تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821340748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت تقويت زيرساختها/ظرفيتهاي مغفول گيلان نيازمند طرحي نو/ ايده‌هايي كه روي كاغذ مي‌مانند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ضرورت تقويت زيرساختها/ظرفيتهاي مغفول گيلان نيازمند طرحي نو/ ايده‌هايي كه روي كاغذ مي‌مانند
ظرفيتهاي مغفول گيلان نيازمند طرحي نو/ ايده‌هايي كه روي كاغذ مي‌مانند
رشت - خبر گزاري مهر: ظرفيتهاي مغفول مانده استان گيلان كه در تمامي بخشهاي اقتصادي، قابليت سرمايه گذاري داخلي و خارجي دارند، نيازمند طرحي نو هستند تا بدرستي اجرا شوند.

به گزارش خبرنگار مهر ، گيلان با 9 دهم درصد مساحت كل ايران، داراي سرمايه هاي انساني و مادي بالقوه است و به باور برخي صاحبنظران هنوز ظرفيتهاي زيادي در اين استان وجود دارد كه مغفول مانده و بايد در اين زمينه چاره انديشي اساسي انجام شود.

اين خطه سرسبز شمال كشور 92 درصد چاي، 37 درصد برنج، 76 درصد فندق، 85 درصد ابريشم، 60 درصد بادام زميني، 21 درصد زيتون، 2.7 درصد مركبات، 13 درصد گوشت ماهي خاوياري، چهار درصد گوشت مرغ، پنج درصد گوشت قرمز، 22 درصد آبزيان پرورشي و 15 درصد خاويار كشور را توليد مي كند.

اين استان داراي بندري براي بارگيري و تخليه كالا به ظرفيت 6.5 ميليون تن در سال است و نيز با داشتن يك منطقه آزاد تجاري - صنعتي با شش نوع كاربري مختلف، فرودگاه بين المللي، گمركات فعال و همچنين در دست ساخت بودن راه آهن بين قزوين، رشت، انزلي و آستارا براي تكميل مسير كريدور شمال - جنوب، مزيت ويژه اي به خود گرفته و بستر براي فعاليتهاي اقتصادي، آماده و مهياست.

گيلان به عنوان يكي از زيباترين استانهاي كشور به لحاظ جاذبه هاي طبيعي و گردشگري ياد مي شود و سالانه ميليونها نفر گردشگر به اين استان رو مي آورند.

اين سرزمين طلاي سبز از ديدگان بسياري از دوستـداران تاريخ و طبيعت به دور مانده است، اين استان طبيعت و گردشگري با بيش از 14 هزار كيلومتر مربع مساحت داراي جاذبه هاي تاريخي و طبيعي كم نظيري چون جنگلهاي انبوه، شاليزارهاي وسيع، زيستـگاه پرندهها و آبگيرها و رودها، سواحل چشم نواز درياي خزر، پاركهاي وسيع و انواع گياهان كمياب است.

گيلان بزرگترين گاهواره تمدن و فرهنگ هزار ساله بشري است

از سوي ديگر سيماي ميراث فرهنگي اين سرزمين به عنوان مامن اقوام آريايي از بزرگترين گاهواره تمدن و فرهنگ هزار ساله بشريست كه همچنان داراي آثار ارزشمند تاريخي فرهنگي بجاي مانده ازگذشتگان، هنرهاي سنتي و صنايع دستي با قدمت هزارساله است.

به هرحال يكي از مهمترين اركان صنعت گردشگري وجود جاذبه هاي طبيعي، گردشگري و تاريخي است، گيلان به ويژه بندر انزلي بالقوه بسياري از اين جاذبه ها را دارد از قبيل حوزه مردم شناسي، تاريخ، اماكن ديدني، دريا، تالاب و خود فرهنگي كه درانزلي حاكم است، مسافر پذير است.

اما سئوال اينكه براي رسيدن به افق هاي كه مدنظر است در بندر انزلي به عنوان شهري كه تمام فاكتورهاي يك شهر گردشگر پذير را داشته باشد چقدر فاصله داريم؟ آيا امكانات موجود جوابگوي اين همه مسافر است؟

حسن خسته بند افزود: استان گيلان در بخش كشاورزي و گردشگري جز دست و پنجه نرم كردن با مشكلات مختلف و مسائلي كه پيش آمد، چيزي به شمال كشور به ويژه استان گيلان نرسيد.

وي اظهار داشت: در بخش مسائل توريستي استانهاي شمالي به ويژه گيلان بايد مطالعات كليدي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري انجام شود.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: در كشورهاي مختلف دنيا امروزه براي سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف كشاورزي، گردشگري، صنعتي و ساير موارد تمام مولفه هاي مرتبط با طرحها و پروژه ها از قبيل مجوزهاي لازم، نقشه، جانمايي و... از پيش تهيه و آماده براي سرمايه گذاريست.

وي عنوان كرد: ولي در ايران و گيلان سرمايه گذار با مشكلات زيادي رو برو است، وقتي كسي مي خواهد سرمايه گذاري كند چه ايراني چه خارجي حداقل بايد چند سال دنبال مجوزهاي لازم باشد كه بالاي 90 درصد سرمايه گذاران از سرمايه گذاري در نيمه راه منصرف مي شوند.

خسته بند افزود: چرا مسئولان در ايران همانند كشورهاي موفق سرمايه گذاري دنيا نبايد از پيش دنبال گرفتن مجوزهاي لازم براي طرحهاي مختلف باشند تا سرمايه گذار بدون هيچ گونه يا كمترين دغدغه به امر سرمايه گذاري بپردازد.

وي ادامه داد: در برخي شهرهاي كشورهاي خارجي اتاقهاي ويژه سرمايه گذاري وجود دارد و مسئولاني كه در اين اتاق استقرار دارند، تام الاختيار هستند تا مجوزهاي لازم را در كوتاهترين زمان براي سرمايه گذار صادر كنند.

نماينده مردم انزلي گفت: ايده آل اين است كه در يك برنامه بلند مدت تمامي پروژه هاي بايد قبلا مطالعه شده و مجوزهاي لازم اخذ شده باشد تا سرمايه دار براي سرمايه گذاري دغدغه نداشته باشد، اما در كوتاه مدت مي توان يك مجموعه تحت عنوان اتاق ويژه سرمايه گذاري تشكيل و نمايندگان تام الاختيار دستگاه ها را در آن مستقر تا سرمايه گذاران سرگردان نشوند.

وي در ادامه از مسئولان خواست در بخش سرمايه گذاري دست از شعار و تبليغات بردارند و عملا وارد ميدان كار شوند.

استفاده بهينه ظرفيتهاي درياي خزر نيازمند برنامه ريزي و سرمايه گذاري كلان است

درياي خزر يكي از ظرفيتهاي مغفول مانده گيلان است كه قابليت سرمايه گذاري در عرصه هاي مختلف گردشگري، اقتصادي، فرهنگي و ورزشي را دارد كه متاسفانه از اين دريا خوب استفاده نمي شود.

براي استفاده بهينه از اين پهنه آبي بايد برنامه ريزي صحيح انجام شود تا سرمايه گذاران با رغبت براي سرمايه گذاري در اين منطقه حضور يافته و از اين مواهب طبيعي به نحو مطلوب استفاده شود.

عدم بهره براري از مواهب خدادادي در گيلان بيانگر ضعف برنامه ريزي و مديريت است كه بايد فكر اساسي در اين زمينه انجام شود.

استاندار گيلان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تائيد مزيتهاي فراوان مواهب طبيعي براي سرمايه گذاري و توسعه اظهار داشت: اين خطه براي رسيدن به توسعه جامع و كامل و به عنوان استان برخوردار، تمامي ظرفيتهاي لازم براي توسعه و آباداني را دارد.

مهدي سعادتي با اشاره به اينكه براي توسعه فقط به پول و اعتبار نياز نيست، افزود: داشتن فكر، ايده، باور و انگيزه از نيازهاي اصلي توسعه است.

وي همچنين به تراكم جمعيتي استان اشاره كرد و اظهار داشت: گيلان يك كلانشهر است و اشتغال را بايد در صنعت جستجو كرد و دايره اولويتها همچون كشاورزي، گردشگري و ساير موارد در سايه صنعت مي تواند رشد پيدا كند.

استاندار گيلان با اشاره به اهميت محصولات كشاورزي و باغي استان گفت: در بخش ترانزيت استان از ويژگي خاصي برخوردار است و گردشگري و شيلات نيز بايد تقويت شود.

تقويت زيرساختها بيشترين دغدغه گيلان است

وي با اشاره به تقويت زيرساختهاي گيلان ادامه داد: بحث تقويت زيرساختها بيشترين دغدغه استان است و بايد ارتباطات جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي توسعه يابد.

به هر حال عدم توجه به رونق مزيتها، گيلان را با چالشها، تنگناها و محدوديتهاي توسعه اي همچون تراكم بالاي جمعيت و نرخ بالاي بيكاري، محدوديت اراضي، فرسايش شديد منابع خاك، سيل و رانش زمين، تخريب منابع آب به ويژه تخريب سفره هاي آب زير زميني، فرسودگي بافتهاي قديمي، كيفيت نامناسب شبكه هاي زير بنايي موجود و گسترش سكونتگاههاي غير استاندارد در شهرهاي مهم استان مواجه كرده است.

ضعف شبكه هاي حمل و نقل جاده اي و هوايي و نبود شبكه ريلي در مسير كريدورهاي بين المللي حمل و نقل و همچنين گسترش خطي مناطق جلگه اي، تمركز جمعيت، فعاليتهاي اقتصادي، خدمات برتر اجتماعي، فني و مهندسي در شهر رشت، نابرابري شديد فضايي در نظام شهري و خدماتي استان از مهمترين چالشها و مشكلات گيلان است.

بالا بودن سرعت فرسودگي و طولاني بودن دوره ساخت تسهيلات و امكانات زير بنايي با توجه به اقليم مرطوب و بارندگيهاي فراوان و حجم بالا و پراكندگي بافت روستايي و عدم تمركز واحدهاي مسكوني كه منجر به افزايش هزينه ساخت شبكه هاي خدمات رساني در استان و همچنين شكنندگي محيط زيست به لحاظ محدوديت اسكان جمعيتي و فعاليتهاي اقتصادي از ديگر تنگناها و محدوديتهاي توسعه گيلان ارزيابي مي شود.

همينطور رعايت نكردن روشهاي اصولي و مقررات مبتني برحفظ، احيا و بهره برداري از ذخاير آبزي، جنگلها و مراتع، حضور دام در جنگل، تغيير خودسرانه اراضي جنگلي به ساير كاربريها و مميزي نشدن اراضي مرتعي و چراي خارج از ظرفيت دام در مراتع از ديگر چالشهاي توسعه در اين استان است.

با وجود همه اين چالشها، تنگناها و محدوديتها، گيلان موقعيت ممتاز طبيعي و قابليتهاي زيست محيطي، اقليم مناسب، وجود رودخانه هاي متعدد و برخورداري از بالاترين ميزان بارندگي سالانه در كشور، مجاورت با درياي خزر، وجود تالابهاي متعدد و ديگر اكوسيستمهاي با ارزش در اين بخش مي تواند مورد ارزيابي قرار گيرد.

وجود نيروي انساني تحصيلكرده و داراي تخصص بالا از قابليتهاي ممتاز گيلان است

بالا بودن سطح سواد، آگاهي و فرهنگ عمومي، بالابودن سهم اشتغال و مشاركت اجتماعي و فرهنگي زنان و وجود نيروي انساني تحصيلكرده و داراي تخصص بالا از ديگر قابليتهاي اين استان است.

قابليت توسعه كشاورزي و دامپروري در توليد محصولاتي چون برنج، چاي، زيتون، بادام زميني، توتون، مركبات، كشت گلخانه اي، گردو، فندوق، گياهان دارويي، تزئيني، علوفه اي، ابريشم، خاويار، محصولات شيلاتي و آبزي پروري، عسل، انواع دام و طيور و توليد چوب از ديگر ويژگيها و مزيتهايست كه اين استان از آن برخوردار است.

قرار گرفتن در مسير فرا قاره اي كريدور بين المللي حمل و نقل آزاد، توان ارائه و ارتقاي خدمات پيشرفته بندري، گمركي و حمل و نقل دريايي، ريلي، جاده اي و هوايي و وجود تنها منطقه آزاد تجاري، صنعتي شمال كشور ( بندر انزلي )، بازارچه مرزي و منطقه ويژه اقتصادي در آستارا را مي توان از ديگر پتانسيلهاي بالاي گيلان برشمرد.

وجود جاذبه هاي گردشگري طبيعي، تاريخي، زيارتي و فرهنگي و ظرفيتهاي بالقوه براي توسعه مبادلات فرهنگي و هنري با كشورهاي حاشيه درياي خزر از ديگر قابليتهاي ارزشمند اين استان است.

امكان گسترش صنايع متناسب با قابليتهاي گيلان و همچنين برخورداري از موسسات و مراكز آموزش عالي، پژوهشي، مهارتهاي فني و حرفه اي و امكان توسعه آن با توجه به استعدادهاي منطقه اي و تقاضاهاي تعريف شده در گستره ملي و فراملي در زمينه سلامت، بازرگاني، آبزيان، توريسم و علوم دريايي را نيز بايد در اين بخش برشمرد.

برخورداري از قابليتهاي خاص ژئواكونوميك، ژئواستراتژيك و ژئوپوليتيك به منزله تبديل استان به كانون تعاملات ملي و فراملي در شمال كشور و برخورداري از امكانات متنوع توليد انرژي برق با هدف صدور آن به ساير استانها و كشورهاي همجوار و بر خورداري از توانايي به كارگيري انرژيهاي نو تجديد پذير براي تامين برق ( انرژي باد) از قابليتهاي مهم ديگريست كه در گيلان نهفته است.

آلودگي شديد رودخانه ها، خطر نابودي گونه هاي با ارزش گياهي و جانوري در گيلان

نماينده مردم رشت در اين ارتباط گفت: گيلان از دهه هاي گذشته با مشكلات و مسائل مختلفي روبروست كه در صورت توجه به آنها مي توان از قابليتهاي آن به نحوه شايسته اي استفاده كرد.

حسن تاميني با اعلام اينكه آلودگي شديد رودخانه ها، خطر نابودي گونه هاي با ارزش گياهي و جانوري از مسائل مهم اين استان است، افزود: با توجه به اين گيلان يكي از قطبهاي مهم كشاورزيست به كارگيري روشهاي سنتي توليد در بخش كشاورزي، كوچك بودن مقياس بهره برداري در اراضي كشاورزي، سطح پائين آگاهيهاي فني و تخصصي بهره برداران و محدود بودن به كارگيري فن آوري نوين در اين بخش را بايد از ديگر مسائل اين استان عنوان كرد.

وي يادآور شد: تزريق اعتبار براي اتمام پروژههاي سد سازي، تقويت محصولات باغي، توجه به صنعت، گازرساني به روستاها، توجه به بخش گردشگري، راه آهن و كمك به صنعت افول يافته ابريشم در استان گيلان بسيار حائز اهميت است.

با اين وجود گيلان با دو ميليون و 500 هزار نفر جمعيت و داشتن شرايط مناسب گردشگري و توليد محصولات راهبردي كشاورزي و همچنين بالاترين راندمان ريزش باران در بين استانها، استعداد يك كشور را دارد.

در فصول سال هزاران متر مكعب آب از طريق ريزش باران روانه دريا شده و از سوي به دليل عدم وجود امكانات در مهار آب و ايجاد سدهاي لازم باعث تخريب فراوان مزارع و محصولات استاني مي شود و خسارات فراواني به اقتصاد استان وارد مي كند.

به هر حال گيلان با داشتن ظرفيتهاي منحصر به فرد مي تواند به عنوان موتور محركه اقتصاد كشور نقش مهمي در توسعه همه جانبه داشته باشد متاسفانه اين ظرفيتها مغفول واقع شده است كه بايد با بكار گيري مديران كارآمد و تخصيص اعتبارات مناسب نسبت به پويايي ظرفيتهاي استان اقدام كرد.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|19|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن