تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844935067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ائمه جماعات صلاحیت تایید یا رد مداحان را دارند/ لازم است تشکیلاتی مداحان را کنترل کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها  - دهه اخر آبان ماه بود که دستورالعمل مرکز رسیدگی به امور مساجد برای نحوه عزاداری در مساجد در ماه محرم و صفر اعلام شد و موجی از مخالفت برخی مداحان و روحانیون را به همراه آورد. نسرین وزیری: در بخشنامه مذکور علاوه بر مخالفت با نصب شمایل ائمه و قمه زنی، سینه زنی برهنه مردان در مقابل بانوان نیز ممنوع شده بود اما محور اختلاف برانگیز این بخشنامه، ممانعت از ورود مداحان «بدسابقه» در مساجد بود. سیداحمد خاتمی با بخش دوم یعنی ممانعت از ورود برخی مداحان به مساجد مخالفت کرد و در مورد تایید صلاحیت مداحان و مطالبشان از سوی مساجد گفت: آیا هیات امنای مساجد با همه احترامی که برای آنها قائل هستیم در جایگاهی هستند که درست یا نادرست را تشخیص دهند؟ اما رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به استناد حمایت‏ها و توجهات امام و رهبری به این مرکز و ائمه جماعات تاکید دارد که آنها صلاحیت تایید یا رد مداحان برای ورود به مساجد را دارند. حجت‎الاسلام حسین ابراهیمی که معتقد است تشکیلاتی باید مداحان را کنترل کند، توصیه‎اش این است که خود مداحان چنین مرکزی را با حضور افرادی که قابل اعتمادند و بین مداحان مقبولیت دارند و از سطح سواد بالاتری برخوردارند، تشکیل دهند و سبک‌های جدید مداحی را آموزش دهند تا از سبک‌های تقلیدی خوانندگان بدسابقه استفاده نشود. آنچه در پی می‎آید مشروح گفت‎وگوی خبرآنلاین با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در آستانه ماه محرم است: مرکز رسیدگی به امور مساجد همه ساله در ماه‌های مشخصی همچون ماه مبارک رمضان و یا ایام عزاداری محرم و صفر دستورالعمل‌هایی را برای اداره مساجد اعلام می‌کند که معمولاً بی‌کم و کاست هم پذیرفته و اجرا می‌شود. چرا این‌بار بخشنامه 10 ماده‌ای مرکز شما با اما و اگرهایی روبه‌رو شده و برخی به مخالفت با آن پرداخته‌اند؟شاید این مخالفت‌ها به دلیل آن باشد که ما نکات جدیدی را در بخشنامه امسال مطرح کردیم. مثلاً مخالفت با قمه‌زنی در بخشنامه‌های سال‌های قبل هم بوده اما امسال لخت شدن حین سینه‌زنی در حضور زنان را در مساجد ممنوع اعلام کردیم. بخش دیگر بخشنامه امسال که با واکنش‌هایی روبه‌رو شد، بحث لزوم حضور مداحان متعهد و خوش سابقه در مساجد و ممانعت از حضور مداحان بدسابقه‌ای است که یا اشعار مسئله‌داری می‌خوانند یا روضه‌هایشان مستند نیست. مجموعه این مطالب سبب شد که برخی عکس‌العمل‌هایی نشان دهند. البته بنده معتقدم که این عکس‌العمل‌ها به خاطر آن بوده که این افراد تمام بندهای بخشنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد را نخوانده‌اند. البته برخی رسانه‌ها هم در این بخشنامه دست کاری کرده و بندهایی از آن را منتشر نکرده‌اند به همین دلیل برخی مداحان واکنش‌هایی نشان دادند. البته برخی از مداحان همچون آقایان ارضی و حدادیان و سازور از مداحان معتقد و معتدل هستند و مطالب خوب و درستی را هم مطرح می‌کنند. اما ما هم وظیفه داریم که مساجد را از خرافات و آنچه که مورد تأیید شرع نیست پاک و منزه نگه داریم. ائمه جماعات پس از اثبات صلاحیتشان به مرکز رسیدگی به امور مساجد در این پست قرار می‌گیرند. چطور مداحان بی‌آنکه صلاحیتشان از سوی مرجع مشخصی تأیید نشود اجازه مداحی پیدا می‌کنند؟از هشت سال پیش تاکنون که بنده مسئولیت مرکز رسیدگی به امور مساجد را داشتم، فیلترهای مختلفی را گذاشتیم تا کسانی که می‌خواهند ائمه جماعات مساجد شوند از آن فیلترها بگذرند و صلاحیتشان تأیید شود. اگرچه باز هم گاهی در عزل و نصب‌هایمان خطا و اشتباهی ممکن است رخ دهد، اما مراقب هستیم که هیچ امام جماعتی بدون عبور از فیلترهای ویژه ارزیابی، مساجد ورود نیابد. اما متأسفانه برای تأیید صلاحیت مداحان چنین تشکیلاتی وجود ندارد و متصدی خاصی هم عهده‌دار این مسئولیت نیست. خود مداحان هم نتوانسته‌اند تاکنون فیلترگذاری کنند تا مداحان تازه‌ورود به این عرصه ملزم به عبور از آن باشند. به همین دلیل هرکس که صدای خوبی دارد و می‌تواند شعری را از حفظ و یا از روی ورق بخواند یکباره مداح می‌شود. این در حالی است که اثر یک مداح گاهی از یک وعظ یا واعظ بیشتر است. چه اثر خوب و چه اثر بد. لذا واجب است که فرد یا افراد یا تشکیلاتی، مداحان را کنترل کند و به خوب‌ها، بهای خوب بدهد و جلوی بدها را برای آنکه تأثیر خوب سخنان مداحان خوب را خراب نکنند، بگیرد. این تشکیلات ساماندهی مداحان را چه کسی یا مرجعی نباید پایه‌گذاری کند؟ سازمان تبلیغات اسلامی یا مرکز رسیدگی به امور مساجد و یا حوزه علمیه و...؟این تشکیلات باید از سوی خود مداحان ایجاد شود. افرادی که قابل اعتمادند و بین مداحان مقبولیت دارند از سطح سواد بالاتری برخوردارند، می‌توانند سبک‌های جدید مداحی را آموزش دهند تا از سبک‌های تقلیدی خوانندگان بدسابقه استفاده نشود. چنانچه چنین تشکیلاتی از بین خود مداحان سازمان‌دهی شود، بهتر است تا اینکه از سوی یک مرجع یا نهاد دیگر باشد. یک نکته را نباید فراموش کرد و آن اینکه در جمهوری اسلامی هر سخنی که از سوی هر‌کس مطرح شود، چه گوینده‌اش یک واعظ باشد چه یک امام جماعت یا مداح و یا یک مقام مسئول در نظام که مقبولیت دارد، منعکس‌کننده موضع نظام است. اگر حرف خوبی باشد، از آن تبعیت می‌کنند و اگر بد باشد، آن را توی سر ما می‌زنند. حرف‌های ما باید مایه زینت ما باشد نه ننگ ما. نباید به گونه‌‌ای رفتار کنیم که سبب رنجش خانواده عطرت و طهارت شویم. هرکس در نظام جمهوری اسلامی سخنی می‌گوید، مدح و ثنایی به زبان می‌آورد، حرف‌هایش به پای نظام نوشته می‌شود. برای همین است که خطیب باید آگاه به مسائل نظام و آشنا به مسائل روز باشد و بداند که ما دشمن زیاد داریم و نباید این دشمنان را زیاد کند.برای همین است که ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی و تفرقه انداختن میان مسلمانان گناه است. مثل اینکه اخیراً یک آدم نادانی در حوزه خلیج‌فارس یک حرفی زد و همه را رنجاند و اگر مقام معظم رهبری با فتوایشان اهانت به عایشه را جبران نمی‌کردند، قطعاً یک مشکل بزرگ در جهان اسلام ایجاد می‌شد.این در حالی است که برخی افراد بی‌ سواد که شرایط زمان را درک نکرده و احساس مسئولیت نمی‌کنند، هر حرفی را می‌زنند و هر شعری را می‌خوانند و موجب وهن جمهوری اسلامی ایران می‌شوند. به همین دلیل در مساجد که مسئولیت هیأت امنا، ائمه جماعات و خدامش با ماست، می‌کوشیم که چنین مطالب غیرمنطبقی با شرع مقدس و سیره عترت و طهارت مطرح نشود و آنچه را که خاندان نبوت می‌پسندد، بیان شود. از مداحان بد سابقه و ممنوعیت ورودشان به مساجد در محرم و صفر امسال سخن گفتید. این مداحان بدسابقه را چگونه شناسایی می‌کنید؟ آیا لیستی از اسامی آنها تهیه‌کرده و دستور ممنوع‌الورودیشان به مساجد را داده‌اید؟منظور ما از مداحان بد سابقه همان کسانی هستند که به این نام بین مردم شهرت یافته‌اند و همه می‌دانند که صلاحیت لازم را برای مداحی ندارند. ما در این زمینه بر مبنای عرف عمل می‌کنیم نه اینکه درباره‌شان تحقیق کنیم. به عبارت دیگر اگر کسی بخواهد در مساجد مداحی کند، باید صلاحیت لازم را داشته باشد. این صلاحیت را هم این‌گونه احراز می‌کنیم که درباره آنها چه می‌دانیم و درباره‌شان چه می‌گویند. خب فکر نمی‌کنید که این روش احراز صلاحیت مداحان خیلی سلیقه‌ای است؟ ممکن است حرف‌هایی که درباره کسی می‌زنند، خیلی دقیق نباشد.ائمه جماعات در مورد تأیید صلاحیت مداحان برای اجازه مداحی به آنها در مساجد کاملاً توجیه هستند و می‌دانند که چطور باید عمل کنند. اگر هم مورد خاصی به وجود آید و اختلاف‌نظری باشد به مرکز رسیدگی به امور مساجد ارجاع می‌شود و ما خودمان در مرکز تصمیم‌گیری می‌کنیم. اما به طور کلی خود ائمه جماعات در سراسر کشور مورد اعتماد ما هستند. اگر چه ممکن است درصدی خطا داشته باشند، اما همه آنها که در این نظام مسئولیتی به آنها واگذار می‌شود، چنین درصد خطایی ممکن است داشته باشند. منصوبین چه کسی علیه سلام هستند که ما بخواهیم بگوییم ائمه جماعات ما علیه‌سلام هستند، اما مورد اعتماد ما هستند و ما تأیید صلاحیت مداحان برای مداحی در مساجد را به آنها واگذار کرده‌ایم. اما برخی منتقدان بخشنامه اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد، هیأت‌امنای مساجد و ائمه جماعات را منبع مناسبی برای ارزیابی صلاحیت مداحان و تشخیص درستی و نادرستی منابع اشعار آنها نمی‌دانند. مشخصاً آقای سید احمد خاتمی در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده بودند. پاسخ شما به این تردیدها در صلاحیت ائمه جماعات برای احراز صلاحیت مداحان چیست؟چنین صلاحیتی را مقام معظم رهبری به ائمه جماعات داده‌اند. همان‌طور که امام خمینی(ره) نیز امام جماعت را مدیر طبیعی هر مسجدی می‌دانستند که باید امور را بررسی و کارها را بسنجند. در پیام اخیر رهبری به نوزدهمین اجلاس نماز که در بیرجند برگزار شد نیز آقا رسماً همه اداره امور مساجد را برعهده امام جماعت گذاشتند. حالا اگر جایی یک امام جماعت نقص داشت کل این قاعده زیر سوال نمی‌رود.ممکن است در موردی امام جماعت مسجدی صلاحیت تأیید مداحی را نداشته باشد و یا در این باره تردید داشته باشد. اما مرکز رسیدگی به امور مساجد که با تأیید رهبری اداره می‌شود، صلاحیت احراز تأیید مداحان را دارد. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند و در صلاحیت ائمه جماعات تردید می‌کنند، اطلاعاتشان کافی نیست. به این آقایان توصیه می‌کنم که بروند و این مسائل را بخوانند تا دانش‌شان بیشتر شود. هم در بخشنامه به مرکز رسیدگی به امور مساجد و هم در مصاحبه‌های مختلف شما از «مقتل» و «حماسه حسینی» به عنوان دو منبع موثق برای تهیه اشعار و روضه مداحان یاد شده است. اما برخی تعیین این منابع را محدود کننده مداحان دانسته‌اند و تشکیک ایجاد می‌کنند که چرا فقط این کتب و با چه هدفی، می‌خواهید مداحان را محدود کنید؟ما هرگز به دنبال محدودکردن مداحان نبودیم، این دو کتاب را هم تنها منبع موجود اعلام نکرده‌ایم. کما اینکه کتب زیادی علاوه بر اینها وجود دارد. اما اعتبار کتاب مقتل سیدطاووس بسیار بالاست. تا آنجا که هر گاه مقام معظم رهبری هم خواسته‌اند روضه بخوانند، از مقتل می‌خوانند. مراجع دیگر هم همین‌طور. یا مثلاً به کتاب «نفس‌المحموم» شیخ عباس طوسی یا «لحوف سیدبن‌طاووس» مراجعه می‌کنند. کتاب راجع به تاریخ اسلام و اهل بیت زیاد نوشته شده است. مثل کتاب عاشورای آیت‌ الله ناصر مکارم شیرازی. همه کتاب‌های شهید مطهری هم مورد تأیید ما هستند، از جمله حماسه حسینی، زیارت جامعه و شرح جامعه کبیره که بر آن نوشته شده نیز شناسنامه خاندان عصمت و طهارت و از بهترین منابع است. همه این منابع را گفتم که بدانید ما منافع مورد رجوع مداحان را محدود نکرده‌ایم. بلکه راه را به آنها نشان داده‌ایم. شما به عملکرد مداحان بدسابقه اشاره کردید. برخی هم از احتمال تغییر رویه آنها سخن گفته‌اند. به نظر شما چه مرجعی می‌تواند موید تغیر رویه این دست مداحان باشد و آیا در این صورت امکان حضور در مساجد را خواهند یافت؟عملکرد افراد را مردم می‌بینند. ان‌الحسنات یذهبن السیأت. یعنی کارهای خوب، آثار بد را از بین می‌برد. اما متقابلاً می‌توان گفت که چه بسا افراد خوبی که الان «بد» شده‌اند. اما به گفته امام راحل، ملاک وضع فعلی افراد است. اگر مداحان الان خوب شده باشند، ما به گذشته بدسابقه‌اشان کاری نداریم و آنها را در مساجد راه می‌دهیم. البته به شرطی که سوابق سوء‌اشان را ادامه ندهند. در بخشی از سخنانتان اشاره کردید که گاه اثر سخنان یک مداح از یک واعظ بیشتر است. این بحث از گذشته تاکنون مطرح بوده و برخی از آن به عنوان تقابل میان مداحان و ائمه جماعات یاد می‌کنند. به گونه‌ای که اگر چه ائمه جماعات نگران پرداختن مداحان به شعار به جای شعائر هستند اما نسبت به اینکه دامنه مخاطبان سخنان مداحان نسبت به ائمه جماعات، گسترده‌تر است هم چندان دل خوشی ندارند. چنین تصوری را چقدر تأیید می‌کنید؟اصلاً چنین بحثی بین ائمه جماعات و مداحان نبوده است. کما اینکه مداحان در بیوت علما و مراجع هم حضور داشته و همواره مورد اعتماد آنها هم بوده‌اند. بیشترین پایگاه مداحان هم در مساجد بوده است. ائمه جماعات هم پای منبر مداحان نشسته و می‌نشینند. اما گاهی مداحان به مسائل مساجد و روحانیت آگاه نیستند. در مواردی که مداحان از چنین آگاهی‌ای برخوردارند، مسیر حرکت آنها و ائمه جماعات یکی است و ما به آنها احترام می‌گذاریم. کما اینکه نبی‌اکرم همه به شعرا احترام می‌گذاشت و دعبل خزائی هم به خاطر شعری که در محضر امام رضا(ع) خواند از ایشان سله گرفت. حتی آنجا که هشام، امام سجاد را در حج نشناخت، این یک شاعر بود که به او با شعرش هشدار داد که صفا و مروه و کعبه و مکه می‌دانند که امام سجاد کیست. به همین دلیل ما معتقدیم که مداحی خاندان عطرت و طهارت، از افتخارات شیعه است و همواره هم تعاملی میان ائمه جماعات و مداحان بوده و نه تقابل. به همین دلیل باز هم از مداحان برای حضور در مسأجد دعوت می‌شود اما مداحانی که سوابق بدی دارند و روضه‌های جعلی می‌خوانند مورد تأیید علما نیستند و ما آنها را به مساجد راه نمی‌دهیم. اینکه مداحان اغلب به جای پرداختن به شعائر و مسائل زیربنایی به تبیین مسائل سطحی پرداخته و بیشتر شعار می‌دهند، از دغدغه‌های همیشگی مراجع و علما و روحانیون بوده است. چه مرجعی باید به آنها تذکر دهد تا این روند ادامه نیابد؟مداحان که متصدی خاصی ندارند. نظام و علما هم که برای آنها متصدی نگذاشته‌اند. اما خود آنها باید به سوی بهتر شدن اشعاری که می‌خوانند پیش روند و بیشتر درس خوانده و با علما ارتباط برقرار کنند و دقت داشته باشند که چه چیزی می‌گویند.بنای ما بر تقابل با مداحان نیست اما امیدواریم که با ممنوعیت حضور مداحان به سابقه در مساجد، اتفاق خوبی رخ بدهد و ما هم خدمتی در راستای امر به معروف و نهی از منکر بکنیم. چرا که امر به معروف و نهی از منکر بر همه مسلمانی واجب است. اما بر ما واجب‌تر هم هست چون ما از سوی نظام هم مسئولیت داریم و مقام معظم رهبری هم بر جلوگیری از خرافات و برخی بدعت‌گذاری‌ها تأکید پیاپی داشته و دارند. اما منتقدانی از جمله آقای سیداحمد خاتمی معتقدند که این نوع امر و نهی کردن‌ها ممکن است به خلوت شدن مساجد بیانجامد. این نگرانی چقدر جدی است که اگر از حضور برخی مداحان در مساجد ممانعت به عمل آید، مشتاقان آنها هم دیگر به مسجد نیایند؟به حمدالله مساجد ما پر از جمعیت هستند. به ویژه در سال‌های اخیر هنگام نماز مغرب و عشا اصلاً دیگر مساجد جا ندارند و در مضیقه برای جا هستند. هنگام نماز ظهر و عصر هم در مراکز اداری و تجاری شاهد چنین ازدحامی هستیم. خوشبختانه نسل جوان هم حضور خوب و پررنگی در مساجد در قالب عضویت در بسیج و یا کارهای فرهنگی و عام‌المنفعه دارند. از این‌رو ما اصلا دغدغه خلوت شدن مساجد را نداریم. بلکه دغدغه ما لزوم پاسخگویی به تشنگی مردم برای دستیابی به معارف ناب است و ما عاجز از ارائه خدمان کافی به آنها هستیم. چرا که در حال حاضر برخی مساجد ما با مشکل فقدان امام جماعت مواجه هستند. با کمال تأسف ما روحانی به حد نیاز نداریم. از این‌رو از ناحیه ارائه خدمات ما نقص وجود دارد نه از نظر حضور مردم در مساجد که در تمامی شهرستانها و روستاها حضور پررنگی دارند. این مشکل کسر بودجه در تأمین نیروی روحانی برای مساجد را در لوایح بودجه سنواتی و لایحه برنامه پنجم که الان در مجلس در دست بررسی است رفع می‌شود؟خوشبختانه دولت‌های نهم و دهم توجه ویژه‌ای به امر مساجد دارند اما همچنان نیاز مالی ما بیشتر است. ما در حال حاضر مساجد کمی داریم و پراکندگی مساجد در سراسر کشور هم نامناسب است. به همین دلیل در برخی مناطق مساجد زیادی داریم و در برخی مناطق اصلاً مسجد نداریم. البته از آنجا که نظام توجه ویژه‌ای به حوزه مساجد دارد، امیدواریم که این موارد در آینده رفع شود. بصیرت افزایی و مقابله با جنگ نرم و فتنه 88 هم از جمله فصول بخشنامه اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد است. شما شخصاً از حضور فعال ائمه جماعت در افشای ابعاد فتنه 88 تقدیر کرده بودید اما برخی مداحان معتقدند که آنها نقش مؤثرتری داشته‌اند به نظر شما ائمه جماعت نقش پررنگ‌تری در این زمینه داشته‌اند یا مداحان؟ما تاکنون در مقام مقایسه تأثیرگذاری سخنان ائمه جماعات و مداحان درباره افشای ابعاد فتنه نبوده‌ایم. فارغ از اینکه امامان جماعت حرفی زده باشند یا مداحان، باید گفت آنچه که نقش‌آفرین بوده است، پایگاه مساجد بود که هم وعاظ، هم ائمه جماعت و هم مداحان در آن سخنرانی کرده‌اند. از همه اینها مهمتر، مردم بوده‌اند که در شناسایی ابعاد فتنه و خنثی کردن آن نقش‌آفرین بوده‌اند و از فرمایشات مقام معظم رهبری تبعیت کرده‌اند. مداحان هم همچون ائمه جماعات از همین آبشخور یعنی فرمایشات رهبری استفاده کرده‌اند.از این‌رو پایه و اساس این نقش‌آفرینی، مقام معظم رهبری هستند که ائمه جماعات و مداحان نیز با تبیین مواضع ایشان، نقشی برای مقابله با فتنه بر دوش گرفتند. البته از آنجا که مدیریت مساجد با ائمه جماعت است، پس هر کسی در مساجد هر فعالیتی بکند به اسم امام جماعت تمام می‌شود. حتی سخنرانی‌های افشاگرایانه مداحان. /111ف




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 736]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن