واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «مش دریا» ی «ساعت شنی»
حرفهای شنیدنی آزیتا حاجیان درباره «مش دریا»ی «ساعت شنی» «آزیتا حاجیان» بازیگر نقش متفاوت «مش دریا» در سریال «ساعت شنی» می گوید باید یاد بگیریم كه خوراك فرهنگی گروه سنی كودك، نوجوان، میانسال و سالخورده فرق میكند. آزیتا حاجیان بازیگر نقش مش دریا در سریال «ساعت شنی» در گفت و گو با فارس درباره این نقش و دلیل پذیرفتن آن، گفت: این نقش را برای اینكه هم سریال سناریوی زیبایی داشت و هم نقش مش دریا بسیار خوب بود و من آن را دوست داشتم، پذیرفتم. در مرحله نگارش «مش دریا» كاملا شخصیتپردازی و ساختار آن مشخص شده بود، فقط باید كمی آرایش و پیرایش میشد كه آن هم انجام شد و به این مرحله كه در حال حاضر میبینید رسید. لهجهای كه «مش دریا» با آن حرف میزند وی درباره لهجهای كه «مش دریا» با آن حرف میزند گفت: این شخصیت به زبان لری حرف میزند و خودم آن را انتخاب كردم چون بر آن تسلط داشتم. البته در ابتدا كامل نبود. یك پسزمینه داشتم و بعد فكر كردم كه وقتی قرار است یك نقش را با همین لهجه ارائه بكنیم باید خیلی رویش متمركز شوم و الان كه به آن نگاه میكنم، میبینم از لحاظ شنیداری كاملا طبیعی و واقعی شده است.شخصیت مش دریا هم یك بازی خیلی خاص و شخصیت خاص داشت و هم لهجهاش باید آن طور كه شایسته بود درمیآمد چون من دوست داشتم لهجه این شخصیت به دل آدمهایی كه آن لهجه را دارند، بنشیند. آزیتا حاجیان در ادامه درباره علت مرد نمایی این شخصیت نیز گفت: وقتی مش دریا تظاهر به مردانگی را انتخاب میكند، از زنانگیاش حمایت میكند و بهدنبال دور از دسترس و دور از تعرض نگه داشتن جنسیت خود است. مش دریا سعی میكند كه با جنسیت مردانه در جامعه حضور پیدا كند، چون از نگاه او مرد در جامعه شرایط امنتری دارد، به خصوص این كه مش دریا یك فالوده فروش و یك زن دورهگرد است و قطعا با مردهایی سر و كار دارد و همكار است كه اگر بفهمند او زن است، به هر حال دردسرهایی برایش ایجاد میكنند. در كل نوعی عدم امنیت در شكل زن بودن مش دریا وجود دارد كه در شكل مردانهاش آن عدم امنیت را دیگر ندارد یا حداقل برایش كمتر اتفاق میافتد. وی افزود: اگر سكانسهای مش دریا حذف نشود، مشخص میشود كه چه روزگاری داشته و از كجا به كجا رسیده است. او حرفه فالودهفروشی را از اوایل جوانی برای اینكه بتواند خودش بعد از مرگ پدرش خرج خود را در بیاورد انتخاب و یاد گرفته و بعد همین شغل را ادامه داده و كارهای دیگری را كه بلد بوده، بنا به دلایلی كنار گذاشته است.
شیر بی یال و دم و اشكم وی در ادامه درباره علت حساسیتها روی سریال ساعت شنی و حذف بخشهایی از این مجموعه گفت: من تمام وحشتم از این است كه این همه كار و زحمت با این ممیزیها یكدفعه سریال را به شیر بییال و دم و كوپال تبدیل كند، این سریال با یك انرژی زیاد شروع به زدن حرفهایش كرد و با مهارتهای دراماتیكی كه به كار گرفته بود، مخاطب خود را جذب كرد. حالا كه به وسط ماجراها و به گرههای اصلی رسیدهایم و قرار است گرهگشاییها صورت بگیرد، سریال بی سرو ته میشود و یكدفعه مردم میگویند ای بابا این سریال هم كه مزخرف از آب درآمد. مثل اینكه وانی پر از آب كنیم و یكدفعه درش را بردایم و آبها هدر برود. حاجیان ادامه داد: «ساعت شنی» در حال رفتن به این سمت است، یعنی حتی در مضمون ممكن است یكسری مشكل بهوجود بیاورد و در بخش گرهگشایی بدون تشریح گرهگشاییها انجام شود و برای سریالی كه پر از انرژی است، این یك خطر است كه یك به یك انرژیهایش حذف شوند... وی گفت: مثلا نقش مهشید كه یك نقش محوری است تقریبا 2 الی 3 قسمت از كارش حذف شده. بخشهای مربوط به تنهاییهایش، رنجهایش، حرفهایی كه به بچهاش میزند و اینكه چرا تصمیم میگیرد كه بچه را نگه دارد و بعد تصمیمش عوض میشود كه باید آن را پس بدهد. شخصیت مهشید پرداختهای بسیار زیبای روحی، روانی بعنوان یك آدم سالم دارد كه به موازات آن بخشهایی بهعنوان یك فرد ناسالم هم داشت كه اصلا بخش سالم حذف شد و آنچه از شخصیت مهشید باقی مانده، بخش ناسالم آن است! اینها مردم و مخاطبان تلویزیون را گیج میكند. حاجیان تصریح كرد: حذفیات مجموعه، بازیگر را وادار میكند تا برای مخاطبش ناراحت شود. مخاطب هشیار گیج میشود و اعصابش به هم میریزد. ما عادت كردهایم كه برای حل مسئله صورت مسئله را كلا پاك كنیم. به گفته وی بحث كانالیزه كردن مسائل اجتماعی در این مجموعه بهطور شفاف عنوان میشود و ما عادت داریم عنوان كنیم كه چنین شخصیتهایی مانند مینا راضی وجود ندارد، دختری مانند مهشید در این سن و سال با این شرایط بدبخت نیست، دختران و پسران كم سن و سال كه گل و چسب زخم میفروشند وجود ندارند، اعتیاد، نازایی، روان پریشی و ... وجود ندارد. بازیگر نقش مش دریا با رد تفسیرهای شبه سیاسی در تحلیل این مجموعه و مجموعههای مشابه اجتماعی در ادامه گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: این سریال قصد ایجاد تزلزل در جایی را ندارد. در نهایت حسن نیت ساخته شده و مرحله به مرحله توسط ناظر كیفی ارزیابی شده است و حالا پس از این همه هزینه، زحمت و انرژی نگران چه هستیم؟
گمانهزنیهای هندی درباره پایان ماجرا وی درباره حضور خود و دخترش در یك سریال و گمانهزنیهای برخی از مخاطبان مبنی بر اینكه در انتهای داستان مشخص میشود مهشید دختر مش دریا است، گفت: اصلا چنین چیزی وجود ندارد و جذابیت ماجرا برای انتخاب مهرآوه در نقش مهشید از طرف من و بقیه این است كه این سریال به هیچ وجه شبیه فیلمهای هندی نیست كه در پایان ماجرا او دختر من از آب درآید. من و مهراوه دو فرد غریبه هستیم كه من در سریال به او پناه دادهام، همانطور كه به افراد زیاد دیگری پیش از این پناه دادهام. مش دریا سجایای اخلاقی پسندیدهای دارد و در یك مقطع كوتاه دختری را از اینكه زیر پل بخوابد و یا با فواحش در توالتهای پارك بخوابد نجات میدهد. مهشید در این مقطع حساس از زندگیاش به فردی پناه میبرد كه علیرغم نداریاش آدم درستی است بعد هم تمام میشود. تحلیل شخصیت «مش دریا» وی در ادامه در توضیح بیشتر شخصیت مش دریا و اینكه چرا او با توجه به عوام بودنش زبان همه مخاطبانش را درك میكند گفت: شخصیت مش دریا میتواند خود را با همه وفق بدهد و دید بسیار بازی دارد.علت آن هم این بوده كه پدر این شخصیت شاهنامه خوان و پرده خوان بوده و مش دریا مرتب با شاهنامه و شخصیتهای اسطورهای در ارتباط بوده است.در حقیقت از طریق یك جریان فرهنگی، او آدمها، رفتارها و ارتباطات را در سطح عالی و اسطورهای شناخته است. حاجیان ادامه داد: مش دریا بیسواد است ولی یك دانش لدنی دارد كه كاملا مرتبط با جایگاه فرهنگی است كه در آن رشد كرده. این شخصیت بیپول و بدبخت است اما از لحاظ فرهنگی پدری داشته كه به او غنا بخشیده و او كاملا غنی است و جای پای این جریانات حالا در زندگی اوست. البته اگر بخشهای مربوط به مش دریا حذف نشود مخاطب بیشتر با شخصیت او آشنا خواهد شد. وی در ادامه درپاسخ به این سوال كه در حال حاضر چقدر با مش دریایی كه از تلویزیون پخش میشود ارتباط برقرار كرده گفت: تمام كارها و نقشهایم را مانند فرزندم دوست دارم. چون برایشان زحمت كشیدهام، غذایشان را دادهام، مراقب روح و روانشان بودهام، مواظب ظاهر و باطنشان بودهام، حال در جامعه چگونه رفتار میكنند؟نقشهایم را همیشه با این دید دیدهام و الان هم دلم برای مش دریا تنگ میشود. شاید شخصا ایرادهایی به بازیام بگیرم، ولی مردم دوستش داشتهاند. باید رده بندی سنی را در تلویزیون جا بیندازیم وی در پایان درباره اینكه چقدر با تقسیم بندی سریالها برای قشرهای مختلف سنی موافق است، گفت:در دنیا این اتفاق افتاده است و فكر میكنم كمكم ما هم باید یاد بگیریم كه خوراك فرهنگی گروه سنی بچه، نوجوان، میانسال و سالخورده فرق میكند. اما از آنجائیكه بچههای ما یاغی و كنجكاو هستند ممكن است این سریال كاملا جذبشان كند اما بالاخره ما باید یك روزی شروع كنیم و به فرزندانمان بگویم كه فلان برنامه را فلان گروه برای شما تهیه میكند كه آنقدر جذاب است كه دیگر احتیاجی نیست شما این برنامه را تماشا كنید. اما همه این قضایا منوط به این است كه تغذیه فرهنگی بچههای زیر 16 سال را واقعا قوی كنیم كه آنها خوراك خودشان را بخورند. اما وقتی خواركی برای بچهها نباشد، آنها به خوراك بزرگترها رجوع میكنند و این دلیل نمیشود كه ما برای پدر و مادرها خوراك نسازیم. این یك جریان فرهنگی است كه باید راه بیفتد و قطعا اول هر جریان فرهنگی كمی چون و چرا وجود دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 694]