تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816995898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتخابات مجلس در سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: انتخابات مجلس در سوريه
اولين انتخابات مجلس ملي در سوريه براساس قانون اساسي جديد روز دوشنبه در سراسر اين كشور برگزار شد. به گزارش خبرگزاريها، در اين دوره از انتخابات 14 ميليون و 788 هزار و 644 نفر از شهروندان سوريه براي انتخاب 250 نماينده از بين 6803 نامزد در پاي صندوق اخذ رأي در 14 استان سوريه حاضر شدند. اين سومين حضور همگاني مردم سوريه در پاي صندوق‌هاي رأي از آغاز بحران در اين كشور در اسفند 1389 است. همه‌پرسي قانون اساسي (7 اسفند 1390) و انتخابات شوراهاي شهر و روستا (آبان 1390) و اكنون انتخابات مجلس ملي سوريه (ارديبهشت 91) برگزار شد.

انتخابات مجلس ملي براساس قانون اساسي جديد انجام گرفت و اين اتفاق به معناي پايان انحصار قدرت و نظام تك‌حزبي (حزب بعث سوريه) است. قانون تشكيل احزاب و تشكل‌هاي سياسي، همچنين قانون انتخابات در برنامه اصلاحات سوريه تهيه و تدوين شد. كميته عالي نظارت بر انتخابات در سوريه نيز كه تشكلي جديد و مركب از برخي قضات سوري و شخصيت‌هاي خوش‌نام سوريه است، شكل گرفت. در اين انتخابات بيش از 200 رسانه ، حقوقدانان و شخصيت‌هاي سياسي براي پوشش اخبار و اطلاع از چگونگي اجراي انتخابات در حوزه‌هاي اخذ رأي در سراسر اين كشور حضور داشتند. انتخابات مجلس ملي سوريه در صحنه بين‌المللي واكنش‌هاي مثبت و منفي داشت.

رسانه‌هاي غربي تا آنجا كه ممكن بود گزارش خبري بسيار كوتاهي از اين انتخابات دادند و آن را در حد مانور سياسي بشار اسد دانستند. با اين همه شركت بالاي 65 درصدي مردم سوريه در اين انتخابات را نمي‌توانستند انكار كنند. برخي از اين رسانه‌ها بشار اسد را در اجراي برنامه اصلاحات اعلام شده موفق خوانده‌اند و برگزاري انتخابات مجلس ملي را گامي مهم در راستاي اصلاحات در ساختار سياسي حاكميت در سوريه معرفي كرده‌اند. دولت‌هاي چين و روسيه، برگزاري انتخابات براي تشكيل مجلس جديد براساس قانون اساسي جديد سوريه و مشاركت احزاب و گرايش‌هاي گوناگون صنفي و سياسي را مثبت ارزيابي كرده‌اند و خواهان ادامه مسير حل سياسي بحران سوريه با اجراي طرح 6 ماده‌اي كوفي عنان شده‌اند.

اگرچه هنوز حملات خرابكارانه در گوشه و كنار اين كشور توسط مخالفان بشاراسد ادامه دارد، اما گزارش‌ها از كاهش خشونت‌ها در اين كشور خبر مي‌دهند. معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد، اعزام ناظران بين‌المللي براي اجراي طرح كوفي‌عنان در كاهش خشونت در سوريه موثر بوده است و برقراري آرامش نسبي در اين كشور، زمينه را براي اجراي بهتر و سريعتر طرح عنان فراهم مي‌سازد. ديدار وزير خارجه آمريكا از چين، اگرچه موجب تغيير سياست پكن در حمايت از دولت بشاراسد و اجراي طرح كوفي عنان نشده اما براساس گزارش خبرگزاريها، قرار است دولت چين با سران مخالفان سوري به گفتگو بنشيند تا همكاري آنها را براي رفع اختلاف‌ها جلب كند.

بحران سوريه مورد توجه جدي اتحاديه اروپا هم هست تا جايي كه رئيس جمهوري فرانسه (ساركوزي) در تشديد معارضه عليه دولت بشار اسد بسيار فعال بوده و سياست‌هاي آمريكا را براي سرنگوني دولت اسد تائيد و از آن حمايت جدي مي‌كرد. رئيس جمهوري جديد فرانسه (آقاي اولاند) در شروع كار بايد مواضع دولت خود را درباره سوريه مشخص كند. بسياري معتقدند او ضمن تائيد طرح كوفي‌عنان، براي تعديل سياست ضديت با بشاراسد در اتحاديه اروپا تلاش خواهد كرد. از سوي ديگر شروع رسمي رياست جمهوري پوتين و دولت جديد در روسيه نيز موجب تعديل روش‌هاي غرب نسبت به سوريه خواهد شد. به گونه‌‌اي كه از روش درگيري مسلحانه و انجام خرابكاري فاصله بگيرند و اصلاحات در سوريه را از مسير سياسي پذيرا باشند. اين نگاه را نگرشي خوش‌بينانه ناميده‌اند. در حالي كه هنوز دولت‌هاي تركيه، قطر و عربستان بر طبل سرنگوني بشاراسد مي‌كوبند و معتقدند بدون بركناري فوري اسد، اصلاحاتي در سوريه انجام نخواهد گرفت. آقاي اردوغان در روز انتخابات مجلس در سوريه ضمن بازديد از منطقه مرزي تركيه با سوريه با پناهجويان سوري در شهرك كانتينري مستقر در مرز مشترك هم ديدار و دولت بشاراسد را به سرنگوني و حساب پس دادن درباره كشتار مردم سوريه تهديد كرد. بررسي رخدادها نشان مي‌دهد كه دو جريان موازي همچنان درباره بحران در سوريه صف‌آرايي دارند. جرياني از درون سوريه با پذيرش طرح اصلاحات بشاراسد كه مسير مسالمت‌آميز را انتخاب كرده و مورد حمايت ايران، روسيه و چين است. آن ديگري در ناحيه شهرهاي مرزي سوريه با تركيه و لبنان و با حمايت آمريكا، تركيه، قطر و عربستان و محوريت سرنگوني بشاراسد، روش جنگ مسلحانه، تخريب و انفجار را انتخاب كرده است و آن را ادامه مي‌دهد. مشكل اين روش در داخل سوريه، طرد روش تخريب از سوي مردم سوريه و حمايت از بشاراسد است و آمارها هم نشان مي‌دهد، بشاراسد حمايت حداكثري مردم سوريه را هنوز با خود به‌همراه دارد. بهرحال رويدادها در سوريه نشان مي‌دهد با استقرار 300 نفر از ناظران سازمان ملل با نام «صلح بانان» در اين كشور هر دو طرف مجبور به اجراي طرح 6 ماده‌اي كوفي عنان خواهند بود و اندك اندك آرامش نسبي در سوريه فراگير خواهد شد. پس از تشكيل مجلس ملي، انتخابات بعدي، انتخاب رياست رياست‌جمهوري خواهد بود كه براساس قانون اساسي جديد، رئيس جمهوري مادام العمر حذف شده و دوره رياست جمهوري سوريه 7 ساله خواهد بود و هر فرد مي‌تواند فقط براي دو دوره متوالي عهده‌دار رياست جمهوري گردد. دوره بشاراسد تا يك‌سال و نيم ديگر پايان مي‌پذيرد و انتخابات رياست جمهوري آن كشور حداكثر تا دو سال آينده انجام خواهد گرفت.

آنچه كه انتخابات مجلس ملي در چارچوب قانون اساسي جديد به‌دست مي‌دهد، از نظر مردم سوريه تغيير اساسي از گذشته حاكميت تك حزبي و باز شدن فضاي اجتماعي و سياسي براي تحقق اصلاحات است. آمريكا و اروپا با همكاري تركيه، قطر، عربستان و اسرائيل محوري را شكل داده‌اند تا مخالفان بشاراسد را مسلح كنند و محور كار، تخريب، انفجار، ترور و جنگ است. هدف بر هم زدن امنيت داخلي در سوريه تقابل است كه محصول آن كشتار خواهد بود.

در كنار اين روش، تحريم شديد مالي و سياسي در روابط خارجي هم با هدف انزواي دولت بشاراسد دنبال مي‌شود. اين در حالي است كه دولت بشاراسد براي بازسازي ويرانه‌هاي به جاي مانده در چند شهر سوريه، نيازمند ميلياردها دلار بودجه است. از سوي ديگر سوريه كشور كوچكي است و از طريق درآمدهاي محدود توريستي يا تجاري چرخه مالي خود را تنظيم مي‌كند. اين كشور مانند قطر و عربستان ثروتمند نيست و از دلارهاي نفتي و ذخيره شده فراوان بهره‌اي ندارد.

محاصره مالي و سياسي اين كشور از سوي غرب (آمريكا و اتحاديه اروپا) با همسويي تركيه، قطر، عربستان و اسرائيل همچنان ادامه دارد تا بشاراسد را مجبور به كناره‌گيري از قدرت سازند. مشكل اصلي آمريكا اين است كه روش بشار اسد در اداره و مديريت بحران سوريه تا امروز جواب داده است و با برگزاري انتخابات مجلس ملي، در عمل گام موثر ديگري در تحقق شعاراصلاحات براي سوريه برداشته است. آينده سوريه همچنان در جاده‌اي ناهموار و شكننده به‌لحاظ حفظ امنيت عمومي پيش خواهد رفت. آنچه مهم است آگاهي مردم سوريه و تلاش ملي براي حفظ و حراست از كيان كشور خود است. مردم سوريه از آنچه كه بر سر مردم و كشور ليبي آمده است هم آگاهند و هم ترسيده‌اند. دست‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي را دستان دشمنان خود مي‌دانند و مي‌خواهند آينده خود را خود رقم بزنند.





چهارشنبه|ا|20|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن