تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817052508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زاد و توشه ي آخرتخبرگزاري فارس: رسول گرامي صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود: كسي كه يتيمي را سرپرستي كند و عهده دار نفقه و مخارج او گردد من و او در بهشت پهلوي يكديگر هستيم. سپس انگشت سبّابه و انگشت وسطي را پهلوي هم گذاشت و فرمود: مانند اين دو كه پهلوي يكديگرهستند.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: زاد و توشه ي آخرتخبرگزاري فارس: رسول گرامي صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود: كسي كه يتيمي را سرپرستي كند و عهده دار نفقه و مخارج او گردد من و او در بهشت پهلوي يكديگر هستيم. سپس انگشت سبّابه و انگشت وسطي را پهلوي هم گذاشت و فرمود: مانند اين دو كه پهلوي يكديگرهستند.
خبرگزاري فارس: رسول گرامي صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود: كسي كه يتيمي را سرپرستي كند و عهده دار نفقه و مخارج او گردد من و او در بهشت پهلوي يكديگر هستيم. سپس انگشت سبّابه و انگشت وسطي را پهلوي هم گذاشت و فرمود: مانند اين دو كه پهلوي يكديگرهستند.


با توجه به آثار و عواقب مال اندوزي و حسرت و افسوس خوردن در آن روز وانفسا يعني روز قيامت؛ سرمايه داران دنيا مي گويند: ايكاش هر گز سرمايه اي نداشتيم و يا اگر داشتيم آن را در راه خداوند به فقرا مستمندان و يا در ساخت مسجد و مدرسه هزينه مي كرديم. تا آن همه مال و ثروت امروز سپري مي شدند براي ما در مقابل عذاب قيامت و يا قصري مجللي مي شد در بهشت؛ و زندگي جاويد در جوار نبي مكرم اسلام حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم .

اكنون كه در اين دنيا زندگي مي كنيم به فكر آخرت خودمان باشيم. و هرگز به اميد باز ماندگان نباشيم تا شايد اندكي از مال به جاي گذاشته خودمان را از سر ترحم براي ما صدقه بدهند. حال به چند نمونه از ذخيره هاي آخرت اشاره مي كنيم:

1- سرپرستي يتيمان

يكي از محاسن اخلاق سرپرستي ايتام و تفقّد و محبّت نسبت به آنان است. در زندگي انسانها خلأها و كمبودهايي وجود دارد كه جز از طريق محبّت و دوستي نمي توان آن را جبران كرد و در اين ميان، كودكان يتيم بيشترين نياز را احساس مي كنند زيرا آنها كه در اثر از دست دادن پدر يا مادر از سرچشمه مهر و محبّت دور افتاده اند، بيش از هر چيز به نوازش و محبّت محتاج اند و براي اين احساس عاطفي و روحي خواه ناخواه در انتظار پاسخ هستند.

از اين رو پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلم كه پيام آور رحمت و رحمه للعالمين است و خود نيز طعم تلخ يتيمي را چشيده نسبت به اين موضوع شديداً توصيه كرده و با بيانات مختلف در مناسبتهاي گوناگون مسلمانان را در تكريم يتيمان ترغيب و تشويق فرموده و مردم را به سرپرستي آنها امر كرده و خود نيز عملاً عهده دار نگهداري و سرپرستي از يتيمان بوده و در حديثي از آن حضرت آمده است: «أحبُّ البُيوتِ بيتٌ فيهِ يتيمٌ مُكرَّمٌ.» محبوب ترين خانه آن خانه اي است كه در آن كودك يتيمي با عزّت و احترام زندگي كند.

در قرآن مجيد درباره ايتام آيات متعددي ديده مي شود كه در پاره اي از آيات، بي اعتنايي به يتيمان را علامت كفر و نفاق مي شمارد و مي فرمايد:

«أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ فَذلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ»آيا ديدي آن را كه دين و روز قيامت را دروغ مي پندارد، پس او كسي است كه يتيم را از خود مي راند.

و در جاي ديگر مي فرمايد:

«كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ وَ لا تَحَاضُّونَ عَلي طَعامِ الْمِسْكِينِ»چنان نيست كه شما خيال مي كنيد بلكه شما يتيمان را گرامي نمي داريد و يكديگر را بر اطعام مستمندان تشويق نمي كنيد.

و در يك جا پس از عبادت خدا و نيكي به پدر و مادر و خويشاوندان، محبّت و احسان به ايتام را يادآور مي شود و مي فرمايد:

«وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبي وَ الْيَتامي وَ الْمَساكِينِ ... .»

(و به ياد آوريد) زماني را كه از بني اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را نپرستيد و نسبت به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكي كنيد... .

و آنگاه كه يتيم بودن رسولخدا صلّي الله عليه و آله و سلم را به وي تذكر مي دهد، مي فرمايد:

«أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فآوي؟» آيا تو را يتيم نيافت و سپس پناه داد؟

سپس مي فرمايد: «فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَرْ»حال كه چنين است پس با قهر و خشم با يتيم برخورد مكن.

رسول گرامي صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود: « من كفَّل يتيماً و نفقته كنت أنا و هو في الجنَّه كهاتين و قرن بين اصبعيه المسبّحه و الوسطي.» كسي كه يتيمي را سرپرستي كند و عهده دار نفقه و مخارج او گردد من و او در بهشت پهلوي يكديگر هستيم. سپس انگشت سبّابه و انگشت وسطي را پهلوي هم گذاشت و فرمود: مانند اين دو كه پهلوي يكديگرهستند.

امام صادق عليه السّلام فرمود: «من اراد ان يدخله الله عزّوجلَّ في رحمته و يسكنه جنَّته فليحسن خلقه ... و ليرحم اليتيم.» كسي كه بخواهد مشمول رحمت خداوند گردد و وارد بهشت شود... بايد نسبت به يتيمان دلسوز و مهربان باشد.

اثر ديگر يتيم نوازي اين است كه دل انسان نرم و حوايج او برآورده مي شود.

پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود: «اتحبُّ ان يلين قلبك و تدرك حاجتك؟ ارحم اليتيم و امسح رأسه و أطعمه من طعامك يلين قلبك و تدرك حاجتك.» آيا دوست داري دلت نرم و آرزويت برآورده شود؟ (آنگاه فرمود:) بر يتيم ترحّم كن و دست محبّت بر سر او بكش و از غذاي خود به او بخوران تا قلبت نرم و حاجتت روا گردد.

در حديثي از رسول اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم مي خوانيم: «و الذَّي تفسي بيده لايلي مسلم يتيماً فيحسن ولايته و يضع يده علي رأسه إلّا رفعه الله عزَّوجلَّ بكلِّ شعره درجه و كتب له بكلِّ شعره حسنه و محي عنه بكلِّ شعره سيّئه.» سوگند به كسي كه جانم در قبضه قدرت اوست، هر مسلماني كه سرپرستي يتيمي را به عهده بگيرد وبخوبي از عهده ولايت و سرپرستي آن يتيم برآيد و دست محبّت بر سر او بكشد به عدد هر مويي كه از زير دستش مي گذرد خداوند متعال يك درجه مقام او را بالا مي برد و يك ثواب در نامه عمل وي مي نويسد و يك گناه از او كم مي كند.

2- كمك به فقرا ؛ محرومان و مستضعفان

يكي از مهم ترين اهداف بعثت پيامبران الهي، ايجاد قسط و عدل و كمك رساني به محرومان و ضعيفان جامعه و برقراري عدالت در جامعه است.

در جامعه اسلامي بايد مسلمانان از لحاظ توزيع ثروت هاي عمومي، امنيت، امتيازها و بهداشت و درمان، دسترسي اطلاعات مورد نياز و ساير خدمات، در حد مساوي قرار گيرند و موقعيت سياسي، اجتماعي و ديني عده اي، نبايد موجب از بين رفتن عدالت اجتماعي و در نتيجه تضييع حقوق ضعيفان و طبقات محروم گردد .

رهبران الهي، تلاش مي كنند كه فقرا و محرومان جامعه، علاوه بر رشد فكري و فرهنگي، از محروميت هاي مادي نيز رها شده و يك زندگي مناسب و در شان خود داشته باشند .

روزي امام حسين عليه السلام به ملاقات بيماري بدهكار به نام اسامة بن زيد رفت . او در بستر بيماري آه و زاري مي كرد و هي مي گفت: اي واي از دست غم و اندوه! حضرت از او پرسيد: چه اندوهي داري؟ اسامة بن زيد گفت: بدهكارم و غم و غصه شصت هزار درهم قرض، تمام وجودم را فرا گرفته است . امام فرمود: ناراحت نباش! من تمام بدهي هاي تو را پرداخت مي كنم . اسامه گفت: مي ترسم قبل از پرداخت بدهي هايم، بميرم . حضرت سيدالشهداعليه السلام فرمود: من تمام بدهي هاي تو را قبل از مرگ تو مي پردازم . حضرت اباعبدالله عليه السلام همچنان كه وعده داده، بود قبل از مرگ اسامه تمام قرض هاي وي را پرداخت .

امام حسين عليه السلام در كمك رساني به طبقات محروم جامعه، گاهي شكر تصدق مي داد . از آن حضرت پرسيدند: اي فرزند رسول الله! چرا شكر در راه خدا مي دهيد؟ فرمود: من خودم شكر دوست دارم و خداي متعال در قرآن شريف فرموده است: «لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون »; «هرگز به مقام حقيقي نيكوكاران نمي رسيد، مگر اين كه از آنچه دوست مي داريد در راه خدا انفاق كنيد .» و انفاق دوست داشتني ترين مال پيش من، از بهترين چيزهاست .

بسياري از مردم با آن كه، خود، بهترين غذاها را مصرف مي كنند، امّا هنگامي كه مي خواهند به فقيران غذا بدهند، غذايي مي دهند كه خودشان هيچ تمايلي براي خوردن آن ندارند. اين كار دور از جوان مردي است؛ زيرا مروّت اقتضا مي كند كه انسان همان چيزي را براي ديگران بپسندد كه براي خود مي پسندد. بر اساس دستور قرآن مجيد و سيره ي ائمه معصومين عليهم السلام ، شايسته است انسان از بهترين داشته هاي خود، به فقيران ببخشد و نبايد با دادن چيزهاي پست و بي ارزش، طبع انساني آنان را خوار بشمارد؛ زيرا پيامبر گرامي اسلام مي فرمايند:«لا تُطْعِموُا الْمَساكينَ مِمّا لا تَأكُلُونَ.»از آن چه خودتان نمي خوريد، به مسكينان ندهيد.

3- ساختن مسجد، مدرسه و بيمارستان

ساختن مسجد و مدرسه و پل و رباط، و اجراي قنوات و نشاندن درختان وامثال اينهاست از چيزهائي كه اثر آن در روزگار باقي مي ماند تا قيامت. و نفع آن روز به روز عايد صاحب آن مي گردد. از حضرت امام جعفر صادق - عليه السلام - مروي است كه: «هر كه مسجدي بنا كند خداي - تعالي - براي او خانه اي در بهشت بنا كند» .

و نيز از آن حضرت مروي است كه: «شش چيز است كه فيض و ثواب آن بعد از وفات به مؤمن مي رسد:

يكي: فرزندي كه از براي او طلب آمرزش نمايد.

دوم: مصحفي كه بعد از خود بگذارد.

سوم: درختي كه بنشاند.

چهارم: چاه آبي كه حفر كند.

پنجم: صدقه جاري، كه مستمر سازد و خود بعد از آن منتفع شود. مثل ساختن پل ومدرسه و رباط، و وقف كردن مزارع و قراي و امثال آنها.

ششم: طريقه اي نيكو كه بعد از او به آن عمل نمايند» .

4- وقف اموال و املاك

وقف اموال از جمله صدقات جاريه اي است كه تا قيامت ثواب آن به وقف كننده مي رسد و از فيوضات آن بهره مند مي گردد.

امامان شيعه نيز اموال و باغ هايي را در راه خدا و براي برطرف ساختن نياز نيازمندان و خويشاوندان خود وقف كردند. براساس نقل مشهور، باغ هايي كه هم اكنون در محله نخاوله مدينه (محله شيعه نشين) به نام باغ صبا و باغ مرجان وجود دارد، از موقوفات امام حسن مجتبي عليه السلام يا بنابر نقلي از موقوفات امام سجاد عليه السلام است.

شيخ بهايي نيز روايت مي كند كه امام حسين عليه السلام زمين ها و چيزهاي ديگري را كه ارث برده بود، وقف كرد و حتي اطراف قبر پاك خويش را از اهل نينوا و غاضريه به شصت هزار درهم خريد و وقف آنان كرد؛ بدين شرط كه زائرانش را به سوي قبرش راهنمايي كنند و از آنان به مدت سه روز به عنوان ميهمان پذيرايي نمايند.

امام صادق عليه السلام نيز موقوفاتي داشته است، زيرا شيخ صدوق روايتي را نقل مي كند كه آن حضرت وصيت كرد مجلس عزاداري بر پا كنند و اموالي را نيز بدين منظور وقف نمود.

منبع:حوزه نت

انتهاي متن/

دوشنبه|ا|8|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن