تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816881056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صربستان و انتخاباتي كه به دور دوم كشيده شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: صربستان و انتخاباتي كه به دور دوم كشيده شد
گروه تحقيق و تفسير خبر- پس از برگزاري انتخابات سه گانه رياست جمهوري، پارلماني و شهرداري ها در صربستان، به مانند فرانسه تكليف گزينش رييس جمهور به دور دوم انتخابات كشيده شد.


در حالي كه نتايج كلي انتخابات صربستان روز دهم مي (21 ارديبهشت ماه جاري) اعلام خواهد شد، اما از هم اكنون نامزدهاي راه يافته به دور دوم انتخابات رياست جمهوري اين كشور خود را آماده رقابت براي راه يابي به كاخ رياست جمهوري صربستان مي كنند.

** صربستان و برگزاري انتخابات سه گانه

................................................................

روز يكشنبه هفدهم ارديبهشت ماه نزديك به 60 درصد از مردم صربستان به پاي صندوق هاي راي رفتند تا از ميان نامزدهاي راه يابي به كاخ رياست جمهوري، پارلمان و شهرداري هاي كشور، نامزد مورد نظر خود را برگزينند.

گذشته از انتخابات شهرداري ها و تعيين برگزيدگان از ميان جمع فراوان نامزدهاي محلي كه اعلان نتيجه قطعي آن به روز پنجشنبه موكول شده است، تكليف انتخابات پارلماني و رياست جمهوري مشخص شده است.

بنابر اعلام كميته مستقل انتخابات صربستان حزب "ترقي" به رهبري "توميسلاو نيكوليچ" با كسب نزديك به 25 درصد آرا به عنوان نخستين حزب به پارلمان راه يافته و با فاصله اندكي از اين رقم "حزب دموكراتيك" به رهبري "بوريس تاديچ" رييس جمهور هشت سال اخير صربستان توانسته است دارنده بيشترين آراي انتخابات پارلماني شود.

پس از اين دو تشكل سياسي، حزب "سوسياليست صربستان" به رهبري "ايويكا داسيچ" وزير كشور پيشين قرار گرفته و قانون حد نصاب پنج درصدي از كل آرا موجب شد تا به دنبال اين سه حزب، ائتلاف احزاب ليبرال دموكرات و نيز حزب "راديكال" صربستان نيز به پارلمان 250 عضوي اين كشور راه يابند.

و اما مهمترين انتخابات يعني انتخابات رياست جمهوري صربستان به دور دوم كشيده شد. از ميان 12 نامزد پست رياست جمهوري، بوريس تاديچ كه يك ماه زودتر از پايان دوره رياست جمهوري و به منظور برگزاري انتخابات زود هنگام از سمت خود كناره گيري كرده بود، موفق شد تا 8/26 درصد مجموع آرا را به دست آورد و به همراه رقيب ديرينه خود در دوره هاي گذشته يعني توميسلاو نيكوليچ به دور دوم انتخابات رياست جمهوري راه يابد.

نيكوليچ كه در دو انتخابات گذشته در سال هاي 1383 و 1387 از تاديچ شكست خورده بود با 6/25 درصد آرا براي احراز پست رياست جمهوري براي بار سوم بخت خود را در انتخابات روز 31 ارديبهشت ماه خواهد آزمود.

اين در حالي است كه با وجود پيروزي حزب نيكولويچ، نتيجه نظر سنجي ها و گمانه زني ناظران تحولات اين كشور، سومين پيروزي تاديچ را محتمل تر نشان مي دهد.

** ويژگي هاي اين دوره از انتخابات صربستان

......................................................

بر خلاف دوره هاي گذشته كه موضوعاتي نظير رويكردهاي دولت در قبال تحولات و درگيري هاي منطقه بالكان، استقلال كوزوو، تامين منافع سياسي و امنيتي ملي در رقابت هاي منطقه اي و بحث پيوستن صربستان به اتحاديه اروپا مهمترين مولفه ها در رقابت هاي نامزدهاي اصلي انتخاباتي به شمار مي رفت در انتخابات اخير بحران اقتصادي كشور و سامان دهي به وضعيت بغرنج رفاه اجتماعي به عنوان مهمترين اولويت برنامه هاي تبليغاتي و مولفه اساسي گزينش نامزدها توسط شهروندان صرب مطرح بود.

صربستان نيز با تاثير پذيري مفرط از بحران اقتصاد جهاني در شمار كشورهاي شرق اروپا قرار گرفته كه با پيامدهاي نامطلوب اين بحران دست به گريبان است. از سوي ديگر نپيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا موجب شده تا صربستان به نسبت همسايگاني كه در بالكان عضو اتحاديه اروپا محسوب مي شوند از كمك هاي مالي اتحاديه بي بهره باشد.

هم اكنون نرخ بيكاري در صربستان به رقم قابل توجه 24 درصد رسيده و بدهي هاي خارجي اين كشور از مرز 24 ميليارد يورو (31 ميليارد دلار) گذشته است.

با توجه به اين اوضاع، طرح برنامه ها و سياست ها و نيز وعده نزديك سازي سطح رفاه عمومي در اين كشور اروپاي شرقي به حد استاندارد به عنوان كليدي ترين محور رقابت هاي سياسي اين دوره مطرح و انتقاد به رويكردها و برنامه هاي عملياتي رقباي انتخاباتي براي رويارويي با بحران اقتصادي به يكي از ويژگي هاي اساسي انتخابات اخير صربستان مبدل شد.

** بررسي مواضع و رويكردهاي رقباي اصلي انتخابات رياست جمهوري

......................................................................................

بوريس تاديچ كه در دو دوره گذشته، رياست جمهوري صربستان را بر عهده داشته از نخبگان طرفدار الحاق به اتحاديه اروپا محسوب مي شود كه با وجود گرايشات و تعصبات قدرتمند ملي در صربستان و تاكيد بسياري از صرب ها بر موقعيت برتر و كليدي كشورشان در منطقه بالكان، توانسته است كارنامه قابل قبولي در راه پيوست كشورش به اتحاديه اروپا از خود بر جاي گذارد.

اختيارات گسترده رييس جمهور در صربستان از جمله فرماندهي كل قوا، اختيار معرفي نخست وزير به پارلمان براي گرفتن راي اعتماد و تاييد نهايي قوانين تصويب شود توسط پارلمان در نزديك به هشت سال گذشته موجب شد تا تاديچ با مشكلات زيادي براي پيشبرد پروسه الحاق به اتحاديه اروپا روبرو نشود.

در مقابل، نيكوليچ از جمله نخبگان سياسي اپوزيسيون دولت به شمار مي رود كه به گفته ناظران تحولات صربستان از حمايت روسيه برخوردار بوده و در دوره هاي گذشته انتقاداتي را نسبت به پيوست به اتحاديه اروپا و رويكردهاي تاديچ در اين زمينه مطرح كرده است.

در دوره اخير رقابت هاي انتخاباتي، نيكوليچ با چرخشي آشكار از مواضع پيشين، اعلام كرد كه به طور كامل از پيوستن به اتحاديه اروپا حمايت خواهد كرد. به گفته وي ديگر بيش از اين نمي توان انزواي صربستان در قاره اروپا را تحمل كرد و الحاق به اتحاديه اروپا در شرايط حاضر از ضروري ترين اولويت هاي كشور به شمار مي رود.

اين در حالي است كه تاديچ، اعلان مواضع اينچنيني از سوي نيكوليچ را تنها ژست انتخاباتي دانسته كه در صورت پيروزي وي در انتخابات رياست جمهوري رنگ خواهد باخت و ماهيت تعصب ورزي قومي او را نمايان خواهد كرد.

تاديچ با يادآوري حمايت هاي نيكوليچ از چهره هايي مانند "رادوان كارادزيچ" و "راتكو ملاديچ" رهبران سياسي و نظامي صرب هاي بوسني در سال هاي گذشته، مواضع افراطي نيكوليچ و تعصبات ملي او را مورد انتقاد قرار داده و در رقابت هاي انتخاباتي همواره خطر بروز و اوج گيري سياست هاي تندروانه و آميخته با تعصبات ملي را در جهت هماوردي با نيكوليچ گوشزد كرده است.

با وجود حمايت تلويحي كرملين از نيكوليچ، در سال هاي اخير تاديچ به موازات روابط نزديك با واشنگتن و بروكسل مسير همكاري و نزديكي به مسكو را نيز در پيش گرفته و از اين رو از ديد رهبران روسيه، تاديچ چهره نامطلوبي در سمت رياست جمهوري صربستان به شمار نمي رود.

در اين ميان انتقاد از كارنامه چند سال گذشته تاديچ و برانگيختن حمايت ملي گرايان صرب در كشور در رقابت آتي حربه هايي تاثير گذار در دست نيكوليچ به شمار مي رود كه اين نخبه ملي گراي صرب براي پيروزي بر رقيب خود به آن ها اميدوار است.

پديده غير منتظره اي كه در انتخابات اخير پارلماني و رياست جمهوري رخ نمود، آراي قابل توجه حزب سوسياليست و رهبر اين حزب داسيچ بود كه به گمان بسياري از تحليل گران از برنامه ها و وعده هاي انتخاباتي سوسياليست ها در زمينه تشكيل دولت رفاه و حمايت بيشتر دولت از شهروندان ناشي مي شود.

حزب سوسياليست صربستان تشكل باقي مانده از حزب حاكم در زمان رياست جمهوري "اسلوبودان ميلوسويچ" رييس جمهور پيشين اين كشور به شمار مي رود كه براي تحكيم پايه هاي حكومت اين نخبه سياسي صرب در دهه 1990 ميلادي توسط وي پايه ريزي شد.

اين موضوع سبب شده تا دو نامزد راه يافته به دور بعدي انتخابات تمام تلاش خود را براي جلب نظر راي دهندگان طرفدار سوسياليست ها به كار گيرند. در اين رابطه تحليل گران معتقدند كه داسيچ در دولت آينده به عنوان نخست وزيري دست خواهد يافت.

اين تحليل گران پيش بيني نخست وزيري آينده داسيچ در صربستان را به منطق و قواعد ياركشي سياسي در انتخابات رياست جمهوري و رايزني هاي سياسي- حزبي براي بر عهده گرفتن رهبري ائتلاف اكثريت نمايندگان پارلمان معطوف دانسته اند.

پديده ديگري انتخاباتي اخير ناكامي احزاب و گروه هاي سياسي ملي گراي راديكال در جلب آراي شهروندان صرب بود كه اين موضوع را مي توان نمودي براي كمرنگ شدن دغدغه هاي تند ملي گرايانه در مقابل نگراني هاي اقتصادي و اجتماعي به شمار آورد.

** بررسي مولفه پيوستن به اتحاديه اروپا در انتخابات اخير صربستان

................................................................................

هر چند موضوع بحران اقتصادي از ديد بسياري از ناظران تحولات صربستان مهمترين اولويت رقابت هاي انتخاباتي قلمداد مي شود، اما مولفه الحاق به اتحاديه اروپا همچنان به عنوان يكي از كليدي ترين موضوعات سياسي در رقابت هاي اخير و آتي انتخابات رياست جمهوري مطرح است.

علاوه بر اهميت راهبردي اين موضوع براي دولت و شهروندان صرب، رابطه مستقيم پيوستن به اتحاديه اروپا با موضوع بحران اقتصادي، سبب شده تا بحث الحاق صربستان به شكل عنصري چند بعدي در رقابت هاي سياسي اين كشور درآيد.

همچنين لزوم ايجاد تعادل بين مطالبات و پيش شرط هاي اتحاديه اروپا براي پذيرش صربستان از يك سو و خواسته هاي ملي گرايانه شهروندان اين كشور در سوي ديگر، صرب ها را در برابر انتخابي دشوار قرار داده است. هر چند به نسبت سال هاي گذشته تن در دادن به خواسته هاي بروكسل با حساسيت كمتري از سوي صرب ها دنبال مي شود.

مساله كليدي در بحث پيوستن بلگراد به اتحاديه اروپا، موضوع خودمختاري كوزوو است كه به عنوان آخرين و اصلي ترين كانون مناقشات بالكان مطرح است. پس از تجزيه يوگسلاوي و تشكيل كشور صربستان، مساله خودمختاري يا استقلال منطقه مسلمان نشين كوزوو همواره از مهمترين چالش هاي رهبران بلگراد بوده است.

هر چند نيكوليچ در سال هاي اخير مخالفت خود را با تجزيه كشورش و تبديل سرنوشت كوزوو به "مونته نگرو" كه در سال هاي اخير از صربستان استقلال يافته به صراحت اعلام داشته، اما هم پيوندي مساله توجه به خواسته هاي سياسي كوزوارها و موضوع الحاق به اتحاديه اروپا موجب تعديل مواضع اين چهره ملي گراي صرب در هماوردي هاي سياسي بوده است.

در اين رابطه تاديچ رييس جمهور پيشين صربستان، براي پيشرفت پروسه الحاق، در ماه هاي اخير ضمن مخالفت صريح با استقلال كوزوو، موافقت خود را با اعطاي خودمختاري محدود و مشروط به اين منطقه اعلام كرده است.

يك هفته پس از آن كه تاديچ در ششم اسفند ماه سال گذشته پيشنهاد اتحاديه اروپا در زمينه موافقت صربستان با شركت كوزوو در نشست هاي منطقه اي را پذيرفت، نامزدي بلگراد براي پيوستن به اتحاديه اروپا از سوي بروكسل پذيرفته شد و اين در حالي بود كه مخالفت با اين خواسته اتحاديه اروپا در حكم لغو امكان عضويت صربستان به شمار مي رفت.

علاوه بر نرمش تاديچ در سال هاي گذشته در برابر خواسته هاي بروكسل پيرامون مساله كوزوو، اقداماتي نظير دستگيري رهبر صرب هاي بوسني و تحويل وي به مقامات قضايي ديوان دادگستري بين المللي براي رسيدگي به اتهامات وي در زمينه نسل كشي و جنايات جنگي و همچنين اصلاح برخي ساختار هاي اقتصادي نشانه هاي حسن نيت تاديچ را براي اروپايي ها آشكار كرده است و اين نخبه سياسي صرب را به عنوان چهره اي كليدي و قابل اعتماد براي ادامه مذاكرات الحاق مطرح ساخته است.

به هر ترتيب ملغمه اي از تمايلات ملي گرايانه براي تجديد نقش و موقعيت صربستان در منطقه به عنوان ميراث دار اصلي قدرت منطقه اي يوگسلاوي سابق در بالكان و همچنين دغدغه هاي ناشي از بحران و نابساماني اقتصادي در انتخابات 31 ارديبهشت ماه جاري چهره رييس جمهور آينده اين كشور را مشخص خواهد كرد.

تحقيق**م.م.ك**1358

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80122008

چهارشنبه|ا|20|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن