تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816264361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برتراند راسل و فلسفه تحليلي اروپا‏


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: برتراند راسل و فلسفه تحليلي اروپا‏
ابراهيم نظرپور

فلسفه تحليلي در مقابل فلسفه قاره اي يا فلسفه اروپايي در پايان قرن نوزدهم با ظهور فلاسفه اي چون برتراند راسل (1970-1872) در اروپا بنيانگذاري شد. ‏

برتراندراسل، فرزند يك خانواده قديمي و معروف انگليسي بود كه نسل هاي متاخر آن معروف به ترويج و تبليغ ليبراليسم بودند. برتراند در محيط اشرافي و كلاسيك يك خانواده مرفه ليبرال عصر ويكتوريا پرورش يافت. او در آغاز حيات فكري خود تمايلات آشكار هگلي داشت و پس از آشنايي با مور به سمت پوزيتيويسم متمايل گرديد.

راسل، بيشتر از مسائل رياضي و فيلسوفان آلماني متأثر بود و مي كوشيد تا با تحليل مفاهيم ايدئاليست‌ها، خطاهاي آن ها را آشكار سازند. ابزار اصلي تحليل وي، منطق بود. او با تحليل دقيق گزاره ها، يا الفاظ و مفاهيم موجود در گزاره ها و تبيين استلزامات منطقي دروني و بيروني گزاره ها، در صدد بودد هر چه در گزاره ها مخفي است، آشكار سازد.

راسل كه رياضيدان برجسته بود كوشيد براي رياضيات مباني منطقي يقيني فراهم كند و به اين نتيجه رسيد كه اين دانش از اصول منطقي سرچشمه گرفته است. او با همكاري استاد مشهور رياضي كمبريج، نورث وايتعهد، كتاب اصول رياضيات را نوشت. اين كتاب باعث شد كه نام راسل به عنوان يكي از بنيانگذاران منطق جديد كه داراي زباني سمبليك و نشانه اي است، تثبيت شود. در اين كتاب اعلام شد كه نه تنها گزاره هاي رياضي را مي توان به زبان منطق در آورد و از اصول منطق استنتاج كرد، بلكه ديگر گزاره‌هاي
علمي و فلسفي را نيز مي توان به چنين زباني بيان كرد و با اين كار معني دقيق آن را سنجيد. بنابراين، راسل منطق را هم براي استوار كردن رياضيات و هم براي پاسخ به بسياري از پرسش‌‌هاي فلسفي لازم دانست. او براي اثبات نادرستي برخي نظريه هاي فلسفي و متافيزيكي در جستجوي خطاي منطقي آن بر مي آمد و با روش تحليل منطقي به نقد آنها مي پرداخت.بر مبناي اين انديشه، ابزار اصلي تحليل فلسفه تحليلي، منطق بود. در فلسفه تحليلي جريانات فكري مختلفي در ارتباط با منطق و فلسفه زبان به وقوع پيوست: اتميسم منطقي، منطق گرايي، فلسفه زبان، پوزيتيويسم منطقي.

راسل در مقايسه با برلين يا پوپر كمتر گرفتار جزميات پوزيتيويستي بود. سير تطور فكري او برخي نوسانات و ترديدها در خصوص پوزيتيويسم را نشان مي دهد. نفوذ و معروفيت راسل بيشتر به دليل گستردگي و كثرت فعاليت هاي قلمي و بسط آراي ليبرالي در قلمروهاي اجتماعي و سياسي است.‏راسل به لحاظ باورهاي اقتصادي تا حدود زيادي متمايل به پيوند زدن برخي گرايش ها و تمايلات كنترل‌گرانه و مداخله گرانه دولت در قلمرو اقتصاديات است و مي توان گفت بيش از ديگر نئوليبرال ها از اقتصاديات ليبراليسم كلاسيك فاصله مي گيرد. راسل به لحاظ انسجام و ژرفاي فلسفي در مقايسه با برلين و آرنت از عمق كمتري برخوردار است. شايد بتوان در مقام مقايسه، برتراندراسل را ولتر روزگار نئوليبراليسم دانست. به لحاظ خلق و خوي فردي نيز از برخي جهات اين دو به هم شبيه هستند. راسل نيز همچون ولتر فردي جنجال آفرين بود و اساساً قلمرو كار خود را بسط آراي ليبرالي در حوزه مسائل اجتماعي و اخلاقي قرار داده بود.‏راسل بويژه در زمينه اخلاقيات از سردمداران ترويج اصول ضد اخلاقي بوده است. در حوزه اخلاقيات، راسل مبشر نوعي هرج و مرج آنارشيك در روابط بين زن و مرد بوده است.

راسل معتقد بود كه احياء و بسط رويه زندگي ليبرالي تنها راه نجات جهان است: «فقط از طريق تجديد حيات تجربه گري و مداراي ليبرالي است كه مي توان جهان را نجات داد.» اما راسل در نظر نگرفته كه خود بحران و گرفتاري عالم كنوني كه راسل نجات از آن را مي جويد، محصول ليبراليسم است و تمدن معاصر غرب به لحاظ كلي محصول تداوم و بسط همان باورهاي ليبراليسم كلاسيك است و بحراني اگر هست، محصول همين ليبراليسم است نه چيز ديگر.‏

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن