واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: پرسمان ديني
پرسمان ديني
صفحه 10 انديشه ، شماره سريال 17209 ، تاريخ انتشار 871204
چند پرسش و پاسخ درباره وقف
١ - زميني در بيش از ٢٠ سال قبل براي مسجد اهدا شده و با پول مردم مسجد ساخته شده، آيا صاحب قبلي زمين يا وارث آن مي تواند بگويد من راضي نيستم كسي در اين مسجد نماز بخواند يا خير؟ ج: بعد از ساختن مسجد و تحويل به نمازگزاران نمي تواند رجوع كند و رضايت و عدم رضايت او معتبر نيست.
٢ - آيا جايز است لوازم مسجد از قبيل كولر، بلندگو و فرش براي استفاده شخصي مثل فاتحه و عروسي و يا استفاده پيش نماز مسجد از مسجد خارج شود؟ ج: تابع كيفيت وقف است اگر براي استفاده در مسجد وقف شده است بيرون بردن از مسجد جايز نيست. (امام خميني استفتائات، ج٢ ص س ١٢ و ٢٥)
٣ - اين جانب به فضل و توفيق الهي ساختماني را به نيت مسجد در روستا بنا كردم، ولي با توجه به وجود دو مسجد و عدم وجود مركز آموزشي در آن جا، اين روستا اكنون نيازي به مسجد ندارد.
با توجه به اين كه هنوز صيغه وقف آن به عنوان مسجد جاري نشده و دو ركعت نماز به عنوان نماز در مسجد در آن خوانده نشده است، اين جانب آمادگي دارم در صورتي كه اشكال شرعي نداشته باشد نيت خود را تغيير دهم و آن ساختمان را در اختيار آموزش وپرورش قرار دهم، اين مسئله چه حكمي دارد؟ ج: مجردساختن به نيت مسجد، بدن انشاء صيغه وقف و بدون تحويل آن به نمازگزاران براي خواندن نماز، براي تحقق وقف و تماميت آن كافي نيست، بلكه در ملك مالك باقي مي ماند و او حق دارد هر تصرفي كه مي خواهد در آن بكند، در نتيجه تحويل آن ساختمان به اداره آموزش وپرورش اشكال ندارد. (آيت ا...خامنه اي، اجوبه استفتائات س ١٩٩٧)
٤ - آيا مالي كه براي خريد لوازم به حسينيه ها بخشيده مي شود، حكم وقف را دارد يا آن كه لوازمي كه با آن مال خريداري مي شوند احتياج به اجراي صيغه وقف دارند؟
ج: مجرد جمع آوري مال، وقف محسوب نمي شود، ولي بعد از خريدن لوازم حسينيه با آن اموال و قراردادن آن ها در حسينيه براي استفاده، «وقف معاطاتي» محقق مي شود و نيازي به اجراي صيغه وقف ندارد. (همان س ١٩٩٨)
٥ - آيا جايز است متولي وقف كه از طرف واقف يا حاكم نصب شده، در برابر كارهايي كه براي اداره شئون وقف انجام مي دهد براي خودش اجرت بردارد و يا به ديگري بدهد تا آن كارها را به نيابت از او انجام دهد؟ ج: متولي وقف اعم از اين كه از طرف واقف نصب شده باشد و يا از طرف حاكم، در صورتي كه اجرت خاصي از طرف واقف براي او در برابر اداره امور وقف معين نشده باشد، مي تواند اجرت المثل را از درآمدهاي وقف براي خودش بردارد. (همان س ٢٠٠١)
٦ - برطبق نظر امام(ره) «قدس سره» كه مسجد متولي ندارد،آيا اين حكم شامل املاكي كه براي مسجد وقف شده اند مثل املاكي كه براي اقامه مجالس وعظ و ارشاد و تبليغ احكام در مسجد وقف شده اند هم مي شود؟ و بر فرض شمول، با توجه به اين كه بسياري از مساجد، املاك موقوفه اي دارند كه متولي قانوني و شرعي دائمي دارند و اداره اوقاف هم با آنان به عنوان متولي رفتار مي كند، آيا جايز است متوليان اين اوقاف از توليت آن ها دست بردارند و از انجام وظايف خود نسبت به اداره آن ها خودداري كنند با آن كه در استفتايي از حضرت امام«رضوان الله عليه» نقل شده كه متولي حق اعراض از توليت وقف را ندارد، بلكه واجب است طبق آن چه واقف مقرر كرده عمل كند و در اين باره كوتاهي نكند؟ ج: حكم به اين كه مسجد، توليت بردار نيست مختص به خود مسجد است و شامل موقوفه هايي كه براي مسجد وقف شده اند نمي شود؛ در نتيجه به طريق اولي شامل موقوفه هايي كه براي اموري از قبيل تبليغ احكام و موعظه و ارشاد و مانند آن در مسجد وقف شده اند، بنابراين تعيين متولي براي اوقاف خاص و عام، حتي در مثل وقف ملك براي رفع نيازهاي مسجد از قبيل لوازم و روشنايي و آب و نظافت مسجد و غيره، بدون اشكال است و متولي منصوب، حق اعراض از توليت اين قبيل اوقاف را ندارد؛ بلكه واجب است مبادرت به اداره امور وقف همان گونه كه واقف در صيغه آن مقرر كرده بكند هرچند با گرفتن نايب براي اين كار باشد و كسي حق ندارد براي او در اداره وقف ايجاد مزاحمت و مشكل كند. (همان س ٢٠١١)
٧ - آيا جايز است اداره اوقاف جمهوري اسلامي متولي وقف را بركنار كند؟ و در صورتي كه جايز باشد شرايط آن چيست؟ ج: اداره اوقاف به مقداري كه مقررات قانوني به او اجازه مي دهد حق دارد در وقف هايي كه متولي خاصي دارند، دخالت كند. (همان س ٢٠٢٠)
٨ - اگر افرادي اقدام به جمع آوري پول از نيكوكاران و خريد خانه اي با آن به قصد حسينيه كنند، آيا اقدام آنان براي جمع آوري پول براي اين كار كافي است تا حق وقف آن خانه را به عنوان حسينيه داشته باشند يا آن كه بايد براي اين كار از صاحبان پول ها وكالت بگيرند؟ و از آن جا كه در واقف شرط است كه يا مالك باشد و يا در حكم مالك، و اين افراد مالك نيستند، آيا به صرف جمع آوري پول توسط آنان، بر آنان حكم مالك صدق مي كند تا حق وقف داشته باشند؟ ج: اگر از طرف افراد خير وكيل باشند تا خانه را بعد از خريد، به عنوان حسينيه وقف كنند، اجراي صيغه توسط آنان به وكالت از مالكين صحيح است. ( همان س ٢٠٢٣)
٩ -آيا جايز است مكاني براي مدت موقتي مثلا ده سال به عنوان مسجد وقف شود و بعد از انقضاي اين مدت دوباره به ملكيت واقف يا ورثه او برگردد؟ ج: اين كار به عنوان وقف موقت صحيح نيست و عنوان مسجديت هم با آن محقق نمي شود، ولي حبس آن مكان براي نمازگزاران به مدت معين اشكال ندارد. ( همان س ٢٠٣٧)
يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]