تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836299114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويژگي‌هاي يك هويت نو


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ويژگي‌هاي يك هويت نو
در مقام بحث و نظر، مي‌توان ديدگاه كساني را كه اين قبيل ارتباط‌ها و حس‌ها و عاطفه ها را در زير مفهوم «عشق» دسته‌بندي مي‌كنند، بخصوص از منظر واقع و از آن مهم‌تر آينده و سمت‌‌وسوي ارتباط‌ها، نزديك به واقع دانست و با استناد به مدل برخي از كشورهايي كه بهره‌مندي آنها از فضاي مجازي وارد دهة سوم و چهارم خودش شده است، اين فرضيه‌ها را نزديك به قبول پنداشت كه:

نحوه جديدي از عاطفه و ارتباط ـ و نه لزوماً عشق ـ محصول خواسته و ناخواسته ديجيتاليسم و حاصل سيطرة همه‌جانبه و غيرقابل مهار و عاري از محدوديت فضاهاي مجازي است.

در واقع، در گسترة بي‌حد و مرز سايبريسم گريزي از ارتباط و مواجهه و شناخت وجود ندارد و در هر يك از اين نوع‌ها، نوعي از احساس و عاطفه و پيوند وجود دارد. اينكه بتوان حدّ اعلا و قوي چنين ارتباط‌هايي را عشق خواند، دور از ذهن نيست ولي بي‌شك اين عشق، داراي الزام‌ها و استلزام‌هاي فضاي مجازي است و چندان به راحتي و سهولت نمي‌توان آن را در كنار عشق‌هاي واقعي قرار داد.

به ديگر سخن، عشق‌ مجازي، عشقي است از نسخِ خود فضاي مجازي و تمام اوصاف و ويژگي‌هاي فضاي مجازي دربارة آن قابل اثبات است: از سرعت و فرّاري و شناوري و لرزاني و لغزاني تا بي‌بنياد و بي‌قاعده و ناپايدار بودن و تا گسستن و ناپديد شدن در كمتر از يك چشم به هم زدن. عشق مجازي، عشقي است الكترونيكي كه با كمترين خدشه و خلل در جريانش، مي‌تواند عشق حاوي خويش را هم دچار قبض و بسط و وجود و عدم و شدت و ضعف كند.

اين قبيل عشق‌ها در حال گسترشند، اما اينكه تا چه حدّ انساني‌اند و تا چه حد براصول و قواعد متكي‌اند و تا چه حد به راستي و صداقت و درستي تمايل دارند و در ساحت عمل، چه حاصلي مي‌توانند داشته باشند و لازمه ردّ و قبول و پذيرش و عدم پذيرش آنها چيست، نيازمند بحث‌هايي است طولاني و جامع كه از يك سو،‌ پاي اخلاق را به ميان مي‌كشد، از يك سو، نيازمند علم حقوق و ملاحظات حقوقي است و از سوي ديگر موضوع خانواده و پيوندهاي خانوادگي و اجتماعي را طرح مي‌كند.

شايد اگر پاي دين و استلزامات ديني، ميان بيايد، موضوع حالتي متفاوت‌تر به خود بگيرد. آنچه روشن است، اين است كه شيوع اين پديده در ميان نسل كم سن و سال و ماقبل جوان با ادبياتي كه بي‌نسبت و ارتباط با ادبيات قديم و جديد ايران نيست، فضاي خاصّي را ايجاد كرده است كه نمي‌تواند نگران‌‌كننده نباشد، بخصوص با توجه مضاعف به اينكه برخي اقتضائات فرهنگي و برخي بي‌اطلاعي‌ها، زمينه را بر دامنه‌دار شدن اين فضا پيوسته مي‌افزايد و شرايطي را پيش مي‌آورد كه چندان نمي‌توان نسبت به مثبت و خوب بودن آن خوشبين بود.

در مجموع، آن چيزي كه عشق مجازي است، عاري از پيامدهايي كوچك و بزرگ نيست. همين پيامدها ضرورت تأمل و انديشه در اين موضوع را صد چندان مي‌كند و مطالعات جدّي و چندجانبه و مهمتر از آن ورود صاحب‌نظران عرصه‌هاي گوناگون را الزام مي‌كند.

باري‌، در اين كه ديجيتاليزم هويتي نو به ارمغان آورده است، شك نمي‌توان روا داشت: ترديد در هويت نو بودن آنچه ديجيتاليزم به انسان‌ها بخشيده، بحثي لفظي و به همين سبب كم ارزش است. در واقع انكار نمي‌توان كرد كه ديجيتاليسم شخصيت‌هاي تازه‌اي را به ظهور رسانده است. اگر كسي موضوع تعبير به هويت نو نكند، نمي‌توان او را به اين كار الزام كرد ولي تامل در چند و چون شخصيت‌هاي پديد آمده‌ از ديجيتاليسم كاشف از هويت نويني است كه روانشناسي متفاوتي دارد و با روانشناسي جداگانه‌اي قابل مطالعه است. در واقع، ديجيتاليسم، متكي به جامعه‌اي متفاوت است و اين جامعه متفاوت ـ با هر تعبيري كه مورد اشاره قرار گيرد ـ انسان‌هاي متفاوتي را پديد آورده است كه ما از آن با عنوان «هويت نو»‌يا انسان‌هايي با هويت نو ياد مي‌كنيم. اين سخن را مي‌توان در گفتار بسياري از كساني كه با واقع‌بيني به مطالعه در اين چارچوب پرداخته‌اند، به صراحت يافت: تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات امكان ظهور جامعه شبكه‌اي را فراهم آورده كه افراد و جامع را درون قالب‌هاي تازه هويت‌هاي تازه مي‌بخشد و تعاريف تازه‌اي از انسان عرضه مي‌كند (= عصر اطلاعات، ظهور جامعه شبكه‌اي، ج 1/20: ديباچه)

‌جالب است كه كاستلز معتقد است: جستجوي هويت نيز همچون تحول تكنولوژيك ـ اقتصادي نقش مهمي در ترسيم نقشه تاريخ جديد ايفا مي‌‌كند.مانوئل كاستلز در بحثي با عنوان «فرد در جامعه اطلاعاتي كه اشاره مي‌كند: به نظر مي‌رسد نخستين گام‌هاي تاريخي جوامع اطلاعاتي، اهميت هويت به عنوان اصل سازمان دهنده را به وجه بارز اين جوامع بدل ساخته است؛ فرايندي كه يك كنشگر اجتماعي به وسيله آن خود را مي‌شناسد و عمدتاً بر مبناي يك خصيصه يا مجموعه‌اي از خصايص فرهنگي و بدون اشاره به ساير ساختار‌هاي اجتماعي، معنا و جهان معنايي خود را مي‌سازد.( همان /48 و 49 )





چهارشنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن