تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817096683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با بغداد براي مهار تحريم ها همكاري مي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: با بغداد براي مهار تحريم ها همكاري مي كنيم
گفت‌وگو از: سيد علي موسوي خلخالي


ديپلماسي ايراني : حسن دانايي‌فر، سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در نشست تخصصي درباره عراق ضمن پاسخ گفتن به سوالات خبرنگار ديپلماسي ايراني به روابط دو جانبه ايران و عراق و آخرين تحولات اين كشور پرداخت. وي در اين نشست طولاني ضمن ارائه ديدگاه‌هاي خود بر لزوم حفظ آرامش براي گسترش روابط ايران و عراق تاكيد كرد و اعلام آمادگي كرد كه همه گونه همكاري را با رسانه هاي ايراني داشته باشد و حتي زمينه هاي لازم براي سفر خبرنگاران ايراني به عراق را فراهم آورد. وي همچنين گفت، سفارت ايران در بغداد آمادگي دارد كه هر خبرگزاري يا هر رسانه اي كه تمايل به تاسيس دفتري در عراق داشته باشد، كمال همكاري را با آن رسانه داشته باشد.

دانايي‌فر سخنان خود را با موضوع گسترش همكاري‌هاي اقتصادي ايران و عراق آغاز كرد و گفت: طي ساليان گذشته ما شاهد رشد اقتصادي بسيار خوبي ميان ايران و عراق بوديم. به گونه‌اي كه در سال 84 صادرات ايران به عراق در حدود 690 ميليون دلار بود در حالي كه اكنون اين رقم به نزديك پنج ميليارد دلار رسيده است. ما با عراقي‌ها همكاري‌هاي اقتصادي بسيار خوبي داشته‌ايم. مثلا توانسته‌ايم دو نيروگاه برق در شهر صدر بسازيم و افتتاح كنيم و قراردادهاي جديدي نيز ميان شركت هاي ايراني براي ساخت نيروگاه‌هاي جديد در اين شهر منعقد شده است. همچنين براي شهر دبس در استان كركوك نيز دو قرارداد جديد براي ساخت نيروگاه‌هاي برق امضا شده است.

دانايي‌فر در اين مصاحبه پذيرفت كه هنوز جاي كار بسياري در عراق براي ايراني‌ها و سرمايه‌گذاران ايراني وجود دارد و بايد حجم مبادلات تجاري دو كشور و سرمايه‌گذاري‌ها در آن افزايش يابد. وي در اين باره گفت: «ما هم قبول داريم كه اين حجم داد و ستد كافي نيست و بايد بيش از پيش زمينه‌هاي ورود بازرگانان و شركت‌هاي ايراني در عراق فراهم شود. در ايران تخصص و امكانات بسياري وجود دارد كه مي‌تواند با ورود به عراق بسياري از نيازهاي عراقي‌ها را تامين كند و سطح داد و ستد دو كشور را بالا ببرد. عراق كشور ثروتمند و غني است كه ايراني‌ها مي‌توانند با آوردن سرمايه‌هاي خود به آن‌جا ضمن افزايش حجم داد و ستد دو كشور حضور پررنگي نيز در آن داشته باشند.»

وي درباره مقايسه‌اي كه ميان مراودات تجاري ايران و عراق با تركيه و عراق مي‌شود نيز گفت: «به هيچ وجه نبايد ايران و تركيه را در داد و ستد با عراق با يكديگر مقايسه كرد. ترك‌ها از سال 1920 تا كنون بي‌وقفه با عراق مراودات اقتصادي داشته‌اند. در حالي كه ايران و عراق نزديك به دو دهه است كه مراودات اقتصادي خود را آغاز كرده‌اند و پس از سقوط صدام نيز اين فرصت فراهم شد كه مراودات اقتصادي دو طرف جهشي به خود ببيند.»

سفير كشورمان در عراق در پاسخ به اين سوال كه تا چه اندازه اراده از سوي حكومت عراق براي استقبال از شركت‌هاي ايراني براي حضور در عراق وجود دارد، گفت: «ما بايد اين موضوع را در سه بخش مورد ارزيابي قرار دهيم. يكي، اراده سياسي، دوم، فني و سوم شناخت عراقي‌ها از شركت‌هاي تخصصي ايراني. درباره اراده سياسي بايد بگويم كه اين اراده وجود دارد. شايد در گذشته موانعي وجود داشته ولي اكنون اين موانع در بسياري موارد برطرف شده يا به حداقل رسيده است. به خصوص كه امريكايي ها نيز عراق را ترك كرده اند و اين مساله باز هم از موانع سياسي كار با ايراني ها كاسته است. درباره بحث فني، ما از امكانات بالايي برخورداريم كه مي‌توانيم در عراق در زمينه‌هاي مختلف وارد شويم و كار كنيم. شركت هاي تخصصي بسياري در ايران هستند كه مي توانند در عراق فعاليت كنند و پروژه هاي بسياري را در اين كشور به دست بگيرند. در بحث شناخت شركت‌هاي تخصصي ايراني نيز بايد بگويم كه هنوز عراقي‌ها با برخي شركت‌هاي تخصصي ما آشنا نيستند. بايد تجار و صاحبان شركت‌هاي ما به عراق بروند و از نزديك امكانات خود را به عراقي‌ها بشناسانند. ما تلاش مي‌كنيم كه امكانات لازم براي اين حضور را فراهم كنيم و تا كنون نيز كارهاي بسياري در اين زمينه انجام داده‌ايم. در اين جا بايد به نكته‌اي اشاره كنم و آن اين كه اقتصاد عراق دولتي نيست. عراق يك كشور مبتني بر بازار آزاد است و بازار رقابتي در آن جريان دارد. از اين رو شركت‌هاي ما بايد به گونه‌اي وارد شوند كه از پس اين بازار رقابتي بر آيند و بتوانند در آن حضور يابند.»

دانايي‌فر درباره حذف رواديد ميان ايران و عراق گفت: «ما پيشنهاد كلي براي حذف رواديد ميان ايران و عراق را به دولت عراق ارائه داده‌ايم. دولت عراق با كليت اين پيشنهاد موافقت كرده است ولي اين موضوع در دست بررسي است و قرار است تصميم نهايي بر سر آن به زودي گرفته شود. ولي با اين حال ما در طول سال گذشته نزديك به دو ميليون زاير به عراق داشته‌ايم و اين رقم در حال افزايش است.»

وي در بخش ديگري از سخنان خود به خروج نيروهاي امريكايي از عراق اشاره و تاكيد كرد، امريكايي‌ها به اراده خود از عراق نرفتند بلكه مجبور شدند عراق را ترك كنند. دليل عمده آن نيز اراده مردم عراق بود كه اجازه نداد آنها حضورشان در عراق را تمديد كنند. نمود اين اراده را ما در ميان نمايندگان مجلس عراق كه نمايندگان مردم عراقند ديديم. اكثريت نمايندگان عراق با حضور امريكايي ها در كشورشان مخالف بودند. حتي زماني كه امريكايي ها از آقاي مالكي خواستند كه بحث كاپيتولاسيون را خارج از پارلمان تصويب كند به آنها گفت چنين چيزي امكان ندارد چرا كه اين موضوع بر اساس قانون اساسي عراق بايد در پارلمان مطرح و به راي گذاشته شود و چون نمايندگان پارلمان با آن مخالفند قطعا راي نخواهد آورد.

وي در ادامه افزود: «كساني كه مي‌گويند با خروج نيروهاي امريكايي از عراق خلائي در اين كشور به وجود آمده است، من به آنها مي‌گويم در زمان حضور امريكايي‌ها در عراق كه فجايع و كشتار شهروندان عراقي بسيار بيشتر بود. كشتار بالاي پانصد هزار نفر، مهاجرت اجباري نزديك به سه ميليون نفر در داخل عراق و همچنين مهاجرت يك ميليون عراقي به خارج از كشور همگي زماني رخ دادند كه امريكايي‌ها در عراق حضور داشتند. انفجارهاي مهيبي كه در عراق رخ داد مثل انفجار سال 2009 در مقابل وزارت امور خارجه عراق يا انفجار در سازمان ملل همگي در زمان حضور امريكايي‌ها در عراق رخ داد. علاوه بر آن ما شاهد بوديم در زماني كه امريكايي‌ها در عراق بودند گسل‌هاي آرامي كه ميان طايفه‌هاي عراقي بود به شدت فعال شدند و اصطكاك شديدي ميان طيف‌هاي مختلف عراقي به وجود آمد. اينها همگي ماحصل حضور نيروهاي امريكايي در عراق بود. از سوي ديگر اختلاف بر سر بقا يا رفتن نيروهاي امريكايي در عراق نيز بالا گرفته بود. عده‌اي مي‌گفتند كه به چه قيمتي قرار است در عراق بمانيم و در مقابل آنها عده‌اي ديگر مي‌گفتند ما بايد به هر قيمتي شده در عراق بمانيم.»

سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در پاسخ به اين سوال كه سياست جمهوري اسلامي ايران پس از خروج نيروهاي امريكايي چيست و اين كه با برخي مي‌گويند با خروج نيروهاي امريكايي ايراني‌ها جاي آنها را مي‌گيرند، گفت: «ايران سياست خود را مطابق برنامه اش كما في السابق ادامه مي‌دهد. ايران سياست خود را در قبال عراق دارد و به همان ترتيب برنامه خود را دنبال مي كند. اين كه گفته مي‌شود با خروج نيروهاي امريكايي از عراق ايران مي‌خواهد خلاء ناشي از آن را پر ‌كند، اين گونه نيست اينها اظهاراتي است كه در پروژه ايران‌هراسي گنجانده مي‌شود.»

وي در پاسخ به اين سوال كه ايران و عربستان رقيب منطقه اي هم محسوب مي شوند و حال كه امريكايي ها از عراق رفته اند، چقدر احتمال دارد اين رقابت به يك رويارويي در عراق بينجامد، گفت: «مجموع بر آيند سياست عربستاني ها در عراق از اين بابت كه هنوز سفارت خانه اي در اين كشور راه اندازي نكرده اند از اين فراتر حتي دفتر حافظ منافع ندارند تا آن جا كه عراقي ها براي اعزام زايران بيت الله الحرام از طريق كويت بايد ويزا بگيرند و مواضعي كه اتخاذ مي كنند، نشان مي دهد كه عربستاني ها دولت فعلي عراق را قبول ندارند. اين با كشوري مثل ايران كه در بغداد سفارت خانه دارد و در پنج شهر ديگر عراق كنسولگري داير كرده كاملا فرق مي كند. عربستاني ها شايد در كلام، رسانه ها و در بعد ديپلماتيك بخواهند با ايران در عراق درگير شوند ولي اين كه روي زمين اتفاقي ميان تهران و رياض رخ دهد چنين چيزي اتفاق نخواهد افتاد.»

سفير ايران درباره روابط عراق و عربستان نيز گفت: «عراقي ها در سه مساله به عربستاني ها تنه مي زنند. يكي دموكراتيزاسيون و تداوم روند دموكراسي كه عربستاني ها چندان به آن اعتقاد ندارند. ديگري مساله زايرين كه در سال هاي اخير حجم زوار به عراق با حجم زايران اعزامي به عربستان برابري مي كند و حتي در برخي موارد بيشتر از شمار زايران به عربستان است. حجم درآمد عراق از زايران بالا است كه عربستاني ها اين را نمي خواهند. آخرين مساله نيز بحث نفت است كه عراقي ها پيش بيني كرده اند تا سال 2015 توليد نفتشان را به حدود 10 ميليون بشكه شايد هم بيشتر برسانند تا بدين ترتيب به عربستان تنه بزنند. عربستاني ها از اين موضوع نيز ناخرسندند.»

دانايي فر درباره اوضاع سياسي داخلي عراق نيز گفت: «در حال حاضر در عراق كسي به فكر بازي حذفي نيست. رقابت ميان جريان هاي سياسي وجود دارد ولي اين رقابت حذفي نيست. شايد كسي بگويد با اين تيم بازي نمي كنم و مي خواهم با فرد يا گروه ديگري بازي كنم ولي نمي تواند بگويد اصلا بازي نمي كنم. مثلا در بحث اقليم كسي نمي تواند بگويد بحث اقليم را نمي پذيرد چرا كه در قانون اساسي عراق بحث اقليم و فدراليسم قيد شده ولي ممكن است يكي بگويد اكنون اجراي قوانين را از لحاظ زماني به صلاح نمي دانم اين حرف ديگري است.»

وي در اين باره افزود: «بر سر بحث اقليم سه رويكرد وجود دارد، عده اي از اساس مخالف فدراليسم هستند و مي گويند كه تشكيل اقليم به معناي تقسيم و تجزيه عراق است. آقاي اسامه النجيفي و عدنان الدليمي از جمله اين افراد هستند. النجيفي در زمان طرح اين موضوع در صحن علني مجلس در زماني كه نماينده پارلمان عراق بود در اعتراض به آن مجلس را ترك كرد. رويكرد دوم اين اساس است كه عده اي مي گويند كه بحث اقليم را قبول داريم ولي الان وقت آن نيست. مثل اياد علاوي، رئيس فهرست العراقيه كه مي گويد، مطرح كردن موضوع اقليم ها در وضعيت فعلي مثل ريختن بنزين روي آتش است. طرفداران رويكرد سوم نيز مي گويند، بحث اقليم بايد همين امروز مطرح شود. رويكرد جمهوري اسلامي ايران اين است كه با تجزيه عراق كاملا مخالف است و هر رويكردي را كه به اين موضوع منتهي شود را كاملا رد مي كند.»

دانايي فر در ادامه درباره موضوع طارق الهاشمي گفت: «بحث طارق الهاشمي را همه پذيرفته اند ولي بحث سر مكان دادگاه است. تا كنون عراقي ها نپذيرفته اند كه اين دادگاه در كركوك يا كردستان برگزار شود.»

وي ضمن تاييد خبر تقاضاي اياد علاوي براي ديدار با او گفت: «تا كنون بارها با اعضاي العراقيه چه به صورت انفرادي و چه به صورت جمعي ديدار داشته ام. در طول يك و نيم سال گذشته چندين ديدار با آقاي علاوي داشته ام كه اين ديدار آتي نيز در اين چارچوب است. بنده ديدم كه ايشان به عنوان نياز العراقيه به موضوع ديدار پرداخته و در رسانه هاي عربي هم اين موضوع مطرح شده است. همچنين مسئولان العراقيه در اظهارات جديد با احتياط وارد شده و اظهارات تند برخي از اعضاي اين جريان عليه ايران را محكوم كردند.»

وي درباره چگونگي استفاده از امكانات ايران در عراق براي مهار تحريم هاي تحميلي غرب بر ايران بر سر برنامه هسته اي نيز گفت: «ما با آنها توافق كرده ايم كه در چارچوب سازمان ملل همكاري ها را گسترش دهيم. عراق جزء سازمان ملل است و مقامات عراقي به ما گفته اند كه نمي توانند خارج از اين چارچوب با ما كار كنند. ولي ما هم به آنها گفته ايم با اين مساله مشكل نداريم ولي اين كه بخواهند به توصيه يك كشور يا يك اتحاديه در روابطشان با ما خللي ايجاد كنند به هيچ وجه برايمان قابل قبول نيست. در همين چارچوب گفت و گوهايي با آنها انجام داده ايم و همچنان هم اين گفت وگوها ادامه دارد.»

سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق درباره گروهك تروريستي منافقين نيز گفت: «دولت عراق رسما اعلام كرده است منافقين يك گروه تروريستي هستند و بغداد معتقد است آنها بايد خاك عراق را ترك كنند البته اين كشور ملاحظاتي هم دارد. از جمله ملاحظات دولت عراق اين است كه حتي المقدور پرونده منافقين به صورت انساني و دور از درگيري هاي طرفين دنبال شود كه ما احساس مي كنيم رهبران اين مجموعه تروريستي تمايل دارند اين موضوع به خشونت كشيده شود؛ چرا كه آنها چند مشكل دارند يكي اين كه كسي در دنيا منافقين را نمي پذيرد و اگر چه سازمان ملل تلاش هاي بسياري در اين زمينه كرده است. اخيرا برخي كشورها به سازمان ملل قول دادند كه كمك كنند تا آنها را بپذيرند. ما انتظار داريم دولت عراق تعهداتي كه در اين زمينه داده است يعني تعهدات فيمابين دو كشور و حسن همجواري را اجرايي كند و ما اميدواريم كه عراقي ها بتوانند وظايفشان را هر سريعتر انجام دهند و اين پرونده كه مخل امنيت هم در روابط بين دو كشور و هم در عراق است پايان پذيرد. عراقي ها به صورت كتبي صورت جلسه كرده اند و با سازمان ملل متحد موافقت نامه امضا كردند و مدعي هستند اين بار حضور منافقين در عراق را تمديد نخواهند كرد و اين آخرين مهلت است در حال حاضر نيز منافقين بايد از اردوگاه اشرف به پايگاه ليبرتي در اطراف بغداد منتقل شوند و طرف عراقي به ما اعلام كرده است اين انتقال به زودي انجام مي شود. طرف عراقي ملاحظاتي دارد كه اين ملاحظات منطقي است در حالي كه در حال حاضر منافقين با اين انتقال به شدت مخالف هستند.»

وي درباره پيام عراقي ها به ايران از سوي امريكايي ها نيز گفت: «شايد عراقي ها پيامي را از امريكايي ها براي تهران آورده باشند ولي اين بدان معنا نيست كه آنها به دنبال ميانجي گري ميان ايران و امريكا هستند. اين كه هم در برخي خبرگزاري ها آمد كه وزير انرژي عراق پيامي را از سوي امريكايي ها براي ايران آورده بود نيز صحت ندارد. اين كه كشوري براي ما از امريكايي ها پيامي آورد چيز طبيعي است. مثلا علنا گفته شد كه آقاي داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در سفرش به تهران پيامي را از سوي امريكايي ها آورد و ايران هم نظر خود را در اين زمينه اعلام كرد. ولي اين كه بگوييم عراقي ها مي خواهند ميان ايران و امريكا ميانجي گري كنند، اين گونه نيست.»

پنجشنبه|ا|6|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن