تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817053254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرضه شمش فولاد خوزستان پس از مدت‌ها انتظار فعالان در بورس كالا حساس‌ترين روزهاي بازار آهن در سال 90


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: عرضه شمش فولاد خوزستان پس از مدت‌ها انتظار فعالان در بورس كالا حساس‌ترين روزهاي بازار آهن در سال 90
منيژه حياتيرينگ فولاد بورس كالا در حالي به استقبال سال جديد رفته كه بازار فولاد از بهمن ماه سال 90 وارد مرحله جديدي شد؛ به طوري كه از اين زمان به يكباره از دوره ركودي كه از ابتداي سال با آن دست به گريبان بود به التهاب تقاضا و جهش قيمت‌ها رسيد و اين موضوع جنب و جوش بورس كالا را نيز بيشتر كرد.
طي سال گذشته يكي از مهم‌ترين تحولات بورس كالا در بخش محصولات فولادي رخ داد؛ چرا كه تقريبا بيشتر كارخانه‌هاي سازنده مقاطع فولادي وارد اين بازار رسمي‌شده و اميد به شفاف‌تر و گسترده تر شدن آن به خصوص با پيوستن فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترين عرضه كننده شمش در كشور بيشتر شد.
اما از نظر كارشناسان، قبول تقسيم بندي عرضه‌هاي فولادخوزستان به دو بخش عرضه عمومي ‌و عرضه خصوصي يكي از اشتباهات بورس در سال 90 بود؛ بر اساس اين مقررات بورسي، عرضه‌هاي شمش به دو صورت خصوصي (به خريداراني كه از قبل تعيين شده‌اند) و عرضه به صورت عمومي‌(به ديگر فولادسازاني كه در ليست عرضه خصوصي نيستند) انجام مي‌شود كه نرخ كشف شده در عرضه عمومي ‌تعيين‌كننده نرخ عرضه خصوصي است.
به عقيده كارشناسان بازار، بهتر است تا تفكيك عرضه‌ها در اين بخش براي شفاف‌تر شدن بازار از بين برود؛ به خصوص كه اصولا فلسفه عرضه در بورس، ايجاد عدالت در توزيع شمش داخلي بود.نكته ديگر تعيين سقف قيمت 900 تومان براي شمش است كه از ابتداي بهمن ماه براي اين كالا با استفاده از محدوديت سقف خريد، تعيين شد. اين در شرايطي است كه نرخ ميلگرد در بازار حتي به 1240 تومان هم رسيد.
عرضه شمش فولاد خوزستان به عنوان يكي از مشوق‌هاي مورد نظر براي جلب فولادسازان خصوصي به حضور در بورس بود؛ اما محدوديت‌هاي قيمتي از سوي بورس كالا در شرايطي كه بازار كشش و توان تغيير قيمت و ورود به مرحله رقابت را داشت در سال 90 نيز براي محصولات فولادي همانند سال 89 دوباره اعمال شد و نظارت سازمان‌هايي همچون سازمان حمايت از مصرف‌كننده بر عدم افزايش قيمت‌ها متمركز بود. از سوي ديگر عدم توانايي برخي واحدهاي فولادي در اجراي تعهدات تحويل كالايي كه در فروش‌هاي بورس داشتند طي ماه‌هاي پاياني سال باعث شد تا هم حضور فولادسازان خصوصي كمرنگ‌تر شود و هم موجي از اعتراض از سوي خريداراني كه كالاهاي فروخته شده را تحويل نگرفته بودند به سمت بورس روانه شود.
اگرچه هنوز اقدام مشخصي در اين خصوص انجام نشده، اما با توجه به اينكه اين احتمال وجود دارد كه فولادسازان به دليل كمبود شمش در سال آينده نيز در تامين سفارش‌هاي فروش با مشكل مواجه شوند در نتيجه بهتر است تا مسوولان اقداماتي را در خصوص حل معضل اصلي كه همان تامين شمش واحدهاي فولادسازي است به كار ببندند.
با وجود وعده‌هاي بسياري كه در خصوص در اختيار قرار دادن ارز واردات شمش فولاد داده شد هم به دليل نوسان نرخ ارز و هم محدود بودن اين منابع در مقايسه با سال‌هاي گذشته، هنوز معضل تامين شمش براي فولادسازان وجود دارد و گزارش‌هاي زيادي در اين خصوص وجود دارد كه واحدهاي فولادي خصوصي در حال توليد مقاطع به صورت كارمزدي هستند و تجاري كه با استفاده از منابع ارزي و نقدي خود اقدام به واردات شمش مي‌كنند از طريق اين واحدها در حال تحويل كالا هستند و همين موضوع با در نظر گرفتن نبود شمش كافي باعث شده تا تعدادي از فولادسازان نتوانند به تعهدات خريداران بورسي خود عمل كنند.
يكي از اتفاقات قابل توجه در سال گذشته، عرضه محصولات بدون استاندارد مباركه در بورس بود. بازار محصولات اين شركت همواره در سال‌هاي اخير در گير و دار ابهام‌هاي متعددي بود كه يكي از آنها وجود شايعه فروش ورق غير استاندارد اين شركت با نام محصول مرغوب و اصلي در بازار و توسط پايانه‌هاي فروش اين شركت بود.
از اينرو آن بخش از كالاهاي مباركه كه ازطريق تبديل مجدد ضايعات خطوط توليد تهيه مي‌شوند و كم كيفيت و بدون استاندارد هستند نيز از بهمن ماه در بورس عرضه شد تا يكي از دلايل بروز اين شايعات در بازار حذف شود البته كارگزاران و معامله‌گران بازار ورق معتقدند اين اقدام تنها در صورتي كه متداوم و به صورت صد در صدي انجام شده و براي بازار نيز مسلم شود مي‌تواند تاثير خوبي بر بازار داشته باشد.
به نظر مي‌رسد در صورتي كه مشكلاتي كه در بازار فولاد و خارج از بورس براي مبادلات محصولات فولادي و خطوط توليد وجود دارد برطرف شود سال جاري مي‌توان شاهد رونق بيشتر مبادلات بورس در مقايسه با سال 90 بود، اما در غير اين صورت دوباره با محدوديت تناژ خريد، سقف قيمت، عدم صدور مجوز براي كشف قيمت‌ها از طريق رقابت و در نهايت انحصاري ماندن عرضه‌هاي بورس در دست فولادسازان دولتي و شبه دولتي روبرو خواهيم بود.
نوسان شديد بازار به خصوص در روزهاي پاياني سال، پيش‌بيني قيمتي براي سال‌جاري را سخت كرده و معامله‌گران بازار و كارشناسان نه تنها در پيش‌بيني سال آينده بلكه حتي شرايط چند روز بعد را هم نمي‌توانند ارزيابي كنند، اما ارزيابي كلي از روند بازار فولاد نشان مي‌دهد در صورتي كه مشكلات مربوط به تامين مواد اوليه براي واحدهاي فولادي حل نشود در سال آينده با كمبود عرضه در بازار و در نهايت رشد قيمت‌ها مواجه خواهيم شد و اين شرايط تنها در صورتي متفاوت خواهد شد كه تقاضاهاي پروژه‌اي نيز وارد بازار نشود. از اين‌رو به نظر مي‌رسد تعادل در عرضه‌هاي بورس و روند معاملات رينگ فولاد در سال آينده بيش از اينكه در اختيار بورس و سياست‌هاي آن باشد، در گرو واردات مواد اوليه و سياست‌هاي دولت در اين بخش است چرا كه حتي سياست‌هاي كنترلي در معاملات بورس نيز معمولا نمي‌تواند تاثير مفيدي بر بازار داشته باشد به خصوص كه تجربه بورس در اجراي قوانين تثبيت قيمت در سال 90 نتيجه‌اي جز عقب‌نشيني عرضه‌كننده‌هاي خصوصي از بورس و برهم خوردن تعادل نرخ‌هاي بورس و بازار نداشت.
فروردين
بازار فولاد سال 90 را در شرايطي آغاز كرد كه سختگيري و كنترل شديد قيمت آهن‌آلات كه از ماه‌هاي پاياني سال 89 تشديد شده بود، نرخ‌ها را غير شفاف و بازار را سردرگم كرده بود از اينرو تا هفته‌هاي پاياني فروردين ماه قيمت ميلگرد همچنان متزلزل و نزولي بود و معامله‌گران زيادي نيز به دليل مشخص نبودن قيمت‌ها در بازار فعاليت‌هاي خود را آغاز نكرده بودند.
اما از هفته چهارم فروردين، همزمان با ورود معامله‌گران ميلگرد از ميانگين 818 تومان كه نرخ پايه در سال جديد بود به 820 تومان رسيد، اما با شروع عرضه‌هاي بورس و نظارت بر نرخ‌هاي رينگ فولاد، قيمت ميلگرد به 816 تومان رسيد.
اما برخلاف ميلگرد كه عرضه‌كننده‌هاي زيادي داشت، تيرآهن با كمبود عرضه روبه‌رو بود و اين موضوع عاملي شد تا در آخرين هفته از فروردين ماه تيرآهن سايز نرمال تا 3 هزار و 500 تومان و تيرآهن سايز سنگين هم تا 7 هزار تومان در هر شاخه رشد كند به اين ترتيب ميانگين نرخ تيرآهن سايز نرمال به 195 هزار تومان در هر شاخه رسيد.
ارديبهشت
با توجه به اينكه بازار ميلگرد در سال 90، با ركود معاملات آغاز شده بود و اين موضوع با پيش‌بيني‌هايي كه از افزايش هزينه حامل‌هاي انرژي و تاثير آن بر قيمت نهايي توليد حكايت مي‌كرد همخواني نداشت، تمامي‌ سرمايه‌ها و انرژي معامله‌گران به سمت بازار تيرآهن سوق داده شد به طوري كه نرخ تيرآهن در نخستين هفته از ارديبهشت ماه سال 90 به 199 هزار تومان رسيد و اين درحالي بود كه نرخ ميلگرد همچنان با ثبات بود و معاملات آن نيز كاملا محدود انجام مي‌شد.
يكه تازي تيرآهن و فشار نوسان گيران به اين بازار باعث شد نرخ اين كالا در هفته دوم با افزايش همراه باشد. البته عدم عرضه و تحويل به موقع محصولات ذوب‌آهن عامل ديگري در رشد نرخ تيرآهن بود. نوسان بازار تيرآهن در اين برهه به حدي بود كه حتي شايعه عدم تحويل يكي از محموله‌هاي تيرآهن نيز بر بازار تاثيرگذار بود و نرخ‌ها را بالا برد.
از اواسط ارديبهشت ماه زمزمه‌هايي از احتمال بالا رفتن تقاضا به واسطه ورود به فصل خريدهاي پروژه‌اي كه آغاز آن پايان ارديبهشت ماه است شنيده مي‌شد و اين موضوع به همراه رشد قيمت بيلت وارداتي كه از 660 به 675 تومان در هر كيلورسيده بود باعث شد تا نرخ ميلگرد كه از ابتداي سال دچار ركود شده بود به يكباره 10 تومان رشد كند و معاملات بورس نيز با محدوديت تناژ براي خريداران انجام شود.
اگرچه پيش‌بيني مي‌شد با ورود كالاهايي كه در ماه‌هاي قبل در بورس فروخته شده بود ، بازار ميلگرد دوباره نزولي شود، اما اين اتفاق با توجه به برداشته شدن سقف ميلگرد كيلويي770 توماني در بورس و اثرات رواني ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني و پيش‌بيني تاثير پذيري بازار آهن از اين ادغام و در نهايت ابلاغ بودجه و انتظار براي آغاز به كار پروژه‌ها قيمت ميلگرد را به 850 تومان رساند و تيرآهن سايز‌هاي 14 تا 18 هم به طور ميانگين 4 هزار تومان در هر شاخه رشد را در سومين هفته از ارديبهشت به ثبت رساندند.
در پايان ارديبهشت ماه بود كه بورس سقف قيمت پيشنهادي براي ميلگرد و تيرآهن را 860 تومان تعيين كرد و با اين اقدام اين احساس به وجود آمد كه نظارت شديد بر قيمت‌ها و كنترل بر بازار از بين رفته و باعث شد در بازار آزاد ميلگرد به 900 تومان هم برسد. تيرآهن هم در بازار آزاد 3 تا 14 هزار تومان در سايزهاي مختلف افزايش يافت.
خرداد
در كمتر از يك هفته كه بورس مجوز رقابت و رسيدن قيمت‌ها به 860 تومان را داد دوباره سياست‌ها در بورس تغيير كرد و كنترل قيمت‌ها با هدف جلوگيري از اين فضا از سوي تجار، به معاملات بورس برگشت و در نتيجه فروشنده‌ها نتوانستند بالاتر از 810 تومان محصولات خود را در بورس به فروش برسانند.
در نتيجه نرخ ميلگرد بازار آزاد در هفته اول خرداد ماه از 900 به 850 تومان رسيد و تيرآهن هم 20 هزار تومان در هر شاخه ارزان شد.
ركود و كاهش تقاضاي مقاطع، در هفته دوم خرداد نيز ادامه پيدا كرد و با وجود رشد 10 توماني نرخ ميلگرد خريداران عكس‌العملي از خود نشان ندادند. اين موضوع باعث شد تا بازار بيلت وارداتي هم در ركود بماند و تا پايان هفته، بيلت 740 توماني در بندر انزلي در حجم‌هاي بسيار محدود معامله شد.
رشد 100 توماني نرخ ارز از سوي بانك مركزي معاملات بازار آهن را در اواسط خرداد ماه جهشي كرد و باعث شد ميلگرد 14 تا 18 از 880 به 940 تومان در هر كيلو برسد و تيرآهن هم شاخه اي 10 تا 20 هزار تومان افزايش يافت از اين‌رو با يك هفته تاخير ، بورس به اين نتيجه رسيد كه براي از بين بردن فاصله نرخ‌هاي بورس و بازار بايد سياست كنترل قيمت‌ها را كنار بگذارد از اين‌رو در حالي كه در آخرين هفته از ماه فروردين، بازار آزاد به دليل محدود بودن تقاضا و كاهش قيمت ارز نزولي شده بود سقف نرخ‌هاي بورس از 790 به 840 تومان رسيد.
تير
با وجود رشد قيمت شمش، بازار آهن تيرماه را با كاهش نرخ‌ها در بازار آزاد آغاز كرد و بورس هم به دليل سياست‌هاي كنترلي، نرخ ميلگرد خصوصي‌ها را براي سلف 812 و براي نقدي 830 تومان اعلام كرد. در بازار آزاد ميلگرد از 930 به 885 تومان رسيد فقط تيرآهن سنگين با بازار سازي تجار روبه‌رو شد و قيمت آن افزايشي شد اما تيرآهن‌هاي نرمال سايز 14 با بيشترين كاهش از 146 هزار به 140 هزارتومان در هر شاخه رسيد.
اما نرخ ارز دوباره سطح پيشنهادي قيمت‌ها را در بازار بالا برد و ميلگرد به 910 تومان رسيد اما نرخ‌هاي بورس همچنان در گير و دار تعيين سقف قيمت و سياست‌هاي كنترلي بود.
اما نزديك شدن به ماه مبارك رمضان و كاهش خريد در اين مدت باعث شد دوباره روند قيمت‌ها برگشت خورده و ميلگرد دوباره به 900 تومان برسد. به گفته معامله‌گران مشكل نقدينگي كارخانه‌ها براي خريد شمش عامل اصلي كاهش نرخ شمش و در نهايت افت مقاطع بود اگرچه تلاش‌هايي براي بالا بردن قيمت‌ها در بازار ديده مي‌شد اما در نهايت نرخ‌ها گرايشي به رشد نشان نمي‌داد.
مرداد
با ورود به مرداد و نزديك شدن به ماه مبارك رمضان، بازار آهن با كاهش قابل توجه حجم خريد روبه‌رو شد و از آنجا كه شمش وارداتي پايين‌تر از نرخ‌هاي خريداري شده نيز از سوي يكي از واردكننده‌ها و به جهت تبديل هر چه سريع‌تر آن به وجه نقد، وارد بازار شده بود، اين موضوع و ركود، كاهش قيمت‌ها را نيز به دنبال آورد.
از اين‌رو از ابتدا تا انتهاي مرداد نرخ‌ها كاهشي و بازار كاملا در ركود بود به طوري كه ميلگرد در بازار آزاد از كيلويي 882 تومان به 885 تومان و تيرآهن سايز 18 هم از 296 به 294 هزار تومان در هر شاخه رسيد، در دومين هفته مرداد ماه تقاضا تا حدي كاهشي بود كه حتي ميلگرد فولاد خراسان هم در بورس خريداري نداشت.
اما در سومين هفته از اين ماه به دليل كاهش حجم رسوب شمش در بنادر و رشد قيمت آن، بعضي از فروشنده‌ها سعي كردند با بالا بردن تقاضا در بورس و افزايش قيمت‌ها در بازار فاصله نرخ شمش و محصول نهايي را كاهش دهند اما به دليل نبود تقاضاي واقعي در پشت اين تقاضاها، نرخ ميلگرد كه ‌اندكي رشد كرده و به 888 تومان رسيده بود و تيرآهن سايز 18 هم كه مرز 294 هزار تومان را رد كرده بود دوباره به سطح قيمت‌هاي ابتداي ماه رسيدند.
شهريور
بازار آهن شهريور ماه را همه ساله با هيجان زيادي سپري مي‌كند چرا كه با توجه به پيش رو بودن پاييز، ساخت و ساز‌ها به اوج خود مي‌رسد تا اينكه سازندگان بتوانند قبل از ورود به فصل بارندگي به اتمام رسيده باشد.
سال 90 نيز همانند سال‌هاي ديگر، بازار در شهريور ماه نه به دليل افزايش تقاضا بلكه به دليل بالا بودن نرخ مواد اوليه به خصوص شمش وارداتي با روند صعودي قيمت‌ها مواجه شد به طوري كه ميلگرد در نخستين هفته شهريور از 888 به 918 تومان وتيرآهن نرمال از 211 هزار به 215 هزار تومان رسيد در هفته دوم نيز نرخ ميلگرد در بورس با برداشته شدن محدوديت‌هاي قيمتي افزايش 30 توماني را تجربه كرد و به كيلويي 912 تومان رسيد و در بازار آزاد هم نرخ آن در بالاترين رقم به 960 تومان رسيد.
اما در آخرين هفته از سال ورق برگشت و شرايط نامعلوم بازار و كاهش سود بازرگاني ميلگرد و در نهايت نبود شمش باعث شد قيمت‌ها روند نزولي به خود بگيرد و ميانگين قيمت ميلگرد از 935 به 940 تومان كاهش يافت.
مهر
با علني شدن موضوع اختلاس مالي و ارتباطي كه اين جريان با واردات شمش فولاد داشت، بازار آهن پاييز را با شرايط خاصي آغاز كرد چرا كه از يك سو تقاضا محدود و معاملات به دليل وارد نشدن خريدهاي عمده و پروژه‌اي، ركودي بود و از سوي ديگر با برخورد‌هايي كه با جريان فساد مالي شد، قاعدتا اين پيش‌بيني در بازار ايجاد شد كه عرضه شمش زير قيمت بازار جهاني كه از سوي اين عرضه كننده انجام مي‌شد متوقف خواهد شد در نتيجه از سومين هفته از ماه مهر بازار تا حدودي تحت تاثير اين رشد قيمت افزايشي شد، اما نبود تقاضايي كه اين رشد را تاييد كند در نهايت عاملي شد تا اين نوسان قيمت بسيار محدود و شكننده باشد. از اين رو حركت كج دارو مريز بازار و كم شدن موجودي انبارها، ميلگرد را در بالاترين رقم به 945 تومان رساند ضمن اينكه اميدهايي براي فولادسازان در خصوص بازگشت نرخ تعرفه واردات به نرخ‌هاي قبلي ايجاد شد و اين موضوع تا پايان مهر ماه قيمت‌ها را روي همين سطح نگه داشت.
آبان
آبان ماه آغاز دوره ركود سنگين بازار و جدي شدن شرايط سخت براي فولادي‌ها بود چرا كه علاوه بر قيمت، معاملات نيز در سراشيبي قرار گرفت و كاملا محدود شد. اگرچه با توجه به كمبود شمش پيش‌بيني مي‌شد عرضه در بازار محدود شود و نرخ‌ها افزايشي شود اما ركود در حدي بود كه حتي نبود شمش براي واحدهاي فولادي هم نتوانست اين پيش‌بيني را محقق سازد و اين ركود حتي شامل حال تيرآهن هم شد به طوري كه در اواسط ماه ميلگرد به كيلويي920 تومان رسيد و تيرآهن هم 2 تا 10 هزار تومان در هر شاخه ارزان شد. معامله نشدن محموله‌هاي بزرگ دراين زمان به نفع بازار بود چرا كه اگر معاملات انجام مي‌شد نرخ‌ها را بيش از قبل كاهشي مي‌كرد.
آذر
در معاملات آذر ماه، بازار فولاد همچنان با ركود و نزول قيمت‌ها مواجه بود البته بعضي از تجار با هدف بالا بردن موجودي‌هاي خود وارد بازار شدند و عامل رشد 5 توماني ميلگرد در هر كيلو شدند و جرقه‌هاي ضعيفي از اميد را براي بالا رفتن تقاضا به وجود آوردند اما اين به معني انجام معاملات عمده در بازار نبود البته در اين برهه زماني نگراني ديگري در بازار ايجاد شد كه اين نگراني خروج بخشي از سرمايه‌ها از بازار فولاد به سمت بازار پر رونق سكه بود چرا كه بخشي از سرمايه‌ها به دليل جذابيت بيشتر سكه به سمت اين بازار سوق پيدا كرد و حتي اخبار مربوط به اختصاص مجدد ريفاينانس به واردات شمش هم نتوانست تغييري در بازار ايجاد كند. البته در روزهاي پاياني دي ماه نرخ ميلگرد به يكباره از 930 به 970 تومان جهش كرد كه علت آن محدوديت عرضه و انحصاري شدن بازار بود.
دي
با جهش يكباره قيمت ميلگرد در روزهاي پاياني پاييز، جرقه رشد قيمت آهن در سال 90 زده شد به طوري كه از اين زمان به بعد روند رو به رشد قيمت‌ها در بازار آهن آغاز شده، به طوري كه نرخ ميلگرد در پايان دي ماه ركورد زد و به 1200 تومان رسيد. اگرچه بازار آهن، فصل بارش را پيش رو داشت و قاعدتا تقاضا بايد كاهش پيدا مي‌كرد اما اين اتفاق نيفتاد و قيمت‌ها به روند افزايشي خود ادامه داد چرا كه نشانه‌هاي كمبود شمش در بازار خود را نشان داد و فروشنده‌هاي شمش به بازار ايران نيز نرخ پيشنهادي خود را براي ايران بالا بردند.ميانگين قيمت ميلگرد در اين ماه 995 تومان در هر كيلو بود.
بهمن
بازار مقاطع در بهمن ماه كساد بود ولي با تغيير نرخ ارز قيمت آن نوسان زيادي داشت تا جايي كه ميلگرد به كيلويي 1300 تومان هم رسيد، اما نبود تقاضا نوسان بازار را در بعضي روزهاي هفته متفاوت كرده و قيمت‌ها را كاهش داد به طوري كه در برخي موارد به كيلويي يك هزارو 171 تومان رسيد، اين درحالي بود كه عرضه كارخانه‌ها بسيار محدود بود. يكي از دلايل كاهش دوباره قيمت‌ها تحويل عرضه‌هاي ماه‌هاي قبل كارخانه‌ها كه تحويل آنها بهمن ماه بود ودر واقع بزرگ‌ترين مشكل بازار در اين مقطع ضعف تقاضا بود كه باعث احتياط شديد تجار شده بود.با وجود روند نزولي قيمت‌ها در بازار، بورس در اواسط بهمن ماه روند كنترلي خود را دوباره آغاز كرد و نظارت بر انبارها نيز با هدف جلوگيري از احتكار كالا تشديد شد. البته نظر معامله‌گران اين بود كه همه كالاهايي كه انبار شده، هدف احتكار نداشته، بلكه نبود تقاضا در بازار عامل انبار شدن آنها بوده است.
اسفند
با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، تقاضا براي خريد آهن‌آلات افزايش پيدا كرد به طوري كه بيشتر خريداران به دليل نگراني از افزايش دوباره قيمت‌ها در سال جديد تلاش خود را براي انجام معاملات در پايان سال و پيش از آغاز سال جديد به كار بستند كه اين خريدها هم شامل خريدهاي عمده و پروژه‌اي و هم خريدهاي شخصي بود.
در نتيجه قيمت ميلگرد با اين افزايش قيمت مرز 1300 تومان را رد كرد و با نوسان 40 تا 50 توماني مواجه شد. با تداوم افزايش قيمت‌ها در بازار و رسيدن ميلگرد به 1350 تومان، بورس كالا رقابت بر روي شمش فولاد خوزستان و ديگر محصولات را آزاد كرد به طوري كه شمش از 900 تومان در هر كيلو به 999 تومان رسيد و ميلگرد و تيرآهن نيز در سبدهاي مخلوط تا 70 تومان در هر كيلو رشد كرد، اما با رسيدن به روزهاي پاياني سال از التهاب بازار كم شد به طوري كه ميانگين قيمت ميلگرد دوباره به 1250 تومان برگشت خورد و تيرآهن هم نوسان منفي را در پيش گرفت. از اينرو معاملات بازار آهن در حالي سال جديد را به پايان رساند كه معامله‌گران سردرگمي‌زيادي داشتند و بازار همچنان از تامين شمش فولاد سازان براي سال جديد و كافي بودن عرضه‌ها مطمئن نشده بود.

دوشنبه|ا|14|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن