تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820005687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفاد توافقنامه دوحه و واشنگتن افشا شد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مفاد توافقنامه دوحه و واشنگتن افشا شد
برخي رسانه‌ها از امضاي توافقنامه‌اي ميان واشنگتن و دوحه خبر دادند كه بر اساس آن امير قطر مامور بي‌چون و چراي آمريكا براي تحقق اهداف آن در منطقه شده است.

به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي "يديعوت آحارونوت" در گزارشي از توافق جديد ميان دولت آمريكا و شيخ "حمد بن خليفه آل ثاني" خبر داد.

بر اساس اين گزارش، دولت آمريكا به رياست باراك اوباما توافقنامه اي با هدف اعمال فشار بر كشورهاي عربي و به منظور امتياز گرفتن از آنان با دولت قطر به امضا رسانده است و از سوي ديگر از دوحه خواسته است كه با گسترش روابط خود با حزب الله زمينه را براي مشخص شدن و كشف مكان اقامت "سيد حسن نصرالله" دبير كل حزب الله از طريق ماهواره‌ها را فراهم سازد.

خبرگزاري النخيل عراق نيز در گزارشي به درج مفاد توافقنامه امضاء شده ميان دو طرف اشاره كرده است كه در پي مي‌آيد.

1- پروژه‌هاي مربوط به ايجاد باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و تاسيسات ورزشي كه دولت قطر بدليل ميزباني جام جهاني سال 2022 قصد دارد، اجرايي كند در انحصار دو شركت آمريكايي "موديو كونستر اكشن سيستم" و "استار جوزف" است.

2- آمريكا حق دارد كه سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي در دو بخش نفت و انرژي در قطر انجام دهد و اين اقدام با تسهيلات ويژه‌اي از سوي قطر انجام خواهد شد.

3- آمريكا مجاز است كه بطور غيرمشروط در عرصه اطلاع‌رساني طي مدت برگزاري جام جهاني فعاليت داشته باشد و تمام تجهيزات پيشرفته اطلاع‌رساني نيز دو سال پيش از آغاز جام جهاني يعني در سال 2020، نصب خواهند شد.

در اين گزارش آمده است كه در توافق صورت گرفته و امضاء شده ميان واشنگتن و دوحه، چند بند ديگر آورده شده كه هيچ ارتباطي با جام جهاني ندارند و شامل موضوعات سياسي مختلف بويژه مسائل خاورميانه هستند كه عبارتند از:

1- قطر از طريق تماس‌هاي مستقيم و ويژه با سوريه، لبنان و تركيه تلاش كند تا جايگاه رهبري خود در منطقه را تقويت كند و اين اقدام شامل روابط مستقيم دوحه با حزب‌الله لبنان، جنبش حماس و جهاد اسلامي نيز مي‌شود.

2- متقاعد كردن رهبران سوريه به ضرورت توقف حمايت از سازمان‌هاي تروريستي با اجراي طرح‌هاي مهم و تاثيرگذار در سوريه و اشتغال زايي براي تعداد زيادي از مردم سوريه در پروژه‌هاي اقتصادي به منظور جلب محبت ملت سوريه براي امير قطر.

3- تداوم حمايت از جنوب لبنان از طريق تداوم ساخت و ساز و عمران و آباداني در اين منطقه و اجراي طرح‌هاي ساختمان‌سازي و سرمايه‌گذاري‌هاي متعدد به منظور نزديك شدن امير قطر به حزب‌الله و تلاش براي پي بردن به مقرهاي استقرار دبيركل حزب الله لبنان. امير قطر بايد در اين مسير تلاش كند تا هدايايي بسيار ساده به دبيركل حزب‌الله بدهد و اين خود زمينه‌اي مي شود براي مشخص كردن مقر استقرار "سيد حسن نصرالله" از طريق ماهواره‌ها.

4- اعمال فشار بر تركيه و بويژه "اردوغان" براي تحريم سوريه و سپس بطور تدريجي بايد تلاش شود تا ميان دو دولت پرونده ويژه‌اي مربوط به كردهاي سوريه تشكيل شود. سوريه نيز از كردها حمايت مي‌كند و اين ادعا با اطلاعاتي كه بزودي كاخ سفيد در اختيار امير قطر مي‌گذارد او نيز بايد از اين اطلاعات براي اعمال فشار بر تركيه درباره موضوع كردهاي تركيه و سوريه استفاده ‌كند.

5- حمايت مالي از رئيس‌جمهوري عراق براي ايفاي نقشي جدي در اين كشور و درنتيجه نقش فعال آمريكا بر اساس اصولي كه چارچوب آن بعدها به قطر اعلام خواهد شد.

6- عدم دخالت در امور داخلي لبنان. نقش دوحه در اين ميان صرفا كسب حمايت و تاييد ساكنان جنوب لبنان است كه در بند 3 اين توافق آمده است.

7- فعالسازي نقش شبكه "الجزيرة" براي پوشش دادن تمام پرونده‌هاي حساس در سراسر كشورهاي عربي بر اساس طرح‌هايي كه از سوي رسانه‌هاي آمريكايي متخصص به اين شبكه خبري اعلام مي‌شود.

8- اقدامات رسانه‌اي براي ايجاد هرج و مرج در وطن عربي از طريق بهره‌برداري از پرونده‌هاي فساد موجود در دولت‌هاي عربي بويژه سوريه و تحريك شهروند عرب براي ايجاد تغيير.

9- تلاش براي گسترش فعاليت‌‌هاي رسانه‌اي قطر بويژه فعاليت شبكه الجزيره از طريق كانال‌هاي اطلاع‌رساني جديد يا شبكه‌هاي راديويي در كشور‌هاي عربي مختلف.

10- تلاش براي حمايت از پرونده‌هاي مربوط به كشورهاي حاشيه خليج [فارس] به منظور تقويت اين دولت‌ها در مقابل ايران و تاسيسات هسته‌اي اين كشور.

11- تلاش براي ايجاد روابط متمايز با دولت‌هاي آمريكاي لاتين به منظور تحقق اهداف و اجراي طرح‌هايي كه در ادامه به امير قطر ابلاغ خواهد شد.

12- حمايت از گروه‌هايي كه به نظر مي‌رسد در وطن عربي و خاورميانه مورد ظلم قرار گرفته‌اند مثل حمايت از اهل تسنن در بحرين، كردها در تركيه، ارمني‌ها در سوريه، دروزي‌ها در لبنان با استفاده از پول و حمايت رسانه‌اي از مسائل و مطالبات آنها.

اما مطالبات اقتصادي كه آمريكا در اين توافق‌نامه براي خود اختصاص داده و از قطر براي تحقق آنها انتظار دارد كه تلاش كند، به شرح زير است.

1- تاثير و نفوذ در فعاليت اوپك از طريق كنترل توليد نفت و منابع نفتي از قطر و خليج [فارس].

2- امضاي توافق‌نامه‌هاي مالي بزرگ با دولت‌هاي عربي به منظور سيطره بر اراضي و بخش‌هاي اقتصادي مهم دولت‌هاي عربي و خاورميانه و استفاده از اين امكانات براي انجام جاسوسي‌ در هنگام اجراي اين طرح‌ها.

3- امضاي چندين قرارداد مربوط به بخش هواپيمايي و نيز چندين توافقنامه طولاني مدت در بخش گردشگري با دولت‌هاي اروپايي به منظور سيطره يافتن بر مراحل پيشرفته ترافيك هوايي ميان دولت‌هاي حوزه خليج [فارس] و كشورهاي اروپايي.

4- تلاش جدي براي امضاي توافقنامه‌هاي مختلف مربوط به بخش نفت و انرژي با ايران در قطر...اين اقدام صرفا به منظور گرفتن برگه‌هايي براي بهبود روابط با ايران صورت مي‌گيرد.

5- واشنگتن ملزم است كه مبالغ مالي لازم براي اجراي برخي از بندهاي اين توافقنامه بويژه بندهاي مربوط به لبنان، سوريه و ايران را در اختيار دوحه قرار دهد.

بنا بر اين گزارش، در اين توافقنامه يك بند خطرناك نيز وجود دارد كه عبارت است از:

آمريكا حق دارد كه اين توافقنامه را در هر زماني كه به او ثابت شود، قطر نقش مناسب و مطلوبي را براي اجراي بندهاي آن ايفا نمي‌كند، لغو كند. در نتيجه بر فيفا فشار خواهد آورد تا ميزباني قطر براي جام جهاني 2022 را لغو كند. همچنين آمريكا مي‌تواند بندهاي ديگري را در مرحله بعدي در قبال پرداخت مبالغ مالي مورد توافق ميان واشنگتن و دوحه به اين توافقنامه اضافه كند. در اين صورت آمريكا مبالغ مورد نظر را به حساب همسر اميرقطر "موزه" در سوئيس واريز خواهد كرد.

جمعه|ا|28|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن