تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819573955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قيام 29 بهمن مردم تبريز خط قرمزهاي نظام ستمشاهي را زير پا گذاشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: قيام 29 بهمن مردم تبريز خط قرمزهاي نظام ستمشاهي را زير پا گذاشت
مورخ وقايع انقلاب اسلامي در تبريز گفت: قيام 29 بهمن مردم تبريز در سال 1356 خط قرمزهاي نظام ستمشاهي را زير پا گذاشت.


سيد محمد مسعود نقيب در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار برنا در تبريز، به بيان دلايل و نتايج قيام مردم تبريز پرداخت و بيان كرد: در سال 1341 پس از ظهور قدرت‌مندانه امام خميني (ره) در صحنه سياسي و به‌خصوص پس از جريان 15 خرداد 1342 و تبعيد امام (ره) به تركيه، بروز خفقان و ديكتاتوري بسيار شديد توسط رژيم طاغوت و شخص شاه، دستگيري، تبعيد، تعقيب، حبس و شكنجه نيروهاي انقلابي و مبارز شدت يافت و از سوي ديگر حضور سياسي، نظامي، اقتصادي و... آمريكا در كشور به دست گرفتن پست‌هاي مهم و كليدي توسط بهائيان، مصونيت اتباع آمريكايي، استبداد و ديكتاتوري شاه و خاندان پهلوي و ساواك باعث شد تا دو اتفاق بزرگ در كشور رخ دهد.

وي افزود: شهادت آيت ا... مصطفي خميني در اول آبان سال 1356 در عراق و درج مقاله توهين آميز تحت عنوان «ايران و استعمار سرخ و سياه» 17 دي سال 1356 در روزنامه اطلاعات باعث شعله ور شدن آتش زير خاكستر شد.

اين محقق و پژوهشگر تصريح كرد: پس از درج اين مقاله كه اهانت بزرگي به ساحت امام خميني (ره) بود مردم قم تجمع كرده و به تظاهرات گسترده اي اقدام كردند كه مزدوران و عمال رژيم طاغوت در حمله به اين تظاهرات اعتراض آميز تعداد زيادي از مردم قم را شهيد و زخمي كردند، پس از اين واقعه شاه خيال مي‌كرد كه همه چيز تمام شده و بر اريكه مطلق قدرت سوار است اما اين خيال خامي بود چرا كه 40 روز بعد در اربعين شهداي قم مردم غيرتمند تبريز به پا خاستند كه اين حركت تاثير شگفت انگيزي در روند پيروزي انقلاب اسلامي مردم ايران داشت.

وي خاطر نشان كرد: قيام مردم مسلمان تبريز در 29 بهمن كه ماهيتي كاملا اسلامي- قرآني و مذهبي داشت زمينه ساز حركات انقلابي بسياري همچون شعار نويسي بر ديوارها، پخش شب نامه‌هاي مختلف بر عليه رژيم، پخش اعلاميه‌ها و نوارهاي سخنراني امام خميني (ره، سخنراني روحانيت مبارز تبريز و افشاگري آنها به‌خصوص در مساجد مقبره و شعبان و... در تبريز بود.
سيد محمد مسعود نقيب قيام مردم تبريز را داراي دو انگيزه ظاهري و باطني عنوان كرد و گفت: گراميداشت اربعين شهداي قم انگيزه ظاهري اين قيام بود ولي انگيزه باطني و اصلي قيام بر عليه طاغوت و مخالفت با شاه و حمايت از روحانيت به‌خصوص امام خميني (ره) بود كه به همين جهت مركز اصلي و نقطه هدايت اين قيام در تبريز آيت ا... شهيد قاضي طباطبايي بود و شخص وي پرچمدار اين نهضت در آذربايجان بود.

اين نويسنده همچنين در خصوص وقايع روي داده در روز 29 بهمن سال 1356 تصريح كرد: در اين روز علماي تبريز و شهيد آيت ا... قاضي طباطبايي اعلاميه اي تحت عنوان عزاي عمومي و برگزاري مجلس سوگواري در مسجد حاج ميرزا يوسف (مسجد قزللي) صادر كردند كه مردم تبريز با رويت اين اعلاميه دست از كسب و كار كشيده و به طرف مسجد قزللي عازم شدند و در حين ورود مردم به مسجد رئيس كلانتري 6 تبريز در آن زمان با اهانت به ساحت مقدس مسجد خواست تا از ورود مردم به مسجد جلوگيري گردد كه مردم با ديدن اين اهانت‌ها به مسجد دست به اعتراض گسترده اي زدند و در آن زمان رئيس كلانتري 6 تبريز با شليك گلوله اي جواني به نام «محمد تجلايي» را به شهادت رساند و مردم با به دوش كشيدن پيكر خون آلود اين شهيد حركت خودجوش، سريع و انقلابي و بسيار گسترده خود را بدون برنامه ريزي قبلي آغاز كردند كه اندك مدتي نگذشت مركز شهر و خيابان‌هاي اصلي تبريز را صداي اعتراض و انقلاب و مبارزه با طاغوت فرا گرفت و مردم انقلابي در مسير حركت خود مراكز فساد، مشروب فروشي‌ها، سينماها و بانك‌هاي صادرات و مكان‌هايي كه به دست بهائيان اداره مي‌شد به آتش كشيدند كه به جرات مي‌توان گفت تبريز در عرض چند ساعت به شهر آتش و خون و قيام تبديل شد.

وي تاكيد كرد: پس از اين قيام برابر اعلام روزنامه ها و گزارش هيئت ويژه بررسي وقايع 29 بهمن حدود 43 بانك و مراكز فساد به آتش كشيده، ساختمان حزب رستاخيز، دو باب سينما، يك هتل، ساختمان كاخ جوانان، شركت تعاوني روستا و تعدادي از اتومبيل‌هاي حزب رستاخيز و مراكز فساد در آتش سوختند و همچنين 581 نفر دستگير شدند كه 548 نفر از آنها زنداني شده و دهها نفر شهيد و 118 نفر زخمي شدند.

اين پژوهشگر افزود: قيام 29 بهمن تبريز پيامدها و نتايج گسترده اي درپي داشت كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به قيام‌هاي مردم يزد، جهرم، مشهد، رفسنجان، اهواز، شيراز، اصفهان و... گسترش اخبار قيام‌هاي سطح كشور در رسانه هاي خارجي و مطبوعات جهان، تغيير اكثر مقامات استاني و ... اشاره كرد.

وي در ادامه به پيام صادر شده در تاريخ هشتم اسفند سال 1356 از سوي امام خميني (ره) به مردم تبريز پس از قيام 29 بهمن سال 1356 اشاره كرد كه در بخش‌هايي از آن آمده بود؛ سلام بر اهالي شجاع و متدين آذربايجان، درود بر مردمان برومند و جوانان غيرتمند تبريز، درود بر مرداني كه در مقابل دودمان بسيار خطرناك پهلوي قيام كردند و با فرياد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر گزافه گويي‌ها كشيدند، زنده باشند مردم مجاهد تبريز كه با نهضت عظيم خود مشت محكمي بر دهان ياوه گويان زدند، من نمي‌دانم با چه زباني به اهالي محترم تبريز و به مادران داغديده و پدران مصيبت كشيده تسليت بگويم، من به شما اهالي آذربايجان نويد مي‌دهم، نويد پيروزي نهايي.

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن