واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كارآگاه بازي ايراني
تلويزيون- ندا انتظامي:
مجموعههاي پليسي در تلويزيون طرفدارهاي خودش را دارد.
تلويزيون هم به اين علاقه مخاطب بيتوجه نيست، به همين دليل مجموعههاي زيادي را كه در اين گونه (ژانر)، ميگنجد پخش ميكند. از پليسهاي خارجي مثل «شرلوك هلمز»و «هركول پوآرو» بگيريد تا برسيد به مجموعه «كارآگاه علوي» كه چهارشنبهها از شبكه اول سيما پخش ميشود و سعي دارد يك كارآگاه ايراني را نشان بدهد.
13 سال پيش
سيزده سال پيش تلويزيون مجموعهاي را به روي آنتن فرستاد كه در ژانر جنايي- پليسي ميگنجيد و كارگردان آن حسن هدايت بود. در زمان پخش، اين كار كه جزء اولين كارهاي پليسي ايراني در تلويزيون بود، مخاطبان خودش را پيدا كرد. بعد از گذشت چند سال، به دليل همان علاقه، تلويزيون تصميم گرفت كه دوباره سراغ اين مجموعه برود. اين بار هم هدايت كارگرداني را برعهده گرفت. خوبي كار در اين است مخاطباني كه قبلاً كارآگاه علوي را نديده بودند ، ميتوانند كار را دنبال كنند. اما تفاوت عمده مجموعه جديد با مجموعه
قديمي ، علاوه بر داستانهاي تازه در تكنيك كار است. در آن دوران تصويرها با دوربين
16 ميليمتري ضبط ميشد؛ اما امروز دوربينهاي ديجيتال جايگزين شده است. دليل مهم آن، راحت و ارزان بودن تصويربرداري با دوربينهاي ديجيتال است. هر قسمت اين مجموعه، داستاني مستقل دارد و به عبارت ديگر داستان در يك قسمت شروع و در همان قسمت تمام ميشود. دليل آن هم كاملاً روشن است. در مجموعههايي با قصه پليسي، بهتر است كه داستان در همان قسمت اول تمام شود، چرا كه براي مخاطب دنبال كردن يك قصه پر از هيجان و تعليق در يك قسمت راحتتر است تا اين كه بخواهد ادامه يك داستان پليسي را در هفته آينده دنبال كند.
احمد نجفي در نقش كارآگاه علوي/عكس : ايسنا
ماجراهاي مجموعه كارآگاه علوي در سالهاي 1320 تا 1330 رخ ميدهد. اين مجموعه در واقع به داستان بازگشت كارآگاه علوي پس از تبعيد و دوباره به كار فراخوانده شدن او ميپردازد. او در بازگشت، تصميم ميگيرد با پيگيري پروندههاي عوامل رژيم شاه، پرده از فساد آنها بردارد.
دستياران كارآگاه
در مجموعه قبلي نقش كارآگاه علوي را احمد نجفي بازي ميكرد و طبيعي است كه ادامه ماجراهاي كارآگاه علوي هم بايد با بازيگر قبلي اين نقش باشد. به همين دليل اين بار هم نجفي عهدهدار اين نقش است. كارآگاه علوي اين قسمت كمي پيرتر شده است، به هرحال طبق داستان، دوران تبعيد تأثيراتي بر چهره و حتي رفتارهاي او گذاشته است. كارآگاه علوي اين بار سه دستيار اصلي دارد؛ اولي صدري با بازي يوسف مراديان، دومي كازروني با بازي محمدرضا عباسي نژاد و سومي كارآگاه كردبچه با بازي محمدعلي ساربان كه هر سه داستان اين مجموعه پليسي را پيش ميبرند.
كارآگاه و دستيارانش
مكانهاي متعدد براي تصوير برداري
تـصـويـربـرداري مجموعه جديد، پاييز سال گذشته در وزارت امور خارجه آغاز شد و يكسال طول كشيد كه كار به آنتن برسد. همانطور كه از داستان اين كار مشخص است، داستان مربوط به سالهاي 0231 است. دوراني كه طراحان صحنه براي زنده كردن آن بايد زحمتهاي زيادي را متحمل بشوند. چرا كه از آن دوران سال هاي زيادي نگذشته است و در عين حال شكل خيابان ها و وسايل هم تغيير كرده است . به همين دليل طراح صحنه از فضايهاي قديمي و خانههاي قديمي تهران و شهرستان ها براي بازسازي آن سال ها استفاده كرده است. حياط وزارت امورخارجه در باغ ملي، خانههاي قديمي تهران، كرمانشاه، شهريار، رامسر و صد البته شهرك غزالي از جمله مكانهايي بوده كه در اين مجموعه استفاده شده است.
و اما كارآگاه علوي
13 سال پيش تعداد مجموعههاي تلويزيوني و خصوصاً مجموعههايي كه داستان آن پليسي باشد، كمتر از امروز بود. تعدد داستانهاي پليسي از مخاطب امروزي يك كارآگاه حرفهاي ساخته است. براي همين است كه او به سادگي جذب هر داستان و يا مجموعه پليسي نميشود. با اينكه مجموعه كارآگاه علوي بسيار خوش ساخت است و بازيگران هم به خوبي از پس نقشهايشان برآمده اند، اما چون داستانها ساده است ، مخاطب تا آخر داستان را حدس ميزند. حس تعليق كه مهمترين نكته مجموعههاي پليسي است، در اين كار وجود ندارد. اما بازيها، كارگرداني و طراحي صحنه خوب و قوي ، سبب شده حداقل تصويرهاي جذابي در مقابل چشمان مخاطب قرار بگيرد.
سه|ا|شنبه|ا|6|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]