واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: تقدير از يك آهنگساز جادوگر / آلبوم محمدرضا درويشي رونمايي شد + عكس
موسيقي - مراسم رونمايي از آلبوم موسيقيهاي فيلم و تئاتر محمدرضا درويشي با حواشي بسيار همراه بود.
سميه قاضيزاده: يكشنبه شب محمدرضا درويشي كه به تازگي در مراسم رونمايي آلبوم «شوقنامه» حاضر شده بود بار ديگر در خانه هنرمندان در كنار همكارانش در موسيقي و سينما آلبوم مجموعه كارهايش در سينما و تئاتر را رونمايي كرد.
در اين مراسم كه با حضور موسيقيدانان و سينماگران و همينطور علاقهمندان آثار محمدرضا درويشي برگزار شد، هنرمنداني چون مازيار ميري، محمدرضا اصلاني، پري ملكي، حسام الدين سراج، مجتبي ميرطهماسب و منصور فلامكي حضور داشتند. همچنين اجراي مراسم را بابك چمن آرا مدير نشر آوا خورشيد به عهده داشت.
رونمايي از آلبوم موسيقيهاي فيلم و تئاتر محمدرضا درويشي كه توسط نشر موسيقي آواخورشيد (فروشگاه بتهوون) در سالن ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار شد با حواشي بسيار همراه بود كه بيشتر حول محور خبر انحلال خانه سينما ميگشت تا آنجا كه مازيار ميري، رضا مقدسيان و حتي خود درويشي در نطق پاياني اين مجلس درباره اين مسئله صحبت كردند.
پخش مستندي درباره درويشي و برخي از آثارش به كارگرداني محمد شيرواني آغازگر اين مراسم رونمايي بود.
درويشي در اين مستند درباره روند تاريخي آثارش گفت: «در سالهاي ابتدايي كار آهنگسازيام، در زمينه موسيقي فيلم معمولا موسيقيهاي پرحجم ميساختم كه متاثر از فضاي آكادميك و موسيقي اركسترال بود، اما به تدريج كه رنگآميزي موسيقي ايراني را بيشتر درك كردم در موسيقيهاي فيلمي كه ميساختم از حجم كمتر صوتي بهره ميگرفتم. معمولا از يك، دو و يا سه ساز در كنار يكديگر استفاده ميكردم. آرام آرام در آثارم به نوعي كلاژ دست پيدا كردم كه در ايران و در زمينه موسيقي فيلم تجربهاي درباره آن وجود نداشت.»
بعد از پخش اين مستند حميدرضا اردلان پژوهشگر موسيقي و همكار قديمي درويشي روي سن آمد و درباره درويشي گفت: «من آثار درويشي را به سه دوره مختلف تقسيمبندي ميكنم. دوره اول آثار اين آهنگساز متاثر از مباني آكادميك و تحت تاثير تحصيلات دانشگاهي او ساخته شده است. درويشي در اين وادي به سرعت متوجه شد كه علاوه بر مباني آكادميك ميبايست شناخت موسيقي بومي ايران نيز به آثارش اضافه شود.»
او افزود: «درست در زماني كه موسيقي بومي ايران ميتوانست به سمت نابودي برود؛ درويشي دانشگاه را رها كرد و براي شناخت اين موسيقي به روستاهاي سراسر ايران سفر كرد. البته من اعتقاد ندارم كه آثار اين دوره درويشي محصول نهايي چنين نگرشي است، بلكه اعتقاد دارم اين آثار ميتواند تجربهاي براي يك كار نهايي باشد. در دوره سوم فعاليت آهنگسازي درويشي نيز او به جنسي از موسيقي مدرن بازگشت كه در مغرب زمين به آن آبستره و در ايران به آن انتزاع ميگويند. يعني به صداهايي روي آورد كه محصول ذهن آهنگساز بودند. اين موسيقي اگرچه غم بيپاياني دارد و در اجزاي مختلف آن شادي نمييابيد. موسيقي درويشي با اينكه غم بيپاياني دارد اما بياميد نيست.»
سپس بخشهايي از موسيقي فيلم «دو فرشته» به كارگرداني محمد حقيقت توسط گروه موسيقي اختاف به صورت زنده اجرا شد و در پي آن محمدرضا مقدسيان (مستندسازي كه درويشي برايش موسيقي مستند «سرود دشت نيمور» را ساخته است) پيش از آنكه درباره آلبوم درويشي صحبت كند گفت: «از زماني كه خانه سينما منحل شده و بالتبع انجمن مستندسازان نيز تعطيل شده است، فرصت بيشتري پيدا كردم كه اين آلبوم موسيقي را گوش دهم.»
مقدسيان در ادامه سخناني درباره شخصيت درويشي و همچنين همكارياش با او گفت: «تجربه گوش دادن موسيقي فيلمهاي درويشي بدون ديدن تصاوير، تجربهاي شگفتانگيز است. من با فضاي آثار درويشي بيگانه نيستم، اما موسيقي او بدون ديدن تصاوير برايم شبيه معجزه است و پيشنهاد ميكنم حتما چنين اتفاقي را تجربه كنيد تا بهتر درك كنيد چه ميگويم.»
مقدسيان با بيان خاطرهاي گفت: «من بارها با درويشي سفر كردهام، وقتي با درويشي به سفر ميروي از كنگره قلعهها نيز موسيقي ميبارد. او از سنگ و زغال، از همه چيز موسيقي به وجود ميآورد. حتي از پشت ديوارهاي كاهگلي كه فقر غمانگيزي از آنها ميبارد موسيقيدانان را ميشناسد و معرفي ميكند. گاهي فكر ميكنم درويشي جادوگر است. وقتي درويشي جايي بوده نوازندگان و شاعراني بيرون آمدهاند كه قطعا بزرگ و شگفتانگيز بودهاند و درويشي توانسته بود با آنها ارتباط برقرار كند و به آنها هويت بخشد.»
اين كارگردان ادامه داد: «درويشي موسيقي فيلم «سرود دشت نيمور» را زير بمباران ساخت و من با اينكه به كار او اعتماد داشتم، اما نگران محصول پاياني كار بودم. وقتي نتيجه نهايي فيلم همراه با موسيقي آماده شد چنان غناي دراماتيكي به كار بخشيده بود كه من واقعا مسرور شدم.»
همزمان با صحبتهاي اين مستندساز تصاويري از فيلم او نيز در بك گراند پخش ميشد.
مازيار ميري ديگر كارگرداني بود كه به روي صحنه آمد. او در فيلم «به آهستگي« و «آواز ناتمام» با درويشي در مقام آهنگساز موسيقي فيلمش همكاري داشته است.
ميري با اشاره به اينكه در جايي هستيم كه كم كم همه راهها و درهاي فرهنگي از جمله خانه سينما در حال بسته شدن هستند گفت: «وظيفه ما نيز همچون درويشي مقاومت براي حفظ چشمههاي ناب فرهنگ و هنر ايراني است؛ چشمههايي كه درحال خشك شدن هستند و نيازمند توجه بيشترند. اميدوارم ما نيز بتوانيم مانند درويشي در اين راه مقاوم باشيم. حالا اينجا در خانه هنرمندان دور هم هستيم معلوم نيست تا چه زماني كه در اين خانه هم بسته شود.»
در ادامه بخشهايي از فيلم مستند «بانوي گل سرخ»، «قالي سخنگو»، «وقتي همه خوابيم» و چند فيلم ديگر پخش شد و سپس چمنآرا درباره آلبوم موسيقيهاي فيلم و تئاتر محمدرضا درويشي توضيح داد اين آلبوم كه شامل پنج سيدي است از روز 18 ديماه در بازار در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. اين مجموعه از موسيقي 25 تئاتر، فيلم مستند و فيلم سينمايي به كارگرداني 19 كارگردان مختلف تشكيل شده است.
همچنين سيروس جمالي نيز به عنوان يكي از شاگردان درويشي پشت تريبون قرار گرفت و درباره استادش گفت: «آثار درويشي لايههاي مختلفي دارد كه لايه اول آن با كمال بيرحمي ميتواند تنها انجام وظيفه باشد، اما لايههاي بعدي اتفاقي است كه در آن آهنگساز خودش و تجربهاش را روي تصوير ديگري ميگذارد تا مخاطب با آن روبرو شود. از اين رو است كه من در هنگام شنيدن آثار درويشي هرگز احساس كمبود تصوير نميكنم.»
اما نكته جالب اين مراسم پخش پيام صوتي بهرام بيضايي كارگردان برجسته سينما و تئاتر بود كه به دليل دوري مسافت نتوانسته بود در اين مراسم حضور يابد و پيام صوتياش را فرستاده بود.
يك سيدي از پنج سيدي اين مجموعه نيز تنها به آثار بيضايي و درويشي اختصاص دارد.
او در بخشهايي از اين پيام گفت: «انتشار ساختههاي موسيقي نمايشي و سينمايي محمدرضا درويشي را به محمدرضا درويشي، به ناشر، به اهل موسيقي، و اهل نمايش فيلم شادباش ميگويم. دشواريهاي عادي شدهاي كه سر راه انتشار هر كار خلاقه و فرهنگي است، اهميت انتشار اين گرد آورده را دو چندان ميكند! من دوستدار موسيقي هستم ولي منتقد موسيقي نيستم. سنجش اين ساختهها با ديگران و با زمان است. من تنها به عنوان دوستداري كه بخشي از اين كارها بر پايه نمايشها و فيلمهاي اندك و ساخته شده فرصتي پيدا كردهام تا از راه دور از اين همكار و همكاري سپاسگزاري كنم.»
در پايان محمدرضا درويشي، آهنگساز، پژوهشگر و نويسنده موسيقي به عنوان آخرين سخنران روي سن آمد كه تمام حضار به افتخار او از جاي برخاستند.
درويشي سخنان خود را با بيتي از شاهنامه شروع كرد و گفت: «زندگي ما رمز و راز بزرگي است و در اين بيت نيز اين رمز و راز وجود دارد. فردوسي اين رمز و راز را در كل شاهنامه جريان داده و زندگي ما را به تصوير كشيده است. از اين رو است كه بيضايي نيز در فيلم «فرش سخنگو» به سراغ داستان اسكندر در شاهنامه ميرود و ماجراي پر رمز و راز آن را روايت ميكند. روايتي كه به دنبال جستجوي اسكندر براي يافتن درخت زندگي شكل ميگيرد.»
درويشي نيز با اشاره به تعطيلي خانه سينما در حالي كه اشك در چشمانش حلقه زده بود گفت: «خانه سينما واسطهاي بود ميان سياست و سينما. خب حالا اين واسطه از بين رفته است. بنابراين ما بيواسطه در سينما صحبت خواهيم كرد و اميدواريم بعد از خانه سينما، خانه موسيقي هم عمر زيادي نداشته باشد.»
اين مراسم در انبوه تماشاگران نشسته و ايستاده در سالن ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار شد و در پايان به برخي از ميهمانان اين مجموعه سي ديها اهدا شد.
در مجموعه پنج سيدي آلبوم آلبوم موسيقيهاي فيلم و تئاتر محمدرضا درويشي موسيقي فيلمهايي از جمله «تخته سياه»، «اسامه«، «بماني»، «سفر قندهار»، «وقتي همه خوابيم«، «به آهستگي»، «قطعه ناتمام» و.... گنجانده شده است.
5858
دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]