تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819320884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عبور سكه و دلار از مرزهاي جديد قيمتيروش پيش فروش سكه تغيير كرد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: عبور سكه و دلار از مرزهاي جديد قيمتيروش پيش فروش سكه تغيير كرد
گروه بازار پول - مسعود رضا طاهري: با متوقف شدن مرحله اول طرح پيش‌فروش سكه در بانك مركزي و ايجاد وقفه تقريبا 4‌روزه براي اعلام شرايط و نرخ‌هاي جديد، قيمت سكه در بازار از محدوده 1 ميليون تومان گذشت. با اعلام قيمت‌هاي جديد و شرايط ثبت نام پيش‌فروش سكه، قيمت آن در بازار به مرور كاهش يافت، به طوري كه قيمت سكه با وجود تعطيلي روز گذشته در بازار 975 هزار تومان اعلام شد.


مقامات بانك مركزي تعداد سكه ثبت نام شده در مرحله اول با نرخ 546 هزار تومان منهاي ماليات بر ارزش افزوده را 8/3 ميليون قطعه سكه اعلام كرده و بر تحويل به موقع آن در پايان 4 ماه تاكيد كرده‌اند.
شرايط جديد پيش‌فروش سكه طلا اعلام شد
روابط عمومي‌بانك مركزي اعلام كرد: شرايط جديد پيش‌فروش مسكوك طلا كه از تاريخ 03/11/1390 از طريق بانك ملي اجرا شده، كماكان به صورت نامحدود بوده و‌ بر اساس دستورالعمل جديد، قيمت هر قطعه مسكوك طلا به صورت هفتگي از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي‌ايران به بانك ملي اعلام مي‌گردد.ضمنا پيش‌فروش مسكوك طلا در سررسيدهاي 4 يا 6 ماه امكان‌پذير مي‌باشد و پس از طي دوره 4 يا 6 ماه مندرج در قرار‌داد تنها از طريق همان شعبه كه پيش‌فروش توسط آن صورت پذيرفته، به فرد متقاضي تحويل مي‌گردد.طي بخشنامه قبلي اين بانك قيمت هر قطعه مسكوك طلا معادل مبلغ پنج ميليون و چهارصد و شصت هزار ريال ( 5460000ريال) تعيين شده بود و مسكوك طلاي پيش‌فروش شده ، بعد از يك دوره 4 ماهه به فرد متقاضي تحويل مي‌شد.در شرايط جديد و قيمت‌هاي اين هفته، قيمت پيش‌فروش سكه بانك مركزي براي تحويل 4 ماهه با 81 هزار و 400 تومان افزايش تا 627 هزار و 400 تومان رسيده است. بانك مركزي قيمت پيش‌فروش آن براي تحويل 6 ماهه را نيز 598 هزار و 900 تومان اعلام كرده است. اين ارقام بدون احتساب ماليات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است. با وجود افزايش قيمت پيش‌فروش سكه، اعلام شروع ثبت نام مجدد قيمت آن را با كاهش قابل‌توجهي روبه‌رو كرده است. در عين حال يك مقام بانك مركزي با هشدار به مردم مبني بر اينكه سكه را با قيمت بيش از 700 هزارتومان نخرند، به طور ضمني دلار محاسبه شده در قيمت پيشنهادي خود را با وجود نرخ 1670 دلاري اونس جهاني در محدوده 1760 تومان به بازار تفهيم كرد. سيگنالي كه مي‌تواند چشم‌انداز كوتاه مدت تعيين قيمت دلار پايه يا دلار بازار فرعي را براي كشور رقم بزند.
سكه 700 هزار تومان بيشتر نمي‌ارزد
مدير كل امور بين‌الملل بانك مركزي در يك برنامه تلويزيوني به مردم هشدار داد سكه را گران نخرند.وي گفت: در حالي قيمت سكه تمام طرح جديد در بازار به بيش از يك ميليون تومان افزايش يافته است كه قيمت واقعي اين نوع سكه 700 هزار تومان است و كساني كه با قيمت‌هاي بالاتر از اين رقم سكه بخرند، ريسك زيادي پذيرفته‌اند. مهدي گودرزي در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني گفت: آنچه اين روزها در بازارهاي ارز و سكه مي‌گذرد به سادگي قابل محاسبه و ناشي از حباب است.وي افزود: وقتي قيمت هر اونس طلا در بازار جهاني1800 دلار بود قيمت واقعي سكه كمتر از قيمتي بود كه در بازار رسمي‌داشتيم و هم اكنون قيمت جهاني هر اونس طلا 1660 دلار است اما به‌رغم كاهش 200 دلاري نسبت به دو ماه قبل، قيمت سكه در كشور بالارفته و اين نشان‌دهنده وجود حباب زيادي در بازار سكه است.
مديركل امور بين‌الملل بانك مركزي گفت: حتي با بالاترين قيمت دلار در بازار غيررسمي‌، حداكثر قيمت واقعي سكه حدود700 هزار تومان است و كساني كه با قيمت‌هاي بالاتر از اين رقم سكه بخرند، ريسك زيادي پذيرفته‌اند. گودرزي افزود: هر لحظه امكان كاهش قيمت سكه وجود دارد، بنابراين به مردم توصيه مي‌كنيم از ورود به اين بازار پرهيز كنند.
افزايش قيمت طلا در بازار داخلي نيز موجب رسيدن گرم طلاي 18 عيار بدون اجرت تا 92 هزار تومان شد. اين قيمت در قبل از ظهر روز دوشنبه از سوي برخي طلا فروشي‌ها 100 هزار تومان اعلام شد كه البته نرخ و كارمزد ساخت در آن لحاظ نشده بود.
تمهيدات بانك مركزي براي تامين ارز تجاري
وي در پاسخ به سوال مجري درباره تمهيدات احتمالي بانك مركزي براي تامين ارز تجاري فعالان اقتصادي گفت: در اطلاعيه‌هاي قبلي بانك مركزي نيز با صراحت اعلام شد كه در اين زمينه آمادگي كامل داريم.
مديركل اموربين الملل بانك مركزي افزود: در10 ماه گذشته و پارسال ارز زيادي به تجار فروخته شد و در مناطق مختلف جهان مي‌توانيم ارز مورد نياز واردكنندگان و حتي بيشتر از نياز آنها را تامين كنيم.گودرزي اضافه كرد: در تامين ارز مورد نياز در زمينه‌هاي ديگر از جمله ارزهاي دانشجويي و درماني نيز هيچ محدوديتي نداريم. وي گفت: ‌مردم اگر در چارچوب قانون عمل كنند هيچ نگراني نداشته باشند و با هر شعبه بانكي كه اقدام لازم را مطابق قانون انجام ندهد، برخورد جدي مي‌كنيم. مديركل امور بين الملل بانك مركزي تاكيد كرد: تجار و ديگر مردم براي تهيه ارز از طريق نظام بانكي اقدام كنند و به بازار غيررسمي‌مراجعه نكنند.
حال و هواي بازار روز دوشنبه
گشت و گذاري در بازار ارز و سكه روز دوشنبه نشان داد كه با وجود خلوت شدن محدوده پاساژ افشار اغلب دلالان سر از سبزه ميدان درآورده‌اند. در منطقه خيابان فردوسي نقطه تمركز ابتداي خيابان منوچهري از ميان رفته و در عوض معامله‌گران در سرتاسر خيابان پخش شده اند. به راحتي به شما قيمت مي‌دهند. به جاي «دلاردلار» كردن هم «پچ پچ» مي‌كنند. ماشين حساب از جيب بيرون مي‌آورند و قرارها را در منزل يا به كافي شاپي منتقل مي‌كنند. قيمت خريد و فروش درج شده روي برخي تابلوها همچنان به ترتيب1390 و 1400 تومان است. اين مورد تنها روي يكي دو تابلو ديده مي‌شد. ساير صرافان از درج قيمت ارز و حتي سكه نيز روي تابلو‌هاي خود خودداري كردند. دوشنبه دلار را دلالان 2000 تا 2050 تومان مي‌خريدند و 2100 مي‌فروختند. صرافان و سكه فروشان اما تقريبا خريد و فروش را متوقف كرده و به اخبار مختلف قيمت‌ها تنها با تكان دادن سر واكنش نشان مي‌دادند. تقريبا از هر 10 نفر مراجعه كننده به صرافي‌ها به ندرت يك نفر موفق به صحبت با صرافان مي‌شد، چرا كه جواب مشخصي نمي‌شنيد.
در حالي كه برخي دلار را 2100 تومان مي‌فروختند، صداي ضعيفي نرخ دلار را 1970 تومان هم اعلام كرد. پير مردي كه نگاه پر ترديدي به عابران داشت.
اين روزها خبرهاي تازه‌اي نيز در بازار ارز به گوش مي‌‌رسد. در حالي كه خريد و فروش علني دلار بدون فاكتور قاچاق اعلام شده ، ترفندهاي جديدي از سوي معامله گران به كار گرفته شده است. در بازار شنيده مي‌شود افراد به منازل مراجعه كرده و دلار مورد نياز افراد يا دلار قابل فروش آنها را در منزل معامله مي‌كنند.
ضرورت پلمب سكه
همزمان با افزايش سرسام آور قيمت سكه در بازار، زمزمه‌هايي مبني بر ورود سكه‌هاي تقلبي بار ديگر بر سر زبان‌ها افتاده است. به طوري كه اغلب سكه فروشان به هنگام خريد سكه از مردم در حضور آنها پلمب سكه را بازكرده و پس از اطمينان از تقلبي نبودن، آن را خريداري مي‌كنند.
طي سال‌هاي گذشته با اوج‌گيري قيمت سكه و افزايش بيشمار تعداد معامله‌گران اين بازار هيچ‌گاه آمار دقيقي از ميزان سكه‌هاي ضرب شده بهار آزادي در بانك مركزي منتشر نشده است. در رابطه با دلايل نبود آمار دقيقي از سكه‌هاي ضرب شده، شايعات مختلفي بر زبان كارشناسان جاري مي‌شود كه البته واكنش رسمي‌به هيچ يك از اين اظهار نظرها تا كنون از سوي مقامات بانك مركزي و اداره نشر و اسكناس داده نشده است. تا پيش از گران شدن سكه در سال‌هاي اخير و رواج سفته بازي در بازار آن، برخي از طلا سازان براي ساختن پايه‌هاي انگشتري يا ساختن جواهر آلاتي با عيار بالاتر از استاندارد 18 عيار كشور، اقدام به آب كردن سكه‌هاي بهار آزادي مي‌كردند. با افول رونق بازار ساخت جواهرآلات داخلي در مقايسه با دلالي بازار سكه و سرازير شدن جواهر آلات خارجي به كشور، اين روش نيز منسوخ شد. در اين ميان فروش سكه‌هاي گرمي ‌با پلمب‌هاي رسمي‌‌ به بازار از سوي بانك مركزي روش تجربه شده‌اي بود كه به مرور جاي خود را بازكرد.اين اتفاق مي‌تواند براي ساير سكه‌ها نيز بيافتد. به نحوي كه سكه‌ها با داشتن پلمب‌هاي استاندارد با ويژگي‌هاي امنيتي و داشتن يك شماره سريال غير قابل مخدوش ، مي‌تواند راهكار مقابله با برخي از سوء‌استفاده‌هاي غير قانوني از سوي هر مرجعي باشد.
مخاطب تابلو دلار 1400 توماني كيست؟
برگه‌هاي تقويم اوايل بهمن ماه امسال در حالي به دليل ايام سوگواري اخير نشان از تعطيلي داشت كه سودجويان بازار ارز همچنان به فعاليت و سفته بازي خود ادامه دادند.
دلار در اين روزها 2100 تومان فروخته مي‌شود. برخي نيز قيمت بالاتر هم براي آن اعلام مي‌كنند. نرخ دلار در مقايسه با قيمت روز جمعه با بيش از 280 تومان افزايش ركوردهاي تاريخي خود را تقويت مي‌كند. اين در حالي است كه تابلو‌ها دلار 1400 توماني را نمايش مي‌دهند و افراد مخاطب اين تابلو‌ها قطعا انسان‌هايي كه از جلو آنها عبور مي‌كنند، نيستند. يورو و صد ين ژاپن هم هر يك با 300 تومان افزايش در اين مدت به 2650 تومان رسيده اند.پوند انگليس 450 تومان در اين مدت چند روزه گران شد و تا 3300 تومان بالا رفت. دلار كانادا و دلار استراليا به ترتيب 370 تومان و 350 تومان گران شدند. درهم امارات و لير تركيه نيز با 85 تومان و 170 تومان افزايش قيمت به ترتيب 1150 تومان و 590 تومان فروخته شدند كه ركوردهايي بي‌سابقه به حساب مي‌آيد.
نرخ طلا در بازار‌هاي جهاني
افزايش قيمت‌ها در بازار داخلي در حالي است كه قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني روز دوشنبه حداكثر تا 1680 دلار بالا رفت و مجددا به طور تدريجي تا 1670 دلار در بعد‌از‌ظهر روز گذشته افت كرد كه نسبت به نرخ غروب جمعه تقريبا 25دلار افزايش داشته است.

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن