تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840607985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متولي حوزه تجسمي كشور كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: متولي حوزه تجسمي كشور كيست؟
هفدهم بهمن آخرين روز از همايشهاي جشنواره تجسمي فجر در خصوص بررسي هنر معاصر ايران و چالش‌هاي روبه‌رو در سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شد.


به گزارش خبرنگار سرويس هنري برنا، اين همايش با نشست هنرمندان و صاحب نظران در دو بخش صبح و عصر با حضور دكتر حبيب‌الله آيت‌اللهي، محمد رفيع‌ضيايي، دكتر محمد ستاري،عليرضا كريمي صارمي، فرزاد اديبي و مسعود شجاعي طباطبايي در بخش صبح و حضور حميد شانس، نادر قشقايي، دكتر اصغر كفشجيان مقدم، دكتر مرتضي گودرزي،كاظم چليپا،غلامعلي طاهري و دبير همايش دكتر عبدالمجيد حسيني راد برپا شد.

حسيني‌راد: تعامل هنرمندان و مسوولان برنامه روشني ندارد

بخش صبح از ساعت 45/12-10 ادامه داشت كه در ابتدا دكتر عبدالمجيد حسيني‌راد دبير همايش جشنواره هنرهاي تجسمي مباحث مطرح شده در نظريه هاي هنر، تاريخ و تحولات رشته تجسمي در سه روز گذشته را مطلوب دانست و خواستار بررسي علل حضور كم مخاطبان در اين دوره از همايش شد.

وي هنرمعاصر ايران را بعد از انقلاب داراي شكل و هويت خاصي دانست كه گسترش كيفي و كمي داشته، البته گسترش كيفي را نمي‌توان در راستاي گسترش كمي آن قرار دارد.

دكتر حسيني‌راد موضوعات مورد بحث همايش را با طرح سوالاتي در خصوص تفاوت عمل ونظر در هنرهاي تجسمي، بررسي موانع، مشكلات و دلايل آنها و موفقيت‌هايي كه در اين دوره كسب شده، آينده هنر و تعامل آن با جهان مطرح كرد.

وي يكي از عوامل بروز مشكلات در حوزه هنرهاي تجسمي را تعويض مديريت‌ها در هر دوره كه باعث عدم تحقق برنامه‌ها و البته نداشتن يك برنامه روشن و مدون و توفيق مهم درهنر كشور را تعامل ميان هنرمندان، صاحب‌نظران، منتقدان و مسوولين سياست‌گذاري برنامه‌ريزي اجرايي كشور دانست.

آيت‌اللهي: هنر و دانش از سياست به دور است

در ادامه دكتر آيت‌اللهي رئيس افتخاري جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در خصوص هنرمعاصر ايران اظهار داشت به علت آنكه هنر ما شكل نهايي خود را پيدا نكرده نمي توان قضاوت منتقدانه و زيباشناسانه‌اي انجام داد و يكي از دلايل آن خصلت ايراني است كه با واگذار كردن مسووليت به شخص وي كارهاي كه قبل از او انجام گرفته ضايع كرده و خود از نو شروع مي‌كند واين باعث مي‌شود كه برنامه‌اي كه تنظيم شده فرصتي براي بررسي و شناخت نقاط قوت و ضعف را پيدا نكند.باعث عدم پيشرفت مي‌شود.

وي رويكرد يا به تعبير خود عنايت نسل جوان كشور را به هنر قابل توجه شمرد و اين امر را هوشياري اين نسل و درك نسبت به اين كه از راه هنر بهتر مي‌توان عواطف، عقايد و... خود را بيان كنند اين سوال را مطرح كرد آيا ما راه درست را به آنها نشان داده‌ايم؟

دكتر آيت‌اللهي به نبودن تالارهاي براي نمايشگاه هاي هنري و عدم برگزاري و ايجاد فضاهاي نمايشگاه‌هاي هنري در شهرستان‌ها اشاره داشت.

وي به وضعيت فروش آثار در نمايشگاه ها و نگارخانه ها اشاره كرد كه آثار هنرمندان را به وضعيت نامناسبي به فروش مي‌رسانند به اين قسم كه بيشتر از 60 درصد فروش اثر را نگارخانه دار ويا نمايشگاه برداشته و40درصد باقي مانده را به هنر مندان پرداخت مي‌كنند يا بعضي از نگارخانه داران كه داراي نفوذ بيشتري هستند فقط به فروش آثار هنرمندان خاصي مي‌پردازند

دكتر آيت‌اللهي اظهار داشت كه متوليان هنر كشور دو نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و فرهنگستان هنر هستند اما ديده مي‌شود كه ارگانها، نهادها و... بدون اعلام و مشاوره با اين دو متولي هنر كشور اقدام به برگزاري مسابقات، نمايشگاه هاي هنري و... در اين زمينه مي‌كنند كه اين خود باعث تعجب است و وظيفه مهم مسولان ودست اندركاران هنر كشور، برنامه ريزي براي اداره هنر امروز و وارد كردن هنر د زندگي مردم ايران است

وي با اشاره به ضرب‌المثل دود از كنده بلند مي‌شود به قسمتي در وزارت علوم تحقيقات و فناوري به نام كميته گسترش و برنامه ريزي كه به ظاهر منحل شده ولي در باطن فعاليت دارد اشاره كرد كه مانند يك اختاپوس تمام برنامه ها، طرح‌ها و سرفصل‌هاي جديد را مي‌بلعد و به دست فراموشي مي‌سپارد علت اين امر در اين است كه 4 سال بعد با ارائه آن بوجه برنامه را ازآن خود كرده و از گسترش علم جلوگيري كند.

دكتر آيت‌اللهي در انتها افزود يك كشور انقلابي نمي تواند 30سال يك برنامه را دنبال كند و هنر و دانش از سياست به دور است.

رفيع: موزه كاريكاتور نداريم

محمد رفيع ضيايي كاريكاتوريست در خصوص جايگاه كاريكاتور ايران گفت: حوزه عمل كاريكاتور در جامعه بسيار گسترده است، كه دو حوزه مهم آن را حوزه مطبوعات و نمايشگاه تشكيل مي‌دهند با توجه، به وجود 120نمايشگاه در دنيا، دوسالانه كاريكاتور ايران يكي از معتبرترين دوسالانه هاي كاريكاتور در سطح جهان است كه با حفظ هويت ملي به اهداف خود رسيده و در سطح جهان در بخش نمايشگاهي شناخته شده كه مي‌توان يكي از عوامل پيشرفت آن را همايت دولتي از اين بخش دانست.

وي افزود: نداشتن موزه كاريكاتور باعث راكد شدن آثار به نمايش در آمده در نمايشگاه هاويا دوسالانه مي‌شود كه اين امر جاي تعمق دارد.

اين هنرمند كاريكاتور مطبوعاتي را ضربه خورده دانست و اظهار داشت: وضعيت كاريكاتور مطبوعاتي كاملا برعكس بخش نمايشگاهي است با اين نگاه كه كاريكاتور يك هنر پيام دار است كه كنار مطبوعات مطرح وبيان شده و بايد جاي در مطبوعات پيدا كند كه مستلزم شناخت مادي ومعنوي اين هنر توسط مسولين به عنوان يك هنر كارا و پيام‌دار است.

وي در انتها افزود: كار كاريكاتوريست‌هاي ايران داراي يك وجه حقوقي نيست با توجه به شركت بالاي كاريكاتوريست‌ها در مسابقات، نمايشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور وتاثير آن در روند كاركاتور جهان، مي‌بايستي كاريكاتوريست‌ها داراي حقوق و مزايا باشند كه البته همايت مسوولين را مي‌طلبد.

شجاعي‌طباطبايي: مشكل اصلي؛ تغيير مديريت‌ها است

سيد مسعود شجاعي طباطبايي دبير بخش كاريكاتور جشنواره در ادامه اظهار داشت در حال حاضر دوسالانه كاركاتور ايران از نظر كيفي و كمي در دنيا جزو سه جشنواره برتردر اين بخش مي‌باشد وبه گفته دكتر جان لينت محقق برجسته كاريكاتور و كميك ايران در آينده مهد كاركاتور جهان خواهد بود.

وي با طرح اين سوال كه هدف از برگزاري جشنواره هنرهاي تجسمي چيست؟ به برسي مشكلات اين حوزه پرداخت و تغيير مديريت و وضع قانونهاي جديد را يكي از مشكلات اين حوزه خواند.

طباطبايي به دو سالانه كاريكاتور اشاره كرد كه طي 16سال با موفقيت اجراشد ولي با حل نشدن مشكلات مالي دوسالانه قبل وتاخير دوماه در شروع آن وتمايل نداشتن بعضي از مسولين دور نماي خوبي براي دوسالانه كاريكاتور امسال ديده نمي شود.

وي مشكلات هنرهاي تجسمي بعد از 30سال را نداشتن دايره‌المعارف هنرهاي تجسمي، نداشتن آثار تجسمي فاخر در شهر، نداشتن واحد تجسمي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در دانشگاهها، و چرايي متمركز بودن جشنواره‌ها در تهران عنوان كرد.

اديبي: آموزش، پاشنه‌آشيل هنر است

فرزاد اديبي دبير بخش پوستر جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در ابتدا حضور كارشناسان، جامعه‌شناسان، اقتصاددانان و به خصوص مديران فرهنگي كشور را براي رسيدن به يك بحث جامع و گرفتن نتيجه و عملي شدن آن را خواستار شد.

وي پاشنه زخمي آشيل هنر را آموزش دانست كه نقش كليدي و حياتي در هنر ايفا مي‌كند و با اشاره به به‌روزرساني طرح درس‌ها كه در دانشگاه ها ارائه مي‌شود به حل اين مشكل اشاره كرد.

اديبي بخش كلي مشكلات را به فرهنگ جامعه امروز و رويكرد كم جامعه به هنر دانست.

ستاري: عكاسي بوي غربي گرفته است

دكتر ستاري به بحث عكاسي پرداخت و گفت: انقلاب ما انقلابي عقيدتي، فرهنگي است و بايد ديد عكاسي ما در اين 30سال در چه جايگاهي قرار گرفته است.

وي افزود: با شروع انقلاب عكاسان ما عرصه جديدي را مقابل خود ديدند كه به طور خلاصه مي‌توان اين‌گونه اشاره كرد كه در ده اول و دوم انقلاب عكاسي در كشور رنگ و بوي ايراني گرفت و در ده اخير با گسترش اينترنت و ارتباطات مجازي رنگ و بوي غربي به خود گرفته كه بيشتر رو به جهاني شده با معيار و ملاك‌هاي هنر غرب را پيدا كرده.

كريمي‌صارمي: ما دچار كمبود كتب عكاسي هستيم

در ادامه عليرضا كريمي‌صارمي دبر بخش عكس جشنواره تجسمي فجر يك از مشكلات عكاسي امروز را كمبود مطالعه تحقيق پژوهش در اين زمينه دانست كه حاصل آن را دوربين بدون انديشه خواند. نبودن كارگاه‌هاي آموزشي (ورك شاپ) و كمبود در نشر كتب عكاسي كه بيشتر ترجمه آن را تشكيل مي‌دهد تا نظريه‌پردازي دانست.

وي مشكلات نشر را در دو قالب ناشران و عدم حمايت مالي از سوي سازمانها ونهادهاي زيربط تقسيم كرد در قسمت اول عدم تمايل ناشران براي انتشار اين گونه كتابها

به انتشارات يساولي اشاره كرد كه در صورت مراجعه به اين انتشارات و تقاضاي چاپ عكس‌هاي خود با اين سخن مواجه مي‌شويد: ابتدا 1000جلد را خودت بفروش بعد ما برروي بقيه آن سرمايه گذاري مي‌كنيم.

عدم حمايت مالي از سوي سازمان‌ها و نهادهاي ذيربط كه وظيفه خريد آثار هنرمند عكاس را در جهت حمايت كردن از آن را دارند كم رنگ دانست و خاطر نشان كرد كه اگر اين امر هم صورت گيرد تصويه حساب مالي به قدري طول مي‌كشد كه مجبور به گرفتن وام‌هاي متعدد مي‌شوند كه بتوانند قرض‌هاي خود را به پردازند و نمونه اين مشكلات را مي‌توان به جاسم قلطان و محمد اسلامي راد اشاره داشت.

صارمي در انتها خواستار نظارت به نهادها ويا سازمانهاي كه به برگزاري مسابقات و نمايشگاههاي هنري مي‌پردازند شد كه در اصل متولي برپاي اين نوع نمايشگاهها و مسابقات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

بخش دوم

بخش دوم همايش هنر معاصر ايران و چالشهاي پيش رو در ساعت 45/16-14با خضور حميد شانس، دكتر اصغر كفشچيان مقدم، دكتر گودرزي. دكتر عبدالمجيد حسيني راد در سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران بدون حضور غلامعلي طاهري،كاظم چليپا ونادر قشقايي برگزار شد.

گودرزي: جامعه هنري دچار دو بحران خلاقيت و معنوي است

در ابتدا دكتر مرتضي گودرزي جامعه تجسمي كشور را علي‌رغم گستردگي، مظلوم ‌ترين قشر جامعه هنري دانست و با طرح اين سوال كه چرا براي كوچكترين مسائل كه موثرترين هم هستند نتيجه اي گرفته نمي‌شود.

وي به سيستم غلط و مدل برخورد علمي با مسائل هنري كه بيشتر در قالب سخنراني، ميزگرد و مقالات برپا مي‌شود اشاره داشت كه نتيجه آن را بي ثمربودن اين سخنراني‌ها، مقالات و... دانست كه نيازمند يك مكانيزم جديد مي‌باشد.

دكتر گودرزي به عدم حضور مخاطبان در زمان طرح مسائل پرداخت كه حتي بعد از جلسات و ارائه متون و نوارهاي ضبط شده آنهارا مورد مطالعه و بازبيني قرار نمي دهند كه اگر يك سيستم ساده به جمع آوري و دسته بندي اين مقالات،سخنراني ها و... مي‌پرداخت به فرازهاي جدي در زمينه گوناگون هنر براي حل مشكلات مي‌رسيديم و اكنون سه ده جلوتر بوديم.

وي اظهار داشت: دو بحران جامعه هنري را در برگرفته؛ يك، بحران خلاقيت كه جامعه هنري، درتمام شئونات خود داراست. دو، بحران معنوي كه مي‌توان به آموزش، روابط اجتماعي، اقتصادي اشاره داشت و اساسا مخاطب ما نيازي براي شنيدن احساس نمي كند به اين صورت كه سخنران و مخاطب، نويسنده و خواننده هنرمند است و اينگونه احساس ميشود كه مي‌توان مشكلات را درون خود هنرمندان حل كرد كه جاي تعمق دارد.

دكتر گودرزي افزود: بايد در كشور فرهنگ وموج تقاضا ايجاد كرد كه در نتيجه آن مطلبه در خصوص فعاليتهاي هنري ديده شود و اشاره به اين كه چيزي را كه نشود اندازه گرفت نمي شود براي آن برنامه ريزي و مديريت كرد نياز به تشكيل بانك اطلاعات كاملي دراين خصوص را يادآور شد.

حميد شانس مجسمه ساز مشكلات هنر رابه دو عرصه جايگاه اجتماعي هنر و مسائل داخلي هنر كه تناسب دقيقي بين بخش‌هاي هنر تعريف نشده بيان كرد و افزود: هنر مدت‌هاست كه به عنوان يك بزك مطرح است تا ضرورت اجتماعي.

كفشچيان‌مقدم: جاي مسوولين در اين همايش‌ها خالي است

در ادامه دكتر اصغر كفشچيان مقدم به عدم وجود برنامه كلان براي هنر كشور اشاره داشت و نگاه يا خط‌كشي كه مسولان و دست اندركاران هنر، كه با آن به ارزيابي جامه هنري مي‌پردازند با نگاه و معيارهاي جامعه هنري بسيار متفاوت دانست كه محصول آن را بي‌اعتمادي شكل داده.

وي با بيان اين نكته كه جاي مسوولين و دست اندركاران هنر دراين گونه نشست‌ها خالي است تا با حضور آنها و نظرات هنرمندان تعاملي مثبت شكل گيرد و اراده خواستن ديده شود ولي بيشتر در ظاهر اراده نخواستن نمايان است

دكتر كفاشچيان مقدم اظها رداشت ما نيازمند انقلاب فرهنگي در حوزه هنر كشور به معني اصل كلمه هستيم انديشه انقلاب در كالبد جمهوري اسلامي شكل يا استحاله يافته كه امروز وقتي به نتايج و محصول آن نگاه مي‌كنيم،يك برداشت از آن وجود ندارد.

وي اذعان كرد دو راه كار براي تعامل بهتر هنرمندان با مسولين وجود دارد: يك، هنرمندان، مديراني راكه شايد تواناي كار هنري ندارند و شايد دولت كه در اين 30سال نشان داده كه نمي خواهد به حرف هنرمنداني كه خود تربيت كرده گوش دهد تحريم كنند يا در يك ميزگرد جدي با دولت از مجلس بخواهند كه چگونه با جامعه هنري كشور رفتار شود.

شالويي: تعلق‌خاطري به مسووليتم ندارم

دكتر محمود شالويي با نگاه به برپايي جشنواره هنرهاي تجسمي فجر اظهار داشت: مجموعه هنرهاي تجسمي مجموعه‌اي ازهم‌گسيخته و ساختارشكسته است كه داراي متوليان متعدد مي‌باشد ديگر مشكل مركز هنرهاي مشخص نبودن تصميم گيرنده و تعيين كننده است كه باتوجه به قانون، در موضوعات مختلف قوانين وضع شده ولي كسي به آنها اعتنا نمي‌كند.

وي با اشاره به عدم يكپارچگي در زمينه هنرهاي تجسمي كه در خود وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي هم ديده مي‌شود، مانند مراكزي كه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه برگزاري رويداد تجسمي در سطح ملي و چه بسا بين‌المللي هماهنگي را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت نمي‌دهند خاطرنشان كرد.

شالويي درباره شركت نكردن برخي از هنرمندان و موفقيت يا عدم موفقيت جشنواره افزود: هنرهاي تجسمي در بين عده اي محصور شده كه اگر آنها در جشنواره ها شركت كنند آن جشنواره را موفق مي‌خوانند و در غير اين صور ت آن را ناموفق مي‌دانند ولي به حضور 6000 نفر كه به اين جشنواره آثار خود را ارسال كرده اند توجه‌اي نمي‌كنند. برنامه‌هاي كه تدوين مي‌شود براي تمامي هنرمندان كشوراست نه عده اي بخصوص.

وي علت برگزاري نامنظم جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها را نداشتن تقويم هنري و گسترده بودن متوليان آنها دانست و به كارهاي مانده در مركز هنرهاي تجسمي و بدهي يك ملياردو دويست و پنجاه ميليوني مركز اشاره كرد.

شالويي در خصوص تعويض مديريت‌ها دراين حوزه گفت: به اندازه‌اي براي تحويل مسووليت آماده ام كه براي هيچ كار ديگري اين آمادگي را ندارم چون هيچ گونه تعلق خاطري ندارم وبه اصرار اين مسووليت را پذيرفتم وهمه اين را مي‌دانند.

وي جشنواره فجر را با توجه به حجم و تنوع آثار رسيده، موفق خواند.

اين همايش‌ها به مدت چهار روز در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران برپا بود و حاصل مقالات اين همايش به دو زبان انگليسي و فارسي به چاپ خواهد رسيد.

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن