تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819678472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آموزش و پرورش در 7 روز/كيومرث هاشمي معاون وزير شد/ وضعيت بد مدارس ايراني در خارج از كشور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آموزش و پرورش در 7 روز/كيومرث هاشمي معاون وزير شد/ وضعيت بد مدارس ايراني در خارج از كشور
كيومرث هاشمي معاون وزير شد/ وضعيت بد مدارس ايراني در خارج از كشور
جداسازي معاونت پرورشي از تربيت بدني، تعيين تكليف معلمان شركتي، تقسيم بندي جديد حاجي بابايي از روزهاي هفته، نياز به 50 هزار معلم براي دوره ابتدايي، وضعيت بد مدارس ايراني در خارج از كشور از مهمترين اخبار آموزش و پرورش در هفته جاري است.

به گزارش خبرنگار مهر، آموزش و پرورش در هفته گذشته كانون اخبار گوناگوني در حوزه هاي مختلف خود بود كه در ادامه مي خوانيد:

نياز به حدود 50 هزار معلم براي پايه ششم ابتدايي

سئوال اول: پايه ششم ابتدايي چيست؟ همان سالي است كه وزير آموزش و پرروش و معاونان وي بر آن تاكيد دارند و قرار است از سال تحصيلي آينده در سراسر كشور اجرا شود.

سئوال دوم: معلمان اين پايه چه كساني هستند و اصلا براي آموزش درسهاي جديد آماده شده اند؟ - اين پرسش پاسخي نداشت تا اينكه بالاخره مديركل دفتر آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش جرات كرد و بعد از ماهها ابهام در اين باره اظهار نظر كرد.

البته علي رحيمي در گفتگو با خبرنگار مهر اين پرسش را اينگونه پاسخ داد كه "امسال حدود 50 هزار كلاس پنجم داريم كه سال آينده همه به كلاس ششم مي روند و به معلم نياز دارند" اينگونه بود كه پاسخ پرسش دوم روشن شد و يكي از ابهامات در اين باره رفع شد.

البته مديركل دفتر ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در خصوص اينكه مشكل كمبود معلم در دوره ابتدايي كه چند سالي است گريبانگير شهرهاي بزرگي همچون تهران كه امكان استخدام ندارند، چگونه برطرف مي شود پاسخ روشني نداد اما همان پاسخ هم در نوع خودش غنيمتي بود.

جالب است كه آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي گذشته براي رفع كمبود نيرو در دوره ابتدايي اقدام به پذيرش نيرو از شهرستانهاي تهران به تهران داشت و به جاي آن شهرستانهاي تهران نيروي آزاد استخدام مي كرد؛ اين هم يك نوع دور زدن قانون است كه در زمان قانونمند مدارترين وزير آموزش و پرورش رخ داده و ادامه دارد.

نكته ديگر اينكه معلمان پايه ششم كه هنوز مشخص نيست چه كساني هستند بايد 294 ساعت آموزش عمومي ببينند و بعد هم كه كتابهاي اين پايه تدوين شد، نحوه تدريس آن را هم در كلاسهاي جديدي فرابگيرند.

فني حرفه اي ها كنكوري مي شوند يا نه؟

نسيم خوش سند تحول بنيادين در حال وزيدن است و گويا بادهاي ملايمي از آن به آموزش و پرورش فني و حرفه اي رسيده است، چرا كه محمد رضا شريف زاده، مديركل آموزش فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش خبر داده كه با اجراي نظام آموزشي 6-3-3 مشكل دانش آموزان اين رشته براي شركت در كنكور سراسري حل مي شود و دانش آموزان فني و حرفه اي مي توانند همچون ساير دانش آموزان رشته نظري به دانشگاه بروند.

شريف زاده گفته است: با وزارت علوم رايزني كرديم كه امكان اضافه شدن گروه فني و حرفه اي به پنج گروه آموزشي كنكور سراسري اضافه شود تا دانش آموزان فني و حرفه اي بتوانند همچون ساير دانش آموزان در دانشگاههاي دولتي پذيرش شوند؛ تا كنون با آنها توافقاتي داشته ايم اما اين بحث هنوز نهايي نشده است.

مديركل آموزش فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش افزوده است: در پيشنهاد اوليه عنوان كرديم كه 25 رشته اي كه هم اكنون در آموزشكده هاي فني و حرفه اي در مقطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته داريم به كارشناسي پيوسته تبديل شود و داوطلبان كنكور در رشته هاي فني و حرفه اي در اين رشته ها پذيرش شوند.

اما گويا سهراب رضايي، رئيس دانشگاه فني و حرفه اي اين موضوع را در گفتگو با يكي از سايتهاي خبري تكذيب كرده و گفته است: " طرح ما اين است كه اين دو كنكور به طور مجزا برگزار نشود و قرار نيست داوطلبان اين رشته بتوانند همچون ساير دانش آموزان در دانشگاههاي دولتي پذيرش شوند."

خبرگزاري مهر در يك گزارش اين موضوع را مورد بررسي قرار خواهد داد.

تقسيم بندي جديد حاجي بابايي از روزهاي هفته

وزير آموزش و پرورش يك تقسيم بندي جديدي از روزهاي هفته و شب و روز بدين شكل ارائه كرد: " يك هفته در مدرسه به سه بخش تقسيم شده است كه نوبت صبح با محوريت مدرسه، بعدازظهر با مشاركت خانواده و مدرسه و روزهاي پنج شنبه و جمعه با محوريت خانواده است."

با تقسيم بندي جديد دكتر حاجي بابايي از روزهاي هفته ممكن است در ذهن برخي از دانش آموزان اين سؤالات ايجاد شود كه: " ارتباط با دوستان و همسالان در كدام يك از روزهاي هفته قرار دارد؟ شركت در كلاسهاي زبان، كنكور، فوق برنامه در كدام بخش روز و هفته قرار دارد؟ مطالعه كتابهاي غيردرسي و آموزش موضوعات مورد علاقه در كدام بخش برنامه است؟"

وزير آموزش و پرورش اين سخنان را در اردوگاه باهنر و در جمع اعضاي اتحاديه انجمن اسلامي دانش آموزان گفته و افزوده است: " اين وزارتخانه اعتماد كامل به فعاليتهاي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانش‌آموزان دارد".خوب خدا را شكر مي كنيم كه وزير آموزش و پرورش حداقل به فعاليت اتحاديه انجمن اسلامي دانش آموزان اعتماد دارد.

معاونت پرورشي از تربيت بدني جدا شد

بالاخره بعد از يكسال جدايي مبهم بخش تربيت بدني معاونت پرورشي و تربيت بدني و انتخاب يك قائم مقام براي آن، هيأت دولت جدايي تربيت بدني را از پرورشي تصويب كرد.

با تصويب هيئت وزيران و به استناد تبصره (3) ماده (57) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه ـ مصوب 1389ـ معاونتهاي وزارت آموزش و پرورش به 6 معاونت افزايش يافت كه بر اساس مصوبه دولت، تربيت بدني از معاونت پرورشي منفك و به عنوان معاونت تربيت بدني تشكيل مي‌شود.

اين مصوبه يعني اينكه كيومرث هاشمي از قائم مقامي وزير آموزش و پرورش به معاون تربيت بدني وزير تبديل شد.

اما در انتهاي خبر پايگاه اطلاع رساني دولت آمده است كه "بر اساس تبصره (3) ماده (57) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، در دستگاههايي كه از ادغام دو يا چند دستگاه تشكيل مي‌شوند و نيز در موارد خاص با تصويب هيئت وزيران، رعايت سقف تعداد معاونتهاي دستگاه، مندرج در قانون مديريت خدمات كشوري ضروري نيست."

هرچقدر كه جمله را خوانديم متوجه نشديم كه آموزش و پرورش با كدام وزارتخانه ادغام شده است كه عدم رعايت سقف تعداد معاونتها در آن مشكلي نداشته باشد.

اين همه تلاش براي 4 ماه بيمه طلايي

بيمه طلايي فرهنگيان بازنشسته هم براي خودش تبديل به داستاني تمام نشدني شده است؛ نامدار عبدالهيان، مديركل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه تاكنون 800 هزار نفر از فرهنگيان بازنشسته در طرح بيمه طلايي ثبت نام كرده اند و مابقي هم در صورت تمايل تا پايان دي ماه فرصت ثبت نام دارند، گفت: مدت اجراي قرارداد بازنشستگان در حال حاضر چهار ماه و از اول دي‌ماه 90 تا اول ارديبهشت 91 است.

آقاي عبدالهيان نگفته است كه چرا قرارداد يك ساله بسته نشده ولي به فرهنگيان بازنشسته اين اطمينان را داده كه هيچگونه نگران نباشند چرا كه با هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته، اين قرارداد مجدداً تمديد مي‌شود.

باز هم معلمان شركتي

با اينكه وزير آموزش و پرورش تاكيد مي كند كه هيچ نيروي شركتي در آموزش و پرورش مشغول به كار نيست اما هر از گاهي در گوشه و كنار خبرهاي جديدي از اين دسته معلمان به گوش مي رسد.

در آخرين مورد سعدالله نصيري قيداري، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفته است كه در جلسه اخير كميسيون طرح اصلاح ماده 17 قانون تعيين ‌تكليف معلمان حق‌التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي مصوب 7 دي‌ماه 89 كه پيش از اين دو فوريت آن در صحن علني رد و به كميسيون ارجاع شده بود، مجدداً بررسي شد.

وي افزود: بر اين اساس، مقرر شد آن دسته از نيروهاي شركتي كه مدرك فوق‌ليسانس به بالا دارند و در مناطق محروم كار مي‌كنند و در آزمون سوم تيرماه امسال قبول نشده‌اند يا اساساً در آزمون شركت نكرده‌اند، پس از تهيه طرحي از سوي اعضاي كميسيون تعيين‌ تكليف شوند.

نصيري قيداري گفته است: تاكنون هيچ نظر مثبتي براي استخدام اين افراد وجود نداشت، تا اينكه در اين جلسه مقرر شد تا براي اين افراد طرحي تهيه شده و بررسي شود كه چه كاري مي‌توان براي آنها انجام داد.

وضعيت بد مدارس ايراني در خارج از كشور

شنبه هفته جاري، اولين نشست هم انديشي مجامع خيرين مدرسه ساز داخل و خارج از كشور در سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس برگزار شد.

در اين نشست روساي مجامع خيرين از مشكلات مدرسه سازي در داخل ايران و كشورهاي ديگر سخن گفتند و گلايه هايي هم از بي توجهي آموزش و پرورش به نحوه نگهداري مدرسه هاي ساخته شده توسط خيرين داشتند. در ميان صحبتهاي آنان مديركل امور بين الملل و مدارس ايراني خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش نيز سخنراني بلندبالايي داشتند كه نكات جالبي در آن يافت مي شد.

علي اصغر يزداني در نظر داشت كه از مضعيت نامناسب و بسيار بد مدارس ايراني در خارج از كشور سخن بگويد اما وقتي متوجه حضور خبرنگاران در جلسه شد دائم خودسانسوري مي كرد و سخنان خود را چند بار در اين يك جمله كه " مدارس ايراني خارج از كشور زيبنده نظام جمهوري اسلامي نيست" خلاصه مي كرد.

وي به وضعيت مدارس ايران در تركيه، امارات و ساير كشورهاي خارجي اشاره داشت و تاكيد كرد: " نبايد سفيران ما در خارج از كشور تصور كنند كه اگر فرزندان خود را به مدارس ايراني بفرستند متضرر شده اند".

© 2003 Mehr News Agency .

پنجشنبه|ا|22|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن