واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پوسترهاي تاريخ تئاتر ايران نمونۀ اعلاي هنر گرافيك و طراحي پوستر است
پوسترها، بروشورها، تراكت ها؛ هر يك از اين مواد تبليغي كاركرد خاص خود را دارند. هر يك از آنها جهاني از يك اثر را پيش چشمانمان نمايان مي كنند كه ويژگي هاي مختص به خود را دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پوسترها، بروشورها، تراكت ها؛ هر يك از اين مواد تبليغي كاركرد خاص خود را دارند. هر يك از آنها جهاني از يك اثر را پيش چشمانمان نمايان مي كنند كه ويژگي هاي مختص به خود را دارد. بسياري از فعاليت هاي هنري با پوستر، بروشور و تراكت مخاطبان را به سوي خود فرامي خوانند. در يك نمايشگاه آثار تجسمي يك بروشور خوب و كامل مي تواند لذت تماشاي آثار هنري را دو چندان كند. بروشور يك كنسرت موسيقي هم يادگاري ارزشمندي است و هم به معرفي نوازندگان كنسرت و نام قطعات موسيقي مي پردازد. يك سَر دَرِ جذابِ سينمايي مي تواند مخاطابان بيشتري را به داخل سينما بكشاند. در مورد تئاتر نيز يك تراكت، يك بروشور و يك پوستر زيبا كه با مهارت طراحي شده باشد، همچون يك نمايش خاطره انگيز همواره به ياد خواهد ماند.
تراكت يك نمايش در حكم دعوتنامه اي است براي عموم مردم. هر چه اين دعوتنامه با دقت و ظرافت بيشتري طراحي شده باشد، فردي كه آن را مشاهده مي كند، وقت بيشتري مي گذارد تا از محتويات و اطلاعات آن مطلع شود. تراكت يك نمايش تفاوت هاي جدي و مهمي با تراكت هاي يك محصول غذايي و يا يك فروشگاه پوشاك دارد. در طراحي تراكت تبليغاتي يك نمايش بايد نكات مهمي را در نظر داشت. تراكت يك نمايش نمي تواند باري به هر جهت و به صورت سر دستي طراحي شود و بايد در حالي كه اطلاعات اوليه اي همچون نام نمايش، نام نمايشنامه نويس، نام كارگردان، نام بازيگران، مكان و زمان اجرا و اطلاعاتي از اين قبيل را ارائه مي دهد، با گرافيك مناسبي توأم شود تا براي هر رهگذري، اعم از مخاطب جدي تئاتر و يا فردي بي تفاوت، به اندازۀ كافي جذاب باشد.
پوسترها دريچه اي هستند به دنياي يك نمايش. هر پوستري فشرده اي از داستان و حال و هواي نمايشي را كه تبليغ مي كند، ارائه مي دهد. پوستري كه برآمده از يك ذهن خلاق و هنرمند باشد، با عناصر و جزئيات فراوانش، نه تنها تماشاگر را به ديدن آن نمايش ترغيب مي كند، بلكه حتي چيزهايي دربارۀ سرانجام و درونمايۀ نمايش به او خواهد گفت. برخي از پوسترهاي تاريخ تئاتر ايران نمونۀ اعلاي هنر گرافيك و طراحي پوستر است. متأسفانه گاهي اوقات دست اندركاران تئاتر تصور مي كنند كه طراحي يك پوستر كاري بس ساده و پيش پا افتاده است و انجام آن از عهدۀ هر كسي برمي آيد. اما با نگاهي به تاريخ طراحي پوستر تئاتر در ايران مي توان نام اساتيد و بزرگاني را ديد كه براي نمايش هاي بزرگ و ستايش شده پوستر طراحي كرده اند. مسلماً اگر طراحي پوستر تئاتر كاري سهل بود و هر فرد آماتوري مي توانست آن را انجام دهد، براي طراحي يك پوستر به سراغ بزرگان گرافيك و نقاشي ايران نمي رفتند.
بروشورهايي كه در هنگام ورود به سالن به دست تماشاگران مي دهند نيز از ديگر مواد تبليغي هستند كه تنها يادگاري به جا مانده از يك نمايش در دست مخاطبان به شمار مي روند. يك بروشور تئاتر نه تنها نام عوامل نمايش، مسئولان و همكاران تماشاخانه، نهادها و اشخاص حقيقي و حقوقي كه به اجراي نمايش ياري رسانيده اند را در خود دارد، بلكه خلاصه اي از نمايشنامه و نام شخصيت ها و بازيگران آنها را ارائه مي دهد. اين بروشورها هم براي مخاطبان عادي و هم براي كساني كه در كار نقد و بررسي تئاتر هستند، بسيار مهم است. هم زمينه ساز آشنايي با بازيگران نقش هاي مختلف است و هم براي آگاهي از چند و چون خلاصۀ نمايش به كار مي آيند.
مثلاً بروشور نمايش «نامه هايي به تِب» كه در سال 90 در تماشاخانۀ ايرانشهر به روي صحنه رفت، براي تماشاگران بسيار جذاب بود. اين بروشور به شكل كاغذهاي قديمي و با رنگ خاكي خاص خود مانند يك نامه كه تمبري قرمز آن را مهر و موم كرده بود، در اختيار تماشاگران قرار مي گرفت. اين يعني احترام به تماشاگر، احترام به تئاتر و احترام به خود هنرمند.
در واقع تبليغات به عنوان يك فعاليت ارتباطي كه در جهت انتقال يك انديشه، عقيده و يا طرز فكر صورت مي پذيرد، علاوه بر اينكه ريشه در ماهيت هنر دارد، به اشكال گوناگون به جذب و جلب مخاطبان نيز مي پردازد. هنر تئاتر براي بالندگي به تعامل جدي و برقراري ارتباط سازنده با ساير رشته هاي هنري مانند هنر طراحي پوستر و گرافيك سخت نيازمند است. نيازها و پتانسيل هاي تئاتر كشور را دست كم نگيريم./ي2
دوشنبه|ا|28|ا|فروردين|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 726]