تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819598351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با ايجاد سد لاستيكى خواجه نفس تشنگى ۳ هزار هكتار از اراضى گلستان پايان مى يابد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: با ايجاد سد لاستيكى خواجه نفس تشنگى ۳ هزار هكتار از اراضى گلستان پايان مى يابد
گرگان - نغمه عقيلى: با بهره بردارى از سد لاستيكى خواجه نفس بر روى رودخانه گرگانرود در محدوده شهرستان تركمن، نگهبانى جديد براى آب هاى سطحى اين رودخانه شمال ايران تعيين شده تا تأمين كننده آب مورد نياز سه هزار هكتار از اراضى كشاورزى گلستان باشد.
اين سد كه در پنج كيلومترى جنوب شهر گميشان از توابع شهرستان تركمن احداث شده نويدبخش پايان عطش تاريخى هزاران هكتار از اراضى مناطق شمال غربى استان گلستان است.
مهندس نادعلى حاجيلرى مديرعامل شركت آب منطقه اى گلستان در معرفى سد لاستيكى خواجه نفس گفت: اين سد نخستين سد لاستيكى به بهره بردارى رسيده در استان گلستان است كه در تأمين آب منطقه گميشان تأثير بسيارى دارد. اراضى كشاورزى اين منطقه با كمبود آب مواجه اند و از سوى ديگر مقدار زيادى از آب رودخانه گرگانرود در طول سال به هدر مى رود كه با احداث اين سد مشكل تأمين آب سه هزار هكتار از اراضى گلستان حل شده است.
وى اضافه كرد: ذخيره سازى و تأمين آب اراضى حاشيه رودخانه، جلوگيرى از ورود آب شور دريا به رودخانه و سفره هاى سطحى حاشيه آن و ايجاد شرايط آبگيرى مناسب براى ايستگاه هاى پمپاژ محلى در تأمين آب از جمله اهداف اجراى سد لاستيكى خواجه نفس است. اين پروژه كه در جشنواره شكوفايى و نوآورى استان به عنوان طرح برتر انتخاب شده اهداف ديگرى شامل بهبود كيفيت زيست محيطى و جلوگيرى از رسوب گذارى در بالادست و امكان پرورش ماهى و توسعه صنعت گردشگرى را نيز داراست.
حاجيلرى اضافه كرد: پروژه سد لاستيكى خواجه نفس با اعتبارى بالغ بر ۷۵ ميليارد ريال اعتبار در قالب چند طرح احداث بند لاستيكى، عمليات كف بند بتنى در بالادست و پائين دست و اجراى عمليات آرمورينگ در بالا و پائين دست انجام شده است.
به گفته وى، اين طرح از سال ۸۴ آغاز شده و حجم آب تنظيمى آن يك ميليون و ۵۰۰ هزار متر مكعب و طول درياچه پشت سد بيش از ۱۲ كيلومتر مى باشد. اين سد شامل تيوپ لاستيكى به ارتفاع سه متر، طول ۳۹ متر، ضخامت ۱۰ ميلى متر، سيستم انحراف و سيستم كنترل اتوماتيك و دستى مى باشد.
وى همچنين با اشاره به وجود پنج سد بزرگ و ۳۰۰ آب بندان در استان گلستان گفت: بر اساس راهبرد تدوين شده اين شركت، تعداد سدهاى استان بايد از پنج سد فعلى به ۱۳ سد افزايش يابد.
وى با اشاره به طرح هاى در دست اجراى اين شركت افزود: سد قره سو- زرينگل شبكه، ايستگاه پمپاژ سد بوستان، ساختمان سد و شبكه نرماب چهل چاى و طرح علاج بخشى سد وشمگير را از جمله طرح هاى در دست اجراى اين شركت برشمرد.
حاجيلرى خاطرنشان كرد: تكميل شبكه هاى آبيارى و زهكشى سد گلستان، مطالعه و اجراى زهكشى اراضى اولويت دار گلستان و اجراى طرح هاى تأمين و انتقال آب را از ديگر اين طرح ها عنوان كرد.

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن