تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821278485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحريم ايران، وضعيت بغرنج در اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تحريم ايران، وضعيت بغرنج در اروپا
پايگاه اطلاع رساني آسيا تايمز با تحليل مسئله تحريم نفتي ايران از سوي اروپا آن را براي كشورهاي اروپايي بغرنج توصيف كرد و نوشت: اروپا براي جبران كمبود نفت ايران منبعي پيدا نخواهد كرد.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، آسيا تايمز با انتشار مقاله اي به قلم "مانوئله اسكيميا"، روزنامه نگار و تحليلگر ايتاليايي عنوان كرد تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا، نشانه اي از خودنمايي غير معمول اين اتحاديه است؛ زيرا براي اروپا پيدا كردن منابع جايگزين نفت خام ايران آسان نخواهد بود در حالي كه بار منفي تحريم بر جمهوري اسلامي ايران با افزايش تقاضا از سوي كشورهاي آسيا- اقيانوسيه محو خواهد شد. از سوي ديگر تنگه هرمز هر روز تنگتر و تنگتر مي شود، و متضرر اصلي غرب نيازمند واردات نفت خواهد بود.

سرانجام اتحاديه اروپا روز 23 ژانويه قطع واردات نفت و مواد پتروشيمي ايران را تصويب كرد؛ تصميمي كه به اصطلاح در راستاي تلاش هاي آمريكا براي ممانعت از توسعه برنامه هسته اي از سوي تهران، صورت گرفته ولي در اصل جنگ رواني و فشار تبليغاتي تازه اروپا است.

كاترين آشتون، مسئول امور سياست خارجه اتحاديه اروپا تاكيد كرد كه تحريم ها راهي براي بازگرداندن ايران به پاي ميز مذاكره با گروه 1+5 است. بر اساس اين تصميم، اتحاديه اروپا امضاي هر نوع قرارداد نفتي جديد با ايران را ممنوع خواهد كرد، در حاليكه قراردادهاي موجود را تا اول ژوئيه به پايان خواهد رساند. اين شرط (فرصت شش ماهه) به اعضاي اتحاديه اروپا فرصت خواهد داد تا از منابع ديگر نفت مورد نياز خود را تامين كنند. طبق اعلام دولت هاي اتحاديه اروپا اين رويكرد تدريجي براي آن طراحي شده تا نه تنها تمام كشورهاي اروپايي كه با بحران بدهي سنگين دست به گريبانند بلكه بازارهاي جهاني بتوانند اثرات منفي ناشي از تحريم نفتي ايران را بپذيرند و با آن كنار بيايند.

علاوه بر اين ، اتحاديه اروپا تحريم هايي را نيز بر بانك مركزي ايران تحميل خواهد كرد. اين اتحاديه تمام دارايي هاي بانك مركزي ايران را مسدود و هر گونه معامله با اين بانك و ديگر نهادهاي دولتي از طريق طلا و ديگر فلزات گرانبها را ممنوع خواهد كرد.
قبل از اول ماه مي آينده، بروكسل تدابير اتخاذ شده را مورد بررسي قرار خواهد داد تا مشخص شود آيا اين تدابير موثر بوده اند و آيا كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در پيدا كردن جايگزيني براي نفت خام ايران ناكام بوده اند؟

شايد براي اولين بار در تاريخ اتحاديه اروپا، اين اتحاديه وارد يك بازي ژئوپليتيك سخت شده است، اما اتحاديه اروپا بايد ميزان تحمل و پايداري خود را بسنجد برخي از مقامات ايران هم اكنون تهديد كرده اند كه صادرات نفت خام خود را به اروپا متوقف خواهند كرد.

در سال 2010، اتحاديه اروپا روزانه 450 هزار بشكه نفت از ايران وارد مي كرد. اين ميزان معادل 5.8 درصد كل واردات اتحاديه اروپا و 18 درصد كل صادرات نفت خام ايران است. دور جديد تحريم هاي اروپا عليه ايران، فشار فراواني را به كشورهاي بحران زده و بدهكار مانند يونان، اسپانيا و ايتاليا وارد مي كند. آتن 14 درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي كند، ‌مادريد و رم نيز 13 درصد از نفت خام مورد نياز خود را از تهران خريداري مي كند.
مجريان بخش انرژي اروپا در خصوص دورنماي تحريم نفت ايران خوشبين نيستند. مقامات شركت هاي اني ايتاليا، بريتيش پتروليوم انگليس و استات اويل نروژ از همان ابتدا موضع خود را اعلام كرده و خود را از تحريمها معاف كرده اند.

عربستان سعودي اخيرا گفت مي تواند در صورت نياز توليد نفت خود را براي مشتريان مهمش افزايش دهد. اما برخي ناظران در اين مورد اظهار ترديد كردند و معتقدند عربستان نمي تواند تمام نيازهاي واردات نفت اتحاديه اروپا را بر آورده كند. در واقع رياض بايد تقاضاي نفت كشورهاي چين، كره جنوبي، هند، ‌ژاپن و تركيه را نيز در نظر بگيرد. اين كشورها وابستگي زيادي به نفت ايران دارند.

همه اين كشورها يا تمايلي به موافقت با تحريم نفتي ايران ندارند و يا اين كه به طور قاطع با تحريم نفتي ايران از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا مخالف هستند.

از طرف ديگر اتحاديه اروپا به ليبي اشاره مي كند كه در حال احياي شبكه نفتي خود است و مي تواند صادرات نفت خود را به اروپا را افزايش دهد. اما دولت انتقالي ليبي عنوان كرده است در صورتي كه شبه نظاميان خلع سلاح شوند، فرو افتادن كشور در جنگ داخلي منتفي نيست و همچنين اذعان كرده است كه مقامات دولتي قادر به كنترل دسته هاي شورشيان مخالف قذافي نيستند. مسئله پيچيده تر آن است كه مزدوراني نيز از ساكنان منطقه آفريقايي ساحل وجود دارند كه زماني براي قذافي مي جنگيدند، اما اكنون سلاح هاي خود را به بالاترين پيشنهاد مي فروشند.

از سوي ديگر، روي منابع ديگر براي جايگزيني نفت ايران مانند نروژ و نيجريه هم نمي توان براي آينده نزديك حساب باز كرد. اسلو، دومين صادر كننده نفت خام به اروپا است. در سال 2010، بخش بالا دستي صنعت نفت نروژ چندين ميدان نفتي در درياي شمال كشف كرد كه يكي از آنها ميدان نفتي عظيم آوالدسنس و آلدوس است. با اين وجود، براي بهره برداري كامل از اين ميادين نفتي به زمان زيادي نياز است. در مورد نيجريه نيز، ترديد وجود دارد كه اين كشور نفت خيز آفريقايي بتواند توليد خود را افزايش دهد. در واقع لاگوس ( پايتخت نيجريه) با بي ثباتي سياسي دست به گريبان است و همزمان با دو گروه در مخاصمه است.

از نظر مقامات ايران، تحريم نفتي ايران از سوي اروپا محكوم به شكست است، آنها به تقاضاي نفت از سوي كشورهاي منطقه آسيا- اقيانوسيه كه مشتريان اصلي نفت خام ايران هستند، تكيه مي كنند و اين حقيقت دارد. چين، هند و كره جنوبي روي هم رفته 62 درصد از صادرات نفت تهران را خريداري مي كنند. بدون تعهد موثر اين 4 كشور تشنه انرژي براي كاهش وردات نفت از ايران،‌ بار منفي تحريم نفتي ايران بر اقتصاد جمهوري اسلامي و در همين راستا بر برنامه غني سازي اورانيوم كمتر و ملايم خواهد شد.

اتحاديه اروپا بايد اميدوار باشد، راهبرد دو منظوره آن در مورد ايران( يعني ضربه زدن به اقتصاد ايران از طريق تحريم براي مجبور كردن تهران به موافقت با توقف غني سازي اورانيوم) به واكنش دو منظوره يعني افزايش تنش در خليج فارس تا جايي كه منطقه را به در گيري وسيعي بكشاند، تبديل نشود. از طرف ديگر ، خطر محاسبات غلط در مورد منطقه پرجمعيت و نظامي شده تنگه هرمز وجود دارد، و چنين سناريوهايي مي تواند سازش هاي راهبردي را بي نتيجه سازد.

پس بايد در پايان تصريح كرد اروپا زيان اصلي تحريم ايران را بر دوش خواهد كشيد./ا

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن