واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - داریوش فرهنگ که پس از 30 سال با اجرای گالیله به تئاتر بازگشته گفت حضور او در صحنه باعث هموار شدن جاده مشکلات تئاتر میشود و وی میخواهد راه را برای همکاران خود که پشت در ماندهاند، باز کند. به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری و مطبوعاتی نمایش «گالیله» روز سهشنبه 22 دیماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. این نمایش که اثری است به قلم برتولت برشت، قرار است به کارگردانی داریوش فرهنگ قرار است دهم بهمنماه در آخرین روز جشنواره تئاتر فجر در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود و پس از آن به اجرای عمومی گذاشته شود.او که به همراه مسعود کرامتی و نعمت اسدالهی دو بازیگر نمایش و علی هاشمی دستیار خود در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در واکنش به پرسشهای پی درپی خبرنگاران در باره علت اجرای «گالیله» نمایشی که کارگردانان دیگری از جمله حمید سمندریان مدعی هستند که در این سالها هیچگاه مدیران نمایشی به آنان مجوز اجرا ندادهاند، گفت: «من زمان شروع تمریناتم اصلا در جریان اجرای این نمایش توسط آقای سمندریان نبودم و بعد هم که پیگیر شدم فهمیدم آقای سمندریان برای اجرای «گالیله» اصلا با مشکل ممیزی و مجوز اجرا مواجه نبودهاند و هرگز مرکز هنرهای نمایشی جلوی این کارگردان را برای اجرا نگرفته است.»فرهنگ در ادامه افزود: «شاید من حکم جاده صاف کن را برای حمید سمندریان ایفا کنم؛ چرا که چند سال پیش هم، وقتی ایشان قصد اجرای نمایش »دایره گچی قفقازی» را داشت، ابتدا من آن را روی صحنه بردم و سپس این نمایش را حمید سمندریان کارگردانی کرد. احترام ایشان بر من واجب است، اما این دلیل بر اختصاص دادن یک نمایش به شخصی خاص نیست.»فرهنگ ادامه داد:« برای اجرای گالیله با من همکاری لازم شده و هیچ مشکل مجوزی هم پیش نیامد. من فکر میکنم مشکل چیز دیگری باشد و به سخت بودن کار بازگردد. این نمایشنامه اگر بخواهد به شیوه خود و به طور کامل اجرا شود، نمایشنامهای خستهکننده، پر از گفتگو، کسلکننده و 4 ساعته میشود که حرفی هم برای جامعه امروز ندارد و در اجرای آن کار دشواری است که از هر کارگردانی بر نمیآید.»داریوش فرهنگ دلیل غیبت 30 ساله خود از را صحنه نمایش وضعیت حقیرانه و تنگنظرانه تئاتر و بحران اقتصادی و مدیریتی آن عنوان کرد و گفت: «تا زمانی که حمایت بیقید و شرط نسبت به تئاتر وجود نداشته باشد ما دوام نمیآوریم. بودجه تئاتر نسبت به ورزش و سینما کمترین بودجه است. دلم میخواست روزی به تئاتر برگردم تا بتوانم این وجه حقارتآمیز را تبدیل به یک وجه جریانساز کنم و تصورم این است که شاید اجرای این نمایش یک خانهتکانی در تئاتر باشد. احساس کردم گالیله آن نمایشنامهای است که میتوانم با آن اهدافم را دنبال کنم.»این کارگردان تئاتر و تلویزیون در پاسخ به این که چرا به شما امکانات مناسبی داده شده در صورتی که بعضی افراد در انتظار حداقل تسهیلات هستند، گفت: «من موظف به پاسخگویی به شایعات نیستم و شما باید سئوالات و شکایات فردی را با مسئولان مطرح کنید و جواب بگیرید. اما باید این را هم اضافه کنم که این اثر، نمایشنامه سنگینی است که هر کسی نمیتواند آن را به راحتی اجرا کند. حتما فرهنگ و گروهش لیاقت این امکانات را داشتهاند؛ گرچه برای ما این تسهیلات خندهدار است، ولی شاید برای تئاتر خیلی به چشم بیاید. من با بودجههای میلیاردی کار کردهام و اینها برایم ناچیز است، ولی باید بگویم که اجرای این نمایش به نفع همان افرادی که در حال حاضر به میزان تسهیلات اختصاص یافته به کار ما گلهمند هستند، جریانسازی خواهد کرد.»این هنرمند با اشاره به مراسم افتتاح تئاتر شهر در سالهای دور و بازی خود به عنوان اولین بازیگران صحنه این مجموعه در این مراسم خاطرنشان کرد اصلا خودش را ملزم به پاسخگویی به شایعههای دیگر کارگردانان نمیداند زیرا معتقد است اجرای گالیله در دریای بزرگی مثل تئاتر شهر کار دشواری است و بهتر است به جای این که تئاتریها با بیان این شایعهها بخواهند فرصت را از همکاران خود بگیرند، به این موضوع فکر کنند که اجرای این نمایش میتواند شروعی باشد برای حل مشکلات تئاتر.او همچنین افزود: «در کارهای هنری پول نیست که اعتبار میآورد، اعتبار باخودش پول میآورد و اعتبار آدم به کارهایی است که نمیکند نه کارهایی که میکند.»این بازیگر سینما با اشاره به این که اولین تئاتر حرفهای او یکی از آثار برشت بود و به خوبی برشت و آثارش را میشناسد، ادامه داد: «من قبل از انقلاب فقط کار تئاتر میکردم و اصلا به سراغ تلویزیون و سینما نرفتم و فکر نکنید با تئاتر و برشت ناآشنا هستم. من جزو اولین کسانی هستم که برشت را در تئاتر ایران شناساندم.»فرهنگ، درباره نمایشنامه «گالیله» نوشته برشت گفت: «نسخه قبلی نمایشنامه «گالیله» مناسب فضای جامعه امروزی ما نبود. به همین دلیل من به همراه سعید شاهسواری نسخه اصلی آن را با رعایت مسائل پایهای نمایش و درام و متناسب با فضای جامعه بازنویسی کردیم؛ چرا که ما در جامعهای زندگی میکنیم که هر روز پر از حادثه است. خود برشت هم معتقد بود که هر اثر نمایشی باید متناسب با نیازهای روز جامعه دستخوش تغییراتی شود. «گالیله» تقابل عقل و جهل، جامعه نوین و کهنه و تقابل روشنایی و تاریکی است و ما برداشت آزادی از نسخه برشت داشتهایم.»انتخاب بازیگر موضوع دیگری بود که کارگردان نمایش «گالیله» در نشست مطبوعاتی به آن اشاره کرد. او فرهنگ مهمترین معیار در انتخاب بازیگران را در اشتراک سلیقه بین آنها و کارگردان معرفی کرد و گفت: «معتقدم بازیگر قبل از بهترین یا بدترین بودن، باید مناسبترین باشد و اشتراک سلیقه میان اعضای گروه برایم مهمترین عامل انتخاب بازیگران بود.»او افزود: «در حال حاضر در یک فضای فرضی با میزانسنهای فرضی در حال تمرین هستیم و من حداقل باید دو یا سه روز قبل از اجرای نمایش در جشنواره، تالار اصلی تئاترشهر را در اختیار داشته باشم تا گروه بتواند خود را با سالن تطبیق دهد؛ چرا که من نمیتوانم بعد از 3 ماه با حیثیت خودم بازی کنم. در غیر این صورت داشتن اجرا در جشنواره برایم امکانپذیر نیست. من میخواهم یک تئاتر دیداری اجرا کنم نه صرفاً اثری شنیداری.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]