واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > رجایی، غلامعلی - امروز سالروز شهادت ام الائمه فاطمه زهراسلام الله علیهاست. بانوی بزرگی که در بزرگی او همین بس که پیامبر درفضیلت او به علی علیه السلام فرمود: تو ویژگیهایی داری که حتی من هم آنها را ندارم و از جمله آنها داشتن همسری مانند فاطمه داری و داشتن فرزندانی مانند حسن و حسین است. و من اگرچه در احادیث این نکته را ندیدهام اما گمان میکنم دیگر ویژگی علی که مرد انحصارها در امتیازهاست نحوه تولد اعجاب آور حضرتش در درون خانه خدا کعبه معظمه باشد! علی و ما ادریک علی! در عظمت وجودی فاطمه و ناتوانی عقول بشری از درک این عظمت شاید ذکر این روایت که مرحوم محمدباقر مجلسی در بحارالانوار آورده کافی باشد که پیامبر به علی که به اذن حضرت حق جل وعلا امیر بر همه انسانها و غیر انسانها تا روز قیامت است فرمود: یا علی، اعمل ما امرتک به ابنتی فاطمه . ای علی، به آنچه فاطمه دخترم به تو میگوید عمل کن. با این همه یکی از دلایل بزرگ و روشن حقانیت علی در امامت خود این است که او امام زهرای مرضیه بود! از فاطمه سخن گفتن بسیار سخت است اگر نگویم غیر ممکن و محال است. آنچه ما و غیر ما از زهرا(س) میگوییم تصورات و توهمات ما از اوست نه حقیقت وجودی او که گفتهاند مادح خورشید مداح خود است! و مع الاسف وصد افسوس در حالی که بسیاری اگر نگویم همه بزرگان و اولیای کامل الهی در درک شخصیت و عظمت وجودی فاطمه زهرا(س) درمانده و زانوی عجز بر زمین زدهاند جامعه مداح زده! ما مشکل او را غصب فدک یا شکسته شدن پهلو یا سقط شدن جنینش محسن میداند. درست همانگونه که مشکل حسین که آب آفرین عالم وجود است و اهل بیت فداکارش را در روز بزرگ عاشورا «که سید بن طاوس در مقدمه کتاب مقتلش بنام اللهوف علی قتلی الطفوف میگوید اگر غیر متعارف نیود و پذیرش آن برای مردم سخت نبود دستور می دادم شیعیان بخاطر عظمتی که حسین و یاران و جوانانش در این روز در حمایت از دین خدا آفریدند لباس شادی برتن کنند» تشنگی و قحطی آب میدانند. از فاطمه چه میتوان گفت؟ هم بخاطراین دامنه ناشناختگی است که در روایات بناچار از او به شب قدر سخن گفتهاند. او که مانند شب قدر در ناشناختگی فضیلت و مراتبش یکسان است و جز اندکی از آل او در درک آن ماندهاند. در روایات آمده است یکی از معانی لیله القدر زهراست! و ما ادریک ما لیله القدر! و تو چه می دانی زهرا کیست! اینکه در روایات از فاطمه به شب تعبیر شده است. نکته زیبا و عمیقی در این تشبیه نهفته است. در شب چیزی پیدا نیست. روز که شد تمام چیزهایی که نادیده مینمودند دیدنی میشوند. در روایات ما دنیا را به شب تعبیر کردهاند در قرآن هم از آخرت به روز - روز قیامت و روز آخرت تعبیر شده است چون وقتی دنیا به اتمام رسید و روح خدایی بشر از این عالم خاک پرکشید تازه مانند خواب زدهای که بیدار میشود بطن حقایق را میفهمد و حسرت میخورد که چرا وقتی زنده بود اینگونه به حقیقت آگاهی نداشت. در قرآن تعبیر زیبایی در این باره هست که: فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ ! وقتی ما از جلوی بیناییت پرده برداشتیم آنگاه چشمان تو تیز میبیند! دانستههای ما از منزلت معرفت ائمه بسیار محدود تر از آن چیزی هستند که ما حتی تصورش را هم میکنیم. ما گمان میکنیم فاطمه را میشناسیم حال آنکه دامنه شناخت ما از این بانو که ام الوجود است معمولا از همین محدوده اسم بالاتر نمیرود و نرفته است. فاطمه از فطم است. در لغت عرب فطم به طفلی گفته میشود که از پستان و شیر مادر گرفته شده است و دیگر به شیرمادر دسترسی ندارد. در معنای اینکه چرا فاطمه، فاطمه نامیده شده چنین آمده است چون خلایق از درک عظمت وجودی او عاجزند و به منزلت حضرتش دسترسی ندارند او را فاطمه نامیدهاند. از بزرگی که برخی از حقایق آن جهان بر او مکشوف شده و اکنون در جوار امیرالمومنین است برای من نقل کردند که برای فاطمه اسمی هست که در این دنیا کسی بر آن آگاه نیست و اهل بهشت پس از ورود به بهشت الهی که نتیجه خلوص عمل و بندگیشان است به آن واقف میشوند و اجازه مییابند حضرت را با آن نام ببرند. و علی چه کشید وقتی نابخردانی در صورت آدم، فاطمهای - که تنها 18 بهار او را دید - را از او گرفتند. عرفه سال قبل که در بهشت حسینی در کربلا مشرف بودم به یکی از دوستانی که شرف مداحی اهل بیت را دارد گفتم در نجف زبان حال من در مصیبت علی در هجران فاطمه این شعر بابا طاهر عریان است که مو که افسرده حالم چون ننالم........................... شکسته پر و بالم چون ننالم همه گویند حیدر ناله کم کن .............................تو آیی درخیالم چون ننالم و من در درک این حقیقت درماندهام و خدا کند کسی بر من این راز سر به مهر را برگشاید که علی چگونه در هجران زهرای بیمانندش که واژه کوثر به حرمت او تنها یکبار در قرآن آمده و دیگر تکرار نشده زنده مانده است! اینک ماییم و مهدی پسر فاطمه که به رغم این همه شیعیان مدعی به تعبیر دردناک علی در نهج البلاغه طرد شده و غریب و فرید و وحید است! و من همیشه در این اندیشهام که از ما برای مهدی زهرا چه کاری ساخته است. از ما برای زهرا کاری بر نمیآید جز اینکه در این زمانه پر بلا و نیرنگ حرمت اولادش را بیش از این نگه داریم!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]