تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818191756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزشيابي توصيفي دانش آموزان ابتدائي و ابهامات والدين


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ارزشيابي توصيفي دانش آموزان ابتدائي و ابهامات والدين
اصفهان-طرح"ارزشيابي توصيفي"كه با هدف جستجوي بهترين راهكار براي ارتقاي كيفيت آموزشي در مسير توسعه علمي و دانش كشور در مقطع ابتدايي به اجرا درآمده،در شروع كار با ابهاماتي براي والدين روبروست.


به گزارش ايرنا،درعرصه تغيير و تحول، يكي از چالشهاي اساسي براي توسعه نوآوريهاي آموزشي، عدم تبيين دقيق و عميق نوآوريها براي جامعه هدف است.

طرح ارزشيابي توصيفي يكي از نوآوريهاي آموزشي است كه دردهه80 به همت سياستگذاران نظام آموزشي و گروه زيادي از مديران و معلمان مقطع دبستان ارايه شد.

بسياري از والدين دانش آموزان مقطع ابتدايي بدلايل مختلف،نگران تحصيل فرزندان خود با اين شيوه تحصيلي هستند.

از جمله نگراني آنها، عدم تكرار پايه تحصيلي، حذف نمره و درنتيجه كاهش انگيزه يادگيري است.

"مينا شايق"مادر دانش آموز سوم ابتدايي روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت:آموزش سنتي شيوه اي جاافتاده در فضاي تعليم و تربيت كشور بود و تدريس به شيوه ارزشيابي، توصيفي در مقطع ابتدايي كه پايه تحصيلي بشمار مي رود تا حدودي براي والدين نامطمئن و ناآشناست.

وي حذف نمره را موجب برچيده شدن بساط ارزشيابي از كلاسها برشمرد و گفت:درشيوه ارزشيابي، مراقبت و نظارتي در جريان يادگيري دانش آموزان وجود ندارد و دانش آموزان به حال خود رها مي شوند.

كارشناسان برنامه ريزي درسي در اين زمينه معتقدند كه دليل اين سوء برداشت،پيوند يادگيري با اخذ نمره است.

آنان بر اين باورند كه ارتباط ضروري بين اين دو يعني"نمره گرفتن" و "يادگرفتن" وجود ندارد و نمره، نوعي

"بازخورد كمي" است.

كارشناسان،نقش نمره را درآموزش سنتي،اعلام مبهم ميزان موفقيت فرد دردسترسي به انتظارات آموزشي مي دانند و معتقدند،درالگوي ارزشيابي توصيفي بازخوردهاي توصيفي و كيفي جاي خالي نمره را پرمي كند.

براين اساس، در عرصه شيوه ارزشيابي توصيفي، اضطراب دانش آموزان در رقابت براي نمره گرفتن نيز كاهش مي يابد و دانش آموز به جاي حساسيت براي نمره گرفتن براي ياد گرفتن تلاش مي كنند.

"اكبر صبوري"پدر دانش آموز ابتدايي،عدم تكرار پايه را در روش ارزشيابي توصيفي،موجب گذركردن دانش آموزان از يك مرحله بدون يادگيري دقيق عنوان كرد و گفت: در آموزش سنتي، تكرار پايه موجب رفع ابهامات درسي دانش آموز و آمادگي بيشتر آن براي پايه جديد بود.

كارشناسان برنامه ريزي درسي در اين مورد هم معتقدند كه در روش ارزشيابي توصيفي تكرار پايه وجود دارد و در اين روش، شيوه حذف مردودي به "‌ارتقاء خودبه خود"معروف است.

كارشناسان معتقدند: در اين شيوه طبق برخي دلايل علمي و فلسفي،قانون مردودي براي ارتقاء حذف مي‌شود و ارتقاء براساس سن دانش‌آموز انجام مي‌گيرد.

به گفته آنها، دانش آموزان يك كلاس به شرط حضور فعال در كلاس و انجام فعاليتهاي يادگيري، همگي در سال بعد به پايه بالاتر ارتقاء مي‌يابند و ديگر نيازي نيست كه از آنها آزمون پاياني به عمل آيد و يا براساس نمرات آزمون و يا هر ملاك ديگر درباره ارتقاء آنها تصميم گرفته شود.

كارشناسان برنامه ريزي درسي در عين حال بر اين باورند كه، تكرار پايه‌،براساس تحقيقات انجام شده تاثيري در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نداشته و حتي آثار منفي و مخربي را هم به همراه دارد.

كارشناس اداره سنجش اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، ارزشيابي توصيفي را يك شيوه ارزشيابي تحصيلي، تربيتي عنوان كرد و گفت: در اين شيوه براي شناخت همه جانبه دانش آموزان، تنها از آزمون كتبي استفاده نمي شود.

"محمدمهدي حق شناس" افزود: در اين شيوه ارزيابي از انواع ابزار شامل آزمون عملكردي، كارگروهي، پروژه، تكاليف درسي و ديگر موارد استفاده مي شود.

وي خاطرنشان كرد: مطالعات طرح ارزشيابي توصيفي از سال 80 آغاز و در سال 83 در 9 مدرسه در اصفهان بصورت آزمايشي اجرا شد و در سالهاي تحصيلي 88- 89 و 89- 90 دو دوره خروجي كلاس پنجم كه تمام پايه هاي آن توصيفي بود، فارغ التحصيل شدند.

حق شناس يادآور شد: از سال 88-89تمام دانش آموزان پايه اول به ارزشيابي توصيفي ملحق شدند و اكنون پايه هاي اول تا سوم تمام مدارس به اين شيوه تحصيلي ملحق شده اند.

وي دليل تغيير نظام سنتي به نظام فعلي را،حافظه پروري و كم توجهي به ساير حيطه هاي يادگيري، تحميل اضطراب نامطلوب، افزايش تكرار پايه ها، هدف شدن امتحان،كم توجهي به بهداشت رواني،حاكميت امتحانات پاياني، استفاده محدود از ساير ابزارها و توجه خاص به امتحانات كتبي عنوان كرد.

كارشناس اداره سنجش اصفهان، تغيير شكل بازخورد از كمي(نمره اي)به كيفي(جملات تشويقي و ارشاد كننده كه در حقيقت واكنش معلم به كارهاي دانش آموز است)، تاكيد بر ارزشيابي تكويني به جاي پاياني (منظور از تكويني يا مستمر،تمام فعاليت هاي دانش آمور است كه در طول سال تحصيلي بطور پيوسته انجام مي دهد)،تغيير مقياس صفر تا 20 به مقياسهاي كيفي خوب، خوب، قابل قبول و نياز به تلاش بيشتر و تنوع بخشي ابزارها را از جمله تفاوتهاي ارزشيابي توصيفي با نظام سنتي عنوان كرد.

510/1042

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30755148

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن