تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837932691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رضا در رضايت‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: رضا در رضايت‌
اميرالمؤمنين عليه‌السّلام مي‌فرمايد: 1‌

پيش از پيگيري سخن و به مناسبت بيان حديثي از امام عليه‌السّلام اندكي حاشيه روم و گوشه‌اي از عقده‌ي دل بگشايم! كم نبوده و نيستند كساني كه آشكار و نهان، يا به صراحتِ وقاحت يا به دلالت جهالت، گاه راي خويش را بر كلام معصوم عليه‌السّلام فرا مي‌نشانند يا به جبران فهم قاصر خود، از توجيهات و دستكاري‌هاي نابخردانه در احاديث و روايات وام مي‌ستانند. در نظر اينان سخن امام تا آنجا سنديّت دارد كه بر سلايق شخصي منطبق افتد يا هم پاي مدار پروازي ايشان خويش را تنزّل بخشد. اين مشي عوامانه گاه دست‌آويز عالم نمايان نيز مي‌شود، كه پيش‌تر از آن كه به تسليم كلام امام دل دهند، دل مشغول سند و تاريخ آن مي‌شوند و اين قصّه‌ي پر غصّه‌ي دردي است كه ريشه در جهلي علم‌نما دارد. اينان نه مقام الهي امام معصوم را دريافته‌اند و نه از حديث صعب مستصعب سر درآورده‌اند. از اين روست كه از سر نهادن به كمند تسليم در برابر مقام امامت و عصمت ناتوان آمده‌اند. اين شكوه‌ي ما البته بدان معني نيست كه پاره‌اي افراطي‌گري‌ها را نيز از نظر دور بداريم و ظاهرگرايان و اخباري مسلكان را به كلّي تنزيه كنيم و در بادپاي حوادثِ صدها ساله‌ي حديث و روايت، پاره‌اي مشتبهات را از ديده فرا فكنيم. سخن در اين است كه قصور فهم خود را به گردن ضعف سند و اشتباه تاريخ نيندازيم و در يك كلام صريح‌تر، آمال و هواهاي خود را كه با مضمون كلام معصوم عليه‌السّلام ناسازگار مي‌آيد، در لفّافه‌هاي فصل نمايانه و حديث ناشناسانه در نپيچيم و عقده‌ي ناهم‌پايي خويش با اوج سخن امام را از راه تنزّل دادن به آن كلامِ به وحي پيوند خورده برون نريزيم. باري، در عنفوان جواني، به حكم جهالت و ناداني - چنان كه افتد و داني! - و به اقتضاي وزش بادهاي بي‌رمق امّا پرهياهوي روشنفكرمآبي آن روزگاران، نزد استادم، مرحوم علاّمه كرباسچيان، به حديثي از بحارالانوار ان قلت ولايقال آوردم. سخن كودكانه‌ام را با حوصله شنيد. آنگاه اين بار نه به عادت راس‌الخطاب كه با عنوان تمسخرآميز خطابم كرد و گفت: عادت علاّمه اين نبود كه بر ذوق افراد بكوبد. برعكس، گاه در تشويق و تأييد نظرات، از حدّ فراتر مي‌رفت و اين شيوه را در جهت رشد و خلاقيّت كسان به كار مي‌گرفت؛ امّا جالب آن بود كه براين سبك و سياق، حاضر نبود از كلام معصوم مايه بگذارد و حقيقتي را قرباني خوشامد كسي كند يا از بيم بدآمد كسان، به تأييد جهالت‌ها بپردازد. بگذرم.‌

تسليم و رضا دو مفهوم هم‌آغوش‌اند. شايد در نگاه سطحي و عادي، به نوعي بي‌عملي و عدم تحرّك تحويل شود، يا به قناعتي درويش‌گونه و جبرگرايانه به سوء معني درغلتد. اميرالمؤمنين عليه‌السّلام در سخن ديگري مي‌فرمايد: بدين‌گونه شايد مفهوم رضا و تسليم روشن‌تر شود كه هيچيك مغاير با تلاش و كارآمدي نيست، بلكه هر دو معارض اضطراب و افسردگي است.‌

يكي از روان‌شناسان معاصر، كه برخلاف خيل انبوه اين صنف، به پرده‌هاي معنوي وجود انسان نيز نظر كرده و خود را در كنش و واكنش‌هاي مكانيكي رفتار آدمي محدود نساخته، در نظريه‌ي رشد رواني انسان‌گراي خود، را اقصاي هدف آدمي مي‌شمارد و در پي يك زندگي دنيايي، احساس رضايت را آخرين و برترين نقطه‌اي مي‌داند كه اگر آدمي بدان تجربه دست يابد، با درجه‌اي از كمال، هستي جهان را بدرود خواهد گفت.4‌

اين سخن البته در قياس با ذخاير و معارف فرهنگ ديني ما هرگز كلام كاملي نيست، ليك اشارت بدان نيز شايد چندان خالي از لطف نبوده باشد. در عين حال، نكته‌اي كه از ميان همه‌ي اينگونه آراي علمي - روان‌شناختي غايب است، است كه همه‌ي آن ديگر رضايت‌ها در زير مجموعه‌ي نگاه بندگي و عبوديّت جاي‌گير مي‌شوند.‌

چه دانيم ناخوش كدام است يا خوش؟!‌

خوش است آن چه بر ما خدا مي‌پسندد

در اين نگاه، پسند و خوش آيند بنده‌ي به بند عبوديت درافتاده، جز در رضاي خالق تحويل نمي‌شود و بندي اين دام، هرآن چه را جانان پسندد به منّت و رغبت مي‌پسندد.

در اين وادي است كه رضايت، نه به معني رسيدن به همه‌ي خواسته‌ها تعبير مي‌شود؛ بلكه در غوغاي درد و درمان و وصل و هجران، خواسته‌ي جانان جسته مي‌گردد و اين، رضامندي در رضايت است.‌

‌1- نهج‌البلاغه، حكمت 120‌

‌2- حديد، 23‌

‌3- نهج‌البلاغه، حكمت 431‌

‌4- مزلو، آبراهام: شخصيت و انگيزش، (متن انگليسي، ص22)‌





پنجشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن