تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834814841
به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين مراسم که با حضور جمعي از مسوولان ميراث فرهنگي و اصحاب رسانه برگزار شد، با پرواز پاراگلايدرهاي گروه هوانوردي بلند پروازان دالاهو بر فراز محوطه تاريخي طاق بستان، اين اثر ملي شکوهمند در زير باران گل هاي بهاري جلوه اي زيباتر يافت. محوطه تاريخي طاق بستان در دامنه کوهي به همين نام و در کنار چشمه اي در شمال شرقي حاشيه کنوني شهر کرمانشاه واقع شده است. سياحان، مورخين و جغرافي نويسان از اين محوطه با نام هاي متفاوتي از جمله طاق وسطام ، طاق بهستون ، طاق بيستون و تخت بستان ياد کرده اند و اهالي محل نيز اين محوطه را با نام طاق وسان و طاق بستان مي -شناسند؛ زيرا سان در لفظ محلي به معني سنگ است و به اين ترتيب طاق وسان يعني طاقي که در سنگ کنده شده است، امروز نيز در اکثر محافل ايران شناسي از اين مکان با نام طاق بستان ياد مي شود. در اين محوطه، آثاري از دوره ساساني وجود دارد که شامل سنگ نگاره اردشير دوم و دو ايوان سنگي بنام هاي ايوان کوچک و بزرگ است. ايوان کوچک درسمت چپ سنگ نگاره ادشير دوم و ايوان بزرگ در سمت راست ايوان کوچک قرار دارد. سنگ نگاره اردشير دوم: در سمت راست ايوان کوچک، سنگ نگاره اي وجود دارد که صحنه تاج ستاني اردشير دوم ( 383 – 379 م ) نهمين شاه ساساني را نشان مي دهد، در اين صحنه، شاه ساساني به حالت ايستاده با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ در مرکز صحنه نقش شده که دست چپ را بر روي قبضه شمشير گذاشته و با دست راست حلقه روبان داري را از اهورا مزدا مي -گيرد. شاه ساساني چشماني درشت و ابرواني برجسته دارد، ريش او مجعد و موهاي سرش به صورت انبوه بر روي شانه ها آويخته شده است، وي گوشوارهاي بر گوش و گردنبندي در گردن و دستبندي در مچ دارد . گوشواره او به شکل حلقه مدوري است که گوي کوچکي به آن آويزان است . گردنبند او نيز شامل يک رديف مهره هاي مرواريدي درشت است . شاه تاجي برسر دارد که در قسمت پائين آن به صورت نوار ساده اي است و قسمت بالاي تاج به شکل کوريمبوسي است که بخشي از موهاي سر به صورت انبوه در آن قرار گرفته و به وسيله دو رشته روبان بسته شده است ، همچنين به تاج شاه در قسمت پشت ، روباني آويخته شده است . لباس او شامل پيراهن چين داري است که تا روي زانو ادامه داشته و قسمت پائين آن مدور مي باشد . شلوار نيز بلند و چين دار است که به وسيله نوار روبان داري به کف پا بسته شده است . کمربند او باريک و به وسيله رديفي از مهره هاي مرواريدي تزئين شده است ، همچنين در قسمت جلو پاپيوني به کمربند آويخته شده است . در قسمت پائين کمربند ، حمايلي جواهر نشان بسته که شمشيري به آن آويخته است . در سمت راست شاه ، پيکره اهورا مزدا به حالت ايستاده با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ نقش شده که دست چپ را به کمر زده و با دست راست حلقه روبان داري را به شاه اهداء مي کند . او داراي صورتي کشيده و ريش بلندي است ، موهاي سرش مجعد و به صورت انبوه بر روي شانه ها آويخته شده است . او نيز گوشواره اي بر گوش و گردنبندي در گردن دارد . تاج اهورا مزدا از نوع تاج هاي کنگره دار است ، به طوريکه پايه تاج به وسيله رديفي از مهره هاي مرواريد تزئين شده و در بالاي تاج نيز بخشي از موهاي سر به صورت انبوه و بدون پوشش رها شده است . لباس او شامل پيراهن چين داري است که تا روي زانو ادامه داشته و شلوارش چين دار و شبيه به شلوار شاه مي باشد ، همچنين کمربند او شبيه به کمربند اردشير دوم است . در سمت چپ اردشير دوم پيکر ايزد مهر با صورت و بدني سه ربعي نقش شده که بر روي گل نيلوفر بزرگي ايستاده است . متأسفانه جزئيات صورت او آسيب ديده ولي بر اساس آنچه که باقي مانده ، ريش او کوتاه و مجعد است ، همچنين جزئيات تاج او از بين رفته و تنها روبان هاي آويخته شده در پشت تاج ديده مي شود . بر دو سر اين ايزد هاله اي از نور ديده مي شود ، در دست هاي او دسته اي از شاخ هاي نباتي مخصوص اعمال مذهبي که برسم ناميده مي شود ، قرار دارد . لباس ايزد مهر شبيه لباس اهورا مزدا است . در زير پاي اهورامزدا و اردشير دوم ، پيکره دشمن شکست خورده اي نقش شده که متأسفانه بخش زيادي از آن از بين رفته است . جزئيات صورت او آسيب ديده ولي با توجه به آنچه که باقي مانده ريش او ساده و با خطوط مواج عمودي نشان داده شده است ، همچنين موهاي سر او ساده است . تاج او به شکل سربندي است که به وسيله سه رديف مهره هاي مرواريدي و پلاک مدوري در مرکز تزئين شده است .اين شخص گردن بندي بر گردن دارد که شامل يک رديف مهره هاي مدور است ، لباس او شامل پيراهن بلندي است که تا قوزک پا ادامه دارد . اين شخص چکمه هاي ساقه کوتاهي پوشيده و شمشيري بر کمرش بسته است. درباره هويت واقعي اين شخصيت ، اختلاف نظرهايي وجود دارد برخي از محققين اين پيکره را متعلق به يکي از شاهان شکست خورده کوشان مي دانند ولي امروزه بسياري از محققين آن را به جوليانوس امپراطور روم نسبت مي دهند که در سال 362 م به دست اردشير دوم کشته شده است . اين تفسير تازه به سرعت راه خويش را در محافل ايران شناسي باز کرده است . ايوان کوچک : اين ايوان به صورت فضاي مستطيل شکلي به عرض 96/5 متر ، عمق 80/3 متر و ارتفاع 30/5 متر است . در دوطرف ورودي اين ايوان ، دو جرز چهار گوش به پهناي 9 سانتي متر و بلندي 37/2 متر وجود دارد . بر بالاي اين جرزها اتاقي با قوس نيم دايره اي قرار گرفته که 10 سانتي متر از سطح داخلي جرزها عقبتر رفته است . ديوار انتهاي اين ايوان به دو بخش تقسيم شده است . در بخش فوقاني ، طاقچه اي به عمق 30 سانتي متر و بلندي 93 /2 متر ايجاد شده است . در داخل اين طاقچه ، پيکره هاي شاهپور سوم و پدرش شاهپور دوم و همراه با کتيبه هايي به خط پهلوي و به زبان فارسي ميانه حجاري کرده اند . در اين صحنه هر دو شخصيت به حالت ايستاده با صورتي نيم رخ و بدني تمام رخ نقش شده اند . هر دو ،دست راست را بر قبضه شمشير و دست چپ را بر قسمت فوقاني غلاف قرار داده اند . پيکره شاپور دوم ، داراي چشماني درشت ، ابرواني کماني و ريش بلندي است که انتهاي آن در حلقه اي فرو رفته است . موهاي سر او مجعد و به صورت انبوه بر روي شانه ها آويخته شده است . تاج او از نوع تاج هاي کنگره دار است که پايه آن به وسيله مهره هاي مرواريدي تزئين شده و در بالاي تاج نيز گوي بزرگي قرار گرفته است . به پشت تاج نيز روبان بلندي آويزان است . شاپور دوم گوشواره اي بر گوش و گردن بندي د رگردن دارد که شامل يک رديف دانه هاي مرواريد درشت است . لباس او شامل پيراهن چين داري است که تا روي زانو ادامه داشته و در قسمت پائين مدور ميباشد . به کمر او نيز کمربندي بسته شده که در قسمت جلو پاپيوني به آن آويخته است ، همچنين شلوار او بلند و چين دار مي باشد . پيکره شاپور سوم نيز شبيه پيکره پدرش است تنها تفاوت اين پيکره ها در شکل تاج آن ها مي باشد که متأسفانه جزئيات تاج شاپور سوم آسيب ديده است . مطابق با نوشته هاي کنار اين پيکره ها ، مي توان هويت واقعي آنها را شناسايي کرد . سنگ نوشته مربوط به شاپور دوم شامل 9 سطر است که ترجمه آن چنين است : « اين پيکري است از بغ مزدا پرست . خدايگان شاپور ، شاهنشاه ايران و انيران که چهر از يزدان دارد . فرزند بغ مزدا پرست ، خدايگان هرمز ، شاهنشاه ايران و انيران که چهر از ايزدان دارد ، نوه خدايگان نرسه شاه شاهان » سنگ نوشته مربوط به شاهپور سوم شامل 13 سطر است که ترجمه آن چنين است : « اين پيکري است از بغ مزدا پرست ، خدايگان شاپور ، شاهنشاه ايران و انيران که چهر از يزدان دارد ، فرزند بغ مزدا پرست خدايگان شاپور ، شاهنشاه ايران و انيران که چهر از ايزدان دارد ، نوه خدايگان هرمز و شاهنشاه » ايوان بزرگ : مهمترين اثر در طاق بستان ، ايوان بزرگ است که از نظر معماري اطلاعات بيشتري را در اختيار ما قرار مي دهد . اين ايوان به شکل فضاي مستطيلي به عرض 85 /7 متر و عمق 65/7 متر است که ارتفاع آن 90/11 متر مي باشد . در دو طرف ورودي اين ايوان دو جرز چهار گوش به ارتفاع 27/4 متر ايجاد شده است . پهناي جرز سمت راست 41/1 متر و جرز سمت چپ 46/1 متر است . بر روي اين جرزها ، طاقي با قوس نعل اسبي قرار دارد که 24 سانتي متر از سطح داخلي جرزها عقب تر رفته و رفي را ايجاد کرده است . ارتفاع اين طاق از کف ايوان تا لبه قوس در قسمت جلو 80/8 متر و در قسمت عقب ايوان 25/9 متر است . قوس طاق نيز در قسمت جلو ايوان بازتر از قوس انتهاي ايوان است ، به طوريکه در قسمت جلو به شکل نيم دايره اي بوده ولي در قسمت عقب به شکل نيم بيضي است . بر روي لبه بام ايوان ، هفت جان پناه چهار پله اي با زاويه قائم وجود دارد که ارتفاع هر کدام از آنها 129 سانتي متر است . در انتهاي ايوان ، سکويي به طول 40/7 متر و عرض 80 تا 90 سانتي متر و بلندي 17 سانتي متر وجود دارد . بر روي اين سکو و در دوطرف انتهايي اين ايوان ، دو نيم ستون حجاري شده است . اين نيم ستون ها فاقد پايه ستون بوده و مرکب از ساقه ستون و سر ستون مي باشند که در مجموع ارتفاع هرکدام از آنها 4 متر و قطر آنها 32 سانتي متر است . ساقه هرکدام از اين نيم ستون ها به شکل استوانه اي بوده و به وسيله شيارهاي قاشقي تزئين شده است . سرستون اين نيم ستون ها به شکل هرم مربع القائده معکوسي است که تقليدي از سرستون هاي بيزانسي است . ديوارهاي داخلي ايوان بزرگ به دو بخش تقسيم و هر بخش به گونه اي استادانه تزيئن شده است که هنوزتمام تزئينات آن پابرجا مانده است . نما : بر روي جرزهاي دو طرف مدخل ورودي ايوان ، درخت تخيلي نقش شده است ؛ همچنين روي قوس اين ايوان به وسيله دو رديف نقوش گياهي تزيئن شده است ؛ رديف پايئن شامل گل هاي سه برگي است که انتهاي اين گلها به هم وصل شده اند . در مرکز قوس ايوان هلالي نقش شده که به آن دو رشته روبان افراشته شده است . در لچکي هاي ايوان نيز نقش دو الهه بال دار ( نيکه ) ديده مي شود که هر کدام از اين الهه ها در يک دسته حلقه روبان دار و در دست ديگر ، جامي پر از مرواريد دارند . انتهاي ايوان : ديوار انتهاي ايوان به دو بخش تقسيم شده است . بخش بالايي صحنه تاج ستاني شاه ساساني را نشان مي دهد و در بخش پائين نيز سوارکاري نقش شده است . در صحنه تاج ستاني پادشاه ساساني با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ بر روي سکويي ايستاده است . ولي دست چپ را بر روي قبضه شمشير گذاشته و دست راست را به طرف اهورا مزدا دراز کرده است . جزئيات صورت شاه آسيب ديده است ولي با توجه به آنچه که باقي مانده صورت او فربه ، گونه ها گوشتالو ، چشم ها درشت و ابروها برجسته است . ريش او به وسيله خطوط مواج عمودي نشان داده شده است . موهاي سر او مجعد و به صورت انبوه بر روي شانه ها آويخته . اين شخص گوشواره اي بر گوش و گردنبندي در گردن دارد ؛ گوشواره او به شکل حلقه مدوري است که گوي کوچکي به آن آويزان است . گردنبند او شامل دو رديف مهره هاي مرواريدي مي باشد که به مرکز آن سه دانه مرواريد درشت آويخته است . شاه ، تاج کنگره داري بر سر دارد که پايه آن به وسيله دو رشته مرواريد و پلاک هاي مربع شکل تزئين شده است ؛ در جلو تاج ، هلالي قرار دارد ، بر فراز تاج ، دو بال عقاب وجود دارد که نوک آنها به طرف داخل خم شده است . در حدفاصل اين دو بال ، ميله عمودي وجود دارد که بر روي آن هلالي ديده مي شود ؛ در داخل هلال ، نيز گوي بزرگي قرار دارد . اين شخص پيراهن مرواريد دوزي شده اي پوشيده است . در قسمت بالاتنه ، بر روي پيراهن ، تسمه هايي بسته شده که شامل سه رديف مهره هاي مرواريدي و پلاک هاي مستطيلي مي باشد . کمربند او پهن و با چهار رديف دانه هاي مرواريدي تزئين شده است . در قسمت پائين کمربند ، حمايلي جواهر نشان بسته که شمشيري در جلو به آن آويخته است . در سمت راست شاه ، پيکره اهورا مزدا با صورت و بدني تمام رخ نقش شده که بر روي سکويي ايستاده است . او دست چپ را بر روي سينه گذاشته و با دست راست حلقه روبان داري را به شاه اهداء مي کند . اهورا مزدا داراي صورتي کشيده ، ريشي بلند و مخروطي است . موهاي سر او مجعد و به صورت انبوه بر روي شانه هايش آويخته است . اهورا مزدا گوشواره اي بر گوش و گردنبدي بر گردن دارد که شبيه به گوشواره و گردنبند شاه است . تاج او کنگره دار است که پايه آن به وسيله دو رشته مرواريد و پلاک هاي مربع تزئين شده است . موهاي بالاي سر او انبوه و بدون پوشش رها شده است . او نيز پيراهن مرواريد دوزي شده اي بر تن دارد که به روي آن شنل جلو بازي پوشيده است . در سمت چپ شاه ، پيکره آناهيتا ، با صورت و بدني تمام رخ نقش شده که بر روي سکويي ايستاده است . در دست چپ او سبوي آب و در دست راستش حلقه روبان داري ديده مي شود که به طرف شاه دراز کرده است او داراي صورتي گرد و چانه اي کوتاه است . بخشي از موهاي سر او به صورت گيسوي بافته در دو طرف صورت آويخته است . همچنين بخش ديگري از آن به صورت انبوه بر روي شانه ها آويخته است . آناهيتا گوشواره اي بر گوش و گردنبندي در گردن دارد . گوشواره او به شکل حلقه مدوري است که گوي کوچکي به آن آويزان است . همچنين گردنبند او شامل دو رديف مهره هاي مرواريدي مي باشد . تاج او نيز شامل دو بخش است . اين تاج در قسمت پايه به وسيله دو رشته مهره هاي مرواريدي و پلاک هاي مربع تزئين شده است . در بخش فوقاني تاج نيز به وسيله رديفي از پالمت هاي شش لبه اي رها شده به وسيله يک پاپيون و روباني افراشته بسته شده است . اين شخص پيراهن چيندار مرواريد دوزي شده اي بر تن دارد که بر روي آن شنل جلو باز بلندي پوشيده است . حاشيه اين شنل به وسيله دو رديف مهره هاي مرواريد و قسمت هاي ديگر آن به وسيله گلهاي رز تزئين شده است . نقش سوار کار : در بخش پائين ديوار انتهاي ايوان ، نقش مرد سواره اي حجاري شده که حريفي پيش روي ندارد . اين سوار با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ سوار بر اسب قوي هيکلي است . اين شخص کلاه خودي بر سر دارد که تمام صورت و گردن او را مي پوشاند ؛ به طوري که فقط چشمان او مشخص است ؛ همچنين بر روي کلاه خود تاجي قرار دارد . بر روي پايه اين تاج ، نواري وجود دارد که به وسيله دو رديف مهره هاي مرواريدي تزئين شده است . اين نوار در پشت سر به وسيله پاپيوني بسته شده است . همچنين دو رشته روبان افراشته به آن متصل است . حاشيه فوقاني تاج نيز به وسيله شيارهاي عمودي تزئين شده است . در بالاي تاج موهاي سر او به صورت انبوه و بدون پوشش رها شده که به وسيله يک پاپيون و دو روبان بسته شده است . اين شخص پيراهن بلندي بر تن دارد که به وسيله نقش مرغ و ارغن تزئين شده است . بر روي پيراهن زره اي زنجير باف پوشيده که تا روي زانو ادامه دارد . به دور کمر او کمر بندي بسته شده که به وسيله طرح هاي دايره اي تزئين شده است . در قسمت پائين کمربند ، حمايلي بسته که به وسيله طرح هاي هندسي به شکل لوزي و دايره تزئين شده به اين حمايل تيرداني آويخته است . اين شخص نيزه بلندي در دست دارد و سپر مدوري براي دفاع در پيش رو گرفته است . صورت و سينه اسب به وسيله زره اي تيغه اي پوشيده شده است . بر روي اين زره نيز منگوله هايي آويخته است . همچنين بر روي کپل اسب منگوله اي آويخته است که بر روي آن نقش انسان سه سر ديده مي شود . بسياري از مورخين و جغرافي نويسان دوره اسلامي چون ابن فقيه ، ابن رسته ، ابودلف ، مسعودي و ياقوت حموي نقش اين اسب سوار را خسرو پرويز معرفي کرده اند که سوار بر اسب معروفش شبديز است . ديوارهاي جانبي ايوان : ديوارهاي جانبي ايوان بزرگ به وسيله نقوشي تزئين شده که صحنه شکار شاهي را نشان مي دهد . به طوريکه در ديوار سمت راست ، صحنه شکار گوزن و در ديوار سمت چپ صحنه شکار گراز نقش شده است . صحنه شکار گوزن : اين صحنه در قابي به طول 80/5 متر و عرض 90/3 متر حجاري شده است . در اين صحنه فيل باناني در سه رديف ، گوزن ها را از طريق دروازه اي که در سمت راست حصار تعبيه شده به داخل شکارگاه رم مي دهند . اين گوزن ها به دنبال چند گوزن دست آموز که روباني در گردن دارند ، در حال فرار مي باشند . در درون شکارگاه شاه سوار بر اسب در سه قسمت نمايش داده شده است . در قسمت بالا ، شاه سوار بر اسب ، آماده براي شکار مي باشد . او شمشيري مرصع به کمر آويخته و کماني بر گردن دارد . در پشت سر او زني ديده مي شود که چتري در بالاي سر شاه گرفته است . در پشت سر شاه ، سه رديف زن نقش شده است دو رديف اول به حالت احترام ايستاده اند و رديف سوم نيز در حال نواختن آلات موسيقي مي باشند . در مقابل شاه عده اي از رامشگران بر روي سکويي نشسته اند . برخي از اين رامشگران در حال کف زدن و برخي نيز چنگ مي نوازند . در مقابل اين رامشگران چهار نفر به حالت ايستاده در حال نواختن آلات موسيقي مي باشند . صحنه بعدي ، شاه را در حال شکار نشان مي دهد ، در اين صحنه شاه سوار بر اسبي است که چهار نعل به دنبال گوزن ها مي تازد . در پشت سر شاه نيز شش اسب سوار در حال تاخت مي باشند . در پائين اين صحنه شاه کمان را بر گردن انداخته که اين نشان ميدهد ، شکار پايان يافته است . در سمت چپ حصار ، چند نفر شتر سوار ، گوزن هاي کشته را حمل مي کنند . صحنه شکار گراز : اين صحنه در قابي به طول 70/5 متر و عرض 13/4 متر حجاري شده است . در سمت چپ اين قاب ، 12 فيل در 5 رديف عمودي نقش شده که بر روي هر کدام از اين فيلها، دو نفر سوار شده است . اين فيل با نان در حال رم دادن گرازها از مخفي گاه باطلاقي خود به درون نيزارها مي باشند . در قسمت بالاي صحنه شکار ، قايق پارويي ديده مي شود که در داخل آن پنج نفر در حال کف زدن مي باشند ؛ همچنين دو پارو زن در داخل اين قايق وجود دارد . در مرکز صحنه ، شاه در داخل قايقي ايستاده که در اطراف او نوازندگان زن قرار دارند . شاه با تير و کمان در حال تيراندازي به طرف دو گرازي است که به سوي او جهيده اند . در داخل اين قايق ، چهار نفر قرار دارد . نفر اول و پنجم ، پاروزن هستند و نفر دوم خدمه شاه است که تيري در دست دارد . نفر چهارم نيز چنگ نوازي است که در حال نواختن چنگ مي باشد . در اطراف اين قايق ، پرندگان و ماهيان در ميان گياهان آبزي در حرکتند . در عقب قايق شاه ، قايق ديگري ديده مي شود که چهار نوازنده زن ، در حال نواختن چنگ مي باشند . در سمت راست قاب ، صحنه پايان شکار نشان داده شده است ، در اين صحنه شاه در داخل قايقي ايستاده و کماني که زه آن باز ميباشد به نشانه خاتمه شکار در دست چپ گرفته است ، همچنين برخلاف صحنه قبل ، در کمر شاه شمشيري ديده نمي شود . بر دور سر او نيز هاله اي قرار دارد . در عقب اين قايق ، قايق ديگري وجود دارد که در داخل آن ، زنان نوازنده در حال نواختن چنگ ميباشند . در قسمت پائين صحنه پنج فيل سوار ، در حال جمع آوري گرازهاي شکار شده ، نقش شده است . اين عمل جمع آوري گرازها ، به وسيله خرطوم فيل صورت مي گيرد و خدمه فيل ها با گرزهايي که در دست دارند ضربه آخر را بر گرازها وارد مي کنند . در داخل قاب ، در قسمت بالا ، گرازهاي شکار شده بر روي فيل ها نشان داده شده و در قسمت پائين ، گرازها از روي فيل ها بر زمين گذاشته شده و خدمه ها در حال قطعه قطعه کردن آنها مي باشند . تاريخ گذاري : در مورد زمان ساخت اين ايوان در ميان محققين سه ديدگاه وجود دارد . ديدگاه اول توسط اردمن( erdmann ) مطرح شده است به نظر او ، اين ايوان در زمان پيروز يکم ( 459 ـ 448 م ) ساخته شده است . ديدگاه دوم توسط هرتسفلد ( herzfeld ) ارائه شده است ؛ او اظهار مي کند که اين ايوان در زمان خسرو دوم ( 628 ـ 590 م ) ساخته شده است . ديدگاه سوم ، توسط فن گال ( von.gall ) مطرح شده ، او معتقد است اين ايوان همراه با نقوش ديوار انتهاي آن ، در زمان پيروز يکم ساخته شده است ولي صحنه هاي شکار شاهي در ديوارهاي جانبي ايوان متعلق به زمان خسرو دوم مي باشد . امروزه در محافل ايران شناسي ديدگاه دوم يعني نظر هرتسفلد طرفداران بيشتري دارد . سنگ نگاره دوره قاجار : در بخش فوقاني ديوار سمت چپ ايوان بزرگ ، سنگ نگاره اي از دوره قاجاريه همراه با کتيبه اي به خط نستعليق حجاري شده است . در اين سنگ نگاره محمد علي ميرزا دولت شاه بر روي تختي نشسته است . وي صورتي فربه و ريش بلند دارد . سبيل او تاب داده شده و تا آن سوي گونه ها ادامه دارد تاج او از نوع تاج ها کنگره دار و شبيه تاج پدرش فتحعليشاه است . لباس او شامل پيراهن چين دار قرمز رنگي است که تا قوزک پا ادامه دارد . وي کمربندي به کمر بسته و در قسمت پائين آن حمايلي قرار دارد . به حمايل او شمشير و خنجري آويخته شده است . در کنار او شعري از بسمل شاعر کرمانشاهي در مدح او نگاشته شده است . مطابق با اين نوشته محمد علي ميرزا کوه طاق بستان را با کوه طور و جمال دولتشاه را با جمال حضرت موسي تشبيه کرده ، وي همچنين خسرو پرويز را دربان خود معرفي کرده است . درسمت راست او امامقلي ميرزا معروف به عمادالدوله به حالت ايستاده ، با صورتي سه ربعي و بدني تمام رخ نقش شده است . وي داراي ريش کوتاه سياه رنگي است و تاج جواهر نشاني بر سر دارد . لباس او شامل پيراهن گشاد بلندي است که متأسفانه رنگ آن از بين رفته . وي نيز خنجري در کمر بسته و شمشيري در غلاف به سمت چپ آويخته است . در سمت چپ محمدعلي ميرزا ، پسر ديگرش محمدحسين ميرزا نقش شده است . متأسفانه جزئيات صورت وي از بين رفته است . تاج او از نوع تاج هاي کنگره دار است ، لباس او شامل پيراهن سبز رنگ بلندي است . وي نيز شمشيري در غلاف به حمايلش بسته است . در جلو محمدعلي ميرزا ، آقاغني به حالت ايستاده با صورت و بدني تمام رخ نقش شده است تاج او مخروطي است وي لباس بلند قرمز رنگي پوشيده است و به حمايلش خنجري آويزان است . درسمت چپ سنگ نگاره ، کتيبه اي به خط نستعليق نوشته شده است ، اين کتيبه به صورت وقف نامه اي است که مضمون آن حاکي از نحوه درآمد سه دانگ از مزارع کبود خاني است که بايستي جهت عزاداري براي امام حسين (ع) در ماه عاشورا و و ساير عزا هزينه ميشد . طبق کتيبه اين سنگ نگاره در سال 1237 ه.ق به دستور آقاغني خواجه باشي محمدعلي ميرزا و توسط ميرزا جعفر سنگ تراش حجاري شده است . 7452/567
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 598]
صفحات پیشنهادی
به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد
به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد-به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين مراسم که با حضور جمعي از مسوولان ميراث فرهنگي و اصحاب ...
به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد-به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين مراسم که با حضور جمعي از مسوولان ميراث فرهنگي و اصحاب ...
طاق بستان - اضافه به علاقمنديها
به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد. جاذبه های گردشگری کرمانشاه اجراي نمايش سنتي براي مسافران نوروزي در محوطه طاق بستان طاق ...
به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد. جاذبه های گردشگری کرمانشاه اجراي نمايش سنتي براي مسافران نوروزي در محوطه طاق بستان طاق ...
گل بستان جان - اضافه به علاقمنديها
گل بستان جان-گل بستان جان نگهدار زآلودگی ، پاك جان رارهاییت باید، رها كن جهان رابرو بازجو ... به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد.
گل بستان جان-گل بستان جان نگهدار زآلودگی ، پاك جان رارهاییت باید، رها كن جهان رابرو بازجو ... به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد.
گیاهی که در هر 100سال فقط یکبار گل میدهد - اضافه به علاقمنديها
فلسفه جای بحث است و هر جا که بحث میشود، صواب و خطا هم به کار میرود. .... به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد ... . گوناگون ...
فلسفه جای بحث است و هر جا که بحث میشود، صواب و خطا هم به کار میرود. .... به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد ... . گوناگون ...
رژیمی مناسب برای رهایی از چربیهای شکم - اضافه به علاقمنديها
به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد ... آزادي خرمشهر نماد اقتدار ايران در دوران دفاع مقدس بود رژیمی مناسب برای رهایی از چربیهای شکم ...
به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل باران شد ... آزادي خرمشهر نماد اقتدار ايران در دوران دفاع مقدس بود رژیمی مناسب برای رهایی از چربیهای شکم ...
جلوه اهورایی - اضافه به علاقمنديها
در ادبیات اوستایی این جلوه اهورایی به صورت مادینه (مونث) به كار برده شده است. بنابراین در ... به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل ... ... طاق بستان، اين اثر ملي شکوهمند در زير باران گل هاي بهاري جلوه اي زيباتر يافت. ... در سمت ...
در ادبیات اوستایی این جلوه اهورایی به صورت مادینه (مونث) به كار برده شده است. بنابراین در ... به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي طاق بستان گل ... ... طاق بستان، اين اثر ملي شکوهمند در زير باران گل هاي بهاري جلوه اي زيباتر يافت. ... در سمت ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها