تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826690649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روی مردم دنیا دوباره باید دید


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > میرفتاح، سیدعلی  - معمولاً دو گروه از مردم فاصله می‌گیرند و آنها را از ارتفاعی دیگر مورد سنجش قرار می‌دهند. یکی سیاستمداران و یکی روشنفکران ظاهراً دوباره باید چند روزی از سیاست مرخصی بگیریم و بپردازیم به آب و هوا و فرهنگ و سینما و کتاب و این قبیل امور بی‌خطر. البته به ظاهر بی‌خطر. باید صبر کنیم تا آب‌ها از آسیاب بیفتند و بعد برگردیم سر پرگار سابق و بنویسیم آنچه را که یک روزنامه‌نویس وظیفه دارد بنویسد. متوجه عرایضم هستید؟ من این کرم سیاست چیست دارم؟ باید این کرم خطرناک را چند روزی دفع کنیم و برویم سراغ گل و بلبل و فرهنگ و هنر و صنایع مستظرفه و. . . این توضیحات را برای چه می‌نویسم؟ برای اینکه لبخند نزنید و نگویید که «خواجه در بند نقش ایوان است». نخیر، نیستم، لیکن چه چاره با بخت گمراه؟ همین دیروز نقدی خواندم که جناب استادحداد عادل از «کتاب قانون» نوشته بودند و طی آن نگاه فیلمساز را مورد ملامت قرار داده بودند. من البته فیلم را ندیده‌ام و در این‌باره اظهار‌نظری نمی‌کنم، اما چیزی که نوشته بودند فکر می‌کنم بحث مهمی است که باید دقیق‌تر مورد توجه قرار گیرد. نکته اساسی فرمایش ایشان این بود که ما به مردم چطور و از چه زاویه‌ای نگاه می‌کنیم. ظاهراً در فیلم چنان مردم را تصویر کرده‌اند که بیننده خوف می‌کند که این چه قوم یاجوج و ماجوجی هستند که با مهمان تازه مسلمان شده این رفتار را می‌کنند؟ پس ببین با کافر حربی چه می‌کنند؟ چیزی که آقای حداد متعرضش شده بود این بود که آیا بعد از سی سال تربیت انقلابی و اسلامی، ما چنین مردمی هستیم؟ فعلاً فیلم را بگذاریم کنار و بیاییم بحث را مصداقی‌تر کنیم و در‌باره مردمی حرف بزنیم که از صبح تا شب آنها را در کوچه و خیابان می‌بینیم و با آنها دمخوریم و خود یکی از آنها هستیم و خوب و بد و زشت و زیبایشان را لمس و درک می‌کنیم. اگر کسی از ما بخواهد که در‌باره همین مردم حرف بزنیم و تعریفی واقعی ارائه دهیم، چه خواهیم گفت؟ به مناسبتی قبلاً هم این بحث را کرده‌ام. مردمی که شما از زبان اهل سیاست و مدیران جامعه می‌شنوید، نه فقط در ایران، که در همه جای دنیا، یک مفهوم انتزاعی هستند. قهرمانند، یگانه‌اند، بی‌نظیرند، شجاعند، جلودار همه فضیلت‌ها هستند، دل آسمان باز شده و اینها از آن فروافتاده‌اند و هر چه خوبی است، اینها یک جا دارند و هیچ بدی هم ندارند. عده قلیل آدم‌های بد هم در واقع مردم نماهایی هستند که برای بدنام کردن اکثریت، مأمور شده‌اند. اما وقتی از ارتفاع خود کم کنید و از بالا به زیر بیایید و قاطی مردم شوید و تبدیل به یکی از آن هزاران شوید، آنگاه این مفهوم انتزاعی، انضمامی می‌شود و شما مردمی می‌بینید که هم بدی دارند، هم خوبی. هم زشتی دارند، هم زیبایی، هم مهربانی دارند، هم خشونت. خوبی و بدی و ترس و شجاعت و بخشندگی و عداوت و.‌.‌. در میان مردم در‌هم است و از هر قماشی در آن بین خواهید یافت. البته معمولاً غلبه با اکثریت است که رنگ خود را به عموم مردم تحمیل می‌کنند. این صفات مشهوری که به فلان قوم و‌نژاد و مردم نسبت می‌دهند، جدای از اینکه خیال‌پردازی است، به جهت همین غلبه اکثریت هم هست که گروهی مهمان‌نواز شناخته می‌شوند، گروهی خسیس، گروهی رذل و گروهی ساده‌دل و مهربان. معمولاً دو گروه از مردم فاصله می‌گیرند و آنها را از ارتفاعی دیگر مورد سنجش قرار می‌دهند. یکی سیاستمداران که گفتم، یکی روشنفکران که عرض می‌کنم. داستایوسکی جمله حکیمانه‌ای دارد. می‌گویند هر چه از نوع انسان خوشم می‌آید و شیفته مفهوم عام مردم می‌شوم، به همین موازات از تک‌تک آدم‌ها بدم می‌آید و از فرد فرد آدم‌ها متنفر می‌شوم. آنقدر متنفر می‌شوم که دیگر تحمل آنها برایم سخت می‌شود و. . . این نگاه داستایوسکی، معمولاً بین روشنفکران دیگر هم رواج دارد. نیچه هم مردم را به رمه تشبیه می‌کند و آنها را تا آنجا که بتواند تحقیر و تخفیف می‌کند. این تحقیر و تخفیف به حدی است که حتی گروهی را شایسته زنده بودن و مصرف اکسیژن نمی‌داند. اصلاً اینکه روشنفکران خود را منتزع می‌کنند و به گوشه‌ای یا که برج عاجی پناه می‌برند برای همین است که حوصله و تحمل دیدن آدم‌ها را ندارند. به قول صائب «مرا به روز قیامت غمی که هست این است/ که روی مردم دنیا دوباره باید دید». این بحث مهمی است و نباید همین جا شهیدش کرد. اجازه بدهید که فردا هم دنباله این مهم را بگیریم و ببینیم که تکلیفمان با مردم چیست و چه باید بگوییم و چه باید بکنیم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن