تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819228908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه سعدي بخش بزرگي از جهان را در نورديده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انديشه سعدي بخش بزرگي از جهان را در نورديده است
اراك- دبير اتحاديه انجمن هاي علمي و آموزشي معلمان زبان و ادبيان فارسي كشور گفت: انديشه والاي شيخ مصلح الدين سعدي شيرازي بخش بزرگي از جهان را در نورديده است.


"علي اكبر كمالي نهاد" عصر پنجشنبه در آستانه اول ارديبهشت ماه روز بزرگداشت شيخ سعدي در گفت و گو با ايرنا در اراك افزود: هند، ايران، جهان عرب و شمال آفريقا قلمروي انديشه سعدي در زمان اوست.

وي گفت:همگان مصلح الدين سعدي شيرازي را سمبل شعر مي‌دانند زيرا كه وي در طول عمر خود، آثار و ايده‌هاي خلاقانه‌اي را به جهانيان عرضه كرده است.

وي بيان كرد: آثار اين شاعر بزرگ نشان از بزرگي انديشه و عظمت خلاقيت آن‌ها دارد و اين ميزان از استعداد به ندرت در افراد و فعالان اين حوزه وجود دارد.

دبير اتحاديه انجمن هاي علمي و آموزشي معلمان زبان و ادبيان فارسي كشور اضافه كرد: تكريم سعدي احترام به فضيلت، انسانيت و آزادگي در جهان است زيرا نياز به اين مولفه ها بيش از هر زمان ديگر احساس مي شود.

كمالي نهاد يادآور شد: مشرف الدين، مصلح بن عبدالله سعدي شيرازي در سال 585 ويا 606 هجري قمري در شيراز متولد شد.

وي ادامه داد :سعدي به سبب كشمكش هاي ميان خوارزمشاهيان و اتابكان فارس و هجوم مغول، شيراز را ترك كرد و به سفري طولاني رفت، پس از حدود 40 سال با اندوخته ها وتجارب فراوان به وطن بازگشت وبه تاليف آثار خود پرداخت كه از مشهور ترين آنها غزليات است.

دبير اتحاديه انجمن هاي علمي و آموزشي معلمان زبان و ادبيات فارسي كشور ادامه داد: سعدي در سفر 40 ساله خود ابتدا به بغداد رفت و در مدرسه نظاميه به تكميل علوم ديني و ادبي خود پرداخت وسپس به شام ، هندوستان و حجاز سفر كرد ودر اواسط سده هفتم هنگامي كه ابوبكربن سعدبن زنگي از اتابكان سلغري در فارس فرمانروايي داشت به شيراز بازگشت.

وي اضافه كرد: شيخ سعدي در سال 655 كتاب معروف بوستان را به نظم در آورد و در سال بعد گلستان را تصنيف كرد و در يكي از سال هاي بين 691 و 694 هجري قمري در گذشت و در زادگاهش به خاك سپرده شد.

كمالي نهاد در خصوص تاريخچه احداث آرامگاه اين شاعر بزرگ پارسي گفت: آرامگاه شيخ در چهار كيلومتري شمال شرقي شيراز، در دامنه كوه پهن دژ(فهندژ)، در انتهاي خيابان بوستان و در مجاورت باغ دلگشا واقع شده و اين مكان در ابتدا خانقاه شيخ بوده كه وي اواخر عمر خود را در آنجا سپري كرد و سپس در همان مكان مدفون شد.

وي اظهار كرد: براي اولين بار در قرن هفتم توسط خواجه شمس الدين محمد صاحب ديوان وزير معروف آباقاخان، مقبره اي بر فراز قبر سعدي ساخته شد و در سال 998 به حكم يعقوب ذوالقدر، حكمران فارس، خانقاه شيخ ويران شده و اثري از آن باقي نماند.

دبير اتحاديه انجمن هاي علمي و آموزشي معلمان زبان فارسي كشور اظهار كرد: در سال يك هزار و 187 هجري قمري به دستور كريمخان زند، عمارتي ملوكانه از گچ و آجر بر فراز مزار شيخ بنا شد كه شامل دو طبقه مي شد و طبقه زيرين داراي راهرويي بود كه پلكان طبقه دوم از آنجا شروع مي شد.

كمالي نهاد اظهار كرد: بنايي كه در زمان كريم خان ساخته شد در سال 1301 توسط فتحعلي خان صاحب ديوان مرمت شد و چند سال بعد نيز حبيب الله خان قوام الملك دستور تعمير و ترميم قسمتي از بنا را صادر كرد، و توليت آن به آخوند ملا زين العابدين شيرازي سپرده شد وتا سال 1327 پا برجا بود.

دبير اتحاديه انجمن هاي علمي وآموزشي معلمان زبان و ادبيات فارسي كشور ادامه داد: در سال 1329 هجري شمسي به كوشش علي اصغر همت و توسط انجمن آثار ملي ايران ساخت بقعه كنوني آغاز شد ودر ارديبهشت سال 1331 در زمان وزارت دكتر حسابي به بهره برداري رسيد.

وي عنوان كرد: سعدي مردي عاشق پيشه و دلداده بوده و دلبستگي خود را به زيبايي آشكار مي كند و كساني را كه دم از پرهيزگاري مي زنند رياكار مي شمارد، غزل هاي عاشقانه وي مانند خود عشق زير و بم، فراز و نشيب دارد و گاه ار درد هجر سخت مي نالد و در شب تنهايي برآمدن آفتاب را آرزو مي كند.

دبير اتحاديه انجمن هاي علمي و آموزشي معلمان زبان و ادبيات فارسي كشور تاكيد كرد:سعدي آيئنه داري است كه نه فقط صورت عمر خود را در آثارش باز مي تاباند بلكه با شناختي ژرف و دقيق چنان سيمايي از آدمي عرضه دارد كه همگان از توانگر ودرويش و عارف و عامي مي توانند تصوير خويش را در كلام او ببينند.ك/3

م-م/559/330

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80087351

پنجشنبه|ا|31|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن