تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816840895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايسكانيوز گزارش مي دهد پايان 17 سال مبارزه با مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: ايسكانيوز گزارش مي دهد پايان 17 سال مبارزه با مرگ


تهران – خبرگزاري ايسكانيوز : يك دختر ايتاليايي كه بر اثر رخداد رانندگي به كما رفته بود پس از 17 سال مبارزه با مرگ به خواب ابدي رفت.

*** الوانا انگلارو
به گزارش روز سه شنبه گروه حوادث ايسكانيوز: «الوانا انگلارو» سال 1992 ميلادي 20 ساله بود كه به دنبال رخداد رانندگي به كما رفت و ديگر بيدار نشد.
پدر او كه ديگر هيچ اميدي به نجات «الوانا» نداشت دو ماه پيش از دادگاه «فلورانس» ايتاليا خواست اجازه دهد لوله تنفس مصنوعي دخترش برداشته شود و راحت بميرد : «فرزندم فقط يك زندگي گياهي دارد و مي خواهم او را از اين وضعيت رها كنم».
به دنبال درخواست «بپينو» دادگاه حكم مرگ «الوانا» را صادر كرد اما اين تصميم مخالفت مردم و كشيش هاي ايتاليا را به دنبال داشت.
اسقف ارشد «فلورانس» ايتاليا نيز مخالفت خود را با صدور مجوز مرگ دختر نگون بخت اعلام كرد و آن را گناه آميز خواند.كاتوليكها معتقدند حيات ، هديه اي از خداوند است و محروم كردن يك انسان از خوردن و آشاميدن ؛ جنايت.
با وجود مخالفتها «بپينو» موضع خود مبني بر درخواست مرگ دخترش را تغيير نداد و همچنان به دنبال اين بود كه به مراقبت هاي پزشكي از او پايان دهد.گزارش ايسكانيوز مي افزايد، پاپ بنديكت شانزدهم - رهبر كاتوليك هاي جهان - نيز بارها به صراحت مخالفت خود را با توقف تغذيه اين بيمار اعلام كرده بود.سرانجام روز دوشنبه«الوانا انگلارو» براي هميشه چشم به روي دنيا بست و آرام گرفت.
كشتن از روي ترحم (اوتانازيا) در ايتاليا ممنوع است.واژه «اوتانازيا» ريشه در زبان يوناني دارد.Eu به معني خوب و Thanatos به معناي مرگ است و اوتانازيا يعني پايان دادن به زندگي از سوي ديگري به خواست آشكار بيماري كه مرگش حتمي است.
«اوتانازيا» عبارت است از پايان دادن به زندگي به نحو ارادي وغير ارادي. همانند بسياري از اصطلاحات، اوتانازيا نيز معناي متعددي دارد وتمييز دادن آنها از يكديگر داراي اهميت بسياري است.
1- اوتانازياي غير فعال: در اين نوع،‌به مرگ بيمار از طريق تغيير دادن برخي روش‌هاي حمايتي و دخالت نداشتن در سير طبيعي مراحل بيماري سرعت داده مي‌شود. مانند حذف تجهيزات و وسايل حمايت كننده زندگي و استفاده نكردن از آنها مثل خاموش كردن دستگاه ‌هاي تنفسي، متوقف كردن مراحل درماني پزشكي مانند قطع داروها و متوقف كردن تغذيه بيمار، كه زمينه را براي ضعيف شدن بدن و مرگ ناشي از گرسنگي فراهم مي‌كند و كمك نرساندن به بيمار قلبي كه تپش قلب وي متوقف شده است. رايج‌ترين شيوه در اين نوع اوتانازيا، دادن مقدار زيادي مرفين به بيمار است.
اين روش‌ها در مورد بيماران درمان ناپذيري اجرا مي شود كه دردهاي جانكاه دارند و مرگشان در آينده نزديك حتمي است يا كساني كه بر اثر آسيب‌هاي شديد دچار مرگ مغزي شده‌اند، زندگي نباتي دارند و امكان بازگشت هوشياري آنان صفر است.
2- اوتانازياي فعال: در اين نوع اوتانازيا، مرگ بيمار به دنبال درخواست وي صورت مي‌گيرد. بهترين مثال در اين مورد جنايتي است كه سال 1988 در ميشيگان شكل گرفت.فردي به ALS مبتلا بود و از اين كه بيماري‌اش درمان نمي‌شد و مرگش خيلي زود فرا مي‌رسيد، به شدت مي‌ترسيد.از همين رو از پزشك خواست شرايطي را ايجاد كند كه بدون احساس درد، به سرعت به زندگي‌اش پايان داده شود. دكتر كيوركان داروي زيادي را تزريق كرد، سبب مرگ بيمار شد و سپس به اتهام آدمكشي تحت پيگر قرار گرفت. در سال 1999 هيات منصفه، اين پزشك را به جرم جنايت درجه 2 گناهكار شناخت.
دكتر كيوركان از قرص‌هاي خواب آور و گازمنوكسيدكربن براي پايان دادن به زندگي بيماران خود استفاده مي‌كرد.
3- اوتانازياي غير ارادي: اين روش، براي توضيح مرگ كسي كه آشكارا تقاضاي كمك براي مرگ نكرده استفاده مي‌شود و بيشتر درباره بيماراني كه زندگي نباتي دايمي دارند و ممكن است هيچ‌گاه هوشياري خود را به دست نياورند به كار برده مي‌شود.
به طور كلي مردم دلايل متفاوتي را براي خودكشي و پايان دادن به زندگي خود دارند. برخي به افسردگي شديد در يك دوره طولاني مبتلا هستند. اين عده خودكشي را بهترين راه براي غلبه بر مشكلات زودگذر مي‌دانند البته نظر عمومي بر اين است كه بهترين راه‌حل براي درمان بيماران مبتلا به افسردگي، استفاده ازمشاوره يا داروست؛ چراكه اين بيماران پس از طي مدت درمان مي‌توانند از زندگي كه قصد داشتند با خودكشي، خود را از آن محروم كنند، لذت مي‌برند.برخي به دردهاي مزمن و حاد مبتلا هستند و به دليل فقر و تهيدستي توانايي تهيه داروهاي خود را ندارند. گروهي ديگر نيز به پزشكان و سواد و دانش‌ آنها اعتقاد و اعتمادي ندارند. برخي ديگر دچار اختلال حواس هستند و اين بيماري، آثار نامطلوبي روي كيفيت زندگي آنها دارد.
كساني كه به ايدز، آلزايمر و ... مبتلا هستند، احساس مي‌كنند اين بيماري‌ها سبب از دست رفتن استقلال آنان مي‌شود و همواره بايد تحت مراقبت قرار داشته باشند و ... از اين رو چون خود توانايي اين كار را ندارند، از پزشك خود كمك مي‌خواهند.
هم اكنون در ايالت اورگون آمريكا و هلند به اين بيماران از راه‌هاي كاملا قانوني كمك مي‌شود. تجزيه و تحليل نتايج نخستين سال كمك به خودكشي دراورگون نشان مي‌دهد كه برخي از اين بيماران كه تعدادشان بسيار اندك است، تقاضاي كمك در تسريع مرگ خود را داشته‌اند كه از ميان آنان نيز برخي به دليل مقاومت پزشك معالج خود از اين كار منصرف شدند و بعضي ديگر بر اثر مصرف نكردن داروها، به مرگ طبيعي از دنيا رفتند.
* تجربه هلند در اوتانازيا
در 50 سال گذشته بسياري از كشورهاي غربي دو وضعيت را تجربه مي‌كردند؛ از يك سو پيشرفت فن‌آوري پزشكي براي طولاني كردن عمر انسان، از سوي ديگر ابتلاي برخي بيماري‌هاي درمان ناپذير و تقاضاي آنها براي قانوني كردن اوتانازيا.
بالايي براي مراقبت‌هاي پزشكي وجود دارد كه در مقايسه با ساير كشورها رقم قابل توجهي است. اكثريت بالاي 95 درصد مردم تحت پوشش بيمه‌هاي خصوصي قرار دارند و تعهدات و ضمانت‌هاي بسياري براي سلامت افراد وجود دارد. مراقبت‌هاي تسكين دهنده در اين كشور بسيار پيشرفته است.در تمامي بيمارستان‌ها بخش‌هايي به نام آرامش‌هاي موقتي ايجاد شده و خدمات درماني در آنها ارزان‌تر از ساير كشورها ارايه مي‌شود.در جنگ جهاني ، پزشكان هلندي براي اين كه اعتماد بيماران را به خود جلب كنند، به اردوگاه‌ها مي‌رفتند و بدون افشاي نام بيمار به مداواي او مي‌پرداختند.
سال 1973 انجمن اوتانازياي ارادي در هلند راه‌اندازي شد.سال 1984 ديوان تمييز هلند اعلام كرد اوتانازياي ارادي در صورتي كه كاملا صريح و جدي باشد مي‌تواند به عنوان موضوعي قابل قبول مطرح شود تا اين كه سرانجام پزشكان عضو انجمن سلطنتي پزشكان هلند وهمچنين وزارت دادگستري اين كشور سال 1990 بر سر شرايط اين شيوه به توافق رسيدند و سال 1994 اصلاحات آن انجام شد.
بدين ترتيب هلند نخستين كشوري در اروپا بود كه از مسووليت‌هاي پزشكان در برابر بيماران تعريف قانوني ارايه كرد.در 10 آوريل 2001 سناي هلند، قانون اوتانازيا را به تصويب رساند.از 75 كرسي مجلس سنا 46 نفر موافق و 28 نفر مخالف تصويب اين قانون بودند. هزاران نفر از مخالفان در حالي كه سرنگ‌هاي بزرگي را به دست داشتند، در خارج از سنا گرد هم آمده بودند و شعار مي‌دادند كه اوتانازيا قتل عمدي است؛ اما اين عده در اقليت قرار داشتند، زيرا 86 درصد از جمعيت هلند از تصويب اين قانون حمايت مي‌كردند.بانو«السبورست» وزير بهداشت اين كشور نيز اين تصميم بسيار محتاطانه را تحسين كرد و گفت كه پزشكان تاكنون به دليل برخي ملاحظات ديني از اين كار طفره مي‌رفتند؛ اما در حال حاضر، هم پزشكان و هم بيماران از اعمال اين شيوه احساس رضايت مي كنند.
براي اوتانازيا درهلند ، البته مقررات و شرايط دقيقي پيش‌بيني شده كه پزشكان در صورت تخطي از آن تحت تعقيب قرار خواهند گرفت. برخي از اين شرط‌ها عبارت است از: پزشك بايد مطمئن باشد بيمار به طور ارادي درخواست اوتانازيا دارد و به تمامي جوانب آن آگاه است، بيمار بايد بر درخواست خود اصرار داشته باشد، بيماري وي درمان ناپذير و رنج و درد ناشي از آن براي وي غير قابل تحمل باشد، از وضعيت و دورنماي زندگي خود آگاهي داشته باشد، دست كم با يك پزشك ديگر نيز مشورت كند،از نظر فكري و رواني در وضعيت سالم و طبيعي قرار داشته باشد، رضايت كتبي و درخواست صريح خود را براي اوتانازيا اعلام كند، خود در تقاضاي اوتانازيا پيش قدم شود، پزشك نيز از سوي اطرافيان وي تحت فشار قرار گرفته باشد و ...
* مقابله اروپا با قانون اوتانازياي هلند
لايحه قانوني كه در سناي هلند به تصويب رسيد و ملكه بئاتريس آن را توشيح كرد، واكنش‌هاي بسياري را در جوامع اروپايي به دنبال داشت. واتيكان اين قانونگذاري را در مورد پزشكاني كه مرتكب اين عمل مي‌شدند، با ماموران اعدام مقايسه كرد. وزير بهداشت روسيه هشدار داد: در كشور ما اوتانازيا نمي‌تواند وجود داشته باشد. دانشكده پزشكي، اعتقادات جامعه، فرهنگ و تاريخ ما اجازه تصويب آن را نمي‌دهد و من نيز پيش‌بيني مي‌كنم كه اين موضوع زمينه سو استفاده مجرمان را فراهم خواهد كرد.به گزارش ايسكانيوز،جامعه اوتانازياي ارادي انگليس ، اين قانونگذاري را بخشي از تمايل جهاني خواند و گفت: ‌بلژيك و اسپانيا از كشورهايي محسوب مي‌شوند كه به اين قانون توجه دارند.نتايج نظرسنجي ها نشان مي‌دهد سال 1997 ميلادي 57 درصد در آمريكا ، 76 درصد دركانادا ، 80 درصددر انگليس ، 81 درصد در استراليا و 92 درصد در هلند موافق اوتانازيا بودند.525/120

اخبار مرتبط
• پدر ، حكم مرگ دخترش را گرفت

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن