تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819123355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس جمهوري هند بر تحكيم روابط دهلي - تهران تاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رييس جمهوري هند بر تحكيم روابط دهلي - تهران تاكيد كرد
دهلي نو- رييس جمهوري هند كه روز پنجشنبه در نشست مشترك اعضاي مجلس نمايندگان (لوك سابها) و مجلس عليا (راجيا سابها) سياست خارجي اين كشور را تشريح مي كرد، بر گسترش و تحكيم روابط دهلي باتهران تاكيد كرد.


به گزارش ايرنا، خانم "پراتيبها ديوي سينگ پاتيل"، در خصوص روابط هند با ايران يادآور شد: "دولت در جهت تحكيم روابط و تدارك يك رابطه جديد با ايران پيش رفته است."
وي در اين ارتباط تصريح كرد: حضور رييس جمهوري قيرقيزستان در مراسم روز جمهوري ما به عنوان مهمان ويژه، نشانگر اهميتي است كه دولت براي همسايگي پيرامون ما در آسياي ميانه قائل است."
رييس جمهوري هند، در مورد رابطه اين كشور با كشورهاي شرق آسيا نيز گفت:" برخورد ما با شرق آسيا نشانه اي از اعتقاد ما به اينست كه قرن بيست و يكم به آسيا تعلق دارد و هند بايستي نقشي را در ظهور اين قاره ايفا كند."
وي در مورد كشورهاي حوزه خليج فارس نيز گفت: "ما توجه خاصي را به تقويت بيش از پيش روابط خود با منطقه خليج (فارس) مبذول داشتيم. ديدار نخست وزير (هند) از عمان و قطر، فصل جديدي را در همكاري در زمينه هاي امنيت انرژي، سرمايه گذاري و تضمين رفاه كارگران هندي مشغول به كار در خليج (فارس) گشود. روابط ما با غرب آسيا از طريق رييس جمهوري مصر، رييس جمهوري سوريه و رييس دولت خودگردان فلسطين تقويت شد."
خانم "پاتيل" از حمله اخير نيروهاي صهيونيستي به باريكه غزه به عنوان دردناكترين حادثه در عصر حاضر ياد كرده و گفت: "دردناكترين تلفات جاني و مصيبت اخير در غزه حل جامعه و فوري موضوع فلسطين را ضروري مي سازد. ما همچنان به حمايت خود از آرمان فلسطين پايبند و خواهان مشاهده صلح و ثبات در غرب آسيا هستيم."
وي در مورد رابطه هند با كشورهاي آفريقايي نيز گفت: " دولت من فصل نويني را در روابط ما با قاره بزرگ آفريقا گشود و اولين نشست عالي هند و آفريقا در هند طرحي را براي روند آتي روابط ما تدارك ديد."
رييس جمهوري هند در آغاز سخنان خود يادآور شد كه دولت وي تحكيم هر چه بيشتر روابطه سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هند را با همه كشورهاي جهان در راس دستور كار خود به منظور برقراري يك جو آرام و دوستانه خارجي براي تضمين امنيت ملي و رشد سريع اقتصادي هند قرار داده است.
وي، در عين حال تصريح كرد كه اين روابط بر حاكميت مستقل و احترام متقابل استوار خواهد بود.
پاتيل افزود: ما همچنين هميشه سعي كرده ايم كه با توجه به روابط تاريخي، فرهنگي و اجتماعي عميق خود با كشورهاي جنوب آسيا نقش مفيدي را در تثبيت ثبات و تضمين رفاه و سعادت اين كشورها ايفا كنيم و عملكرد دولت من موقعيت هند را در اين جهت تقويت كرده است."
وي در تشريح عناصر تشكيل دهنده اصول سياست خارجي هند گفت: " سياست خارجي دولت من بر ارزش هاي حائز اهميت براي ملت ما يعني استقلال فكر و عمل، تضمين يك نظم جهاني مردم سالار، عادل و برابر و حاكميت قانون استوار است."
رييس جمهوري هند افزود: "دولت من فعالانه با جامعه بين المللي در رسيدگي به مشكلات بزرگ جهاني از قبيل تروريسم، امنيت انرژي و غذا، تغيير آب و هوا و توسعه پايدار، بحران هاي اقتصادي و مالي جهاني و بازسازي ساختار نهادهاي بين المللي از جمله سازمان ملل براي انعكاس واقعيت هاي عصر حاضر همكاري مي كند."
خانم پاتيل در مورد برنامه هسته اي هند گفت: " انعقاد پيماني بين هند و آژانس بين المللي انرژي اتمي و تصميم سال 2008 گروه تامين كنندگان هسته اي مبني بر موافقت با همكاري هسته اي اعضاي خود با هند در زمينه مواد و فناوري هسته اي پايان انزواي هسته اي 34 ساله هند را رقم زد و زمينه را براي برنامه توليد برق هسته اي ما از طريق همكاري هسته اي بين المللي هموار ساخت. "
وي افزود: "آغاز چنين همكاري با هند مويد سابقه درخشان هند در عدم اشاعه هسته اي و تعهد طولاني ما نسبت به خلع سلاح هسته اي منصفانه، جهاني و جامع است."
رييس جمهوري هند در مورد رابطه اين كشور با افغانستان گفت: " ما روابط خود را با افغانستان بيش از پيش تقويت كرده و از نزديك در باز سازي اقتصادي و عمراني اين كشور سهيم شده ايم. ما خواهان مشاهده يك افغانستان باثبات، جمعگرا و مردم سالار هستيم. حمله تروريستي 2008 به سفارت ما در كابل مايه نگراني عميق بود و آن اراده ما را نسبت به انجام تعهدات خود براي مردم افغانستان بيش از پيش تقويت كرد."
خانم پاتيل در مورد روابط بين هند و چين گفت: " روابط ما با جمهوري خلق چين شاهد مبادلات بلندپايه منظم، رشد همكاري اقتصادي و تجاري، تشديد تماس هاي نظامي و تبادلات مردمي بوده است. مشاركت راهبردي و تعاوني ما با چين بطور روز افزوني ابعاد منطقه اي و بين المللي به خود مي گيرد. هر دو كشور همچنين سعي دارند كه مناقشه مرزي فيمابين را از طريق مذاكره و ضمن حفط صلح و آرامش در مناطق مرزي حل و فصل كنند."
وي افزود: " انعقاد پيمان همكاري براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي با آمريكا يكي از نمادهاي تغيير رابطه ما با آمريكا بود. همكاري ما با آمريكا زمينه هاي گوناگوني از علوم و فناوري، كشاورزي، آموزش و پرورش، بهداشت گرفته تا تجارت و سرمايه گذاري را شامل مي شود."
رييس جمهور هند، در مورد رابطه اين كشور با روسيه گفت: " مشاركت راهبردي و روابط قديمي ما با روسيه تقويت و متنوع شده است. روسيه همچنان شريك ارزشمند ما در رفع نيازهاي نظامي و انرژي هسته اي ما و نيز در زمينه علوم و فناوري از جمله همكاري در زمينه فضا مي باشد."
وي در مورد كشورهاي اروپايي گفت: " رابطه ما با اتحاديه اروپا و ديگر كشورهاي اروپايي در زمينه هاي نظامي و امنيتي، علوم و فناوري، تجارت و سرمايه گذاري، كشاورزي، فرهنگي و آموزش و پرورش بطور چشمگيري عميق شده است."
پاتيل افزود: "پيمانهايي براي همكاري هسته اي نظامي با روسيه و فرانسه امضا شده است و مذاكرات براي انعقاد پيمان هاي مشابه با ديگر كشورهاي دوست آغاز شده است."
آساق. 2164 .310**1388

پنجشنبه|ا|24|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن