واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آخرین امیدهای اكران 86
درست از فردای پایان بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر، دور تازه اكران فیلمهای سال 86 با نمایش 5 فیلم آغاز شد؛فیلمهایی كه در واقع آخرین آثاری هستند كه در سالجاری به نمایش درمیآیندتقریبا هیچ وقت اكران پس از جشنواره پررونق نبوده، معدود استثناهایی كه در این ایام به نمایش درآمده و با استقبال مخاطب همراه شدهاند، آثاری بودهاند كه بلافاصله پس از درخشش در فجر اكران شدهاند.در این زمینه می توان «بوتیك» و «چهارشنبه سوری» را مثال زد كه در شرایطی بلافاصله پس از جشنواره روی پرده آمدند كه رسانهها بهعنوان پدیده فجر به ستایششان پرداخته بودند.امسال اما بهنظر میرسد كه تركیب آخرین اكران 86بر مبنای آثاری چیده شده كه در زمان دیگری نمیتوانستهاند به نمایش درآیند.مثلا «زاگرس» محصول سال 84 است كه در جشنواره بیست و چهارم به نمایش در آمده بود یا فیلم «این ترانه عاشقانه نیست» در سال 83 تولید شده و پس از 3 سال و نیم سرانجام رنگ پرده را به خود میبیند.فیلمهایی چون «راننده تاكسی»، «ملودی»، «مصایب دوشیزه» و «مادر زن سلام» هم آثاریاند كه پس از آن كه در بقیه اوقات سال، امكان اكران نیافتند، حالا بخت خود را در این ایام میآزمایند.نگاهی به فیلمهای تازه اكران شده سینماهای تهران، از نوعی تنوع حكایت میكند كه جالب توجه بهنظر میرسد. از كمدی صرف تا كمدی رمانتیك و ملودرام عاشقانه تا فیلمی با دغدغههای فرهنگی و نمایشدهنده عزم و اراده ملی، چشمانداز فیلمهای این اكران را ترسیم میكند.در «زاگرس»ساخته محمد علی نجفی تلاشهای گروهی از مهندسین سدسازی به تصویر كشیده شده است.فیلم بر اساس ماجرایی واقعی جلوی دوربین رفته و در آن رضا كیانیان، علی نصیریان، مریلا زارعی، ژاله علو و بابك حمیدیان بازی میكنند.نجفی كه از فیلمسازان شاخص دهه 60 به شمار میآید در سالهای اخیر فعالیت چندانی بهعنوان كارگردان نداشته است.دیگر فیلم روی پرده هم توسط یكی دیگر از كارگردان های پركار دهه 60 ساخته شده است. مهدی صباغزاده كه در آن سالها پركارترین كارگردان ایرانی بود، در «راننده تاكسی» بیش از هر چیز كوشیده تا فیلمی تماشاگر پسند بسازد.این فیلم درباره یك راننده تاكسی است كه با مسافری به نام جنیفر آشنا شده و این آشنایی بستر اتفاقات جالب توجهی میشود. حبیب اسماعیل پس از سالها در این فیلم در نقش اول ظاهر شده و لاله اسكندری دیگر بازیگر این فیلم است.«مصایب دوشیزه» ساخته مسعود اطیابی هم با دستمایه قرار دادن ملودرامی عاشقانه زندگی دختری مسیحی را به تصویر میكشد كه در آستانه ازدواجش یك اتفاق مسیر زندگیاش را تغییر میدهد. مهدی پاكدل و بهنوش طباطبایی نقشهای اصلی این فیلم را بازی كردهاند.«مادر زن سلام» ساخت خسرو ملكان هم فیلمی كمدی است؛ داستان دختر مردی سنتی را روایت میكند كه پس از ازدواج زندگی ناموفقی دارد.پدرش با توجه به این ماجرا برای ازدواج دو دختر دیگرش شرط هایی را عنوان میكند كه به اتفاقاتی طنزآمیز میانجامد.فرزانه كابلی، مریم امیر جلالی و محسن قاضی مرادی از جمله بازیگران این فیلم هستند.«ملودی» ساخته جهانگیر جهانگیریان هم با بازی شهرام حقیقت دوست، ایرج نوذری، لادن طباطبایی، محبوبه بیات و ثریا قاسمی دیگر كمدی روی پرده است.«این ترانه عاشقانه نیست» نیز ملودرامی عاشقانه است كه توسط رحمان رضایی كارگردانی شده است. میترا حجار، علیرضا اشكان و ایرج نوذری نقشهای اصلی «این ترانه...» را ایفا كردهاند.توفیق كم علی سرتیپی، تهیهكننده معتقد است فیلمهایی كه در حال حاضر اكران شدهاند فیلم هایی هستند كه اگر در هر زمان دیگری هم اكران میشدند بیشتر از این موفق نمیشدند.او میگوید: البته بعضی از این فیلمها، فیلمهای بدی نیستند ولی با توجه به اینكه تعطیلات ایام مذهبی را در پیش داریم و شرایط برای اكران فیلم ها مناسب نیست، اما مجموعا تا به این جا فروشها راضیكننده بوده است.اكرانهایی كه بهنظر اكران مرده هستند گاهی با نمایش یك فیلم خوب مثل «چهارشنبه سوری» همه معادلاتی را كه در این مورد وجود داشته به هم زدهاند یا فروش خوب فیلمی مثل «آكواریوم» در ماه رمضان هم نشان میدهد كه این اصطلاح اكران مرده گاهی غلط از آب در میآید.اما شرایط امسال به گونهای شد كه سینمادارها تصور كردند فیلم های اكران شده در گیشه موفق نیستند من به زمان بندیهای اكران اعتقادی ندارم و فكر میكنم در هر شرایطی اگر فیلم خوبی به نمایش در بیاید در فروش موفق خواهد شد.در حال حاضر در میان 7 فیلم اكران شده، چند فیلم فروش نسبتا خوبی داشته و بهنظر میرسد اینها اگر در زمان دیگری هم اكران می شد بهتر از این نمیفروخت.این تهیهكننده امیدوار است كه دوباره فضای خوبی بر سینمای كشور حاكم شود و فیلمهای خوبی ساخته و روانه اكران شوند.سرتیپی میگوید: متأسفانه در سال 86 فیلمهای خوبی ساخته نشد تا اكران خوبی هم داشته باشیم.امیدوارم در سال جدید با افتتاح سینما آزادی و گروه سینمای پارك ملت اتفاقات خوبی برای سینمای ما بیفتد.فرصت محدودسیروس تسلیمی نیز معتقد است فیلمهایی كه در حال حاضر یعنی بعد از جشنواره فیلم فجر اكران شدهاند فرصتی برای رونق دادن به سینمای ایران ندارند.او میگوید: در حال حاضر ما به سرعت به سمت اكران نوروزی میرویم و فیلمهایی كه این روزها اكران شدهاند سقف قراردادشان طوری بسته شده كه بیش از دو سه هفته فرصتی برای اكران ندارند.سینما هم وقتی رونق دارد كه فیلم فرصت معرفی داشته باشد. فیلمهایی كه در اسفند ماه اكران میشوند متأسفانه این فرصت را ندارند و این اكران، عنوان اكران موقت را دارد.در شرایطی كه هزینه تبلیغات بسیار بالاست این فیلمها تا دست به كار تبلیغ شوند فرصت را از دست دادهاند.البته یك نكته حائز اهمیت این است كه اگر این فیلمها به این اكران تن نمیدادند ممكن بود وقفه طولانی مدتی در اكران آنها اتفاق بیفتد پس صلاح را در اكران این فیلمها حتی در شرایط نه چندان مطلوب دیدند، به هر حال این جای خالی اكران غنیمت بود و آنها هم فرصت را از دست ندادند.این تهیهكننده با تأیید اینكه اسفند ماه برای نمایش فیلم ها، فصل مرده اكران محسوب میشود گفت: نه تنها اسفند ماه بلكه اكران یك ماه مانده به زمان جشنواره نیز فصل مرده است به این خاطر كه تعداد زیادی از سالن های ما در ایام جشنواره به این فستیوال اختصاص داده میشوند و عملا در فصل زمستان رونق از سینماها میرود در حالی كه در اكثر كشورهای دنیا در این فصل به خاطر سرمای هوا، سینماها مشتری زیادی دارند.اما در كشور ما متأسفانه جشنواره بیش از آنكه باعث رونق سینما شود شرایطی را برای ركود آن فراهم میآورد.جشنواره در سالهای اخیر در برخی شهرستانها هم برگزار میشود و دیگر ما نمیتوانیم امیدی به اكران شهرستانها در این ایام داشته باشیم.تسلیمی البته معتقد است میتوانیم دوباره شاهد اكران موفق فیلمهایی نظیر «چهارشنبه سوری» در فصل مرده باشیم هر چند او اكران موفق فیلمهایی از این دست را متاثر از جشنواره فیلم فجر میداند و میگوید: ما باید كلیت سینما را در نظر بگیریم.گاهی جشنواره محل تبلیغ مناسبی برای بعضی از فیلمهاست كه البته تعداد این فیلمها انگشتشمار است.ولی در كنار آن ما بین 30تا 40فیلم دیگر هم داریم كه گاهی جشنواره برای آنها ضد تبلیغ محسوب میشود مثل فیلمهایی كه نقدهای منفی علیه آنها نوشته میشود یا فیلمهایی كه به بخش میهمان راه پیدا میكنند و فیلم هایی كه در هیچ رشتهای نامزد دریافت جایزه نمیشوند.فیلم همیشه برای تماشاگر یك بدعتی دارد یعنی تماشاگر با خرید بلیت و ورود به سینما میخواهد از فیلم رازگشایی كند اما زمانی كه فیلم در جشنواره نمایش داده میشود دیگر نكته مبهمی برای علاقهمند به سینما باقی نمیگذارد كه به سراغ كشف آن برود.تنها در بعضی مواقع فیلمهای كمدی از این قاعده مستثنی میشوند یعنی برای تماشاگر این جذابیت را دارند كه با تمام پیشداوریهای صورت گرفته به تماشای آن بنشینند.منبع : فارس
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 706]