياري نوين در حوزه آبخيز درياچه اروميه، عدم اجراي سد جديد به تصويب رسيد، طرحهايي كه هم اكنون در مرحله آغاز عمليات اجرايي و يا تعيين پيمانكار براي اجرا هستند.

اما فرا رسيدن فصل تابستان و گرما كابوس خشك شدن و بحراني شدن اين تالاب ارزشمند قوت گرفته و نگراني هاي اهالي منطقه و مسئولان را افزايش مي دهد.

به گفته مديركل حفاظت محيط زيست براي اين مشكل طرح بارورسازي ابرها براي افزايش بارندگي در اين حوزه از تيرماه سالجاري آغاز مي شود كه در صورت اجرا بارقه هاي اميد نيز قوت مي گيرد.

اما در حال حاضر ميزان ورودي به درياچه اروميه به 2 ميليارد مترمكعب رسيده است اين درحالي است كه احياي اين تالاب ارزشمند نيازمند تزريق سالانه 3 ميليارد مترمكعب آب است.

حسن عباس نژاد در اين خصوص اظهارداشت: امسال ميزان آب ورودي به تالاب درياچه اروميه در حال حاضر به 2 ميليارد متر مكعب رسيده كه اين امر موجب زيست دوباره آرتميا در اين درياچه شده است.

مدير كل محيط زيست آذربايجان غربي، با بيان اينكه زيست آرتميا در شرايط فعلي درياچه اروميه فقط در فصل آبگيري ديده مي شود، افزود: با افزايش ورودي آب و همچنين آغاز فصل آبگيري درياچه اروميه در شرايط بحراني كنوني، زيست به وفور آرتميا دراين تالاب تنها در فصل بهار به چشم مي خورد.

وي ادامه داد: با رسيدن فصل تابستان و تبخير آب و افزايش غلظت شوري،‌ از جمعيت آنها كم شده و در مواقعي نيز از بين مي روند به طوري كه اين روند تا اواخر زمستان ادامه مي يابد.

كاهش شوري درياچه اروميه به 140 گرم در ليتر

وي كاهش شوري درياچه اروميه از فوق اشباع به 140 گرم در ليتر در سالجاري كه با افزايش ورودي آب امكان پذير شده است را از دلايل اصلي كاهش غلظت شوري تالاب درياچه اروميه عنوان كرد.

مدير كل محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينكه افزايش راندمان بارش از طريق بارور سازي ابرها، زودبازده ترين راهكار در نجات درياچه اروميه از بحران خشكسالي است، تاكيد كرد: بارورسازي ابرها حدود 10 ودر برخي مواقع تا30 درصد مي تواند موجب تغيير و افزايش راندمان بارش شود همان گونه كه انجام آزمايشي اين روش در اوايل سال گذشته در استان،‌ موجب افزايش 20 درصدي راندمان بارندگي شد.

عباس نژاد لايروبي انهار و رودخانه ها را از ديگر برنامه هاي اين اداره كل در راستاي افزايش تغذيه درياچه اروميه دانست و ادامه داد: تا كنون 3 ميليارد تومان اعتبار در راستاي اجراي طرح لايروبي انهار و رودخانه ها در استان اختصاص يافته كه در تعدادي از حوزه هاي باتلاقي اين عمليات انجام شده تا آب به صورت مستقيم به مخزن درياچه وارد شود

از سال آبي 75 - 74 تا كنون رقم هاي ارتفاعي سطح تراز آب درياچه اروميه سير نزولي پيدا كرده و در طول سالهاي اخير آب درياچه بالاتر از شش متر كاهش داشته است كه نياز به يك عزم ملي و منطقه‌اي براي نجات اين اكوسيستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقيقات انجام شده از 12 سال پيش تا كنون نمودار تراز آب پارك ملي درياچه اروميه رو به پايين است و مطالعات مديريت زيست بوم حوضه آبريز درياچه اروميه كه با همكاري بانك جهاني به اتمام رسيده، نشان مي‌دهد درياچه اروميه به عنوان دومين درياچه شور جهان تا كمتر از 20 سال آينده با بحران شديدي مواجه مي شود.

پارك ملي درياچه اروميه با ويژگيهاي خاص خود بعد از درياچه شور بحر الميت در دنيا به عنوان دومين درياچه شور و بزرگ در جهان به شمار مي رود، اين درياچه به عنوان بزرگترين تالاب دايمي با دارا بودن 102 جزيره بزرگ و كوچك در استان قابليت هاي زيادي را در دل خود جاي داده است.

مساحت اين درياچه بيش از 570 هزار هكتار است. با به خطر افتادن وضعيت اين درياچه علاوه بر تهديدات زيست محيطي استان، حيات گونه هاي با ارزش و نادر كشور از جمله گوزن زرد ايراني و... نيز به خطر خواهد

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|28|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن