واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: نخستين همايش مرصع خواني برگزار ميشود
نخستين همايش مرصع خواني، از 26 تا 28 دي ماه، با حمايت معاونت هنري در سالن رودكي برگزار ميشود.
ايلنا: مرصع خواني بخشي از هنر آوازخواني در فرهنگ موسيقي ايران است كه دربارهي آن تعابير و معاني و تفاسير متعددي وجود دارد. براي اغلب خوانندگان در موسيقي ايراني، مرصع خواني با مفاهيمي مانند مركب خواني و تلسط بر رموز آواز، مناسب خواني و يا خوانندگي همه جانبه شامل وسعت صدا، دانش رديفي، تسلط بر شعر و ادبيات و انتخاب لحن و گوشه و دستگاه مناسب با همه امكانات تكنيكي آواز همراه است. برخي ديگر مرصع خواني را به معناي كاربرد اشعار عربي، فارسي، تركي و حتي كردي به كار ميبرند و به خوانندگاني كه به ويژه در مناطق ترك نشين يا كردنشين با سه گويش و زبان به اجراي الحان آوازي ميپردازند، مرصع خوان گفته ميشود. هر چند اين تعريف در ميان تمامي اهالي موسيقي عموميت ندارد. مرصع خواني داراي ويژگيهاي قومي، ملي و مذهبي است و شامل مناقب خواني، فضائل خواني، موسيقي ستايش- نيايشي و عاشورايي ميشود.
به گزارش ايلنا، آرش اوستا(دبيرنخستين همايش مرصع خواني) گروههاي شركت كننده در اين دوره را اين گونه برشمرد: گروه كرنا نوازان گيلان، مداحي همراه با ني از سياهكل، بخشهايي از تعزيه كرمان(حرخواني)، بخشهايي از موسيقي سوگ شوشتر و دزفول كه شامل پيشخواني، پاي خواني و آوازهاي ما رضايي، نقل مذهبي از سيلاب خور پائين "بروجرد"، زمينه خواني از ملاير، مرصع حواني از بروجرد، اردبيل و اليگودرز، اشعار مختومقلي فراقي از تركمن صحرا، پرسه خواني يزد از نحلههاي فلسفي، چاووش خواني از مناطق يزد و لرستان و كاشمر، اجراي سرنا و دهل "چمري خواني" از لرستان، همراه با آوازهاي ساري خواني، موره خوانيهاي مناطق لك زبان، تنبورنوازي و ذكرخوانيهاي مناطق كرمانشاه و كردستان.
علاوه بر اينها، يك تعزيهخوان زن از بوشهر در اين جشنواره زينب خواني و مادر علي اكبر را به گويش بومي و با همراهي موسيقي همان منطقه اجرا ميكند.
اوستا درمورد شيوهي انتخاب گروههاي شركت كننده در همايش گفت: در اين زمينه، علاوه بر كارپژوهشي، از كمك راهنماها و مطلعين منطقهاي كه به ريشههاي آئيني موسيقي خودشان آگاهي دارند، نيز بهره بردهايم و سعي كردهايم از آئين ورزاني استفاده كنيم كه كمتر از رسانه تاثير پذيرفته باشند. آسيب رسانههاي جمعي بر موسيقي نواحي اين است كه باعث يك بعدي شدن اين نوع از موسيقي ميشود. به عنوان مثال، آن قدر موسيقي آذربايجان از تلويزيون پخش شده كه موسيقي نواحي ديگر را هم تحت تاثير قرار داده است. يا موسيقي نوحهخواني كه در همه جا تحت تاثير موسيقي جنوب است.
دبير همايش مرصع خواني در توضيح برنامههاي نخستين دوره گفت: ما سعي كردهايم از افراد بالاي 60 تا 70 سال استفاده كنيم. چون اغلب اين افراد از تاثيرپذيري رسانه به دور هستند. البته باتوجه به بالا بودن سن اين افراد، يكي از اهداف اين جشنواره را به ضبط، ثبت و آرشيو اجراها اختصاص داديم. ضمن اينكه پس از آن، اين قطعات نت نويسي و آوانگاري خواهد شد و همراه با توضيحات آئيني و نمونههاي صوتي آن، براي استفاده هنرمندان آماده ميشود.
اوستا در پاسخ به اين سوال كه وجه تمايز اين همايش چيست، باتوجه به اينكه پيش از اين هم افرادي نظير محمدرضا درويشي در اين زمينه به انجام كارهاي پژوهشي مدوني پرداختهاند، گفت: اين كار در زمينه مرصع خواني تاكنون به شكل جامع و مانع انجام نشده است. اين جشنواره، در ادامهي كارهاي افرادي نظير درويشي است.
در اين جشنواره، علاوه بر اجرا،مطلعين محلي به گفت و گو درباره اين قطعات ميپردازند. مهمترين هدف ما در اين جشنواره ارائه نمونههاي درستي از آوازهاي سوگ در مناطق و نواحي ايران است و اميدواريم به نحوي در استمرار اين نوع از موسيقي كه ريشههاي تاريخي آن به قبل از اسلام بازميگردد، موثر باشيم.
نخستين همايش مرصع خواني, از ساعت 18:30 تا 21 تاريخ مذكور در تالار رودكي برگزار ميشود.
پايان پيام
يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]