تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826724163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش آريا از برنامه هفت؛ خانه سينما در اغما


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: گزارش آريا از برنامه هفت؛ "خانه سينما "در اغما


خبرگزاري آريا- احمدرضا درويش گفت: مجمع عمومي خانه سينما تنها نهادي است كه مي تواند درباره اساسنامه و انحلال آن تصميم بگيرد. من از آقاي "ضرغامي" به عنوان مديري منصف تقاضا مي كنم كه زمينه گفتگو را براي حل اين مشكل فراهم كنند نه اينكه به نفع يك بخش خود را از حمايت بخش ديگر كنار بكشند. اين دوستان با شعار نوكري براي ملت وارد سينما شدند اما به نظر مي‌رسد مسئله چيز ديگري است و عرصه فرهنگ عرصه يكه تازي و خودكامگي براي اين افراد شده است. در صورتي كه عرصه فرهنگ عرصه گفتگو است.
به گزارش خبرنگار سينمايي آريا، برنامه هفت شب گذشته (17 دي ماه) به بررسي فيلم "اخلاقتو خوب كن" و همچنين به بررسي دوره سيزدهم تا پانزدهم جشنواره فيلم فجر وبه بحث در خصوص انحلال خانه سينما پرداخت.
در ابتداي اين برنامه سوال پيامكي پخش شد كه در اين مورد بود كه، با نزديك شدن به جشنواره فيلم فجر كدام روش را براي تهيه بليط مناسب تر مي دانيد؟1- پيش فروش اينترنتي 2-پيش فروش در سينماها
روزشمار جشنواره، هفت روز كه بيشتر درباره مسايل مربوط به انحلال خانه سينما بود و از پيش توليد تا پس از توليد كه به معرفي فيلم‌هاي "خاكستر و برف"، "اكباتان" و "روييدن در باد" پرداخت بخش‌هاي ديگر برنامه شب گذشته بود.
پس از پخش روزشمار جشنواره و هفت روز، آيتم از پيش توليد تا پس از توليد پخش شد كه به معرفي فيلم‌هاي "خاكستر و برف"، "اكباتان" و "روييدن در باد" پرداخت.
گزارش ويژه برنامه درباره دوره هاي چهاردهم و پانزدهم جشنواره بود كه با حضور "فراستي" و "نادر طالب‌زاده" به آن پرداخته شد.
"طالب‌زاده" ابتدا با بيان اينكه من محل فعاليتم مركز تحقيقات بود، درباره سياست‌هاي آن مقطع از جشنواره توضيح داد: در دوره سيزدهم معاونت سينمايي به تازگي تغيير مديريت داده و رويكرد مناسبي را در پيش گرفته بود. رويكرد دفاع مقدس و پرداختن به فيلم‌هايي با اين موضوع در اين دوره مورد استفاده قرار گرفت و پررنگ شد.
وي ادامه داد: همچنين افرادي كه در سال‌هاي قبل بايكوت شده بودند در دوره فعاليت معاونت سينمايي جديد كه برعهده آقاي ضرغامي بود اجازه فعاليت يافتند. همچنين فيلم سينمايي "طعم گيلاس" ساخته "عباس كيارستمي" توانست در اين دوره به جشنواره فيلم كن راه يابد و موفق شد نخل طلاي اين جشنواره را از آن خود كند. اين فيلم جوي ايجاد كرد كه قرار شد كه فرستاده نشود اما در نهايت موافقت شد كه فرستاده شد كه براي سينماي ايران اتفاق مهمي بود.
طالب‌زاده افزود: اتفاقات مهمي كه در اين دوره افتاد ابتدا شور و جواني بود كه به جشنواره آمد و همچنين چند نوع مراسم ايجاد شد كه ازجمله به سفر بردن هنرمندان و همچنين بازديد هنرمندان از مناطق جنگي و همچنين مجهز كردن برخي سينماها به سينماي سه‌بعدي و گذاشتن مروري بر آثار "اليور استون" به عنوان كارگرداني كه بايد به آن دقت كرد را داشتيم.
وي در ادامه گفت: بسياري از بچه هاي جبهه اي توانستند فيلم بسازند و ديده شوند و خوشبختانه با حضور "عزت‌الله ضرغامي" در معاونت امور سينمايي فضا براي ساخت فيلم‌هاي دفاع مقدس باز شد.
فراستي در ادامه برنامه به جايزه گرفتن فيلم "بچه‌هاي آسمان" به كارگرداني مجيد مجيدي اشاره كرد كه توانسته بود در شرايطي غيرمناسب و فضايي پرتنش موفق به دريافت جايزه شود. چون راه همواري براي گرفتن جايزه نداشت.من به شدت خوشحال شدم كه اين فيلم كه يكي ازبهترين فيلم هاي بعد از انقلاب است جايزه گرفت.
طالب‌زاده در ادامه درباره حضورش در جشنواره‌هاي خارجي مثل ونيز و سن سباستين و برخوردهايي كه با ايرانيان در جشنواره‌ها مي‌شود صحبت كرد.
وي گفت در ونيز يك مصاحبه مطبوعاتي با ابولفضل جليلي ترتيب دادند و سعي مي كردند كه اين مصاحبه را سياسي كنند كه وي خوب جواب مي داد.
در ادامه اين نشست طالب‌زاده و فراستي درباره تضادي كه فرهنگ ايران نسبت به فرهنگ غرب دارد صحبت كردند و طالب زاده سينماي ايران را با سينماي جهان و تفكرات مدرن آن متفاوت دانست و درباره دغدغه‌هايي كه سينماي ايران در اين دنيا با آن روبروست و تضادهايي را كه به چالش مي‌كشد بحث كرد.
دراين برنامه "احمدرضا درويش" كه مدتي مديرعامل خانه سينما بود به بهانه دريافت جايزه از جشنواره چهاردهم فيلم فجر براي فيلم "سرزمين خورشيد" كه جايزه‌اش را به خانواده شهيد جهان آرا تقديم كرده بود به روي خط برنامه آمد و در‌خصوص خانه سينما و انحلال آن مطالبي را عنوان كرد.
احمدرضا درويش درباره انحلال خانه سينما گفت: طوفان‌هاي سهمگين در جو سينما به وجود آمده است، من از رسانه ملي و مدير شبكه سه توقع داشتم بخشي از برنامه هفت را كه مخاطبين خود را پيدا كرده است به موضوع خانه سينما اختصاص مي‌داد.
وي افزود: بحث مهمي در اين روزها مطرح است و اقدام به انحلال نهادي صنفي مطرح شده، در شرايطي كه 20 سال از تاسيس خانه سينما مي‌گذرد و اين خانه عضو مجامع و تشكيلات داخلي و بين‌المللي است‌. به پيشنهاد خانه سينما روز ملي سينما در تقويم كشور به ثبت رسيد، اما متاسفانه با اين وضعيت شتابزده دستور به انحلال آن داده شده است كه جاي بحث دارد.
وي با بيان اينكه "ضرغامي" مديري فرهنگي و عادل است گفت: من آقاي ضرغامي را مي‌شناسم، ايشان مديري فرهنگي و عادل هستند و انتظارم اين بود تا در برنامه زنده‌اي كه براي وزير ارشاد در نظر گرفتند فردي از خانه سينما هم حضور داشته باشد و عدالت فرهنگي در رسانه ملي به اجرا درمي‌آمد.
وي با اشاره به سوابقش در خانه سينما و عضويت‌اش در آن اظهار داشت: بنده به دليل سوابقم در خانه سينما اشراف به اساسنامه آن دارم. من شهادت مي‌دهم حذف "به نام خدا" از اساسنامه كذب است و حذف التزام به قانون اساسي، شعائر ديني و مباني فرهنگي و قوانين مطروحه را تكذيب مي‌كنم.
درويش در ادامه گفت: من تعجب مي‌كنم يك مقام مسئول در كشور چگونه بدون هيچ پشتوانه و استدلالي در برنامه‌اي زنده مطالبي را بيان مي‌كند كه هيچ عقل سليمي آن را نمي‌پذيرد‌. عادلانه نيست صدايمان را روي اهالي فرهنگ بلند كنيم. دولت با هدف سازندگي وارد عرصه شده است، تازيانه زدن بر سينماگرها اهانت بزرگي است.
اين سينما گنجينه گهربار براي سينماي ايران به حساب مي‌آيد. با اين رفتارها ما به اين سينما ضربه وارد مي‌كنيم. با اين برخوردها متاسفانه خود را تابلوي تمام عيار همه جريان هاي معاند كرده‌ايم.
وي گفت: انحلال خانه سينما تيتر خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي بيگانه و معاند است. ما با اين عمل شتابزده تابلوي تمام‌عيار چه جرياناتي شده‌ايم؟ با مشكلات و مسايل مختلفي كه در كشور وجود دارد و تحريم‌هاي بي‌شماري كه صورت گرفته است، چرا بايد با رفتاري ناشيانه كاري كنيم كه آب به آسياب دشمن بريزيم. ما از بالاترين مدير اجرايي كشور رئيس جمهور كه مسئوليت شوراي عالي سينما را برعهده دارند تقاضا داريم تا به اين مشكل رسيدگي كنند.
وي درادامه خاطرنشان كرد: مگر مسئولان بلند‌پايه كشور، سينماي ايران را سينماي نجيب نامگذاري نكردند، چگونه ما بايد امروز شاهد اين اتفاقات باشيم؟ در آستانه جشنواره فيلم فجر و انتخابات بايد فضاي كشور را به سمت آرامش و نشاط سوق دهيم.
درويش در ادامه اظهار داشت: مجمع عمومي خانه سينما تنها نهادي است كه مي تواند درباره اساسنامه و انحلال آن تصميم بگيرد. من از آقاي "ضرغامي" به عنوان مديري منصف تقاضا مي كنم كه زمينه گفتگو را براي حل اين مشكل فراهم كنند نه اينكه به نفع يك بخش خود را از حمايت بخش ديگر كنار بكشند. اين دوستان با شعار نوكري براي ملت وارد سينما شدند اما به نظر مي‌رسد مسئله چيز ديگري است و عرصه فرهنگ عرصه يكه تازي و خودكامگي براي اين افراد شده است. در صورتي كه عرصه فرهنگ عرصه گفتگو است.
وي ادامه داد: بنابراين منافع ملي سينما نبايد قرباني برخوردهاي سليقه‌اي شود. عرصه فرهنگ عرصه يكه‌تازي و خودكامگي نيست، عرصه فرهنگ عرصه تعامل است، ما با دشمن خودمان كه در جنگ به اسارت مي‌گرفتيم اين رفتار را نمي‌كرديم. نبايد منافع ملي سينما را هزينه اختلافات سليقه‌اي كنيم. امروز روز وحدت و همدلي و كنار هم نشستن و دست به دست يكديگر دادن است، اضافه كردن اختلافات مصلحت كشور نيست، قضاوت را به دادگاه بسپاريد
درويش در پايان صحبت هايش با بيان اينكه عملكرد خانه سينما را مبرا از خطا نمي‌دانم گفت: من عملكرد خانه سينما را مبرا از خطا نمي‌دانم اما دولت به عنوان سكاندار عرصه فرهنگ است و بايد در اين مسئله پدري كند. تعطيلي و تخريب كار ساده‌اي است ولي براي خانه سينما زحمت كشيده شده و بايد گفت‌و‌گو كرد و راه حل مناسب پيدا كنيم‌. بگير و ببند كارساز نيست. در شرايط فعلي كه امكان ارتباطات افزايش پيدا كرده است، بايد تعامل و گفت‌و‌گو كرد، زيرا بدخواهان از اين رفتارها سوءاستفاده خواهند كرد.
"مسعود فراستي" نيز دراين خصوص گفت: از زمان دولت آقاي "احمدي‌نژاد" اين بحث بود كه به سمت كاهش تصدي‌گري دولت برويم و سينما به بخش خصوصي با نظارت دولتي بسپاريم. به جاي حمايت از توليد به سمت حمايت از اكران برويم و اين يك دوره‌اي است كه سينما از سرپرستي دولتي جدا شود، بدون آنكه به منافع و مصالح ملي كوچك‌ترين خدشه‌اي وارد شود.
وي ادامه داد:من در خصوص اساسنامه و اتفاقاتي كه افتاده است در جزئيات نيستم كه بتوانم نظر بدهم اما فكر مي‌كنم يك صنف مستقل از دولت قطعاً به نفع سينما و دولت است. چيزي كه به نفع مملكت و دولت باشد به نفع سينماست اما اين كه صنف مي‌تواند اشتباه كرده باشد و كانون اين صنف مثل خانه سينما دچار اشتباهات و سياسي‌كاري و يا كارهايي كه در شأن اهالي فرهنگ و هنر نيست انجام گرفته، اتفاق افتاده باشد قطعاً يك چيزهايي بوده است.
"فراستي" در ادامه افزود: من فكر مي‌كنم دوستان اين قسمت از صحبت درويش عزيز را در نظر بگيرند. دوستان مي‌توانند سر يك ميز بنشينند و اشتباهات را بگويند و تصحيح كنند و به جاي اين كه يكي دهن‌كجي كند و ديگري عكس‌العمل باشد كه به نفع سينماي ايران و به نفع نظام فرهنگي و فكري سينماي ايران است، اين اساس بحث است.
"نادر طالب‌زاده" هم درباره انحلال خانه سينما گفت: اين موضوع كار من نيست اما اين مقدار را مي‌دانم كه در يك بحران فعلي كه داريم شايد وقت جراحي عميق نباشد، قابل اصلاح است و با قاطعيت بايد درست شود. پ
وي در ادامه گفت: من يك خاطره‌اي را نقل مي‌كنم كه برخي اشكالات به آن وارد است. يادم است در سفري كه هيئت اسكار از امريكا به ايران آمده بودند و بسياري دوست داشتند بدانند رئيس آكادمي اسكار چه كسي است و چه تفكراتي دارد، يك رسانه مثل «پرس‌تي‌وي‌» آمده بود و قصد داشتند با اين ميهمانان كه به دعوت بيت‌المال به ايران آمده بودند مصاحبه كند، اجازه مصاحبه ندادند. وي ادامه داد: خبرنگار اين شبكه را با اصرارهاي متعددي كه داشت اجازه ورود به خانه سينما ندادند، اين چيزي بود كه ديدم. لازم نيست كودتا كنيم و يك چيزهايي را عوض كنيم بايد يك مواردي اصلاح
مي‌شد‌. اما به نظر من بايد سيستم اين قدرت را داشته باشد كه اصلاح شود، يك چيزي كه بنا شده و جواب هم داده است ولي نياز به اصلاح دارد و در اين برهه از زمان مي‌شد با يك جراحي غيرعميق آن را اصلاح كرد و شايد هم كاري كه دارند انجام مي‌دهند نهايتاً منجر به همين خانه سينما شود، زيرا گفته شده باز هم نام آن خانه سينما خواهد بود و مديريت را تغيير مي‌دهند.
"جواد شمقدري" معاون امور سينمايي وزارت ارشاد روي خط گفت‌و‌گوي تلفني برنامه "هفت" آمد و در پاسخ به صحبت‌هاي احمدرضا درويش گفت: به آقاي درويش تبريك مي‌گويم، فرصتي شد بعد از چهار يا پنج سال با مسايل سينما از نزديك آشنا شوند اما فكر مي‌كنم اين دوري باعث شده اطلاعات‌شان ناقص باشد. ما در طول شش ماه گذشته و به خصوص هفته گذشته تلاش جدي داشتيم كه دوستان در جريان اتفاقات و مسايل قرار بگيرند و آقاي درويش اين‌گونه محكم صحبت نكنند، زيرا واقعيت اين نيست.
وي در ارتباط با موارد حذف شده از اساسنامه گفت: يك موردش كه در ذهنم است، در بند هيئت مديره دقيقاً بندهاي اعتقاد و پايبندي به نظام جمهوري اسلامي و پايبندي به قانون اساسي حذف شده است و نداشتن فساد اخلاقي هم حذف شده است. اين تغييرات متاسفانه رخ داده است. احتمالاً آقاي درويش براساس اساسنامه كه مصوب شوراي فرهنگ عمومي بوده است صحبت مي‌كنند. اگر آن اساسنامه بود اين مسايل پيش نمي‌آمد. در اساسنامه اين تغييرات متاسفانه رخ داده و دوستان هم بايد توضيح بدهند كه چرا حذف كردند. در رابطه با تشكيل صنف بايد بگويم من خودم عضو كانون كارگردانان بوده وهستم و من هم مي‌فهمم كه صنوف اتفاقاً بايد استقلال داشته باشند اما متاسفانه صنوف گروگان يك جريان سياسي شده بودند. در اين باره بايد توضيح بدهم اساسنامه خانه سينما سال 66 مصوب مي‌شود و خانه در سال 72 زماني كه مديران وقت پس از ده سال مديريت قرار است تغيير كنند بلافاصله و با يك شتابزدگي يك اساسنامه متفاوتي را مي‌برند و به ثبت شركت‌ها مي‌رسانند و همزمان با مديريت آقاي ضرغامي در معاونت سينمايي خانه سينما هم پا مي‌گيرد.
معاونت سينمايي در ادامه خاطرنشان كرد: در اينجا اين مطلب را مي‌خواهم بگويم، اتفاقاً نطفه خانه سينما و آغاز به كار آن نشان مي‌دهد دولتي‌ترين تشكل صنفي است. عجيب است كه دوستان وقتي به هيئت موسس آن نگاه مي‌كنند به اين امر اذعان ندارند كه مديران وقت معاونت سينمايي، اداره كل نظارت و ارزشيابي و فارابي هيئت موسس هستند و چنين تشكلي متكي مي‌شود به مديراني كه ده سال در سينما مديريت كردند، فارغ از اين كه نگرش ما به مديريت آن‌ها چه باشد‌.
وي در ادامه گفت: من به آقاي درويش عرض مي‌كنم يك مقدار در قضاوت‌ها عجله نكنيم. اين كه يك شبكه خارجي جناب آقاي وزير را زشت‌ترين شخصيت هفته اعلام مي‌كند حتماً از جايي دردشان آمده و اين جاي تحليل دارد. چگونه مي‌شود كه دشمن ما كه عداوت خود را طي ‌سي سال به كيان و خاك اين كشور نشان داده است و الان هم از دشمني‌اش ذره‌اي كم نشده مي‌آيد وزير محترم را به خاطر يك تصميم انقلابي و قانوني، زشت‌ترين شخصيت هفته معرفي مي‌كند. من فكر مي‌كنم به برخي از دوستان ما اطلاعات غلط ‌داده شده، اين دلسوزي و دل‌مشغولي كه به صنف دارند ما هم داريم و مهم‌تر از
آن بايد نسبت به سينما داشته باشيم. ما در طول شش ماه گذشته تلاش كرديم اين اصلاح و جراحي با كمترين هزينه رخ بدهد اما بسياري نخواستند‌. حتي من در هفته گذشته و ماقبل آن باز هم تلاش كردم و از عزيزان در خانه سينما خواستم كه بيايند تا اگر قرار است اصلاح يا جراحي صورت گيرد با كمترين آسيب انجام شود اما نخواستند. در اواخر هفته گذشته با يكي از اعضاي هيئت مديره خانه سينما جلسه گذاشتم و از آن‌ها خواهش كردم به قانون تمكين كنيد و بيانيه دادن و جنجال كردن و سر و صدا كردن صلاح هيچ كس نيست و بدتر از همه صلاح سينما نيست، بالاخره وزير محترم اين كشور يك
موضع قانوني گرفتند.
وي در پاسخ به اين سوال كه در اين خصوص باب مذاكره بسته شده است يا خير گفت: قبل از اينكه انحلال رسماً اعلام بشود هر نوع گفت‌و‌گو در راستاي شرايط گذشته مفيد بود ولي الان فكر مي‌كنيم بايد براي شرايط جديد بايد گفت‌و‌گو كنيم.
احمدرضا درويش در ادامه گفت: تشكر از آقاي شمقدري كه مي‌فرمايند من چند سال درگير بودم براي ساخت فيلم "روز رستاخيز"، ما هر جاي دنيا كه باشيم رابطه‌مان با خانه سينما قطع نمي‌شود، همانطور كه ايشان گرفتاري‌ها و سفرهاي زيادي دارند و مسئولان محترم كشور و وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي. من اطلاع دارم و اساسنامه خانه سينما الان جلوي بنده هم هست در مورد التزام به قانون اساسي پيشنهاد مي‌دهم نماينده خانه سينما با نماينده وزارت ارشاد يا معاونت سينمايي به بحث در يك برنامه زنده بپردازند، گرچه حتي در اساسنامه جديد هم اين اتفاق افتاده باشد كافي است كه ما برگرديم به اساسنامه قبلي، معاونت حقوقي وزارت ارشاد شكايت كرده به دستگاه قضايي بابت تغييراتي كه ايجاد شده و اساسنامه قبل از اين اساسنامه مورد ادعا را مورد تاييد قرار داده است، بنابراين مي‌توانيم برگرديم به اساسنامه قبلي و به درخواست مجمع عمومي اين هيئت‌مديره مي‌توانند استعفا بدهند و مي‌توانند بر اساس مفاد اساسنامه قبلي نماينده وزارت ارشاد وجود داشته باشد و انتخابات جديد صورت بگيرد و افراد جديدي گزينش بشوند براي تعامل بيشتر، براي اينكه اين قضيه بتواند مديريت شود. هنر ما در مديريت شرايط است.
جواد شمقدري در ادامه برنامه تلويزيوني هفت در پاسخ به سخنان درويش گفت: آقاي درويش اشاره كردند اساسنامه‌اي كه پيش رو دارند با اساسنامه‌اي كه سال 87 در ثبت شركت‌ها تصويب شده متفاوت است. اين اساسنامه بندهايي را كه قبلاً گفتم در آن حذف شده و ما هم به بحث امروز كار كرديم. بسياري از افراد در سال‌هاي گذشته با انقلاب بودند و امروز در مقابل ولايت ايستادند. طبيعت هستي اين است كه عده‌اي ريزش مي‌كنند و در مقابل رويش دارند. براي همين عرض كردم آقاي درويش مطلع نيستند كه اگر مطلع بودند قطعاً نمي‌گذاشتند بند اعتقاد به قانون اساسي كشور كه ركن اساسي هر نظام حكومتي است حذف شود و موارد ديگر.
شمقدري در پاسخ به اين سوال مطرح شده، گفت: ما از روز اول از باب گفت‌و‌گو وارد شديم. ما نزديك يك سال و نيم در حوزه گفت‌و‌گو با دوستان وارد شديم اما در اين جا نقل قول يكي از اعضاي هيئت مديره كه با من صحبت كرد را عنوان كنم، ايشان گفتند ما اعتماد نداشتيم. خب طرف مقابل ما به ما اعتماد نداشت و طبيعي بود كه با اين وصف گفت‌و‌گوها به نتيجه نمي‌رسد‌. به هرحال دو يا سه هفته پيش هم اين كار را كردم. حتي جمعي از افراد را كه بي‌طرف بودند و سال‌هاست كه زحمت مي‌كشند و سن بيشتري از ما دارند و حضور بيشتري در سينما دارند صحبت كردم، آن‌ها هم از شرايط راضي نبودند.
شمقدري در پاسخ به اين سوال كه كساني كه از شرايط راضي نبودند با انحلال خانه سينما موافق بودند يا خير گفت: بله من آن افراد را دعوت كردم تا بيايند و ورود پيدا كنند تا خانه سينما به مرحله انحلال نرسد، اما فيلمسازان مشغله‌هاي متعدد دارند و فيلم داشتند و سه نفر نتوانستند حاضر شوند چون سر فيلم بودند. من هشدار را دادم و گفتم فرآيند به سمتي رفته است كه اين اتفاق خواهد افتاد مگر اينكه بياييد و پيش‌قدم شويد. حتي من براي هيئت‌مديره پيغام فرستادم كه استعفا بدهند و گروه انتقالي را تشكيل دهيم و شرايط را برگردانيم و گفتم حاضرم كمك كنم به اساسنامه قبلي برگرديم.
وي ادامه داد: اساسنامه از سال 66 كه تصويب مي‌شود هيچ‌گونه اقدامي در آن صورت نمي‌گيرد تا سال 72 كه مديران قرار است از مسئوليت‌ها خارج شوند اين‌ها براي اين‌كه سيطره‌شان در سينما حفظ شود با يك اساسنامه جعلي خانه سينما را تشكيل مي‌دهند. اساسنامه مصوب شوراي فرهنگ عمومي اشاره شده است كه مجمع عمومي از حضور همه اعضاي خانه سينما تشكيل مي‌شود و در تغييراتي كه در سال 72 داده مي‌شود بدون اينكه مسير قانوني را طي كند اين بند تغيير مي‌كند اين مجمع را تغيير مي‌دهند و مجمع عمومي به روساي صنوف تغيير مي‌كند و مديريت‌ها به راحتي مي‌توانند براي تشكيل هيئت مديره، مديريت كنند.
شمقدري به آخرين سوال جيراني مبني بر اينكه راهي براي گفت‌و‌گو وجود دارد يا خير گفت: آقاي طالب‌زاده اشاره كردند بايد يك سري اصلاحات انجام شود، بعيد مي‌دانم كسي با اصل اصلاحات مخالف باشد. ما در شش ماه گذشته با بخشي از صنوف ارتباط داشتيم كه بخش مهمي هم هستند، در رابطه با فرآيند شكل جديد ارتباط كاري مرتبط بوديم تعاملات و اتاق‌هاي فكر را داريم. به عقيده من همه عزيزان بيايند و كمك كنند بتوانيم شرايط آينده سينما را تصحيح كنيم، در آن شرايط قطعا صنوف جايگاه ويژه دارند.
وي در پاسخ به اين سوال كه مي‌خواهيد صنوف را زير چتر سازمان سينمايي ببريد، گفت: نه اصلا اين‌طور نيست، ما مي‌‌خواهيم صنوف مستقل شوند و كار اصلي خود را انجام دهند. امروز مشكل معيشت، بيمه و بيكاري داريم. خانه سينما چه كار كرده است براي اين مشكلات پس از 20 سال فعاليت، چرا اين مشكلات نبايد حل شده و باقي بماند. نشان مي‌دهد خانه سينما ماموريت اصلي خود را انجام نمي‌داده است، چرا چون مشكلاتي داشته است. به همين دلايل نياز به يك خانه‌تكاني و تغيير شرايط داريم همه صنوف بيايند كمك كنند.
وي افزود: همين جا از آقاي درويش مي‌خواهيم كمك كنند، شنيده مي‌شودعده‌اي مي‌خواهند بيانيه بدهند يا ارتباط بگيرند، اشكالي ندارد ما مانع نيستيم حتي من هم موافقم گفت‌و‌گو و بحث شود. ما منعي نداريم و اين آمادگي را داريم. فصل جديدي آغاز شده و بيايند كمك كنند، ايشان من را متهم كردند به سياسي‌ترين مديريت سينمايي اما بعدها اثبات خواهم كرد در يك جلسه كارشناسي از همه مديران قبلي كه براي‌شان احترام قايلم كه سياسي نبودم و ‌سعي كردم از سياست به دور باشم. وقتي فيلم انتخاباتي اول آقاي احمدي‌نژاد را مي‌ساختم ابتداي فيلم يك نريشن با صداي خودم گذاشتم و در آنجا گفتم حوزه فرهنگ فراتر از اين است كه در ذيل جريانات سياسي قرار گيرد. بلكه اين جريانات سياسي هستند كه بايد از حوزه فرهنگ سرمشق رفتار و الگو بگيرند.

شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن